Onze zoon zit helemaal in een letterfase. Via de kindertablet van zijn broer kent hij inmiddels ongeveer 20 van de 26 letters. Het verschilt een beetje per moment hoeveel hij er weet te benoemen. En als ik alle 26 hoofdletters in een bak doe en ze stuk voor stuk bij letternaam vraag dan kent hij ze allemaal. De kleine letters leveren nog wel eens wat verwarring op. Zo haalt hij regelmatig bijv de b en de d door elkaar. Hij wil heel graag leren lezen. En ik weet even niet zo goed hoe ik hem kan helpen. Welke materialen zijn bijvoorbeeld leuk om beschikbaar te stellen? Wat kan ik wel een niet vertellen? Op welke manier moet ik dat dan aanbieden? Die speelgoed tablet noemt de letters echt bij naam en niet bij klank. Dat is nu dus ook de manier waarop hij ze kent. Ik zat eraan te denken om in eerste instantie nog even door te gaan op de letters (groot en klein) tot hij ze de hele tijd blijft kennen en vanuit zichzelf weet te benoemen. evt ook de klinker klank combinaties zoals eu, ui, au/ou maar veel verder dan dat kom ik niet.
Ik weet het niet zo goed, mijn dochter zit in dezelfde fase, dus ik lees mee. Wel las ik dit op internet: " Let op: leer kinderen altijd de goede klanken aan. Dus niet aaa, beee, el, maar ah, buh en llll. Anders zullen de kinderen veel onnodige fouten maken tijdens het lezen en spellen. Het kind leest hierdoor bijvoorbeeld /boos/ in plaats van /bos/". Dus ik ben nu ook een beetje bang om het fout te doen
Sowieso de letters met klank aanleren i.p.v. ‘naam’ (dus inderdaad ‘buh’ i.p.v. ‘bee’ en ‘oh’ i.p.v. ‘oo’). Anders wordt leren lezen een stuk lastiger. En als hij de klanken bij de letters kent, dan kun je spelletjes met hem doen als ‘pak voor mij eens de ‘buh-ah-l’ of ‘ga je even in.’buh-ah-t’. Als hij die klanken aan elkaar kan koppelen tot een woordje, dan is er een begin voor het lezen, want daarvoor koppelen kinderen ook klanken aan elkaar tot een woordje. Heel veel kinderen kennen wel de letters, maar zijn nog niet toe aan lezen, wat je oa merkt aan dat ze de klanken nog niet tot een woordje kunnen combineren.
Ik ben bang dat als ik ze nu alleen bij de klank benoem dat het verwarrend is. Ik zat eraan te denken om eerst over te gaan op: dit is de letter beee en die klinkt als buh.
Ik laat mijn kind zelf van de letters woorden maken. Dus in geef hem 1 letter uit de bak en vraag hem om een woord erbij te bedenken. De O is dan opa of oma en als ik vraag: kun je nog een woord bedenken? Zegt hij bv olifant. Hij is nu ook bezig met letters met stoepkrijt op de grond te tekenen of op papier.
Dat is dan toch ook de klank aanleren? Woorden bij de letters laten bedenken is natuurlijk inderdaad ook een leuke opdracht.
Nee geen beeld. Ga er wel op door van 'waar woont een olifant?' of 'hoeveel opa's heb je?' Wel draai ik het om door plaatjes te laten zien van 3 dieren en vraag: welk dier begint met de letter L?
Onze zoon was ook 3 toen hij de letters kende. Wij hadden een letter puzzel. Zoals anderen ook al zeggen zorg dat de klank goed is zodat het later makkelijker is om te lezen. Letter stempels zijn ook leuk, kun je ze daarma benoemen. Later kan hij ze gebruiken voor woorden na te stempelen en uiteindelijk zelf woorden stempelen. Zorg dan wel voor stempels met kleine letters dus geen hoofdletters Onze knul had net voor zijn 4de verjaardag door dat als je de letters gaat koppelen je ze kan lezen. Een lange tijd vond hij het wel prima en ondertussen is hij net 5 en is het weer interessant. Hij is overgeplaatst naar gr 2 en daar ziet hij sommige kinderen ook lezen. De klanken ou, au, oe, aa, uu etc leren ze in groep 3. Als ze het eerder kennen is het prima maar hoeft nog lang niet. Leuke dingen die we hebben met letters - de letterstempels (hout van hema) - rompompom magnetisch letterbord - letterkwartet (grote kaarten met kaartenhouder) - zwijsen maan roos vis serie. Kartonnen boekjes vanaf kern 1. (Rommelmarkten en kringloopwinkels) - plastic blokjes met letters die je op een legoplaat kan duwen. Spelletjes die leuk zijn voor onderweg, hakken en plakken. Ik hak b o s (bu, o, ss) wat zeg ik? Wanneer dat goed gaat mag hij hakken en moet ik plakken. Al zijn dat wel spelletjes dat ze eind groep 1 doen. Vorig jaar was hij net op school en deed juf dit in een klein groepje en hij wist het ook dus mocht met ze meedoen. Andersom kon hij het ook. Vond hij zelf helemaal fantastisch om te doen. Als laatste als hij er even klaar mee is lekker zo laten, wanneer ze verder willen pakken ze het zo weer op.
