Jullie kennen het wel, de welbekende uitspraken als: Llever je batterijen in en maak kans op... Lever je elektrische gereedschap in en maak kans op... Lever je vuurwerkafval in en maak kans op... Lever je chemische afval in en maak kans op... Wat mij nu dus opvalt, is dat OVERAL wat tegenover moet staan om de mensen iets te laten inleveren. Ik bedoel, het is toch logisch dat je je batterijen niet in de afvalbak gooit, of je chemische afval? het is toch logisch dat je al je afval van vuurwerk iet op straat laat liggen? Toch schijnen veel mensen dat heel normaal te vinden aangezien de overheid allerlei soorten campagnes voert om mensen het maar in te laten leveren ipv zo in het milieu te laten flikkeren. Ik vind dat nogal triest eigenlijk, niet van de overheid, maar van de mens zelf. Tegenwoordig moeten overal prijzen aan gewijd zijn, of geld tegenover staan om maar een beetje op het milieu te letten. Dat is toch te kansloos voor woorden? Nu komen op de kleine flesjes frisdrank en blikjes cola ook maar statiegeld omdat het anders gewoon op straat wordt geflikkerd, komop he. Goed idee hoor, dat statiegeld, maar de manier waarop het tot stand moet komen is een beetje kansloos. Ben ik nu de enige die dit gaar vind of niet? Denk gewoon eens aan het milieu en flikker je troep gewoon in de afvalbak en lever je chemische rotzooi in, flikker niet alles op straat of in het bos. Denk aan het milieu uit jezelf, en niet aan het geld of de prijzen die je ermee kan winnen.
nee hoor, ik ben het met je eens, maar helaas denken de meeste mensen niet zoals jij, die denken alleen aan het gemak. Als iedereen zoals jij zou denken zouden die campagnes niet nodig zijn. Ze proberen mensen zo over te halen, en hoe kan dat beter dan met materialistische dingen.
precies, en dat is toch te erg? Vroeger waren de mensen nog niet zo, die dachten aan elkaar, aan het milieu etc. Hoe kan het toch dat dit zo ontzettend veranderd is, waar komt het vandaan?
Tis hier meer een automatisme eigenlijk. Batterijen komen in de chemobak, groen afval in de groene container en huisvuil (plastic e.d.) in de grijze en glas in de glasbak en papier bij het oud papier... denk er niet eens bewust bij na maar doe dat gewoon haha. en ben ik onderweg komen afvalzakjes e.d. in mijn tas en gooi ik thuis weg of in een prullenbak ergens onderweg.
Ik ben hier eerlijk gezegt niet zo netjes in. Gooi wel eens batterijen in de afvalbak, en ik gooi papier gewoon in de afvalbak. Komt misschien ook omdat we in dit huis niet echt plek hebben om een doos met papier te zetten. Die campanges hebben op mij dus niet echt invloed, ondanks dat je er iets voor kunt krijgen.
devilschase, het is heel cliche, maar ik denk dat het gewoon de maatschappij is. Mensen hebben het veel te druk met zichzelf om nog op zo'n manier na te kunnen denken. Tja, hoe is dat zo gekomen?? Vroeger hadden we heel veel dingen niet en was het leven veel eenvoudiger.
ik wist helemaal niet dat er nu ook statiegeld op de blikjes en kleine flesjes komen! Vind het wel een hele goeie eigenlijk,vooral bij kleine kinderen(pubers enz) zelf doe ik het wel netjes,maar toen ik jonger was dacht ik daar echt niet aan
dat wist ik ook niet hoor, vind het een goed initiatief. De meeste krenterige hollanders laten dat toch niet aan zich voorbij gaan denk.
Ik woon hier trouwens aan een drukke weg, en als je dan even na buiten kijk en kijkt wat er allemaal in de berm ligt voor de stoplichten dan denk ik soms halleluja zeg, want even tot je thuis bent, of heb je daar geen prullenbak
Echt aso vind ik dat! Net als mensen die voor het stoplicht of op de parkeerplaats nog ff hun asbakje legen naast de auto
ik ben het gedeeltelijk wel met je eens hoor, mij maakt het niet uit dat je ergens kans op kan maken. Wel vind ik dat je steeds meer moet scheiden, dat je steeds meer zakken en bakken krijgt in /rondom je huis. Het papier moet apart het groente-tuinafval moet apart glas moet apart batterijen moet apart dan heb je nog het gewone afval en sinds kort moet plastic ook apart. Ik doe het wel hoor alles apart. in de schuur hangt netjes de tas voor het plastic en er staat een doos voor het oud papier. Batterijen lever ik in in de winkel en het tuinafval gaat inde groene container. Al moet ik zeggen dat het glas meestal niet apart weggaat. Ik gooi niks in de natuur (altijd netjes in de prullenbak). Maar we betalen steeds meer gemeenteheffing ook al scheiden we steeds meer en in sommige plaatsten betaal je zelfs al om de container te legen dat vind ik echt erg. Ik snap dat ze met een probleem zitten kwa hoeveelheid afval, maar misschien moeten ze dan eerst een naar de fabrikanten gaan en zorgen dat producten niet meerdere verpakkingen hebben. Als ik kpekjes wil eten heb ik een doos en plastic en dan vaak ook nog per stuk ingepakt, ja dat kost een heleboel afval.
klopt. Aan de ene kant doen ze er alles an om zwerfvuil tegen te gaan. Aan de andere kant doen ze er alles aan om het te stimuleren (11 euro per leging van je vuilnisbak, wat krjg je dan? juist, mensen gaan het vuil dumpen)
zoooo wist niet eens dat het zo duur was. Wat erg! Ja hiermee krijg je juist dat ze het overl dumpen idd. Ik kan het gelukkig niet over mijn hart verkrijgen om het zo ergens te dumpen. Hoop dat veel mensen zo denken.
Nou hier gooit de hangjeugd hun flessen waar statiegeld opzit gewoon op straat. Het boeit ze echt niet dat er statiegeld opzit. Misschien komt het omdat het maar 25 cent is, voor dat beetje gaan ze echt niet moeilijk doen. Dus misschien is het dan handig dat dat statiegeld omhoog gaat.
ik vind het ook wel aso om dingen op straat te gooien dat zou ik zelf nooit doen en leer mijn eigen kinderen om dat ook niet te doen. Er zijn zat vuilnisbakken op straat of wacht even tot je thuis ben en gooi het dan weg. Nu gooi ik wel batterijen in de vuilnisbak en papier ook eigenlijk.. Maar dat is meer omdat ik dat gewoon gewend ben.. en ik zal ook niets gaan inleveren omdat mij dat iets oplevert. Ik snap je frustratie wel hoor devilchase maar ik denk dat het heeel moeilijk te verhelpen is. Is makkelijk gezegd maar deze tijden zijn heel anders dan vroegah. En btw als een politieagent(e) tegen mij zal zeggen dat ik iets moet opruimen zal ik dat echt nooit van me lang zal ze leven niet doen haha..
Ik scheid volgens mij keurig. Groenafval apart met de rest. Papier gaat in een aparte doos. Batterijen neemt mijn man mee naar zijn werk waar ze bij de chemische procucten komen. Nu moet ik wel bekennen dat ik, toen we dit huis kregen en we hebben geklust, verfblikken heb weggeflikkerd in de grijze container. Ik wist dat het fout was, maar het was laksheid. Verder word hier goed gescheiden. (Alleen niet van elkaar of van tafel en bed.) Dus ik vind het ook eigenlijk van de zotte dat mensen het niet gewoon al uit zichzelf doen. Misschien moeten de mensen wat meer ingelicht worden over wat batterijen bijv. doen met het milieu als je ze toch weggooid in de afvalemmer.
Ik scheid weinig afval, voornamelijk omdat ik dat te lastig vind hier in een appartement. Batterijen spaar ik meestal wel op en gooi ze weg in de supermarkt, papier gaat gewoon mee met het normale afval, net zoals schillen etc. Heb geen folders of kranten dus het papierafval is te overzien.