Leren lezen boekjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ZoWelkom84, 24 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Voor mijn zoontje ben ik eigenlijk op zoek naar boekjes om te leren lezen.
    Ik zie overal online dat ‘veilig leren lezen’, maar dat hebben ze lijkt mij ook al op school.

    Leesboekjes voor kind van 6 jaar groep 3.

    Wij hebben nu boekjes te leen van Pim de Mus dat soort boekjes zoek ik.

    wie heeft er leuke tips :)
     
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik zou gewoon in de bieb eens neuzen. Daar staat het allemaal op niveau gesorteerd.
    Ik kies meestal iets van draken, want dat trekt wel.
    Moppenboekjes doen het ook erg goed hier.
    En het boek stink AVI’s was hier ook groot succes.

    Ik heb ook een verzameling boekjes bij de Kruidvat gehaald. Kostte 1,29 per boekje.
    Maar momenteel koop ik niks meer. Hij vordert zo snel dat na 1 keer lezen het niet meer gelezen wordt.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  3. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Eens met Fristi2012, lekker in de bieb neuzen bij zijn niveau en hem zelf laten uitzoeken. Vooral kijken of er iets is over een onderwerp dat hem interesseert. Die "veilig leren lezen" boekjes zijn verschrikkelijk als je het mij vraagt. Die zijn zo gebaseerd op de letters/klanken die op dat moment in de methode aangeleerd worden dat de verhaaltjes nergens op slaan.

    Zo moest mijn dochter een boekje lezen over een 'maan in de doos", dat vond ze zó belachelijk, alsof je de maan zou kunnen vastpakken en in een doos stoppen. Ze voelde zich niet serieus genomen dat ze dat soort teksten moest lezen.

    Ze vond toen ze net leerde lezen vooral de samen-lees-boekjes leuk, waarbij er dan op de linker bladzijde een korte tekst op Start, M3 of E3 niveau stond, en de bladzijde daarnaast een stuk moeilijkere tekst die je dan kan voorlezen. Zo had het boekje ook nog wat inhoud of een leuk verhaal. Die hebben ze ook volop in de bieb.

    Het belangrijkste is in deze fase m.i. dat ze plezier krijgen in lezen. Die stomme VLL boekjes kunnen dat flink de kop in drukken, precies wat je niet wil.
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  4. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.553
    21.036
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Eens met dit. Bieb inderdaad. Ze gaan zo snel dat er niet tegenop te kopen valt.
     
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.857
    4.933
    113
    Hier ook een bieb-fan, ze pakten dat een stapel avi-boekjes, thuis vonden ze bv de helft niks aan, de andere helft werd gelezen, hop alles weer terug en een nieuwe stapel mee - herlezen vonden ze allebei nooit interessant met avi-boekjes. En ze gaan vaak vlot van bv M3 naar E3 en dan weer M4, dus ook zonde om voor zo’n korte periode boekjes te kopen.

    Hier lazen ze overigens allebei al snel liever ‘echte’ boekjes, dan avi-boekjes. Bij avi-tekstjes wordt een verhaal toch altijd passend gemaakt aan dat bepaalde niveau, waardoor er soms woorden worden gekozen die wat ouderwets zijn bijvoorbeeld, puur om een wat langer/moeilijker woord te vermijden. Hetzelfde met zinsbouw, mijn oudste werd echt boos van hoe raar sommige zinnen waren. In theorie correct, in praktijk gewoon niet leuk om te lezen.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  6. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Probleem is dat ik weinig met een bieb heb, misschien slecht.. vergeet altijd weer die boeken terug te brengen..
    misschien maar weer proberen..

    En dat Start, M3 en E3 maar eens in gaan verdiepen denk
     
  7. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Dan is het misschien goed om eens bij de kringloop te kijken? Daar vind je ook heel veel startersboekjes voor bijna niets. En dan breng je het een volgende keer (op jouw eigen tijd ;)) weer terug, zodat een ander hetzelfde kan doen.

    Maar nieuw kopen zou ik zelf inderdaad ook echt niet doen, zo jammer van het geld.
     
  8. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Hier hetzelfde.
    Wij kopen dus wel boekjes, had nu avi M3 boekjes met 50% korting bij Bruna gehaald
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  9. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Wij gebruiken avi groei boekjes om thuis te lezen. Boeken als Piet en Riet en mijn zelfleesboek voor groep 3. En grote avi boeken. Ik zie net dat Paul van Loon daar een aanvulling voor gemaakt heeft: https://www.bol.com/nl/nl/p/grote-avi-boeken-het-grote-avi-boek-van-paul-van-loon/9300000027828307/?bltgh=nFGtCwC8JWoU-JnZvNxJdg.2_44.46.ProductImage

    Ze hebben de namen een tijdje terug verandert. Avi start is het begin. De M staat voor midden, E voor eind. En het getal is het leerjaar.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  10. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Hier fan van avi groei boeken, beginnen bij avi start tot midden groep 4 dus 200 pagina's leesplezier. Het zelfleesboek van groep 3 en daarna van groep 4 waren hier ook een succes. Verder veel boekjes bij kruidvat gehaald. Verder lezen is leuk serie, leuke verhaaltjes en plaatjes. En verder vulden we aan via de bieb.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  11. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Dank voor je uitleg!
     
  12. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Ik zou niks kopen als ik jou was maar lekker naar de bieb gaan.
    Mijn oudste begon begin groep 3 met avi start en was halverwege groep 4 avi uit. Daar zou niet tegenop te kopen zijn :eek:

    Wij gaan iedere 3 weken naar de bieb. Ik krijg in mijn mail een herinnering als de boeken terug moeten, zo kan ik dat nooit vergeten.

    Voor de kinderen is de bieb ook leuk. Leren zo boeken kennen die ze anders niet zo snel zouden kiezen.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  13. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Herinnering is zo te zetten natuurlijk dat is ook zo maar de tijd vinden om daar naar toe te gaan met drie kinderen. Tenzij ze op zaterdag open zijn anders is het gewoon niet te doen bij ons. Maar het is zeker zo dat ze andere boeken leren kennen… ik moet er maar eens over nadenken..

    Gister hadden wij een boekje uit 1986 lekker oldskool maar die is toch snel uit en deed best snel en goed.
    Vanaf wanneer gaan ze/moeten ze begrijpend lezen?
     
  14. ZoWelkom84

    ZoWelkom84 Fanatiek lid

    1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Verkoopt Kruidvat ze nog steeds?
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.625
    1.974
    113
    Vrouw
    Je bent inderdaad ook afhankelijk van de openingstijden natuurlijk. Hier gaan we altijd op vrijdagmiddag en anders op zaterdag bij de bieb 2 dorpjes verderop. (Het maakt niet uit waar je de boeken leent of inlevert, het is van dezelfde organisatie)

    Ik heb eigenlijk geen idee wanneer een kind gaat begrijpend lezen. Die van mij was er heel vlot mee. Ik geloof dat ze halverwege groep 4 gaan begrijpend lezen op school? Kan er naast zitten hoor aangezien die van mij eind groep 3 er al mee begon.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  16. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Hier in groep 3 vanaf t begin al in de werkboekjes opdrachten waarbij ze vragen over de tekst moeten beantwoorden, begrijpend lezen dus.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ze staan er regelmatig, meestal wel wat, maar soms ook weken dat ik ze niet zie staan.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.857
    4.933
    113
    Hier ook, meteen vanaf dat ze wat kunnen lezen, begon begrijpend lezen ook.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  19. Anoukskie

    Anoukskie Fanatiek lid

    18 okt 2016
    2.398
    839
    113
    Sommige bibliotheken hebben ook een soort van brievenbus om boeken in te leveren, zodat je dat ook evt na sluitingstijd kan doen. Dan kun je het bij de herinnering iig meteen inleveren, alleen een moment zoeken om weer nieuwe te halen is dan weer lastiger.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.
  20. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Ik zou sowieso naar de bibliotheek gaan. Keuze zat.
    Verder, wanneer je zou willen kopen:
    Bij de Kruidvat verkopen ze ook wel Avi boekjes.
    Luisterverhaaltjes zijn ook best leerzaam wanneer de tekst in het bijbehorende boekje staat. Dan kunnen de kinderen meelezen met de verteller.
     
    ZoWelkom84 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina