Letrozol

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Deniseje3, 11 jul 2022.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Heyhey,
    Ik ben benieuwd naar meer ervaringen met letrozol. Hoop zo een beetje in contact te komen met vrouwen die in hetzelfde schuitje zitten.

    Ik ben in april gestart met letrozol en was die ronde na een mooie eisprong (dag 14) van twee follikels zwanger. Helaas werd dit een miskraam. Nu laatste rondes weer een late eisprong vorige was op cyclus dag 23.

    ook heb ik tussendoor last van bloedverlies, stolsels. Ik ben benieuwd of nog meer vrouwen dit ook hebben?

    en doen jullie ook maandelijks een follikel meting of laten jullie het op beloop gaan?
     
  2. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Hey @Deniseje3

    ik volg even mee in deze chat.

    Wat erg dat het op een miskraam is gelopen. Dat zal wel een moeilijke tijd geweest zijn. Wel goed dat je terug de moed hebt gevonden om een nieuwe ronde te starten.

    Op enkele vragen kan ik nog geen antwoord geven. Ik ben pas gestart met de inname van Letrozol. Ik merkte wel dat ik van de medicatie enorm moe was en dat mijn regels precies langer duurde (langer bloedverlies).

    Verder word ik opgevolgd met follikel metingen en vorige maand (zonder letrozol) kreeg ik bij de opvolging ovitrelle toegediend bij de juiste grootte. Wat ik begrepen heb, is dat ze dit ook deze ronde gaan doen. Woensdag heb ik een eerste controle (dag 11).

    Veel succes e!
     
    Deniseje3 vindt dit leuk.
  3. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    wat spannend zeg! Hopelijk is het bij jou ook snel raak en dan een plakker!
    Ik ben benieuwd naar jou follikel meting dan, laat je even wat horen?
    Ik had de eerste ronde 2 follikels en de tweede ronde 3, nu maar 1 als het goed is.

    Ik moet morgen weer, ik had laatst niet zo’n aardige echoscopiste en zij reageerde vervelend dat ik weer voor een meting kwam. terwijl mijn cyclus zo verschilt telkens. Hopelijk morgen een ander en is mijn ei toch nog iets gegroeid. Ik zit morgen op dag 15 maar vorige week vrijdag was er een ei te zien maar nog lang niet op de goede grote.
     
  4. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Tuurlijk hou ik je op de hoogte! Ik probeer er niet te veel hoop op te zetten dat het direct al de goede grootte is. Vorige ronde hebben ze mijn natuurlijke cyclus (heel onregelmatig) met echo’s opgevolgd en toen ben ik wel 5x moeten langskomen tot het eitje 18mm was en ik ovitrelle kreeg. Ik voel nu wel al wat druk in mijn onderbuik wat ik normaal pas laat in mijn cyclus heb, dus denk wel dat de medicatie aanslaat.

    Veel succes morgen en hopelijk heb je een aangenamere echoscopiste. Laatste wat je nodig hebt, is dat op zulke momenten een nors persoon die geen begrip kan opbrengen voor een wisselende cyclus een inwendige echo moet maken. Normaal moeten zulke mensen toch weten dat niet iedereen een cyclus volgens het boekje heeft o_O Laat je iets weten ? Ik duim voor je !
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik heb 6x clomid gehad en 5x goede eisprong, 6e was cyste geworden. Ik had elke ronde cyclusmetingen. Maar ik spoot er ovitrelle bij. Later utrogestan ivm vroegtijdig bloedverlies.

    Clomid had mijn cyclus wel korter gemaakt, cyclus zoaks ik dat had bij de eerste 2 was 35 dagen, clomid 26 a 28 dagen.
     
  6. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    jeetje 5x, dat is een hoop zeg! Hoelang was je cyclus toen?

    jaa inderdaad, ben toen ook echt wel even flink van slag geweest. Als ik haar morgen weer heb dan onthou ik haar naam even en ga ik vragen of ik voortaan bij een ander ingepland kan worden.

    Is goed :)
     
    Kiwi3191 vindt dit leuk.
  7. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw

    Ohh dat is netjes inderdaad, van die cyste helaas minder! Jaa als je ovitrelle moet spuiten is het handig dat je follikel metingen krijgt. Hopelijk krijg ik uiteindelijk ook zulke mooie normale cyclussen! Bij mij deed de echoscopiste nogal moeilijk toen ik weer voor een meting kwam, maar ik vind het zelf handig om te weten wanneer ik moet klussen, want een eisprong op dag 14 en dag 23 ligt heel ver uit elkaar.
    ik kan hier wel een hoop ervaringen lezen over clomid. Helaas over letrozol amper, word denk niet veel voorgeschreven?
     
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ja snap ik heel goed! Je wil weten hoe alles erbij staat. Nadeel van dit soort medicatie, kans op cyste neemt toe.
    Ja richtlijn is zo uit mijn hoofd eerst clomid, bij teveel bijwerkingen letrozol maar als er sprake is van pcos of verdenking ervan gelijk door naar letrozol. Ik had idioot korte cyclussen, max 15 dagen.

    Ja die normale cyclussen zijn geweldig. Heb gewoon 1 ronde in minder dan een maand :D met gonal nu nog sneller, deze maand was cyclus 24 dagen met een lf van 14 dagen.
     
  9. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Oh, dat is wel mooi als je nu zo’n korte cyclus hebt ! Is er ook meer kans in een jaar! Valt het traject met Gonal F mee?
     
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    T is bewerkelijker. Nadeel is nog meer echo's omdat je tijdens je menstruatie ook al een echo moet laten maken. Minst favo echo ook van mij. Prikken ging ronde 1 goed, maar reageerde te snel op de hormonen, vreselijk misselijk en dus 3 follikels rijp. Ronde 2 was dosis goed, nagenoeg geen bijwerkingen. Dat is goed. Fijne is wel dat je bij kan spuiten als je bv te traag reageert. Bij letrozole is t klaar na 5 dagen, reageer je niet: pech. Nu kunnen ze gewoon ophogen. Maar ik reageer heel snel, vorige ronde cd 8 al rijp follikel dus maar 4 dagen gespoten. Maar het is minder eng dat ik had verwacht :) overstap valt mij mee.
     
  11. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Is inderdaad wel jammer dat je dan meer terug moet voor echo's en zeker op dag 3 :oops: Maar het ligt je precies beter aangezien je goed reageert en ook geen bijwerkingen ervaart. Dat is wel fijn. Veel succes! Hopelijk heb je snel een plakker!
     
    GroeneBomen vindt dit leuk.
  12. Esther22

    Esther22 Actief lid

    8 feb 2022
    219
    194
    43
    Ik ga binnen een paar dagen beginnen met ronde 3 met letrozol, helaas hebben de eerste doseringen niet voldoende gedaan en zit ik nu aan de maximale dosering.
    Ik heb vooral veel hoofdpijn ervan lijkt het, verder niet echt klachten. Ik ben wel emotioneel maar of dat aan de letrozol ligt of aan steeds te teleurstelling na een echo kan ik niet zeggen.
    Vind het allemaal wel intensiever als ik van te voren had gedacht, steeds weer terug voor een meting en steeds weer te horen krijgen dat er nog steeds niks gebeurd.
     
  13. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Wat rot dat de eerste rondes de letrozol niet veel deed, wat is de maximale dosering eigenlijk? Jaa dat intensiever ervaar ik ook wel, toch iedere maand 2-3 x naar het ziekenhuis.
    Hopelijk doet het deze keer wel zijn werk!
     
  14. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Ik ben nu onderweg naar het ziekenhuis, ik hoop dat ik mijn oude vertrouwde echoscopiste heb niet die hork van vorige week. Ik heb een aantal vragen, hopelijk klap ik niet ineens dicht als ik daar eenmaal lig.
    Even goed in de gaten houden of ik zelf snel die metingen kan zien en onthouden.
     
  15. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Dat is inderdaad niet gemakkelijk om dat telkens dat nieuws te horen dat er niets gebeurd is Hebben ze je dan opgevolgd tot het wel mogelijk was voor een eisprong of heb je jouw cyclus mogen afbreken?
    Hopelijk is deze ronde wel een succes! En mag je bij de volgende echo al een groei van je follikels waarnemen!
     
  16. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Veel succes en hopelijk heb je jouw vertrouwde echoscopiste! Zeker je vragen durven stellen. Anders volgende keer papiertje meenemen of in je GSM zetten zodat je zeker je info krijgt. (Ik doe dat ook omdat ik soms overweldigd wordt door de info of door de emoties).
     
  17. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Nouu de afspraak was top deze x! Gewoon de echoscopiste die ik normaal heb. Ik heb meteen der werkdagen van haar doorgekregen, ik plan voortaan alleen bij haar!

    En net niet één maar twee mooie grote follikels gezien! Een van 18 en een van 15, gaan waarschijnlijk beide eind deze week begin volgende week springen! Ik heb er meteen veel vertrouwen in :)
    Baarmoederslijmvlies zag er keurig netjes uit.

    En ik hoef waarschijnlijk niet op te hogen metmedicatie omdat ze bang is dat er dan die ronde 6eitjes klaarstaan :) dan maar iets latere eisprong.
     
  18. Kiwi3191

    Kiwi3191 Fanatiek lid

    24 jun 2022
    2.251
    1.529
    113
    Vrouw
    Super nieuws! Zowel van je twee dominante eitjes, je slijmvlies als het feit dat je jouw vaste echoscopiste nu had (en indien nodig ook in de toekomst) :D Dan kan je het stilaan lekker gezellig gaan maken !
     
    Deniseje3 vindt dit leuk.
  19. Esther22

    Esther22 Actief lid

    8 feb 2022
    219
    194
    43
    De max is 7,5 mg per dag, toen ik de tabletjes op ging halen ging de apotheek toch nog eens bellen of dat wel klopte.
    Ik ben afgelopen keer 4x naar het ziekenhuis geweest omdat ze toch nog wilde kijken of er later nog wat gebeurde. Hopelijk inderdaad nu wat meer succes.
    Ik lees dat het er bij jou goed uitzag voor deze keer! Hopelijk dat ze dan volgende week springen.
     
    Deniseje3 vindt dit leuk.
  20. Esther22

    Esther22 Actief lid

    8 feb 2022
    219
    194
    43
    Laatste keer leek er iets te gebeuren maar die groei was gestopt, wel zagen ze bij de bloedwaarde dat die ook waren veranderd en toen is de cyclus nog 5 dagen verlengd, maar dat had geen verschil gebracht helaas. Toen wel de cyclus afgesloten. Nu laat de menstruatie nog op zich wachten..
     

Deel Deze Pagina