Light heeft het zwaar, vertel hier je positieve verhaal!

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Mini en Maxi, 23 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mini en Maxi

    Mini en Maxi Actief lid

    22 dec 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dames, Light heeft het even zwaar (zie oa topic "draagdoek voor hele kleintjes) . Vertel hier je positieve verhaal over jouw kleintje, dat zal haar hopelijk een beetje helpen! (En kunnen we in het topic over draagdoeken weer on topic blijven, voordat de moderator ingrijpt ;)
     
  2. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ohh! Wat lief!
     
  3. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Hoi Light ik ken je niet, mijn zoontjes werden te vroeg geboren.
    Ze waren niet dysmatuur, maar wel erg klein.
    1790 gram, 1060 gram en 924 gram.
    Inmiddels wegen ze 24 kilo (6 jr)
    19 kilo en 15,2 kilo! (bijna 4 jaar oud)
    Vooral bij onze kleinste (letterlijk) was voeding problematisch. Door veel buikproblemen / voedingsstops/ operaties woog hij rond de 1 jaar nog geen 8 kilo. het tweede jaar ging ook bagger, hij wilde controle over eigen lichaam en besloot te stoppen met eten. kreeg dikmakende speciale voeding, en hulp van een prelogopedist.
    halverwege het tweede jaar ging het beter. Hij zit nu lekker een gevulde koek te eten.:) We geven hem altijd wat meer vet dan zijn broertjes, hij is wel kleiner maar zit wel richting het gemiddelde gewicht wat hij moet wegen.
    Veel sterkte!
     
  4. Lies2

    Lies2 Lid

    7 apr 2014
    92
    13
    8
    Hier zelfs een mini die onder de P2/P3 lijn zat vanaf 28 weken.. met 38 weken gehaald en woog 2100 gram, in het ziekenhuis natuurlijk bevallen en de dag na de bevalling samen naar huis! :D

    Mini doet het super!!
     
  5. maliro

    maliro Niet meer actief

    hoi Light,

    mijn oudste is te vroeg geboren en had het zwaar, hij was 1880 gram bij 35 weken. Hij heeft gevochten en gewonnen :) Het was geen gemakkelijke tijd, maar hij doet het super.

    bij mijn dochter was de zwangerschap pittig. Een vroeggeboorte werd gegarandeerd, of ze het zou overleven niet. Vanaf 28 weken om de dag naar het umcg voor alle controles. Mijn dochter heeft alle artsen een poepie laten ruiken en ze is pas met 38 weken geboren. Een pittig meisje, maar die pittigheid heeft haar gered! Qua gewicht zat ze onder de p3. Mijn troela is inmiddels twee jaar. Nog wel aan de kleine kant maar absoluut niet (meer) zorgerlijk. Dus ondanks alle zorgen die er waren helemaal goed gekomen :)

    Hou vol Light, je kunt dit!
     
  6. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    hier geen prematuur maar wel een dysmatuur (2570 bij 38 weken)

    ze was even van de wereld door de bevalling, ze werd letterlijk de wereld op geschoten;) en was heel misselijk, at 2 dagen weinig, maar had een fijne kraamhulp die mij erg geruststelde. Langzaamaan begon ze beetjes te drinken, ging al snel heel veel beter. En het is eigenlijk alleen maar goed gegaan.

    Het enige was dat ze zich lang niet goed warm kon houden met 4 maanden nog met kruikjes slapen, maar goed das niks ergs natuurlijk. Wel liep ik tegen het feit aan dat de aanbevolen hoeveelheden fv voor dysmaturen niet helemaal kloppen. In het geval van mijn oudste heeft zij in de baarmoeder weken niks te eten gehad en moest dat dus in gaan halen. Ik zorgde uiteraard dat ik niet over die 30 scheppen ging, maar met 150 ml per kilo redde ze het niet. Ik hield de max van 180 aan.

    En nu 6 jaar later:) is het onze kleine grote prinses;) Een kleine (want ja dat is ze nog steeds) kwebbelige spring in het veld. Een heerlijk meisje. Allemaal goed gekomen.
     
  7. miepkip

    miepkip Bekend lid

    22 feb 2012
    930
    0
    0
    Hier een dysmatuur moeder met een dysmatuur baby.
    Bij mijn moeder werd verwacht dat ik te vroeg zou komen, maar ben uiteindelijk met 40 weken geboren. was nog net geen 44 cm en woog 1870 gram. En kijk nu :).
    Ik zelf liep al met 20 weken met harde buiken rond en iedereen dacht dat hij rond de 30 weken al wel geboren zou worden. (achteraf door een ziekte bij mij, was dit ook bijna gebeurd) Vanaf 34 weken had ik constant weeen en al 2 cm ontsluiting, maar hij is uiteindelijk pas geboren met 41 weken. Woog 2962 gram en was 48 cm. (bij een dysmatuur moeder, ligt de grens voor een dysmatuur baby veel lager.). Hij is nu een normale peuter van 2,5. Maar wel wat kleiner dan gemiddeld. Hij is nu ong. 92 cm dus z'n 6 cm kleiner dan zijn leeftijdsgenootjes. Verder heeft hij tot 6 maanden zichzelf niet warm kunnen houden. Moest tot 6 maanden een muts op, en kruiken in bed.

    Verder merk ik nu niks meer aan hem :)

    Ik begrijp je gevoel wat betreft hoe langer de kleine zit hoe beter. Mensen zeiden tegen mij toen ik 37 weken was, nu mag hij wel komen. Maar enigste wat ik terug zei was: Nee liever niet, heb liever dat hij zijn tijd in mijn buik uit zit om wat aan te kunnen sterken. (maar dan moet dat natuurlijk wel kunnen)

    Succes met de laatste loodjes en dat deze nog heel lang mogen duren!
     
  8. Tamamara

    Tamamara Lid

    14 jul 2013
    70
    0
    0
    Ook ik heb een dysmatuur meisje gekregen.
    Ze is met 38+2 geboren en woog 2455 gram.
    Ben op donderdag bevallen en zondag mochten we samen naar huis.
    Inmiddels is ze 11 maanden en zit ze met lengte en gewicht prima op het gemiddelde. Ze had haar achterstand erg snel ingehaald.
     
  9. Krissiefeur

    Krissiefeur Bekend lid

    27 nov 2010
    811
    0
    16
    Oncologieverpleegkundige
    Haarlem
    Mijn dochtertje is ook dysmatuur geboren. 2185 gram bij 37 weken. Zondag geboren en zaterdag thuis! En nu is het een heerlijke peuter van 3! Nog altijd wel wat licht, nu 13 kilo maar ze doet het prima!
     
  10. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dankjulliewel voor het delen van jullie ervaringen. Helaas zal ons kleintje nog ver onder de 2 kilo wegen...we hopen daarom in ieder geval de 37 weken te bereiken (nu 34+6). De artsen spreken over een opname vanwege niet kunnen reguleren van glucosewaarden en temperatuur. We hopen dat het daarbij blijft. Jullie verhalen zijn hoopvol, ondanks dat ons kleintje nog een stuk kleiner is.
     
  11. ik85

    ik85 Lid

    19 dec 2011
    38
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hoi light,

    Hier ook een klein mannetje geboren met 33 weken en een gewicht van 1270 gram. Mijn lichaam trok het niet meer waardoor besloten werd om hem zo vroeg te halen.
    Hij heeft een maand in het ziekenhuis gelegen (zowel in streek als academisch ziekenhuis)
    Hij kreeg extra zuurstof etc.
    Nu 2 jaar later is het een mannetje van 13 kilo en hij doet het super!

    Hopelijk heb je iets aan mijn verhaal. En bedenk voor jezelf, iedere dag is er 1extra waarbij het lichaam sterker is van je kleintje!
    Groetjes, ik85
     
  12. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Heb ik zeker wat aan, dankjewel! Wat fijn dat het nu zo goed gaat.
    Wij boffen inderdaad dat we qua termijn al zover zijn gekomen! Daar zijn we dan ook heel dankbaar voor.
     
  13. senna999

    senna999 Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    he gos. is niet fijn he als het tijdens de zwangerschap zo loopt.

    hier bij beiden ivm groei achterstand veel echo's en ctg's gehad.
    dochter is gehaald met 38.3 weken en 2450gram. ze paste in maatje 44 en heeft even op de couveuse gelegen.
    ze had moeite met de voeding en viel continu in slaap, suikerwaardes waren niet goed en ze kon zich niet warm houden.
    nu een flinke meid van 3.5jaar. ze groeit volgens haar lijntje en is prima in verhouding, wel de kleinste van de speelzaal maar ach.

    zoontje is gehaald met 36.1 weken, gewicht van 2350 gram.
    hij wilde niet drinken en viel af tot de 2010 gram. tevens slechte start na de keizersnede en is een half uur actief beademd omdat het niet wilde starten.
    ook hij had problemen met drinken/suikerwaardes/temperatuur.
    hij zat in maatje 42, eigenlijk kleiner maar dat konden we zo snel nergens in een winkel vinden.

    eenmaal thuis ging het al snel goed en hij is nu nog wat klein maar in verhouding groeit hij goed.

    wellicht dat het nog meevalt straks?
    het schijnt dat baby's die iets te kort komen in de zwangerschap harder moeten werken en al beter 'voorbereid'zijn. tenminste dit zei de gynaecoloog.

