lego...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cs1986, 10 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cs1986

    cs1986 Actief lid

    7 mrt 2013
    112
    4
    18
    NULL
    NULL
    Goedemorgen,
    Mijn zoontje (5) heeft wat kleine doosjes voor zijn verjaardag gekregen. Hij bouwt die redelijk zelfstandig in elkaar. Hoe laten jullie je kinderen spelen met lego? Want nu is het: het doosje wordt opengemaakt, in een half uurtje is het bouwsel klaar en daarna staat het op de kast. Ik vind het heel leuk om te zien dat hij zo lekker geconcentreerd speelde, maar het duurde maar zo kort! Laten jullie alles gebouwd op een kast staan of doe het terug in het doosje? Of gooien jullie alles op een grote hoop? En hoe kun je kinderen stimuleren om zelf verzonnen bouwsels te gaan maken? Voor een grotere doos betaal je best veel geld, dus het lijkt me goed om gewoon een basisset aan te schaffen waar hij dan zelf dingen mee kan maken?
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
     
  2. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Sommige kinderen zijn echt pietje precies met nabouwen en heel trots op hun bouwwerk (vooral als t ineens verdwijnt) dochter hier is nog niet echt ermee bezig maar ik zou daar gewoon een lacktafel neerzetten met een legoblad en een bak lego geen bouwtekening.

    Je hebt ook lego voor aan de wand om een knikkerbaan te maken, maar dat zag ik op Ali en met de materiaal en kleurstoffen ben ik t niet altijd even eens, maar t idee vond ik wel gaaf. Heb dan liever de originele lego, iets meer vertrouwen in.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.435
    8.282
    113
    Hier hielp het boek Geweldige Lego ideeën tijdelijk om ook andere dingen te bouwen.

    Nadeel van alles door elkaar is wel dat je het vrijwel niet meer als set bij elkaar vindt. Dat vind ik wel eens jammer. De Harry Potter sets van de oudste staan hier ook gewoon in elkaar op haar kamer, meer als decoratie dan dat ze er mee speelt. ;)
     
  4. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier staan ook bijna alle setjes gewoon in elkaar. Hij haalt ze wel regelmatig uit elkaar om ze opnieuw te bouwen, maar veel spelen doet hij niet.
    De laatste tijd begint hij wel steeds meer echt zelf te bouwen. Hij begon met de ene helft van de auto op de een andere te zetten, dus had ie opeens een politiemonstertruck.
    Nu begint hij ook echt andere dingen te bouwen.
     
  5. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.477
    5.135
    113
    Vrouw
    Wij hebben een deel van de sets opgebouwd op de kamer staan. Harry Potter van de oudste dochter en Lego friends Safari van de jongste. Zij speelt nog wel eens ermee, de oudste niet. Ze zijn sowieso meer van het in elkaar zetten volgens het boekje, maar bouwen zeer zelden iets uit zich zelf. In een bak hebben we oudere sets van hun broer (poging hem te laten spelen, helaas mislukt) en wat basis sets gewoon uit elkaar. Maar dat raken ze nooit aan, hoogstens om er een poppetje tussen te zoeken
     
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.905
    113
    noord holland
    Je kunt inderdaad wat basissets halen om het zelf bouwen te stimuleren. En dan bekijken of dat zo bevalt.
    Wij hebben een paar sets gehad met gewone lego zoals een huis enz. (maar niet van thema's zoals star wars, harry potter, etc) en hadden ook al veel losse lego. Bij ons zijn ze dus wel uiteindelijk op de grote hoop beland.
    We hebben dus een joekel van een hoeveelheid lego gehad in grote bakken die we dan uitstortte op een kleed. Daar konden ze uren mee bouwen.
    Ik kan wel begrijpen dat je thema sets wellicht wel apart wil houden. Je kunt dan wellicht alle sets van een bepaald thema bij elkaar in één bak bewaren. Dan hou je het nog enigzins soort bij soort en kun je daar tussen mix en matchen. Het moeten zoeken naar het betreffende stukje wat je nodig hebt draagt namelijk bij aan het lego plezier :roflmao:. En daarnaast komt de fantasie dan vanzelf.
    Wij hielden wel bijvoorbeeld de lego friends (meerdere sets gemengd in één bak) in een eigen bak los van de normale lego. Eigenlijk met t idee om te daarna nog ooit te verkopen. Maar dat verkoopt dus eigenlijk helemaal niet op bijv. MP, zelfs niet compleet met doos en boekje.
     
  7. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Mijn jongens spelen beide op een hele andere manier met de lego. De oudste is een bouwer. Hij vindt het leuk om een moeilijk bouwwerk te maken volgens het boekje, maar heeft nu op zijn kamer ook een zelf ontworpen huis staan waar elke keer wat bijkomt.
    De jongste heeft voor het bouwen niet zo'n lange spanningsboog (die wordt wel steeds langer) en is vooral van het spelen met de bouwwerken.
    Wij hebben in de speelkamer een aantal trofastkasten met bakken hangen. De sets zitten per bak gesorteerd. De losse lego hebben we in aparte trofast bakken per kleur. Daar staan dus ook alle bouwwerken (behalve het gebouwde huis van mijn zoon, die staat op zijn kamer). Zodra het bouwwerk wat uit elkaar begint te vallen door lomp spelen, wordt het vaak weer uit elkaar gehaald, om een andere keer weer te gaan bouwen.
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.412
    23.929
    113
    We laten bouwwerkjes altijd wel even staan. En dan leggen we hem uit dat als hij weer will bouwen het ook weer uit elkaar moet.

    Verder heeft zoon wat 'vaste' bouwlego en in ieder geval een grote basisstenendoos.
    Inmiddels zit bijna alles wel door elkaar. Hij bouwt ook heel juist uit creativiteit.
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.801
    8.666
    113
    Wij hebben dozen met verschillende setjes die bij elkaar horen. Een doos met allemaal brandweer, grote doos met ruimte lego.

    We hebben ook een doos met losse lego. Daar kan hij alles mee bouwen wat hij wil.
    De laatste keer had hij een mega knikkerbaan gemaakt en heeft een dik maand gestaan en toen vond ik ik het wel genoeg. Hij had nog weinig over dus kon nauwelijks meer wat bouwen. Alles afgebroken en toen kon hij weer lekker bouwen.

    Zo blijven de setjes bij elkaar en toch de mogelijkheid om zelf creatief te zijn
     
  10. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.850
    16.878
    113
    Vrouw
    Mijn zoontje heeft een grote box Lego education met een grondplaat.. hij kan dan zelf wat bouwen uit zijn eigen fantasie, vindt hij helemaal geweldig. Hij heeft ook al een aantal losse dozen, die staan in elkaar gebouwd op zijn kamer.
    Maar mijn man is meer van de lego, probleem is als het stuk gaat, dat hij het bij elkaar moet houden anders raakt alles door elkaar. Hij weet dit ook, maar ik ga er niet constant opletten. Meestal komt hij naar ons toe als iets uit elkaar is:roflmao: ik berg de kleinere auto's etc op in de opbergbox, en een aantal setjes staan op zijn bureau.
     
  11. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Hier staat alle lego per soort apart in de kast. We hebben een bak met lego city, lego classic, lego marvel en lego mario. Op de telefoon staat de instructie app en daarin kan je alle sets invoeren en heb je de boekjes niet meer nodig. Mijn kids vinden het leuk om op te bouwen en breken het vrij snel weer af om nog eens op te bouwen.

    Eerst hadden we alles in 1 grote bak maar dat is onoverzichtelijk. Nu hebben we deze van ikea: https://www.ikea.com/nl/nl/p/bygglek-lego-r-opbergbox-met-deksel-10354208/
     

Deel Deze Pagina