Dat kaartenspel ziet er leuk uit! Magnetische letters en bord hebben we al. Die stempels zag ik van de week liggen. Dat vind ik ook een leuk idee. We hebben het winkelstraatje (boek) met het letterwinkeltje. Dat is ook een leuke kennismaking. Ik ga het sowieso niet aanbieden als hij er geen zin in heeft. Dat is voor niemand leuk.
Misschien eens googlen op taalactiviteiten kleuters, dan kom je misschien nog wel wat tegen. Of een letter-tafel maken en een paar dagen spulletjes verzamelen met een bepaalde beginklank (bijvoorbeeld de b en dan b-oek, b-al, b- anaan). Geef ieder voorwerp dan ook een naamkaartje waarbij je letters/klanken afzonderlijk schrijft (b oe k; b a l; etc) en dan ook liefst in cursief handschrift. Na een paar dagen een andere beginletter.
Even een heel andere vraag, maar waarom nu al kijken om te gaan echt te gaan lezen? Hier is onze net geen 3jarige er ook volop mee bezig maar eerlijk ik ga geen dingen aanschaffen om er mee te gaan oefenen dat komt allemaal wel. Ze vindt het prachtig om alle letters te benoemen in en op boekjes en welke er in onze namen zitten etc. Dit is trouwens een oprechte vraag hoor geen vingertje ik vroeg het me gewoon af. Aangezien ik zelf helemaal niet heb dat ik daar nu actief wat mee zou moeten gaan doen.
Ik denk dat het meer is om te kijken of je wat je doet wel "goed" is. Als je leer beetje, cee, dee. Ben je straks alles opnieuw aan het doen. Dus met het oog op lezen (voor straks) leer het goed aan. Wanneer ze willen lezen hoor je die kindjes wel. Blijft het bij letters mooi dan krijg je het van zelf mee op school
Om eerlijk te zijn wordt het een regelrechte draak als hij zich nergens op kan storten. Dan raakt hij gefrustreerd en gaat hij andere uitdagingen zoeken.
Dit indd. Hij vraagt niet om uitdaging, hij eist het. Het is voor mij een flinke uitdaging om hem in 'banen' te lijden. Hij is eigenwijs, koppig en snel verveeld. En ik wil dan dat de uitdaging die ik hem bied ook op de juiste manier gegeven word.
Heeeel herkenbaar, ondertussen net 5 en dat stopt ook niet. Je vertelde dat je magnetische letters had, heb je dan wel de kleine letters? Even offtopic bekijk smart games eens, kun je veel in uitdagen en zijn super leuk. Zijn er ook al voor jongere kinderen. Als ik had geweten hoeveel hij er echt uitgedaagd mee kon worden hadden we het eerder gekocht.
Werd het niet iets minder thuis toen hij naar school ging? Of ging hij zich daar juist vervelen? Terwijl ik dit schrijf staat hij weer met de rugzak van zijn broer bij de voordeur te roepen dat het echt tijd is om naar school te gaan.... We hebben best wel wat letters. Groot en klein. Sowieso 2x het alfabet zowel groot als klein. Nog wat losse letters en cijfers die bij verschillende borden mee kwamen en nog een doos letters en een doos cijfers in het cadeau vakje maar ik weet uit mijn hoofd niet of die groot of klein zijn. We hebben een paar magnetische borden van het formaat waarmee je aan tafel zit. Ik ben nog aan het twijfelen of ik een whiteboard formaat klaslokaal haal of dat ik voor ieder een 50 bij 70 bord haal voor op de keukenmuur. Ik ga die laatste even opzoeken. Maar dat klinkt als iets voor op de computer? Hij kan best driftig worden, een tablet oid zou ik hem niet snel in handen geven.
Smart games zijn echte spelletjes die je zo speelt. Zoek maar eens op smart games trucky, road block, rollercoaster (merk thinkfun), bunny boo. Trucky en bunny boo is al voor jongere leeftijd geschikt. Onze zoon heeft een eigen tablet van v tech (storio, lang leven marktplaats) Naast spelletjes kun je ook tekenen en foto's maken. Van 3 jaar tot 4 jaar was echt heel erg lang. Eenmaal op school vond hij het eerst lastig omdat er zoveel indrukken waren maar vond het helemaal fantastisch. Al snel zagen ze dat hij als een speer ging en is dit schooljaar overgeplaatst naar gr 2. (Als het goed is horen we deze week of hij gewoon gr 2 gaat doen of versnelt naar 3) Voordeel van een kleine whiteboard is dat ze niet hoeven delen en altijd nog gehangen kan worden op hun eigen kamer.