Lavement voor keizersnede?

Discussie in 'De bevalling' gestart door spekske, 28 aug 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spekske

    spekske Lid

    26 dec 2005
    70
    0
    0
    Belgie
    Hoi,

    Aanstaande donderdag zal ik een geplande keizersnede ondergaan omwille van mijn baby'tje dat in stuit is blijven liggen.
    Nu vroeg ik me af als je altijd een lavement toegediend krijgt voor een keizersnee en hoe dat in zijn werk gaat en of je er last/pijn van hebt en hoelang het ongeveer duurt voor je darmen 'leeg' zijn?
    En wat als ik na mijn operatie toch naar de 'grote' wc moet en ik kan/mag mijn bed niet uit?

    Dank je wel voor het antwoorden,
    Liefs ,
    Spekske
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hallo Spekske,

    Ik neem aan dat je met lavement een klysma bedoeld. Ten eerste elk ziekenhuis heeft zijn eigen richtlijnen ter voorbereiding van een keizersnee. De grote richtlijnen zijn vaak het zelfde, maar wat betreft het geven van een klysma---->dit gebeurt niet standaard in elk ziekenhuis. Afhankelijk van ok-tijd moet je nuchter zijn of mag je een licht ontbijtje nuttigen. (althans in nederland)

    Mocht het zo zijn dat ze bij jullie een klysma van te voren geven, dan neem ik aan dat deze vrij vlot z'n werk zal doen. Maar de één reageert er snel op en een ander heeft geen reactie.

    Een klysma geven kan een wat drukkend gevoel geven, maar behoort zeker geen pijn te doen. Meestal laten ze je op de zij liggen en wordt er een tubetje via de anus leeggeknepen. (let wel:je hebt natuurlijk vele soorten klysma's)

    Mocht je nu na de operatie toch ontlasting krijgen en nog niet uit bed kunnen dan is er de steekpan / po. Die wordt al liggend onder je geschoven.

    Je kunt natuurlijk altijd bij je eigen ziekenhuis navragen of daar standaard een klysma gegeven word en of er nog dingen zijn waar je speciaal rekening mee moet houden.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Voor donderdag veel succes en laat het maar op je af komen.

    Groet ilja
     
  3. spekske

    spekske Lid

    26 dec 2005
    70
    0
    0
    Belgie
    Dank je wel voor je supersnelle antwoord!

    Liefs,
    Spekske
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Graag gedaan hoor.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina