Lijkt dit te veel op mijn eigen naam?

Discussie in 'Babynamen' gestart door NoortjeA7, 25 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NoortjeA7

    NoortjeA7 Nieuw lid

    25 mei 2019
    2
    1
    1
    Vrouw
    Hallo allemaal,

    Ik twijfel heel erg of de naam die ik mooi vind wel kan bij mijn eigen naam. Sinds kort ben ik helemaal weg van de naam Nora en ik het zelf dus Noortje. Ik had Nora om deze reden nooit overwogen, maar nu krijg ik het niet meer uit m’n hoofd.

    Ik denk dat ik het zelf niet per se een probleem zou vinden bij Maartje - Mara, Eefje - Evi, maar bij mezelf lijkt het toch anders. Wat vinden jullie?
     
  2. Narcisje

    Narcisje VIP lid

    17 mrt 2016
    11.314
    6.897
    113
    Vrouw
    Ik denk dat mensen die aan afkorten doen het snel zullen afkorten naar Noor of Noortje..

    Ik zou er zelf niet voor kiezen denk ik.
     
  3. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Toch mooi zo'n vernoeming. Norah is ook een mooie naam, al vind ik dat die h er echt achter moet :)
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    De namen lijken heel erg op elkaar maar als je dat zelf leuk vind, prima toch?

    Jezelf vernoemen, ook best grappig.

    Afkorting is wel onhandig, ik gebruik voor Nora ook Noor.
     
  5. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Goh, ik zou het ook als vernoeming zien naar jezelf. Mannen doen het vaak genoeg bij zoons, dus waarom niet :)

    En ik vind Nora zonder H een veel mooiere spelling :p, dus zoals jij het hebt geschreven.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Mss86

    Mss86 Fanatiek lid

    24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou het niet doen, omdat wij niet vernoemen. Maar het kan wel prima, je ziet vaker dat kinderen naar vader of moeder vernoemd worden.
     
  7. NoortjeA7

    NoortjeA7 Nieuw lid

    25 mei 2019
    2
    1
    1
    Vrouw
    Bedankt alvast. Goed om te horen dat niet iedereen meteen nee zegt. Ik ben eigenlijk ook niet van het vernoemen en ik zou het ook niet doen met het idee om haar naar mezelf te vernoemen, maar gewoon omdat ik de naam mooi vind. Hadden m’n ouders mij maar zo genoemd...
    Ik vind Norah en Nora allebei mooi, maar heb lichte voorkeur voor Nora.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  8. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik vind het geen probleem hoor. Misschien dat sommige mensen denken dat het een vernoeming, maar dat maakt toch verder niet uit? Het is duidelijk een andere naam, dus als jullie m mooi vinden zou ik het gewoon doen.

    Dat gezegd hebbende, wij hebben afgezien van de naam Adam voor onze jongste, omdat ik Eva heet en we dat stom vonden, dus wat dat betreft is mijn antwoord op jouw vraag niet helemaal consequent ;).
     
    boerderijmama en Jozefien85 vinden dit leuk.
  9. Tuttebella

    Tuttebella Bekend lid

    3 jan 2019
    587
    728
    93
    Vrouw
    Ik zou het niet doen. Nora wordt afgekort ook Noortje. Dus dan hebben jullie echt dezelfde naam.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  10. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Als je niet wil vernoemen zou ik het niet doen :) de connectie met je eigen naam blijft.
     
  11. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik vind het helemaal niet vreemd als moeder en dochter een gelijkende naam hebben. Dat komt in mijn familie geregeld voor.

    Als het voor jou de naam is, zeker doen.

    Je kunt jezelf vanaf nu ook Nora noemen.

    Gewoon tegen iedereen vertellen dat Noortje een naam is die je achter je laat en dat je verder gaat als Nora.
     
    Chatty vindt dit leuk.
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik zou het wel heel vreemd vinden als je je dochter ongeveer dezelfde naam geeft als jezelf. Maar hier wordt vernoemen niet echt gedaan, dus misschien is dat in Nederland. wel minder erg.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.896
    113
    noord holland
    Ik vind Noortje een super leuke naam, ook voor een volwasen vrouw ♡. Niet van balen!
    En Nora/Norah kan prima, ik vind het ook een prachtige naam! En op zich totaal wat anders. Vooral vriendinnen van haar zullen t op de duur misschien gaan afkorten maar die hebben niet direct iets met jouw naam van doen.
    Ik had vroeger op de basisschool trouwens een vriendin die Noortje heette, maar die korte ik eigenlijk nooit af.
    Ik zou t gewoon doen! :)
     
  14. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.457
    13.053
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik zou er niet voor kiezen.

    Manlief had ooit als jongensnaam een naam geopperd waarvan de eerste 4 letters dezelfde zijn als de mijne. Dat vond ik ook zo'n no-go.
     
  15. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.388
    23.005
    113
    Vrouw
    Mijn nichtje heet Norah, maar in de praktijk kort bijna iedereen (en dan vooral haar ouders, zusje, enz) het af naar Noor. Ik zou er daarom niet voor kiezen, hoe mooi ik de naam ook vind.
     
  16. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik vind het te veel lijken
     
  17. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik heet D.aniëlle en daarom is de naam Daan (wat ik een heel leuke naam vind) wel direct afgevallen voor onze zoon. Persoonlijk vind ik het bij jou ook echt teveel op elkaar lijken. Maar als jij daar geen probleem in ziet, wat kan jou eventuele andere meningen dan schelen? Gewoon doen!
     
  18. Koeks83

    Koeks83 Niet meer actief

    Hier ook een Nora(h). Ze wordt steevast Noor of Noortje genoemd dus dat moet je willen.
    Zelf zou ik t niet storend vinden.
     
  19. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    Vroeger was het heel normaal om te vernoemen. Ik vind norah/ nora ook prachtig. Mijn man alleen niet mooi genoeg voor de roepnaam. Uiteindelijk is de tweede naam van onze dochter Enora geworden.
     
  20. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Lijkt inderdaad veel op je eigen naam. Maar hé als het jullie naam is, gewoon lekker doen!

    Mijn zwanger en schoonvader hebben exact dezelfde naam. Daar zou ik niet voor kiezen. Al was dat vroeger heel normaal.
     

Deel Deze Pagina