Leuke boeken voor 7/8- jarigen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door EdN, 15 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Ik ben op zoek naar tips voor leuke boeken voor mijn zoon van 7 (groep 4), zowel voorleesboeken als om zelf te lezen. Hij is dol op boeken die een beetje grappig/stout of griezelig zijn en vindt het al snel saai als het te braaf is. Vooral boeken waar dino’s, draken of andere monsters in voorkomen vindt hij leuk.

    Ik heb hem inmiddels alle boeken van Roald Dahl al voorgelezen en die vindt hij geweldig. Ook de boeken uit de reeks van Hoe tem je een draak?, Draakje Kokosnoot en De drakenoppasser vond hij erg leuk, en mijn oude volledige reeks Lekturama sprookjesboeken uit de jaren ‘80, maar dingen als Dolfje Weerwolfje heeft hij echt wel gehad, merk ik. Ik neem altijd maar wat willekeurige boeken mee uit de bieb, maar misschien dat hier mensen nog echt leuke tips hebben?

    Qua zelf lezen heb ik tot nu toe vaak van die Avi boekjes gehaald, maar die boeien hem steeds minder en ze zijn (vind ik zelf) ook echt vreselijk suf over het algemeen. Wie heeft hier leuke tips? Op het moment leest hij vooral het tijdschrift van Freek Vonk en de Donald Duck, want de boekjes die ik uit de bieb haal vindt hij echt saai. Niet zozeer qua leestechniek, hij leest nu op E4-niveau, dus gewoon gemiddeld, maar de verhalen zijn zo mweh. Ik merk dat hij als hij het verhaal heel leuk vindt (doordat er iets met grote tanden in zit doorgaans ;)) hij ook moeilijkere tekst kan lezen, dan wil hij er de moeite wel doen, zeg maar. Wie roept? :)
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Waanzinnige boomhut serie
    Dik trom serie
    Geronimo Stilton serie
    Narnia boeken
    Griezelbus
    Harry Potter

    Allemaal mega hits bij mijn zoon op die leeftijd.
    Zo kun je voorlopig vooruit ;)
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Geronimo Stilton
     
  4. Blaadje

    Blaadje Fanatiek lid

    1 feb 2011
    1.727
    216
    63
    Mijn dochter van 7 leest de boeken van Pinkeltje. Via marktplaats een doos vol op de kop getikt. Zij had bij de avi toets in januari ook e4.
     
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    De Gorgels!!!

    En de boeken van Annie M. G. Schmidt vinden ze hier ook leuk (Wiplala lijkt me ook wel wat voor jouw zoon bijvoorbeeld).

    En om zelf te lezen de Boomhutboeken inderdaad. En over een jaartje oid misschien De verschrikkelijke twee.
     
  6. nijn37

    nijn37 Fanatiek lid

    13 aug 2006
    2.468
    2.157
    113
    Geronimo Stilton boeken zijn er ook in AVI niveaus, mijn zoontje heeft er een paar van opa en oma gehad in verschillende niveaus.

    De Gorgels zijn ook geweldig!
     
  7. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    weinig toe te voegen ;) Pinkeltje (kun je even mee vooruit) , de gorgels, Mees Kees.
     
  8. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Bedankt voor de tips! Stom dat ik zelf niet aan Harry Potter en Narnia heb gedacht zeg. Geronimo Stilton, griezelbus, de Boomhutboeken en Wiplala gaan op mijn lijstje. Mees Kees is op school voorgelezen en vond hij niet zo boeiend geloof ik. Pinkeltje vond ik zelf als kind al een tikkie suf, dus ik kan me niet voorstellen dat hij die leuk vindt, maar ik kan het altijd even proberen. De Gorgels vond ik zelf best leuk, maar hij vond er niet zoveel aan. Niet eng genoeg :)
     
  9. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn oudste heeft alles van onderstaande schrijvers verslonden, misschien is het ook wat voor jullie:
    - David Walliams lijkt qua stijl beetje op Roald Dahl, echt hele mooie boeken, bijvoorbeeld de middernachtbende. Echt jeugdliteratuur.
    - Jozua Douglas, serie van Costa Banana is favoriet, maar de andere boeken zijn ook leuk
    - Reggie Naus: zijn serie over Trubbel de Trol is hier favoriet. Maar hij heeft ook een leuke serie over piraten.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Het tweede boek van de Gorgels is spannender.

    Maar als hij van meer spanningen houdt is Harry Potter ook leuk natuurlijk. Zelf vond ik 7 daar nog wat jong voor, maar op zich kunnen deel 1 en 2 dan wel, denk ik. Misschien is de Griezelbus dan ook al leuk? En Drakendal.
     
  11. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    David Walliams en Jozua Douglas ken ik wel van een paar prentenboeken die beide kinderen heel leuk vinden, ik wist niet dat zijn ook langere boeken hadden geschreven, ga ik uitproberen, maar klinkt idd als iets dat bij hem past. Trubbel de Trol kende ik niet, maar even opgezocht en dat gaat denk ik aanslaan, goede tips!
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.691
    3.472
    113
    Drakendal ziet er leuk uit! Ik leg al een leuke lijst aan zo!
     
  13. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Arend ten Dam heeft een aantal boeken van dat leesniveau meen ik. Eens wat anders qua onderwerpen omdat er een stukje geschiedenis in verweven is. Zoontje heeft onlangs nog Anton en de spin gelezen en wil nu naar het Luchtvaartmuseum :)
    Maar als je zoontje meer van fantasie houdt en monsters etc.. dan weet ik niet of bovenstaande hem echt aanspreekt. Je zou het eens kunnen proberen.

    O en Harmen van Straaten bedenk ik me net.. die heeft boeken waarin er altijd wel wat gebeurt qua avontuur. Maar alle écht engere/spannendere boeken die ik weet zijn al genoemd door anderen.
     
  14. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.497
    3.161
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    De auto van Spyker hebben wij op school en nog 1.. inderdaad érg leuke boekjes voor dat niveau om zelf te lezen!
    Van Siske en wiske zijn trouwens ook avi 3/4 boekjes. Gewoon verhaaltjes. Dus geen stip-vorm.
     
  15. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Deze wilde ik ook noemen. Mijn beide kinderen zijn fan!
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  16. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dummy de mummy vergeten
     
  17. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Narnia voor een 7 jarige is misschien nog aan de vroege kant
    Alice in wonderland/spiegelland
    De tovenaar van oz
    De koning van Katoren
     
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    En niet te vergeten de boeken van Astrid Lindgren
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  19. zigzag

    zigzag Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.925
    666
    113
    Vrouw
    Oja, schiet me net te binnen. Bies van Ede schrijft ook wel spannende verhalen :)
     
  20. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Kapitein onderbroek.

    Daar zit van alles in wat ie leuk vindt, zo te lezen.
     

Deel Deze Pagina