Leerkracht en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door WouMo, 31 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WouMo

    WouMo Lid

    12 okt 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Hallo,

    Ik ben werkzaam in het basisonderwijs en ben op dit moment 20 weken zwanger.
    Aangezien het gerucht gaat dat de scholen 8 februari weer open gaan, ben ik heel erg aan het twijfelen. Er is namelijk nog niet zo veel bekend over de besmettelijkheid van diverse varianten bij kinderen en als zwangere is het advies om niet te vaccineren (en dat wil ik zelf eigenlijk ook niet).

    Zijn er meer zwangere leerkrachten en wat gaan jullie doen? Wel weer werken met het risico op besmetting, toch vaccineren of thuis blijven?

    Alvast bedankt voor jullie meningen/adviezen. :)
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ben zelf 17 weken zwanger. Om heel eerlijk te zijn ben ik niet zo bang voor het virus. Tijdens ons traject was ik dat wel. Niet zozeer om ziek te worden maar uit angst dat het hele traject stil kwam te liggen/halverwege afgebroken moest worden.

    Als zwangere loop je niet per definitie meer kans op corona. Ook niet op een erger verloop. Onderzoeken wijzen voor nu uit dat het je ongeboren kindje geen schade toebrengt. Wel als je gaat bevallen met corona, maar zo ver zijn we nog niet.

    Ik ga gewoon voor de klas. Ik hoop wel dat kinderen met klachten thuis moeten blijven. Maar ik vond het sowieso stom dat die maatregel was afgeschaft. Ik heb geen scherm op mijn bureau ofzo en draag geen mondkapje. Meer omdat ik ervan overtuigd ben dat deze dingen niet helpen tegen een besmetting in de klas. Je zit de hele dag met elkaar in 1 ruimte. Waarom zou dan zo’n scherm voor alleen je bureau ineens helpen? Je desinfecteert ook niet na elke aanraking de deurklink/uitgeleende potloden etc.

    Als jij je zorgen maakt zou ik die zorgen bij mijn werkgever neerleggen. Diegene kan samen met jou kijken wat passend is. Hier is wel van alles aangeboden maar ik heb er zelf (nog) geen behoefte aan.

    Met 28 weken kunnen er in samenspraak met je werkgever nog extra aanvullende maatregelen getroffen worden, als je dat wenst. Wat dat precies inhoudt moet ik nog eens goed doorlezen :roflmao:
     
  3. Kittycat2018

    Kittycat2018 Actief lid

    28 nov 2018
    105
    69
    28
    Vrouw
    Ik werk zelf niet in het onderwijs maar wel in de zorg met positieve geteste corona patiënten. Nu 17 weken zwanger en sta in volledige bepakking met bril en medisch mondkapje de hele dag op de werkvloer met als je pech heb 1 of 2 pauzes als je een 8-9 uurs dienst draaid. Ook ik moet gewoon doorwerken wel in beschermd pak maar ook zonder vaccinatie maar intussen zijn er ook collegas besmet geraakt ondanks de voorzorgsmaatregelen. Ze zeggen dat tijdens je zwangerschap tot minstens 28 weken geen extra risico geeft op besmettingen maar spannend blijft het wel. Mischien wat extra er Op letten hand hygiëne mondkapje?.

    Snap wel je bezorgdheid ik voel me er ook niet prettig bij maar op dit moment weinig keuze. Je zou kunnen overleggen met je verloskundige?
     
  4. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    #4 Lisa280887, 2 feb 2021
    Laatst bewerkt: 2 feb 2021
    Zijn er nog meer zwangere leerkrachten aanwezig die TS enig inzicht kunnen geven in hoe zij het aanpakken?
     
  5. WouMo

    WouMo Lid

    12 okt 2020
    7
    0
    1
    Vrouw
    Bedankt voor jullie reacties.
    Heb contact gehad met de GGD, maar die geven ook niet echt duidelijkheid.
    Heb ook contact gehad met mijn werkgever, zij gaat het nog even in een directeurenoverleg bespreken.

    Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik er mee moet.. Wil achteraf ook geen spijt krijgen van een beslissing, mocht er wel iets mis gaan...
     
  6. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Siamara vindt dit leuk.
  7. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Het nare is dat je het nooit weet. Ik heb genoeg ouders gezien die het kregen ondanks alle voorzichtigheid en thuiszitten. Ik denk ergens ook dat je een beetje vertrouwen in de hele situatie moet krijgen, dat ervaar ik zelf iig wel. We hebben nu weer een tijdje thuis gezeten met alle controle in eigen hand. Die controle raak je straks grotendeels kwijt en dat is lastig.

    Na de eerste lockdown was ik ook echt bang om het te krijgen. Helemaal na maanden stilstaan in het traject. Wanneer ik een klacht kreeg konden we weer niet door met het traject. Maar na een paar weken voor de klas nam dje angst een beetje af en kwam er meer controle voor mijn gevoel.

    Goed dat je het op je werk hebt aangekaart! Ik ben benieuwd waar ze mee gaan komen.
     
  8. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Dankjewel voor de tag!

    Ik weet dat je vanaf 28 weken in overleg vervangend werk kunt gaan doen, maar daarvoor zit je toch niet in een risicogroep? Ik maak me ook zorgen hoor, maar voor de 28 weken mag je volgens mij niet zomaar kiezen of je thuis blijft of niet...
     
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Ik ben zelf 30 weken zwanger en helemaal niet bang om het virus te krijgen. Mocht ik het wel krijgen dan maakt mijn lichaam antistoffen aan die ik aan de baby meegeef (net als met de kinkhoest vaccinatie) dus misschien zou dat helemaal niet zo slecht zijn.
    Vanaf 28 weken zwangerschap kan het zijn dat je iets meer last hebt van een coronabesmetting omdat je longen dan sowieso al wat meer in de verdrukking komen.
    Waar ben je eigenlijk precies bang voor?
     
  10. Junirose

    Junirose Bekend lid

    29 apr 2019
    835
    693
    93
    Vrouw
    Ik werk in de zorg en momenteel zijn bijna alle cliënten besmet. Deze moet ik ook gewoon verzorgen. Hier hebben we beschermingsmiddelen voor. Jij kunt toch ook gewoon met een mondkapje werken als je hier behoefte aan hebt?
     
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.075
    3.516
    113
    Een van de juffen bij mijn kinderen op school is ook zwanger en gaat vanaf nu niet meer voor de groep. Ze doet wel andere werkzaamheden op school en werkt met individuele kinderen of kleine groepjes.
    Ik zou even overleggen met je directeur wat er mogelijk is.

    Een mondkapje gaat je niet helpen, dat is vooral om te voorkomen dat je anderen besmet.
    Het enige wat je kunt doen is regelmatig je handen wassen en zoveel mogelijk afstand houden van iedereen. Alle risico's uitsluiten lukt je alleen als je in isolatie gaat.
     
  12. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Na 28 weken is dit een mogelijkheid ja :)
     
  13. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.275
    113
    Jawel hoor, een mondkapje werkt zeker mits het een bepaalde classificering heeft. De meeste mondkapjes die normale mensen dragen waaronder ik zelf zijn gewoon een stukje stof waarmee je met name voorkomt dat jezelf verspreider wordt.
    Wanneer je een mondkapje aanschaft wat ook in de zorg wordt gebruikt kun je ook jezelf beschermen tegen anderen.
    Mijn dochter vertelde gisteren dat haar juf ook een mondkapje op had en een spatscherm om haar bureau heen. Er is ons niet verteld waarom Maar ik vermoed dat zij ook net zwanger is. Bespreek de mogelijkheden met je werkgever.
     
  14. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Lastig hè..
    Ik werk zelf niet voor de klas maar heb wel een beroep waar ik geen 1,5 meter van patiënten kan houden en er veel aerosolen zijn. We dragen wel een mondkap, handschoenen en bril.
    Hier hebben we besloten net na de eerste uitbraken met het Britse variant tijdelijk onbetaald verlof op nemen iom mijn werkgever.
    Ook gezien er voor ons al meer angsten zijn omtrend zwangerschap was hier goed begrip voor.
    Inmiddels zit ik in de ziektewet ivm bekkenklachten.
    Ik hoop ergens tzt nog wel even aan het werk te kunnen.
    Maar doen wat goed voelt, en fijn als je goed kunt overleggen met je werkgever.
     
  15. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Ik werk in de kinderopvang, maar moet soms toch echt kinderen die moeite hebben uit de armen van ouders overnemen en dus raak je die ook aan.
    Zo ook hebben de kinderen meer verzorging nodig dus meer contact met ze.
    Ik snap niet waar je je druk om maakt als je op een basisschool werkt.

    De28weken regel is toch al terug gedraaid omdat je niet per se meer risico loopt?
    Dat is iig wat ik vanuit mijn werk heb vernomen
     
  16. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Bij ons geldt die 28 weken regel nog wel...

    Overigens wil ik het liefst zo lang mogelijk gewoon voor de klas staan. Vervangend werk lijkt mij echt totaal niet fijn. Corona heeft voor zover bekend ook geen effect op de kleine. Het is vooral vervelend voor de zwangere. Maar dat is in elk werkgebied.

    Een uitbraak kan wel degelijk heel snel gaan. Dat heb ik net hier ondervonden... Onze school is deze week een extra week dicht omdat er zo’n uitbraak was. En echt, we waren/zijn enorm voorzichtig en met strenge regels.
    Maargoed, een besmetting verloopt bij zwangeren vaak milder dan bij niet-zwangeren, beweerde mijn vk. Ik heb net corona gehad, en een vrij mild verloop. Het voelde als een flinke verkoudheid.
     
    miniVosje vindt dit leuk.
  17. miniVosje

    miniVosje Fanatiek lid

    13 apr 2017
    2.538
    1.685
    113
    Hier ook werkzaam in de kinderopvang.

    Hier is voor collega's die van 0 tot 4 werken dat ze tot het verlof (36 weken) op de groep mogen werken.
    Collega's op de Bso 4 tot 12 jaar. Moeten met 28 van de groep af, omdat ze beweren dat kans van besmetting bij de leeftijd van 4+ groter is dan bij de allerkleinste.
    (heel krom ik werk op een babygroep en doe dus zwaarder werk, maar moet langer op de groep staan, dan mijn collega op de bso)
     
  18. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.404
    3.954
    113
    noord holland
    Het heeft verder toch niets te maken met of het werk zwaarder is of niet? Het heeft met de kans op besmetting te maken waar ze een regel voor hebben bedacht. Dat heeft dan toch niets te maken met dat het dan vreemd zou zijn dat een ander, waarvoor dat niet telt, dan zwaarder werk heeft en wel door moet gaan. Dat moest je dan toch sowieso al? :)
    Je kunt overigens ook kiezen om met 34 weken met verlof te gaan.
    Over het algemeen werken diegene de laatste weken dan toch ook op een andere manier, bijvoorbeeld administratief of wellicht invallen op een babygroep, of hebben ze dan gewoon al vrij?
     
  19. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Precies dit. Het is omdat je na 28 weken meer last zou kunnen hebben van corona dan daarvoor. En inderdaad, je kan ook met 34 weken met verlof. Ik ga zelf ook met 34 weken en blijf gewoon voor de klas staan tot die tijd. Mits ik mij goed blijf voelen natuurlijk. In het onderwijs werk je doorgaans wel gewoon tot aan je verlof in de klas als je je goed voelt. Wellicht is dit in de opvang/bso anders?
     
  20. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik wil nog graag wat info toevoegen. Die 28 weken grens is er omdat als je na die tijd Corona krijgt met een ernstig beloop dan bestaat er niet meer de mogelijk om op je op de intensive care in buikligging te beademen. Dit is de meest effectieve manier van beademing als je Corona hebt en na die 28 weken is je buik gewoon te groot daarvoor en ook niet prettig voor het kind vandaar ;)
     

Deel Deze Pagina