Lijm schadelijk tijdens zwangerschap?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door MamaMiaatje, 22 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMiaatje

    MamaMiaatje Bekend lid

    11 feb 2008
    887
    0
    0
    Is het gebruik van lijm schadelijk tijdens de zwangerschap? Ik ben regelmatig een uurtje per dag foto's aan het inplakken met fotolijm. Nou heb ik hier is, licht ontvlambaar en milieugevaarlijk.
    Ik maak me nu zo'n zorgen dat dit slecht is of afwijkingen veroorzaakt bij m'n kindje.
    Wat denken jullie? Ik heb ook niet echt heel goed geventileerd.
    Gebruiken jullie ook gewoon (foto) lijm of kan je dit beter laten staan tijdens de zwangerschap, aangezien er misschien ook oplosmiddelen inzitten?
     
  2. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Nee hoor.. je moet die tube niet in je neus stoppen en gaan snuiven maar je kan best foto's in plakken. Even blijven opletten dat je niet misselijk wordt van de lucht maar verder ben je niet ziek en kan je dus eigenlijk van alles gewoon doen!
     
  3. MamaMiaatje

    MamaMiaatje Bekend lid

    11 feb 2008
    887
    0
    0
    Nee, ik ben zeker niet ziek Cygnet, maar omdat er wel 3 van die waarschuwingstekens op de verpakking van de lijm staan, waaronder "milieugevaarlijk" en "irriterend"schrok ik toch wel even, want ze zeggen dat je tijdens de zwangerschap ook niet mag verfen i.v.m. de oplosmiddelen die erin zitten en dat je niet met chemicaliën mag werken. In lijm zitten toch ook oplosmiddelen? En ik heb op een blik verf gekeken, daar staat op "rijk aan oplosmiddelen", maar ik zie weer niet staan dat het bijvoorbeeld "milieugevaarlijk" is net als op de lijm.
    Dus vandaar mijn reactie en zorgen snap je?
     
  4. Trees

    Trees Niet meer actief

    Mijn eerste gedachte is dat het vast geen kwaad kan, maar ik weet het niet zeker. Lijkt me dat het meeste van de schadelijke stoffen al vervliegen in de lucht en dat wat je inademt al zo minimaal is dat het nooit de natuurlijke barriere tussen jou en je kind kan passeren. Wel weet ik dat 'milieugevaarlijk' ook op verf/ beits staat wat op waterbasis is (heb toevallig net geverfd en zag het staan) en dat mag je gewoon gebruiken tijdens de zwangerschap.
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik snap je helemaal hoor maar er is ook geen verbod om niet te mogen verven... je moet goed ventileren en niet als bouwvakker hele gebouwen gaan schilderen. Maar de vervuiling in de gewone buitenlucht is schadelijker dan foto's plakken (mits je niet die lijm gaat lopen snuiven!) Ik begrijp je bezorgdheid wel hoor maar we denken echt veel te veel na over dit soort dingen!

    Milieugevaarlijk is een waarschuwing ten aanzien van het milieu oftewel het breekt niet af en vervuilt daarmee bijvoorbeeld grondwater. Je mag het dan dus niet door de afvoergieten e.d (moet je trouwens nooit doen!)

    De hoeveelheden chemicaliën die vrijkomen bij het inplakken van foto's zijn echt heel klein!!
     

Deel Deze Pagina