Liegen over bv geven na 1 jaar

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mama van Isabella, 22 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama van Isabella

    Mama van Isabella Bekend lid

    8 jul 2009
    599
    0
    16
    Mijn kindje is nu 10 maanden en ik krijg nu al reacties als "goh, zo'n grote jongen nog aan de borst". Ik vind dat best wel erg. Zelfs mijn ouders vinden hem al wat aan de "grote" kant. Hij heeft een beetje een eczeem huidje en wat bronchitus. Dan is het juist zo belangrijk dat hij borstvoeding krijgt. Mijn vriend staat er wel helemaal achter. En ik voed hem ook niet meer zo vaak. Alleen 's ochtends en 's avonds en kolven doe ik sinds kort nu ook niet meer.
    Ik kan me voorstellen dat ik er straks om ga liegen als mensen vragen of ik hem nog de borst geef. Dat ik dan maar nee zeg om geen discussie hierover te moeten voeren. Belachelijk eigenlijk.
    Hebben jullie dat wel eens gedaan?
     
  2. Tord

    Tord VIP lid

    26 okt 2009
    7.304
    298
    83
    Nee, ik ben er juist trots op, ook al weet ik dat veel mensen me dan raar aankijken. Ik ga echt niet liegen over zoiets moois!

    Misschien kun je het gewoon niet ter sprake brengen? Je voedt toch bijna alleen als je thuis bent nog, denk ik. Bij mij vraagt er nu niemand meer naar, gewoon omdat ze me nooit meer zien voeden (en ze denken dus dat ik niet meer voed).
     
  3. hypermobilia

    17 aug 2010
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    uhm ik geef nu iets meer dan een jaar BV en als het ter sprake komt vertel ik het gewoon. Als we er nu allemaal gewoon over praten heb ik de hoop dat langer voeder ook in Nederland normaal goed gaat worden!
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Nee, heb ik nooit gedaan. Thirza heeft 26 maanden de borst gehad en mensen reageerden er nogal wisselend op. Wat dat betreft zijn de tijden wel aan het veranderen weer: er zijn duidelijk groepen die het langvoeden erg aanmoedigen en je dus echt complimenteren als je het zo lang volhoudt.
    Maar er zijn idd ook groepen die er erg raar over doen.

    Mijn logica is dat als je erover gaat liegen, (vind ik wel een beetje een hard woord hoor, val jezelf niet te hard!), dat je dat dan in stand houdt. Enkel als alle langvoedende moeders er open over zijn, zal het gewoner gaan worden en zullen er steeds minder mensen zijn die er raar over doen.

    Verder ben ik iemand die nogal tegendraads wordt als mensen mij gaan lopen vertellen wat ik moet doen. Zo ook met dit onderwero hoor, ik was af en toe in staat om expres extra te gaan voeden of erover te hebben, als mensen er negatief over liepen te doen. Schiet een eind op, denk ik dan, mij te vertellen wat ik moet doen en laten? Doe ff normaal!!!
    Ik ga anderen toch ook niet vertellen dat zij nodig eens van de fles af moeten, of wat dan ook?
    Bovendien: in supermarkten nemen de schappen met opvolgmelk voor na het eerste jaar steeds meer ruimte in, dus blijkbaar is er een groeiende behoefte om peuters een soort melk te geven die is afgestemd op hun behoeften. Nou, dan is BV toch wel de beste optie lijkt me, want die wordt door je lijf geproduceerd voor je kind. Die opvolgmelk is in een fabriek geproduceerd en is op basis van koemelk, wat is afgestemd op de behoeften van kalfjes.... Dus mensen die er moeilijk over doen, hebben ergens een linkje in de hele denk-schakel los, volgens mij ;)
     
  5. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik herken 't wel een beetje hoor, maar ik moet zeggen dat 't hier eigenlijk nooit meer ter sprake komt, omdat men er automatisch vanuit gaat dat Milan geen bv meer krijgt. Nu is dat met ruim 2,5 jaar wel logisch op zich (dat men daar vanuit gaat), maar met 1 jaar was dat ook al zo. Ik zei 't toen nog wel gewoon eerlijk als er echt om werd gevraagd, maar dat gebeurde dus vrijwel nooit.

    Laatst vroeg er nog wel iemand aan mij hoelang Milan bv heeft gehad en ik moet eerlijk zeggen dat ik toen niet durfde te zeggen dat hij nog steeds mee drinkt (het was een kennis en ik weet van haar dat ze meteen met flesvoeding was begonnen, dus ik denk echt dat ze 't heel raar zou vinden), dus ik heb toen maar "iets langer dan een jaar" geantwoord. Dat dat "iets" al ruim 1,5 jaar is, dat hoeft ze dan niet te weten ;).
     
  6. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Oja, nog even ter aanvulling: ik kon er ook echt met geen mogelijkheid over liegen, want ik was op dieet vanwege haar KMA. En aangezien koemelk zo'n beetje overal in zit, moest ik dus voortdurend uitleggen waarom ik dat niet at, (ook bij mensen die uberhaupt niet wisten dat ik BV gaf of zelfs dat ik een dochtertje heb). Dus bij mij weet echt ongeveer iedereen, (inclusief bijvoorbeeld een deel van mijn clienten (dat deel dat de gewoonte heeft om voortdurend koekjes aan te bieden als ik daar ben ;)), dat ik zolang BV heb gegeven :)
     
  7. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Wat verdrietig eigenlijk he!

    En wat als je nou gelijk erachteraan iets zegt als: ja ik weet dat veel mensen het raar vinden maar voor ons is het heel gewoon en super gezond bovendien!
     
  8. Aecatz

    Aecatz Actief lid

    2 apr 2009
    276
    1
    0
    Ik zou er juist trots op zijn als ik zo lang bv zou kunnen geven bij mijn volgende. Bij de eerste wel gekolft maar zij wilde de borst niet omdat zij flesjes kreeg in het ziekenhuis, vonden ze makkelijk denk ik.

    Mensen die het vreemd vinden zouden eens verder moeten gaan kijken. Er zijn onderzoeken geweest waarin uitwees dat tot het 4de jaar bv het meest gezond is omdat je je peuter antistoffen meegeeft die het NODIG heeft. Vroeger dronken peuters gewoon bij mama en ook in africa waar dit heel normaal is en ze nog wat dichter bij hunzelf staan gebeurd dit. Nou ben ik niet van plan het tot het vierde jaar te doen hoor! Door de westerse maatschappij wordt onze natuurlijke gang verstoord en dat vind ik jammer en erg kortzichtig van mensen die er een negatieve reactie opgeven.

    Niets van andere mensen aantrekken, ze denken zelf niet verder na. En idd staan de schappen vol met opvolgmelk omdat kindjes het nodig hebben. Dus hebben ze eigenlijk nog gewoon moedermelk nodig!!!!!!!!!!! Lekker doorgaan met borstvoeden en geniet ervan zolang het kan.

    Thumbs up voor alle bv moeders en de langdurige bv gevers. Ik ben er jalours op als moeder zijnde die dit niet heb kunnen doen.
     
  9. Vlinderbloem

    Vlinderbloem VIP lid

    27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    En anders wapper je gewoon even met de WHO-norm in hun gezicht. :)
     
  10. lizab

    lizab Fanatiek lid

    7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Ik herken het wel hoor.

    Wij hebben heel bewust de keuze gemaakt om voorlopig nog lekker door te gaan met BV, maar ik merk in onze omgeving nu al het één en ander. De familie van mijn man is niet zo pro-borstvoeding. Ik heb 1 schoonzus (van de 3) die het met pijn en moeite 5 maanden heeft volgehouden, maar verder vinden ze de bv allemaal onzin. "zo'n tiet die om de haverklap tevoorschijn wordt gehaald" en zo vliegen de opmerkingen al jaren in het rond. Ik ben er dus al heel voorzichtig in dat ik heel bewust thuis al voeding geef, dit niet zeg op visite daar, zodat als hij honger heeft, ze niet denken dat hij constant de borst krijgt (nu ik het zelf zo lees, gaat dit idd wel erg ver)

    En van de week was het officieel raak: Tot een half jaar gold er nog een "gedoogbeleid" maar nu we het half jaar voorbij zijn, is de tijd dat ik rustig bv kan geven eigenlijk ook wel voorbij.

    Bij mij in de familie gaat het allemaal wat netter, maar ik merk dat mijn moeder nu ook wel zoiets heeft van: "je hebt het een half jaar gedaan, nu is het mooi geweest".

    Ik leg heel rustig uit dat de WHO min. tot 2 jaar is, en dat het allemaal zo lekker draait dat ik a. niet wil gaan klooien met de voedingen, en b. ik niet wil dat hij kunstvoeding krijgt.

    Lang verhaal: Sorry, maar ik kan me dus prima indenken dat ik over een tijdje op sommige plekken helemaal niet meer zeg dat hij BV krijgt.
     
  11. Babel44

    Babel44 Niet meer actief

    Belachelijk echt, waar bemoeien mensen zich toch mee, en zeker je eigen (schoon-)familie die je zo onder druk zetten. Kan me echt over opwinden. Ik vind het niet een (rare) keuze om bv te (blijven) geven maar eerder een (rare;)) keuze om (vroegtijdig) kv te gaan geven! Met alle respect voor de dames waar het niet gelukt is en die het wel wilden natuurlijk.

    Ik hoop overigens ook nog veel opmerkingen te mogen krijgen als ik mijn meisje over een jaartje ofzo nog aan de borst mag hebben. ;):)
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou er niet over liegen, het is echt het probleem van een ander als ze het raar vinden.
    Ik heb gelukkig nooit vervelende reacties gehad. Ik heb Eva bijna 14 maanden borstvoeding gegeven en voor Lisa ben ik sinds gisteren gestopt met kolven. Bij Eva heeft bijna niemand er iets over gezegd, meer gewoon aangenomen dat het zo was. En bij Lisa vindt iedereen het zo knap dat ik zo lang heb gekolfd :).
     
  13. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Liegen???:$

    Echt never nooit niet!
     
  14. Nelly

    Nelly Fanatiek lid

    5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hoi Mama van Isabella,

    Die reacties op een kindje ouder dan een half jaar aan de borst zijn erg herkenbaar. Daar stoorde ik me bij Annabel toen ook aan.
    Maar ik ben er heel nuchter in. Of je nu borst of fles geeft, het kindje moet toch gevoed worden? Geef me dan een goede reden waarom ik zou moeten overstappen op kunstvoeding als de borstvoeding gewoon goed gaat? Dat gehannes met flesjes en poeder enzo... Nee, huppakee, tiet erin en iedereen tevreden.
    Ik heb er ook nooit over "gelogen".
    Annabel heeft 14 maanden borstvoeding gehad en Evelien 12 maanden, daarna dronken ze gewoon koemelk uit een bekertje. Geen opvolgmelk of peutermelk of van die onzin.
    Nu met ons derde meisje vindt iedereen het wel knap dat ik weer gewoon borstvoeding geef. Ik ben benieuwd hoelang Marjolein het volhoudt.

    Groetjes,
    Nelly
     
  15. allwoman

    allwoman VIP lid

    29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Absoluut nooit over gelogen,was er trots op! heb 2 jaar en 2 maanden gegeven en na ongeveer een ruim jaar niet meer in het openbaar omdat ze toen alleen nog maar smorgens en savonds dronk.
     
  16. anja89

    anja89 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ik zou er niet over gaan liegen hoor! Je mag juist trots zijn dat je je zoontje nog steeds BV geeft.

    Vind het maar raar eigenlijk, dat een hele kleine baby aan de borst helemaal geaccepteerd wordt, en dat je met een grotere baby aan de borst vreemd wordt aangekeken omdat -ie 'daar te groot voor zou zijn'.

    Ik snap je wel, want zo hoef je geen discussies aan te gaan idd.
    Maar je doet waar je je goed bij voelt en dat is BV geven.
    Laat ze maar lekker l*llen.
    Wat je ook doet, er is altijd wel iemand die er iets op aan te merken heeft hoor.
     
  17. kwebbelsnoes

    kwebbelsnoes VIP lid

    29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Mijn zoontje is bijna 6 maanden en hier beginnen de opmerkingen nu ook te komen.
    Vanmorgen bracht ik hem naar het kdv en gaf aan dat hij al een paar dagen niet zo in zijn hum is omdat er een tandje aan komt.
    Zei de leidster: O, nou, dan zou ik maar gauw stoppen met de borstvoeding voor hij gaat bijten.
    Heb gelijk duidelijk gemaakt dat dat mij echt niet laat weerhouden om door te voeden. Zolang hij er nog behoefte aan heeft, krijgt hij gewoon borstvoeding.
     
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik snap het wel dat je zo denkt, maar ik vertel het juist overal aan iedereen, des te meer mensen het weten des te normaler het misschien ooit weer wordt.
     
  19. Mamalief

    Mamalief Actief lid

    14 jun 2010
    490
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou er ook niet over liegen.. vooral omdat het idd zoals iemand anders al zei, normaal is m te voeden. Als het niet normaal was geweest dan zou je lichaam dat echt niet meer aanmaken hoor..
    Ik geef nu (pas) 7mnd bv en ik merk af en toe ook wel dat mensen zoiets hebben van Oke.. zo is het wel genoeg geweest.. omdat ik van mezelf een allergie heb en daarvoor op dieet ben en nu ook nog eens voor mijn dochter met koemelk/ei-allergie.
     
  20. Mama van Isabella

    Mama van Isabella Bekend lid

    8 jul 2009
    599
    0
    16
    Om heel eerlijk te zijn was ik "vroeger" ook iemand die dacht "ieuw, zo'n groot kind nog aan de borst, wat raar". Mijn dochtertje heb ik 6 maanden gevoed. Gecombineerd met flesvoeding. Maar ik was toen nog zo onzeker en wist niks van regeldagen. Dus toen ze niet genoeg had (dacht ik) ben ik toen flesvoeding bij gaan geven en uiteindelijk hield de bv na een half jaar echt op. Ik had toen ook niks meer. Mijn zoontje is ons laatste kindje en ik geniet er zo van. Ik kan hierna nooit meer borstvoeding geven. Bovendien heeft hij dus eczeem (heel licht hoor) en wat bronchitus. Dat vind ik ook belangrijke redenen om door te gaan met borstvoeding.

    Maar ik krijg nu echt al wel reacties hoor, zoals "goh wat een grote jongen al aan de borst, of "nou na een jaar ga je toch wel stoppen neem ik aan?". Ik ga er niet over liegen maar ik probeer het toch wel te verzwijgen.

    Ik weet ook niet hoe lang ik nog doorga. Wat was voor jullie (de langvoedsters) uiteindelijk de reden om te gaan stoppen? Gaf je kindje dat zelf aan? En heb je het ook moeilijk gevonden om te stoppen?
     

Deel Deze Pagina