Onze oudste (groep 5) leest technisch en begrijpend zwak. Al radend wordt het avi-niveau net gehaald. De resultaten zijn net te goed om een dyslexietoets of hulp te krijgen (DMT en begrijpend lage D-score). Dit betekent dat ik zelf zal moeten experimenteren. wat ik wel weet is dat leeskilometers van mijn kind afglijden alsof ze nooit bestaan hebben. En de volgende zaken werkten voor ons niet rijtjes lezen tweeklanken spotten en kleuren letters kleien touwtje springen flitsen symmetrisch tekenen met de linker en rechter hand verhaaltjes bij letters en lettervormen bedenken luisterboeken luisteren luisterboeken luisteren en meelezen koorlezen verhaaltjes lezen zonder spaties magneetletters voelen en benoemen onder een theedoek het innerlijke oog vastzetten achter boven je hoofd onzinwoorden lezen taal extra van squla (met een ei-gedicht dat nog het meest weg heeft van de odyssee) bouw! Hebben jullie voorbeelden van interventies waarmee jullie significante vorderingen hebben gemaakt in de leesvaardigheid? Wat was de meest effectieve oefening die jullie ooit gedaan hebben?
Kijk eens op lexima.nl Daar staan software programma's op voor school en thuis die worden geadviseerd bij (vermoeden van) dyslexie. Wat zijn de scores bij rekenen?
Ik lees nu dat je daar ook met dyslexie terecht kan. Wist ik niet! Heb je hier zelf goede ervaringen mee? Maakt het nog uit welke logopedist en met welke methode die werkt?
Ah ja, daar staat ook bouw! tussen. Die hebben we destijds gedaan en we hebben niet echt veel vooruitgang geboekt. Heb je zelf goede ervaringen met bijvoorbeeld dexlex? Ik kan niet uitvinden wat die programma's precies doen alleen wat ze kosten . Het rekenen gaat goed, maar wel achteruit. Ik denk dat dat door de verhaaltjessommen komt.
Mijn dochter heeft dyslexie. Voor haar was het oefenen met de klank-teken koppeling erg belangrijk. We hebben letterkaartjes die ze moet flitsen. Ze spreekt dan de letters uit zoals ze in woord uitgesproken worden, bijv. b = bu m = mm Enz. Dit elke dag flitsen en de tijd bijhouden. Letters als c, y zitten er niet in, wel oe, au, ch, ng, nk eeuw, ieuw, aai, ooi oei, auw, ouw enz. en uiteraard korte, lange klanken en medeklinkers. Je kunt daar ook spelletjes mee doen. Laat ze woorden verzinnen met die klanken.
Ja, zeker goede ervaring mee! Al was hier spelling het probleem. We hebben ‘gewoon’ een praktijk gekozen die ook af en toe op school aanwezig is, zodat ze onder schooltijd naar logopedie kon ipv dat het er bovenop kwam (op het oefenen na natuurlijk). Ik ben afgegaan op de beschrijving op hun site, daarin stond expliciet dat ze zich richten op lees- en spellingsproblemen, de praktijk was daarin gespecialiseerd, had ik het idee. Ze werkten hier met Taal in blokjes. Op zich namen de resultaten van mijn dochter niet enorm toe (van D/E naar C/D oid), maar ze was meer ‘in control’, zeg maar. En als ze niet op alles hoefde te letten dan lukt het haar wel om bv. een spellingsregel goed toe te passen.
Bouw is vooral geschikt voor groep 2,3 en evt 4. Daarna gebruiken we op school flits tutorlezen. Ook van lexima. Maar wat doen ze op school aan extra ondersteuning?
Mijn oudste dochter scoorde vanaf het begin de DMT op het randje van IV en V, was beter in begrijpend lezen (dankzij intelligentie, door radend te lezen kwam ze in context best ver). AVI-niveau was altijd net goed, wat ze zou moeten halen. Spelling werd met de jaren slechter. "Er lijkt meer in te zitten dan eruit komt." Hoe vaak ik dat niet heb gehoord . Ik heb ook vaak aan dyslexie gedacht en ik heb voor de zekerheid haar ogen laten controleren, ook functioneel (samenwerking tussen ogen, visuele fixatie heet het geloof ik, dat geeft ook 'dyslexie'-achtige leesproblemen als dat niet goed is). School deed in begin niets, behalve hameren op dat ze leeskilometers moest maken. Dat deed ze overigens niet zo goed, want ze vond lezen moeilijk en gaf veel verzet, stress en frustratie... Ik heb meerdere keren overwogen om zelf dyslexie onderzoek te starten (en betalen), maar sinds groep 5 is school het meer gaan oppakken en heeft ze RALFI lezen gehad. Daarnaast heeft ze yoga-therapie gehad om stress en frustraties beter te kunnen hanteren (en dan dus ook meer open te staan voor oefenen en begeleiding en meer zelfvertrouwen te hebben). Voor haar heeft dit voldoende geholpen om de DMT iets beter te doen en opeens een flinke sprong te maken in AVI-niveau. Spelling is nu (groep 7) nog steeds niet geweldig (IV, voor alle andere dingen scoort ze I/I+), maar ze is nu erg gemotiveerd om hiervoor extra te oefenen, we zullen zien of dit effect zal hebben. Ik zou dus voor de zekerheid de ogen controleren en dan overwegen om zelf iemand in de arm te nemen.
Wat door de opkomende softwareprogramma's helaas niet veel meer wordt ingezet zijn de programma's van Anneke Smits. Connect lezen en RALFI lezen. Erg effectieve methodes. Je moet er wel rekening mee houden dat wanneer er daadwerkelijk sprake is van dyslexie, geen enkele methode wonderen gaat verrichten. Dat is namelijk een kenmerk van dyslexie, dat het enorm hardnekkig is. Oefenen, oefenen, oefenen. Zolang je het over D scores hebt is dyslexie ook niet makkelijk vast te stellen. Sowieso niet via een vergoed traject. Daarbij gaat het papiertje het probleem niet oplossen. Oefenen moet je nog steeds. Of het nou dyslexie is of gewoon 'minder goed zijn in taal/lezen'. Naar mijn idee zijn er helemaal geen dure methodes of softwareprogramma's nodig. Ze kunnen ondersteunend zijn, maar het meeste heb je nog aan een boek wat je kind aanspreekt en de juiste ondersteuning bij het lezen ervan op een specifieke manier. Daarvoor zou je inderdaad ook eens kunnen informeren bij een logopedist, maar als het goed is krijgt je kind op school ook extra ondersteuning voor lezen (extra oefentijd).
Dit idd! Ik lees dat veel dingen niet werken.. hoe lang heb je het geprobeerd? Bij dsylexie traject hebben we elke dag moeten flitsen, opdrachten moeten maken en vooral veel lezen en klanken! We zijn totaal 1,5 jaar bezig geweest en de training afgerond. Het kost heel veel tijd om iets te automatiseren en niet als het niet lukt na drie keer dat wordt het het niet. Ook zal je als ouder vasthoudend moeten zijn en als je kind het niet wil, zal het toch moeten, 6 dagen in de week, elke week! Pas dan ga je resultaat zien... Wel of geen dsylexie
Klopt, het is echt een zaak van doorzetten en zeker niet altijd even fijn. Voor zowel kind als ouder niet. Het kost nogal wat energie. En dan nog bestaat het risico dat het kind weer achteruit gaat, doordat het na de training minder frequent oefent.
Het is zeker ook voor de ouders een opgave om elke dag na het diner ruim 30-45 min bezig te zijn met huiswerk.. dat had ik zelf ook onderschat en ja dat heeft zeker geleid tot ruzie en frustratie maar ook tot besef dat mijn zoon zich niet dom hoefde te voelen en dat hij zeker vooruit ging en dat dat weliswaar in kleine stapjes ging en ook hij zag en voelde dat hij vooruit ging, dat was ook een win - win!