Leidster mag geen hoofddoek

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Marrie1986, 14 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Dag dames,
    Ik ben benieuwd naar jullie mening. Een van de leidsters van mijn peuter is moslima. Tijdens het werk draagt zij geen hoofddoek maar daarbuiten wel. Ze komt dus aan op het werk met, werkt zonder en vertrekt weer met.

    Ik dacht altijd dat dat haar eigen keuze was, misschien heel naïef, maar vandaag vertelde ze me dat ze het van de eigenaresse niet mag om een of andere vage reden. Iets over dat andere leidsters dan Haarbanden willen dragen....
    Ik vind dit heel erg vreemd. Ook het kdv is toch een afspiegeling van de samenleving? Wat vinden jullie hiervan en... moet Ik er iets mee?
    Ik zou er iets van willen zeggen maar wil haar ook niet in een vervelende positie brengen.
     
  2. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113
    Belachelijk. Ik zou er iets van gezegd hebben.
     
  3. Flowerr

    Flowerr Bekend lid

    20 feb 2014
    670
    124
    43
    Vrouw
    Wauw! Dat ze daar wil werken dan, als ik een hoofddoek zou dragen en mijn baas zegt dat het niet mag dan zoek ik was anders. We leven in 2018, niet in 1948
     
  4. Musti1234

    Musti1234 Actief lid

    10 okt 2018
    326
    166
    43
    Wat vreemd. Niet erg 2018 zeg maar.

    Ik zou daarentegen niet iets ervan zeggen. Om de reden die je zelf al geeft: straks breng je haar in een vervelende positie. Als leidster er zelf wat mee wil zal ze dit zelf moeten oppakken.
     
  5. Dansprinsesje

    Dansprinsesje Fanatiek lid

    15 mrt 2014
    2.913
    3.417
    113
    Bij ons mag het niet in scholen en ambtenaren mogen het ook niet dragen.
    Bij mij opt het werk mag het wel gedragen worden maar in het labo wel een aangepaste (anders gevaar voor in brand vliegen en met chemicaliën enzo maar mensen met lang haar moeten dat ook samen binden)

    Ik denk dat het er ook wat afhangt wat de ouders er van denken.

    Als het enkel een hoofddoek is en geen heel gewaad heb ik geen probleem mee
    En ik ben van mening dat de andere dames heren zich ook deftig moeten kleden zoals geen mini rokjes en t-shirts waar hun borsten er bijna uitvallen
     
    lovewinnie vindt dit leuk.
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Voor mij zou het ook niet uitmaken. En voor de kinderen alleen maar belangrijk dat hoofddoeken nu eenmaal gedragen worden door een deel van onze samenleving. Blijkbaar vind haar werkgever het lastig, misschien omdat ze juist bang zijn dat de ouders het vervelend vinden?
    Je zou, zonder dat ze daar bij is of dat je benoemt dat je het haar gevraagd hebt, aan haar baas/leidinggevende kunnen vragen waarom zij geen hoofddoek draagt omdat je weet dat ze er eigenlijk wel een draagt. Of dat misschien niet mag vanuit hun?
    Jammer dat ze er mee akkoord gaat.Ze zal vast bang zijn anders haar baan te verliezen. Gek toch hè, dat het in 2018 nog steeds zo kan gaan
     
  7. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier ook een moslima bij de opvang. Geen probleem! Wel merken we (en de leidster zelf ook) dat kinderen soms wat terughoudend zijn. Ze vinden het eng, zo’n gesluierde vrouw. Maar het is een schat, dus als het ijs eenmaal gebroken is loopt iedereen met haar weg. Ik zou geen reden kunnen bedenken om het niet toe te staan. Misschien zou je het eens via de oudercommissie kunnen proberen. Zo is de kans kleiner dat de medewerker daar gelijk mee in de problemen komt.
     
  8. Marrie1986

    23 jan 2016
    59
    17
    8
    NULL
    NULL
    Ik zal eens aan een medemoeder/vriendin vragen wat een goede aanpak zou kunnen zijn. Ze is idd niet volledig gesluierd ofzo. Vandaag had ze een mooie felle kleur met kraaltjes en speldjes als versiering.
    Misschien is ze bang haar baan te verliezen?
    Ik ga er eens over denken.
     
  9. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.011
    3.477
    113
    Vrouw
    Ik vind het belachelijk dat ze geen hoofddoek mag dragen. Maar ik zou alleen in overleg met haar, er iets van zeggen tegen de directrice of ouderrcommissie. Wellicht vindt ze het zelf niet een heel groot issue.
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Belachelijk.
    We hebben het hier over een hoofddoek (geen burka of zo), die trouwens vaak ook nog prachtig staan!
    Het is 2018, geen 1830.
    Lekker voorbeeld ook trouwens..Ik zou het zeker eens aankaarten!
     
  11. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.387
    4.670
    113
    Nou, inderdaad! Heel vreemd. Ik weet niet of ik er zelf iets van zou zeggen. Wie weet breng je haar in een vervelende positie.
     
  12. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.528
    113
    Precies dit!
     
  13. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Belachelijk
    Ik zou de eigenaresse aanspreken en haar wijzen dat wat ze doet niet kan
     
  14. Zara75

    Zara75 VIP lid

    10 jul 2007
    11.946
    6.040
    113
    Happyland
    Ik vind het ook belachelijk.
    Heb het vermoeden dat school bang is om problemen met ouders te krijgen.
    Kan me voorstellen dat ze niet volledig gesluierd mag, heb daar ook een sterke mening over die ik hier maar niet plaats.
    Maar een simpele hoofddoek zou gewoon moeten kunnen.
     
  15. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.884
    7.594
    113
    Ik zou me er niet mee bemoeien. Het is tussen de leidster en haar werkgever. Jij bent er geen partij in. Wat jij vindt is niet zo relevant tenzij je vindt dat je kinderen hierdoor bij een racistische opvang zitten en daar kun je dan over in gesprek.
     
    MaMa, Oceanna, puzzelstukje en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Nou ja zeg belachelijk. Bij ons op de opvang draagt ze gewoon een hoofddoek. Mijn dochter zit nu op een opvang waar het heel multiculturele is, dat vind ik zo belangrijk. Hiervoor een jaar in een dorp gewoond daar was 1 halfbloed kindje dus ze kreeg niks mee van andere culturen. Nu zit er van alles en dat vind ik zo leuk en belangrijk.

    Ik zou er toch eens mee in gesprek gaan met de eigenaresse, of het aankaarten bij de oudercommissie. Gewoon eens vragen hoe het zit zonder te beschuldigen van dingen ofzo.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  17. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    Ik zou er niks mee doen. Ik neem aan dat zij op deze voorwaarde is aangenomen en er zelf dus ook geen probleem mee heeft. Waarom zou je anders de baan aannemen?
     
    Oceanna vindt dit leuk.
  18. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #18 tupp, 17 nov 2018
    Laatst bewerkt: 17 nov 2018
    Omdat het alternatief ‘geen baan’ is?

    En ja; er zijn blijkbaar plekken waar het wel mag. Maar dan nog is het de vraag of dat op redelijke afstand is van haar woonplaats en of er op dat moment vacatures zijn e.d. Ik denk dat menig vrouw met hoofddoek al blij is als ze een baan kan vinden die bij haar opleiding past.

    @TS: ik snap dat je hier iets mee wilt. Maar ik zou niks doen zonder met de medewerkster in kwestie te overleggen. Zij is degene die het risico loopt als dit niet uitpakt zoals je wenst. Jij moet namelijk hooguit op zoek naar een andere plek om je kinderen naartoe te brengen. Zij misschien naar een andere manier om brood op te plank te krijgen.
     
  19. Mybrand2018

    Mybrand2018 Fanatiek lid

    22 apr 2018
    1.751
    883
    113
    Ik ben zelf een bekeerde moslima

    Toen ik werkte bij mijn huidige baan droeg ik nog geen hoofdoek (hidjaab) toen ik die eenmaal wou dragen heb ik het gewoon opgedaan naar mijn werk niet wetende dat dit niet mocht ik werd erop aangesproken dit af te doen of ik mocht vertrekken

    Ik heb toen met wel met veel moeite uiteindelijk gekozen hem af te doen. Dus ik kwam op met hoofdoek en daar ging die af toen ik naar huis ging weer op dit waren ook leuke sjaaltjes

    Op dat moment was het voor mij belangrijker mijn werk te behouden ivm kinderen en ik had het financieel gewoon echt nodig

    Uiteindelijk na 4 jaar kwam er een nieuwe manager en ben toen opnieuw in gesprek gegaan waarop hij dit eigenlijk meteen goedkeurde

    Iedereen zei altijd ja je moet gewoon weg gaan etc maar dat ging niet zo simpel . Nu aantaal jaar verder draag ik hem nog en werk ik er nog met plezier

    Ik zou mischien zonder dat zei in de problemen komt met meerdere Moeder ofzo overleggen dat jullie mischien wel voor haar kunnen regelen dat ze hun mening herzien ? Ik weet hoe veel het betekend dat ze het toch accepteren en jij de hoofdoek mag dragen
     
  20. RoBiJe

    RoBiJe Niet meer actief

    @tupp: zou het echt? Hier in de regio staan ze te springen om Kdv medewerkers, en in zie op heel veel plekken vrouwen met een hoofddoek.
     

Deel Deze Pagina