Leuke dingen doen met je (pre)puber in de avond lockdown

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door cowgirl80, 27 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn 11 jarige wil eigenlijk alleen maar Tiktok kijken en gamen. Het enige wat hij kan bedenken voor leuks met het hele gezin is film kijken.
    In de zomer sleuren wij hem wel mee naar buiten, gaan we iets lekker actiefs doen. Maar nu in de winter met die lockdown, zie ik niet meer hoe ik hem nog kan activeren. Een spelletje doen vind hij soms wel ok, maar dan zit hij de avonden er na weer op zn telefoon.

    Hebben jullie ideeen om de avonden/ weekenden te vullen, zeker nu de trainingen en andere avond uitjes allemaal komen te vervallen?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Als het droog is, kan wandelen of skeeleren best, toch? Of als hij voetbalt of hockeyed ofzo, dan kan dat wellicht ook wel op een veldje in de buurt?

    Verder een filmavond? Wel ook scherm, maar ja…
     
  3. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Butchke, cowgirl80 en NiekeKris vinden dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Mijn oudste helpt nu trouwens mee met de cadeautjes voor pakjesavond inpakken. :roflmao:

    Met pakjesavond krijgen we het spel Pandemic (van mij, maar dacht leuk gezinscadeau ;)), leek me toepasselijk en daarnaast leuk omdat het een coöperatief spel is, wat vroeger beter beviel dan ‘gewone’ spellen, dus ben benieuwd hoe dat nu is. :)

    Online escape room vind ik ook een goed plan! Wat me er aan doet denken dat ik nog ergens zo’n escape room spel (ooit met 50% korting gekocht bij het Kruidvat, ze hebben ze trouwens heel regelmatig voor een leuke prijs) heb liggen, die gaan we dus maar eens tevoorschijn halen. Tafeltennis vind ik ook een leuk idee, al ben ik bang dat mijn dochter er te druk van wordt voor binnenshuis. :roflmao: Maar voor genoeg kinderen natuurlijk wel een super goed idee! Of als je een garage hebt ofzo (daar had mijn schoonzus hem ooit staan :D).

    En hopen op snel sneeuw en ijs maar, dat was vorig jaar een enorm succes! Viel toen volgens mij in of rond een lockdown? Ik heb nav daarvan in ieder geval vast ijshockeysticks gekocht voor het geval het dit jaar weer mocht gaan vriezen. Maar daar heb je nu nog weinig aan…​
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  5. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Skeeleren in het donker met alle bladeren en takjes die nu overal liggen is nog best lastig. Wandelen met je moeder is natuurlijk echt niks aan :$
    Het voetbalveldje in onze buurt heeft helaas geen verlichting en is erg drassig in de winter, dus ook moeilijk.:(
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    #6 NiekeKris, 28 nov 2021
    Laatst bewerkt: 28 nov 2021
    Balen! Hier veel veldjes van asfalt en kunstgras, dat maakt al wat meer mogelijk. Niet dat ze dan wel gaat, hoor. :roflmao:

    Op zich heb ik zelf wel zo iets van ‘als je voordat het donker wordt actief bent geweest, dan kun je daarna eten en verder best een tijdje op een scherm’. Het is deels dus misschien ook anders indelen van de dag dan gewend? En met een aantal andere activiteiten voor in de avond wordt het dan best al afwisselend ipv standaard iedere dag alle vrije tijd tussen 17.00u en bedtijd op een scherm. Het idee om met puber ‘s avonds nog veel met het gezin gaat doen, heb ik eigenlijk zelf al wel opgegeven. :oops:

    Ik bedenk me net nog dat ze ook wel meer Just Dance kunnen doen en een (paar) keer wat bakken. En in het weekend een keer allerlei hapjes maken (a la buffet of schoolkerstdiner, zeg maar), vinden ze ook altijd erg leuk. Als er een vriendinnetje bij is, worden er soms zelfs spontaan menukaarten bij gemaakt ed. :roflmao: Maar zijn misschien meer ‘meisjesdingen’ (hoewel ik vind dat jongens het ook prima kunnen ;))?

    De surprises zijn hier ook nog een dankbare avondvulling. Misschien die nog maa invoeren voor pakjesavond volgende week als ze het op school niet doen of die al klaar is? :p
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. Yellowsun

    Yellowsun Fanatiek lid

    23 apr 2009
    2.021
    287
    83
    Wij gaan dit jaar met kerst suprise doen, dus ik denk dat we dit jaar in de avonden veel gaan knutselen.
    Vorie lockdown hebben we ook een escaperoom gedaan. Wat ook leuk was om online mee te doen aan een pubquiz, je hebt er op internet voldoende staan.
    We zijn nu ook aan het kijken om samen met zoon ( 13) een lijstje te maken voor de top 2000 dus hij is nu allemaal muziek aan het opzoeken die hij leuk vindt.
    En af en toe samen wat bakken is hier ook favoriet
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  8. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.384
    111
    63
    Herkenbaar!

    Hier zet ik onze 11-jarige ook wel eens aan het koken.

    Wat hier dan wordt gemaakt:
    Groentesoep met gehaktballetjes
    Wraps
    Taco's
    Plaatpizza

    En misschien is het ook wel een goed idee om 's avonds een thee/koffie pauze in te lassen.
    Wij zitten hier dan om de tafel en kletsen ondertussen met elkaar.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  9. Mamaladev

    Mamaladev Lid

    3 jun 2019
    60
    11
    8
    Vrouw
    Hier houden ze van bakken. Dus dan wandelen we naar de supermarkt om wat ingrediënten te halen en dan de keuken in voor een taartje ofzo.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  10. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.329
    842
    113
    Puzzel van 1000 stukjes maken
    Wat lekkers bakken
    Spelletjes spelen (zoon vind bingo erg leuk of monopoly)
    Kaartjes maken voor de grootouders
    Donald ducks lezen
    Tekenen/kleuren

    Dit zijn dingen die mijn zoon graag binnen doet buiten de tablet om haha.
     
  11. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Is er ergens plek voor een dartboard?
    Een klusprojectje om zijn kamer te pimpen (kast of bed of tafel opknappen, klein kastje of wandplanken zelf maken, muren behangen.. )
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.121
    4.336
    113
    Home
    Samen iets lekkers bakken
    Filmavond
    Gezelschapsspel
    Uitgebreid gourmetten en laten helpen met voorbereiden
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  13. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.688
    3.469
    113
    Wij doen af en toe met de oudste 2 een Super Mario Kart toernooi. We beginnen dan met een een ronde waarin we allemaal een keer tegen elkaar racen en houden de punten bij, en dan hebben we de loserfinale tussen de 2 laagste scorers (altijd mijn man en ik :D) en een echte finale tussen de 2 beste (de jongens). Als regel mogen de 2 mensen die aan het racen zijn tegen elkaar trashtalken:D. Worden we allemaal heel creatief van.
     
    NiVa0230 vindt dit leuk.
  14. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.688
    1.612
    113
    Vrouw
    Hier zoeken we ook altijd wat vermaak om ze van de schermen af te houden.
    - toch skeeleren s avonds
    - wandelen
    - bakken
    - spelletjes doen
    - soms toch even scherm aan en op de switch
    - armbandjes maken
    - Escaperoom spelen
    - film huren op Pathé thuis (ter afwisseling van Netflix)
    - hockeyen in de straat of voetballen

    Ik moet zeggen dat ze het hier eigenlijk nog best goed doen, maar soms laat ik ze ook gewoon vervelen. Uiteindelijk komt er dan vanzelf wel iets op gang als je ze gewoon even laat.
     

Deel Deze Pagina