    hier op het laatst bij zoontje opgenomen in het ziekenhuis omdat de ctg's vlakker werden en ik amper beweging voelde. flowmeting van de placenta werd slecht en ik had no flow en soms reversed flow.
    ook zagen ze bij de stroming van het bloed in de hersenen dat hij aan het compenseren was, dus extra naar de hersenen en minder naar het lichaam om te overleven, dat ik combi met een slechte ctg (veel dips in de hartslag) is toen een spoedkeizersnede gedaan.

    dat ze zo klein zijn is de eerste paar dagen wat eng , en dan waren die van mij nog boven de 2 kg. maar je went er snel aan.
    het probleem hier waren echt de voedingen, verplicht om de 3 uur en met 1 voeding was ik een uur bezig. dan nog verschonen etc. maar dat is maar een paar weken en toen ging het al veel beter.

    al met al kijk ik er met een goed gevoel op terug.

    heel veel succes met de laatste loodjes, en ik heb dat de kleine toch wat zwaarder zal zijn als ze denken.
     
  14. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dankjewel Senna!

    Ons kleintje wordt inmiddels op 1600 gram geschat! De magische grens van 1500 voorbij, erg blij mee.
    Helaas begint de kleine ook te compenseren, doppler van hoofdje was niet meee goed. Het kan een momentopname zijn omdat de kleine super actief was tijdens het onderzoek. Morgen opnieuw meten.
    De rest is gelukkig wel nog goed, vruchtwater verminderd maar normaal, doppler navelstreng goed, ctg's prachtig en zeer actieve baby. Vandaar geen acute zorg. Echter willen ze niet koste wat kost de 37 weken halen omdat het nu nog goed gaat met de kleine en inleiden dus nog mogelijk is. Om een moeilijke start die je bij keizersnede vaker ziet te voorkomen, zoals jij ook schrijft Senna.
    De andere problemen qua voeding, glucose en temperatuur rekenen we inderdaad al op. Hoop dat het daarbij blijft dan voelen wij ons al gezegend.
    En oh ja, hier zeggen de artsen ook dat kleintjes erg sterk zijn en daar zijn wij van overtuigd!
     
  15. Loontje1

    Loontje1 Bekend lid

    5 mei 2014
    894
    2
    18
    oncologie verpleegkundige
    Succes vandaag Light!
     
  16. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hier een pre- dysmatuur. Geboren bij 32+6 en was 1265 gram en 36cm (onder de P5 lijn). 16 uurtjes ademhalingsondersteuning nodig gehad (CPAP) daarna niet meer. Glucosecontroles doen ze 24 uur. Als het in die 24 uur goed blijft dan stoppen ze daarmee. Onze jongen is met 37+4 thuis gekomen. Hij woog toen 2040 gram. Imiddels bijna een jaar en bijna 10 kilo. Zet m op, hopelijk kun je het nog even volhouden!
     
  17. Maantje93

    Maantje93 Niet meer actief

    Hey ik zag dat je ook in het prematuur gedeelte een berichtje geplaatst had onze zoon was niet te klein maar werd smorgens voor de spoedkz op 1650 gram geschat uit eindelijk woog hij dik 2 kilo met 32 weken. Hij leek dunner omdat hij vrij lang was en dat gaf een vertekend beeld. Ik hoop voor jou dus ook dat je kleintje straks een stuk groter is als ze nu denken. Een dikke kroel!!
     
  18. senna999

    senna999 Fanatiek lid

    11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    en hoe gaat het???

    hoop dat de kleine nog steeds in je buik zit!

    hier mocht ik idd niet meer normaal bevallen bij de jongste. het zou te riskant voor hem zijn. vandaar een spoedkeizersnede.

    compenseren op zich is niet helemaal goed, maar in combi met een goede flowmeting en voldoende beweging/goede ctg zullen ze denk ik nog niet direct actie ondernemen.

    knuffel.
     
  19. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Ons kleintje zit nog in mijn buik! Controle afgelopen donderdag was weer goed! Oké, doppler hoofdje op de grens maar beter dan de keer ervoor. De rest allemaal netjes. Ben zo trots op ons bikkeltje!

    Komende week gaat mijn cerclage eruit dus heel spannend of de bevalling spontaan op gang komt. Anders volgende week inleiden. Mits de controles goed blijven natuurlijk want dan gaan ze de kleine eerder halen. Maar ik ben de 36 weken al voorbij dus dat is geweldig! En de laatste dagen bruis ik van vertrouwen!
     
  20. Mini en Maxi

    Mini en Maxi Actief lid

    22 dec 2014
    155
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goed zo!
     

Deel Deze Pagina