Lichamelijk zwaar werk tijdens zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door metans, 17 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. metans

    metans Actief lid

    28 aug 2014
    349
    112
    43
    Vrouw
    Ik vroeg me af wie er tijdens hun zwangerschap ook lichamelijk zwaar werk “moesten” verrichten? Ik ben nu 16 weken zwanger en doe zwaar werk. Lang staan, veel (zware) dozen tillen, bukken en trekken. Ik merk dat ik er de laatste weken echt last van krijg. Me collega’s zijn wel heel lief en helpen me goed maar merk toch dat het allemaal erg veel is. Werk gemiddeld 25 uur. (Op het moment is het een rustiger periode) Ik kijk het nog even aan maar anders vraag ik denk een gesprek aan met de arbo-arts / baas. Maar vind het lastig om dat aan te kaarten omdat er veel mensen tegen me zeggen je bent zwanger en niet ziek. Dat weet ik ook wel, maar merk wel dat het pittig is/wordt.
     
  2. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Meid, ik heb geen ervaring maar wat naar dat collega’s het zo benaderen! ‘Je bent zwanger en niet ziek’. Ja klopt, maar bij de zwangerschap horen wel bepaalde maatregelen. Als jij er last van hebt, maak dan zo snel mogelijk een afspraak. Wie weet hoelang het duurt voor er maatregelen genomen kunnen worden. En dan nog: als jij het niet trekt hebben ze daar maar mee te dealen.

    Heel veel succes!!
     
    metans vindt dit leuk.
  3. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Aangeven hoor! Straks help je hiermee je bekken om zeep! Zou hartstikke zonde zijn, want dat kunnen langdurige klachten zijn.. zou iig naar bekkenfysio gaan voor advies!
     
    metans vindt dit leuk.
  4. Blosje89

    Blosje89 Fanatiek lid

    12 jan 2016
    1.325
    242
    63
    Er zijn regels en wetgeving voor lang staan, tillen, bukken, hurken etc als je zwanger bent. Hiermee wordt de zwangere in bescherming genomen en zijn er dus grenzen wat wel en niet mag.

    Ook heb je recht op extra (betaalde) pauzes.

    Je doet er verstandig aan een gesprek met je arboarts aan te vragen, zou kunnen aangeven wat haalbaar is en dingen afbakenen.
     
    metans vindt dit leuk.
  5. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Je bent zwanger en niet ziek? Nee nog niet haha maar vooral zo doorgaan en dan ben je het vanzelf wel straks. Ik zou zeker met de Arboarts praten, ik denk dat ze liever je werk aanpassen dan dat je straks helemaal niet meer komt en ziek thuis zit.
     
    metans vindt dit leuk.
  6. Kroontje1992

    Kroontje1992 Actief lid

    9 feb 2018
    237
    221
    43
    Vrouw
    Ik zat in hetzelfde schuitje als jij. Denk echt om jezelf en geef aan dat je andere werkzaamheden wilt gaan doen. Jouw gezondheid en die van de baby is heel belangrijk! Echt doen hoor!
     
    metans vindt dit leuk.
  7. Loolaa

    Loolaa Fanatiek lid

    6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Ik vind dat zo'n ontzettende dooddoener; 'Je bent zwanger en niet ziek'. Mij haren gaan daar recht van omhoog staan als ik kort haar had gehad:mad:. Zoals hier al meerdere keren is aangegeven; je doet er goed aan om het aan te kaarten. Je vergeeft het jezelf nooit als je blijvende klachten hieraan over houdt.
     
    metans vindt dit leuk.
  8. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik werk in de kinderopvang.... dus ook veel tillen, lopen, rennen, speelgoed onder tafel halen, dansen haha dus ook zwaar werk!

    Bij de eerste ben ik met 23 weken gestopt ivm harde buiken en bij de tweede met 32 ivm bekkeninstabiliteit.... niemand die moeilijk deed! Luister naar je lijf, het is zo belangrijk
     

Deel Deze Pagina