Ha Ladies, Ik wil graag overzicht in mijn financiën krijgen. Er blijft iedere maand wat geld over, maar ik zou graag iets relaxter met geld om willen gaan en kunnen zien wat we hoeveel aan wat uitgeven. Ik ben goed met excel maar op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar... Tips?
Wat ik een paar geleden heb gedaan is alle inkomsten met datum genoteerd en alle vaste uitgaven met ongeveer de datum erbij. Ik heb er een lijstje van en die vink ik elke maand af. Daarnaast houd ik bij wat er aan extra dingen afgaan die maand. Bijv. Schoolgeld van de kinderen, contributie van de scouting die maar 1x in de 3 maanden betaald wordt, dat soort dingen. Dat trek ik af van de inkomsten. Ik heb een vast bedrag voor boodschappen. Ik hou dit echt elke paar dagen bij. Mijn financiële maand begint op de 20ste elke maand. Alles wat er op de 19de overblijft, gaat naar de spaarrekening. Zo starten we elke maand op 0. Dat werkt hier heel goed om echt op te letten dat we niet te veel geld uitgeven.
Ik heb in excell een lijst met alle vaste lasten. Zodat ik precies zie wat eruit gaat. Hier is ook een bedrag voor benzine en boodschappen bij gerekend. Aan de hand van wat er uitgaat en wat er binnenkomt gooi ik elke maand automatisch een bedrag naar de spaar. En als er einde van de maand nog over is gaat het ook naar de spaar
Wij doen het andersom. Zodra het loon binnen is, maak ik geld over naar de spaarrekening. 'Betaal jezelf eerst' is de beste tip die ik ooit heb gekregen in het kader van budgetteren. Ik weet exact hoeveel geld we moeten reserveren voor de vaste lasten, boodschappen ed. Dit bedrag blijft staan. Wat in principe niet gebruikt hoeft te worden, gaat dus meteen naar de spaarrekening. Terugboeken kan altijd. Alles wat over is aan het eind van de maand gaat ook naar de spaarrekening. Mijn tip: houd een poosje een ouderwets papieren kasboekje bij. Wat komt er in, wat gaat eruit. Zo krijg je inzicht in je financiën.
Bij ons gaat er ook nadat t salaris binnenkomt direct automatisch een vast bedrag naar de spaarrekening(en) Van het geld wat er overblijft gaat een vast deel naar de vaste lasten rekening. Dit is middels een Excel bestand berekend. Alle terugkerende stabiele afschrijvingen zoals hypotheek, gas water licht, telefoon, internet, contributie, verzekeringen, abonnementen, etc. worden dan automatisch van die rekening betaald. Van wat bijv. Per 6 maanden betaald wordt gaat elke maand 1/6 deel als bedrag naar die rekening en per 12 maand 1/12 deel, enzovoorts. Wat er overblijft op de salarisrekening kunnen we besteden aan boodschappen, tanken, kleding, cadeautjes, uitjes, etc. We weten wat we ongeveer per week te besteden hebben (totaalbedrag gedeeld door 4,2 omdat een maand langer duurt dan 4 weken ). In tijden van wat meer krapte hielden we ons hier wat strakker aan, nu komt het minder nauw. We hebben ons bedrag voor naar de spaarrekening berekend op wat we willen sparen in combinatie met ons uitgavenpatroon voor de rest van de maand. Dit is altijd weer aan te passen naar behoefte.
In onze gemeente kun je een gratis cursus budgetteren volgen bij een stichting voor maatschappelijk werk, wellicht bestaat er bij jullie ook zoiets?
Dit idd. Vraag het even bij de gemeente en/of maatschappelijk werk na. Meestal is daar wel iets voor.
Dat ligt ook een beetje aan hoe je je budget verdeeld. Hoe ziet je excelbestand er nu bijvoorbeeld uit? Als je wil mag je mij een PB sturen, ik kan je wellicht verder helpen.
Gewoon een huishoudboekje starten. Binnenkomsten en vaste uitgaven erin zetten. Onderaan de streep weet je wat je overhoud per maand. Vroeger had ik het financieel erg zwaar. Destijds was mijn huishoudboekje op papier. Dit heeft gezorgd dat ik mijn geld beter kon beheersen destijds.
Wij gebruiken de jaarbegroting van het Nibud. Ook een Excel bestand. Je kunt er zelf in wijzigen. En opslaan op je eigen computer. Zo zie je precies wat bijvoorbeeld je dure maanden zijn en wat je overhoud. En een hier al eerder genoemde tip. Zodra er geld binnenkomt meteen een bedrag sparen. Je kunt via de jaarbegroting dus zien wat je maandelijks overhoud. En dat kun je dus sparen. Deel je spaarrekening in in spaarpotjes. Zo kun je naar een bepaald doel werken. Wij hebben bijvoorbeeld ook een vaste lasten rekening en een boodschappen rekening. Op de boodschappen rekening komt dan per week een bedrag te besteden. Zo ga je minder snel buiten je boekje.
De app YNAB (You Need A Budget) is daar fantastisch voor. Je hebt even een opstart nodig, maar het heeft ons zo veel rust gegeven. Je vindt er meer informatie over hier: https://www.talesfromthecrib.be/?s=Ynab+
Ik schrijf het gewoon op in een schrift ,vaste lasten ,inkomsten en wat er onder aan de streep overblijft.Water kan je hier ook per kwartaal betalen maar ik doe dat per maand zodat ik een beter overzicht heb.Gemeentebelasting ook op die manier, ik betaal het in 10 termijnen.Ik deel wat er overblijft door het aantal dagen per maand min de zondagen omdat hier dan de winkels dicht zijn zodat ik weet wat ik per dag uit kan geven. Spaargeld valt bij mij ook onder vaste lasten,wat er overblijft gaat ook naar de spaar. Als je wil weten waar je kan bezuinigen dan loont het de moeite om je kosten opnieuw te gaan bekijken,verzekeringen en abbo's bv.
Ter aanvulling: budgetteren is iets anders dan je uitgaven bijhouden in een boekje of spreadsheet. Budgetteren betekent vooruit plannen met het geld dat zal binnenkomen, en dat alvast toewijzen aan een project. Een huishoudboekje betekent registreren wat je al uitgegeven hebt, met de hoop dat dat een voorspellende waarde heeft voor de toekomst.