ligging van het kindje

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door loesjes, 4 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. loesjes

    loesjes Actief lid

    29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Hoi,

    Ik heb een vraagje over de ligging. Ons kindje ligt met het handje naast het gezicht ingedaald in de bekken. Is dit een probleem/ pijnlijk voor het kindje met bevallen en voor mij? kan ik wel natuurlijk bevallen als het over 5 weken nog zo ligt?
    Het ligt nog niet klemvast met het hoofdje. Ik maak me toch wel zorgen dat het kindje er wat aan over houd of er niet goed door kan straks.

    Gr. Loesjes
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Loesjes,

    het gebeurt wel vaker dat een kindje met een handje naast het gezicht ligt. Het is geen probleem, en het kan zijn dat in de loop van de weken het handje alsnog naar boven verschuift. Ook tijdens de bevalling kan het handje alsnog verplaatsen.
    Er zijn kindjes die zo geboren worden, zonder dat het meer moeite kost dan anders. Maar we zien ook wel dat het persen hierdoor langer duurt, de diameter die door je bekken moet is namelijk wel groter nu. Wat ook nog kan, is dat als het kindje straks nog zo ligt, de verloskundige tijdens een inwendig onderzoek bij het persen, probeert het handje weg te duwen.
    Een hoop scenario's dus. Ik zou me geen zorgen maken, je moet gewoon afwachten hoe het gaat.

    Mooie bevalling toegewenst!

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina