Naar aanleiding van een een aantal voorgaande discussies over een bepaalde laars en daarbij horende discussies over eventueel dierenleed vraag ik me het volgende af: Stel dat jouw dokter je vertelt dat je een ernstige ziekte hebt waarvoor je een bepaald medicijn krijgt voorgeschreven. Helaas is dit medicijn gemaakt van dierlijke producten (m.a.w. een dier, van welke aard dan ook, is overleden om jouw medicijn te maken). Zou jij dit medicijn aannemen?
pfoe, das een gewetensvraag. Ik denk het wel, ik eet ook vlees, daarvoor heeft ook een dier moeten sterven, dat is ook nog niet eens mijn hele probleem. Het is in mijn ogen ook wel natuurlijk. Dieren eten elkaar in de natuur ook op. Wij eten ook om in leven te blijven, nu hoeft dat wel niet per se vlees te zijn natuurlijk. Maar ja, dit dier redt dan ook levens. Ik vind het wel makkelijker om het dan aan te nemen, dan om een dier levend te villen en die vervolgens lekker aan te trekken omdat ze zo cool staan.
De meeste levensreddende medicijnen zijn ooit eerst op dieren getest en daarna op mensen.. Mar om op je vraag terug te komen ja hoor, ik zou het medicijn nog innemen al was het gemaakt van iemand waar ik een hekel aan had, van dieren, planten enz enz
Absoluut! Zonder aarzelen. Ik vind mijzelf of een dierbare toch zeker wel belangrijker dan een dier. Ik ga hier niet hypocriet over doen. Wij zijn nu eenmaal het sterkste ras. Ik vind dieren erg lief maar ik eet ook vlees en die dieren worden hier ook speciaal voor geslacht. Eerlijk gezegd lig ik daar niet wakker van, zo is het nu eenmaal......
Nou, echt wel! Ik vind dieren hartstikke leuk, maar ik blijf toch liever zelf leven dan dat ik overlijdt omdat ik het zielig vond voor dat ene schaap (of wat dan ook) wat toch al geslacht is.
Ik zou er wel heel erg over gaan twijfelen maar zoals ik in dat topic ook al zei soms ontkom je er niet aan en zou ik het dus wel nemen ja.
Natuurlijk zou ik ze nemen. Net zoals ik vlees eet en uggs draag ik heb de instelling, ze maken ze toch en ik vind ze mooi als ik ze niet koop doet een ander dat wel. Niet helemaal realistisch want als niemand het meer zou kopen zou het stoppen maarja in deze maatschappij gaat toch bijna iedereen voor zichzelf en krijg je een grote menigte nooit mee. Maar om je leven te redden.....zeker weten! Ik ben benieuwd of de uggs tegenhangers nog zo denken als het om hun eigen leven gaat....
Ja tuurlijk neem ik dat....ik wil mijn zoon zien opgroeien! Hoeveel dieren zijn er wel al niet gestorven die als proefdier worden gebruikt om medicijnen te testen die wij gebruiken! Dit is iets wat helaas wel de waarheid is,alleen komt het te weinig in het nieuws. Ik zag laatst op nl 3 volgens mij dat er in het medicijn Occilococilum(die voor verkoudheid en griep) dat er minimaal muskus eend in zou zitten.
Een volmondige JA. Niet alleen als ik het of mijn dierbare het nodig zouden hebben, maar welk mens dan ook. Een mens staat voor mij boven een dier. En als dat de enige manier is om een mens te redden, zonder aarzelen een ja dus.
Ben het hier wel mee eens! Vind dit ook een apart topic, want dieren zijn never nooit meer waard dan een mensenleven. Alhoewel ik hier wel eens dingen lees dat ik denk: HOe ver kun je gaaaan.....
Vroeger (toen ik nog een opstandige tiener was) zou ik zonder twijfel 'nee, natuurlijk niet' hebben geantwoord. Want ik was een dierengek. Tegenwoordig denk ik daar een tikkie anders over. Mijn moeder heeft zelf voor die keuze gestaan. Eén van haar medicijnen was gemaakt van muizen. En ze voelde zich zó rot daarover (hoewel ze haar hele leven bang van muizen is geweest). Uiteindelijk heeft ze de laatste 10 jaar van haar leven voornamelijk pijn geleden, en continu gehoopt dat elk nieuw medicijn verlichting zou brengen. En ik weet 100% zeker dat ik hetzelfde zou reageren...
ja ik zou het medicijn innemen, mijn kinderen zijn het belangrijkste, en als ik denk aan hoe ik mijn ouders nodig had/heb... ik weet zeker dat hun mij ook nodig hebben, ik wil hun zien opgroeien, ik wil dat mijn kindjes een mama hebben dus ja, ik zou het zeker doen.