Liggen voeden, praktische tips gevraagd voor liggend borstvoeding geven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Geodriehoek, 19 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Geodriehoek

    Geodriehoek Actief lid

    28 mrt 2022
    332
    310
    63
    Ik hoor altijd goede verhalen over ‘s nachts liggend voeden. Bij mijn eerste is dat nooit gelukt, maar nu bij de tweede lijkt het me wel fijn. Ik kom er echter niet helemaal uit hoe je dit nu praktisch aanpakt.
    • Hoe wissel je van kant? Jij over de baby heen of baby over jou heen? Of geef je dan maar één borst per voeding?
    • Hoe doe je dat met een boertje laten? Of doe je dat dan niet? Werkt liggend voeden pas fijn als de baby wat ouder is en boeren wat minder noodzakelijk?
    • Waar laat je je arm?
    Waarschijnlijk maak ik het weer veel te ingewikkeld, maar ben benieuwd naar ervaringen!
     
    Frun vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Ik voedde vanaf dag 1 liggend.
    In verband met bekkenpijn en knip kon ik niet echt zitten, dus lag sowieso.
    In het begin legde ik ze wel naar de andere kant.
    Toen ze ouder werden draaide ik gewoon zelf wat meer door.
    Boeren was sowieso vaak niet nodig. Als het wel nodig was, gaven ze het wel aan.

    Gewoon proberen, kijk wat voor jullie werkt.
     
    Geodriehoek vindt dit leuk.
  3. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.856
    4.931
    113
    Hier legde ik het hoofdje van de baby dan op hoogte van mijn borst, mijn onderste arm boven het hoofdje langs. Ik lag altijd op mijn rechterzij, dan gaf ik eerst mijn rechter borst (liggend dus de onderste), baby met buikje tegen mij aan (dus baby op linkerzij). En dan rolde ik na die rechter borst door (dus half op mijn buik) voor de linker borst.
    Maar dit is heel erg afhankelijk ook van hoe groot je borsten zijn, hoe groot de baby ook is etc. Bij mijn oudste lukte het niet echt, bij de jongste lukt het juist meteen - de oudste hapte ook veel lastiger goed aan enzo, dat speelde ook mee.
    Tijdens het drinken van de tweede borst, viel mijn dochter vaak weer in slaap en dan legde ik haar voorzichtig op haar buik (echte buikslapers hier, de oudste legde ik wel op haar rug - maar dat was geen succes) en schoof haar dan haar co-sleeper weer in. En soms sliep ze naast me ipv in de co-sleeper.
     
    Geodriehoek vindt dit leuk.
  4. Frun

    Frun Bekend lid

    13 mei 2011
    847
    1.064
    93
    Ik snap je helemaal, vooral met wisselen van borst.
    Ik heb het gewoon maar geprobeerd, een arm omhoog, onder mijn hoofd of boven haar hoofd langs. En dan haar hoofdje op de hoogte van de borst, buik tegen buik. (Al rolt deze muppet steeds terug op haar rug:rolleyes:)
    Qua andere borst deed ik tot een paar dagen terug van zij wisselen. Nu rol ik iets verder door, maar ben daar nog niet echt over uit....
    Vanochtend vroeg heb ik haar op mijn buik gevoed.

    Geen boertje dan trouwens. Zij laat ze soms zelf al tijdens drinken.

    Ik ben soms ook nog zoekende hoor, eerste keer dat ik zolang bv geef ook :o:
     
    Geodriehoek vindt dit leuk.
  5. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.448
    2.261
    113
    Ik heb nooit zijwaarts kunnen voeden, lag nooit lekker eigenlijk.
    Ik heb wel soort van op mijn rug liggend kunnen voeden. Ik deed dan wel stuk of 3 kussens onder mijn hoofd zodat ik net iets schuiner lag. Ik kwam dan beetje overeind en legde de baby in de klassieke houding aan (gewoon zijwaarts tegen je aan). Ging dan achterover liggen en was prima. Baby lag dan bijna op zijn buik zijwaarts en soort van met zijn knietjes op het matras. (Is het te volgen?)
    Dan weer even overeind komen voor aanleggen aan andere kant
    Ik vond dat heel handig voor de nacht en kon dan beetje snoozen
    boertjes hoefde hier nooit dus dat weet ik niet.
     
    Geodriehoek vindt dit leuk.
  6. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.256
    1.088
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Mijn favoriete voedingshouding! Ik ben ook liggend aan het voeden terwijl ik dit type ;).

    Nadat de ergste pijn van de keizersnede(s) voorbij was, kon ik liggend voeden. De eerste paar weken heb ik niet of niet lang (zij)liggend gevoed, de wond trok teveel.
    Het is een lastiger houding met cup AA dan wanneer je gemiddeld grote borsten heb. En samen liggen en gemakkelijk in slaap vallen, kan gevaarlijk worden als je veel overgewicht hebt (of bij roken, alcohol en bepaalde medicatie, maar dat hoort sowieso niet bij BV). Let ook op dekens etc. (en lees bijvoorbeeld onderstaande site i.v.m. veiligheid).

    Ik lig in de veilig-samen-slaap houding. Babyhoofdje op hoogte van mijn borsten, arm boven haar hoofd en onder of naast mijn hoofd uit. De baby ligt half schuin, of zelfs gewoon op de rug met het hoofdje opzij. De 'bovenste' borst van opzij geef ik terwijl ik zelf meer op mijn zij lig. En de baby keert het hoofd dan meer naar schuin-boven. Ik kan zowel op rechts als links liggen, maar wissel niet tijdens voeding(en). Mijn voorkeur voor de zijde waarop ik lig, wisselt eigenlijk, en hing ook af van eventuele afmatting van het babyhoofdje.
    Het plaatje op onderstaande site laat de houding goed zien:

    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/126-veilig-samen-slapen

    Je ziet hier ook veel voorbeelden:

    https://www.borstvoeding.com/artikelen/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen/

    Het boertje? Alleen als ik dacht dat het nodig was, of bleek na het slaapje dat vaak volgt.
    Kwestie van uitproberen, en geniet ervan! Het is zo heerlijk intiem ☺️.
     
    Geodriehoek vindt dit leuk.
  7. Geodriehoek

    Geodriehoek Actief lid

    28 mrt 2022
    332
    310
    63
    Bedankt voor de tips! Ik heb inderdaad kleine borsten, dus wellicht dat het daardoor nog niet zo vanzelf gaat. Ik ga het vanavond in ieder geval weer proberen!
     
    Trirani vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina