Liever geen kraamvisite, hoe geboortekaartje "inrichten"?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Spikkeltje, 9 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Het duurt nog even (ben pas 23 weken) maar ik weet eigenlijk wel zeker dat ik na de bevalling niet zit te springen om kraamvisite. Mijn moeder, mijn zus en mijn schoonouders mogen even komen kijken uiteraard maar verder wil ik vooral rust in de tent, ook i.v.m. onze peuter. Maar hoe richt ik dan het geboortekaartje in?

    Man zegt: zonder telefoonnummers en rusttijden, dan is de hint duidelijk. Dat lijkt mij ook, maar ik ben bang dat er mensen zullen zijn die denken dat het betekent dat ze zonder afspraak mogen komen.
    Een inlegvel met "eerst met zijn viertjes wennen, dan pas anderen leren kennen" zou kunnen, maar... het geboortekaartje dat wij momenteel op het oog hebben is een enkele kaart ipv een dubbele. De tekst op de kaart zelf drukken vind ik niet leuk. Iemand betere ideeën?
     
  2. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Misschien wachten met geboortekaartjes versturen? Vaak wordt het toch wel gezien als een uitnodiging. Pas na een week of 2 versturen kan ook prima
     
    Whoopy, Poolvos en Salentein vinden dit leuk.
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.996
    25.441
    113
    Geen gegevens op het kaartje zetten.
    Misschien dat ze je dan een berichtje sturen om te vragen en dan kun je zeggen dat je het liever geen bezoek hebt.

    Ik zou niets op het kaartje zetten of bij het kaartje doen. Een geboortekaartje is enkel heel blij nieuws, niet de plek voor passief agressieve berichtjes.
     
    Nellie4, Amberxx, Champetter en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    wij hebben de kaartjes pas na een week gestuurd.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  5. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Bij de 2de pas kaartjes na ruim een week verstuurt. Gevolg alleen echt dierbare mensem die ik wilde kwamen in week 1. Rest later
     
  6. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Ik denk dat ik de geboortekaartjes pas na een week of 2 weken zou versturen. Dan heb je die periode echt voor je gezin en directe familie.

    Je kan ook een X-aantal weken na de geboorte een kraamfeest geven. Die datum kan je dan op het kaartje zetten. Misschien met tekst dat je liever geen kraamvisite hebt maar een feest geeft. (Dat dan ik aardige woorden)
     
  7. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.548
    13.126
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Idd. een paar weken wachten met geboortekaartjes versturen.

    Wil je ook niet later kraamvisite denk je? Want je kunt bijv. ook een kraamfeest geven. Vrij gangbaar is dat om 6 weken na de geboorte dat te doen (maar kan natuurlijk ook eerder of later, net naar gelang wat je wilt en de gezondheidssituatie van jezelf en je kindje (en evt. nog andere zaken)).
    Kraamfeestuitnodiging kun je ook in de kaartjes zetten. Evt. op een inlegvel, zodat de mensen die je dus wel wilt hebben zoals je moeder een kaartje ontvangen zonder dat vel (tenzij je het natuurlijk leuk vind om haar ook uit te nodigen op het kraamfeest, dan kan ze dubbel komen).
    Of twee kraamfeesten. 1 voor familie die wat verder weg staat (ooms/tantes enzo) en 1 voor vrienden/collega's bijv.
     
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik was na de bevalling van mijn oudste flink ziek, ik wilde echt eerst wennen en herstellen - onze kaartjes gingen daarom pas na een paar weken de deur uit en vervolgens hebben we visite ook nog énorm gespreid (2x per week een middagje). Dat vond ik heel fijn :)
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  9. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    #9 Spikkeltje, 9 sep 2019
    Laatst bewerkt: 9 sep 2019
    Een kraamfeest gaat m niet worden, vanwege ingewikkelde familie die we er liever niet bij hebben en al helemaal niet bij elkaar in één ruimte. Maar, familie, dus eigenlijk ontkom je niet aan het sturen van een geboortekaartje.

    Bijv mijn oma. Ik heb haar al twee en een half jaar niet gezien, en toen opa overleed vond ze het niet eens nodig om ons dit te laten weten. Pas toen ie al lang en breed begraven was kregen we een kaart. Uit beleefdheid condoleancekaart gestuurd en dat was het dan, verder geen contact gehad, totdat ze via mijn moeder hoorde dat ik zwanger ben. Sindsdien "eist" ze min of meer contact, maar dan wel op haar voorwaardes, bijv dat mijn man er niet bij is en ons zoontje juist wél. Dat soort spanningen ga ik dus echt niet willen net na de geboorte van onze tweede.

    Verder: kennissen die vanuit overtuiging niet vaccineren. Die wil ik echt niet over de vloer totdat Baby de BMR gehad heeft, en dus ook niet op een kraamfeest. Evt kan ik dit oplossen door hen gewoon geen kaart te sturen, dit lijkt me denk ik nog het beste. Ze zullen het me niet in dank afnemen maar alles beter dan dat mijn baby bijv kinkhoest of mazelen oploopt.
     
  10. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou dan alleen een kaartje sturen naar de mensen die dichtbij jullie staan en de rest (kennissen en familieleden die eisen en voor stress zorgen) óf gewoon geen kaartje óf echt pas veel later.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  11. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Dat is best wel een goed idee! Okee, oma weet het dan toch al lang en breed via mijn moeder, dus dan krijg ik over de app natuurlijk wel gezeur waar de kaart blijft maar dat is veel minder "In my face" dan meteen de rest vh eisenpakket op tafel komen gooien. Of ik geef de app gewoon aan mijn man :D
     
  12. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    742
    418
    63
    Vrouw
    Bij mij maakte iedereen netjes een afspraak. De meesten uit zichzelf al niet de eerste weken (Ik was zelfs verrast dat er niemand vroeg of ze mochten komen) maar achteraf wilden ze wel graag hoor. Ik zeg gewoon dat ik nog niet voldoende hersteld ben voor bezoek of te moe als ik er geen zin in heb en spreek voor (veel) later af.

    Voor familie die wel je nummer kent en wat dwingend is zal het denk ook niet helpen er niets op te zetten, maar het is iig een manier om subtiel te laten merken dat je niet op bezoek zit te wachten.

    Jet kaartje pas veel later sturen is ook een heel goede optie, heb dat ook vaker meegemaakt. Kan soms raar overkomen als anderen wel wat hebben of je echt mega lang wacht, maar ach jouw kind, jouw wensen volgen.
     
  13. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Aangezien ik zelf best anders ben als het gaat om kraamvisite, zou ik dus het type zijn dat een subtiele hint totaal niet door heeft.
    Een uitnodiging voor een kraamfeest zou ik inderdaad meteen begrijpen.
    En anders zou ik de kaartjes laat versturen of juist alleen naar de mensen die je wel (wat later) op bezoek zou willen hebben.
    Een opmerking op het kaartje zou ik echt jammer vinden van zo'n leuke boodschap.
    Zet je ook iets op social media of niet?
     
    Whoopy en Ansel vinden dit leuk.
  14. Jozefien85

    Jozefien85 Niet meer actief

    Als je echt geen kraambezoek wil, dan zou ik het toch expliciet op het kaartje zetten of op een los bijgesloten kaartje. Dingen als geen contactgegevens of pas later een kaartje zou ik persoonlijk niet opvatten als een boodschap voor geen kraambezoek
     
  15. Flan82

    Flan82 Lid

    13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    ik zou heel duidelijk zijn:

    kraamvisite vinden we niet fijn
    we kiezen ervoor de eerste weken met z’n vieren te zijn

    of zoiets

    we willen jullie dit mooie nieuws vertellen
    maar vragen niet voor kraamvisite te bellen

    je kan ook twee verschillende kaarten doen. Bij begrafenissen en bruiloften is dat toch ook heel normaal.
    Dag versus avondgasten bijvoorbeeld of begraven in besloten kring.
     
  16. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Ik heb op mijn kaartje gewoon gezet:
    Voor onze rust ontvangen wij geen kraambezoek :D
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.
  17. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.686
    3.468
    113
    Ik zou je kaartjes gewoon wat later versturen en als mensen dan gaan bellen voor een afspraak even zelf bekijken of je er al zin in hebt. Telefoonnrs weglaten lijkt me een duidelijke hint en sowieso geloof ik niet dat er veel mensen onaangekondigd op de stoep staan in je kraamtijd, ik heb dat iig nog nooit meegemaakt. Mbt tot je kennissen: daar zou ik niet al te moeilijk over doen, maar als zij willen langskomen gewoon zeggen dat je dat niet wilt tot de baby is gevaccineerd. Prima dat zij hun eigen principes hebben, maar die brengen nu eenmaal een risico voor andere kinderen met zich mee. Dat zij dan niet welkom zijn bij een pasgeboren baby is de consequentie van hun beslissing om niet te vaccineren, daar zou ik me verder niet in bochten om gaan wringen.
     
    Amelien en Kolibrie2 vinden dit leuk.
  18. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb een nichtje waarvan ik weet dat ze ook 'bewust' niet vaccineerd ook verteld dat ik haar kindjes niet bij mn pasgeborene wilde hebben, kon ze niet waarderen maar niet mijn probleem!
     
  19. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Kaartje later versturen en alleen naar mensen die je ook graag ziet. Wij hebben een deel van de ooms en tantes niets gestuurd, hoor er anders ook nooit wat van (die hebben wij ook jaren geleden niet uitgenodigd op onze bruiloft om die reden). Heb liever die leuke kennis op bezoek dan die tante die ik al zeker 8 jaar niet heb gezien. Familie is ook maar relatief wat dat betreft :p
     
  20. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.686
    3.468
    113
    Ja precies, dat is nou eenmaal de consequentie van niet vaccineren: dat recht heb je, maar een ander heeft dan het recht om haar kinderen niet bloot te stellen aan het risico dat jouw gezin vormt. Ik zou daar ook gewoon eerlijk over zijn. TS, je zou er waarschijnlijk ook geen problemen mee hebben om iemand die met een koortslip voor de deur staat te weren. Dit is hetzelfde, wat mij betreft.
     
    Spikkeltje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina