Ik ben met 27 weken zwangerschap bevallen van mijn tweeling. Heel heftig maar gelukkig gaat het heel goed met ze. Sinds de bevalling (nu 4 weken geleden) kolf ik, ze krijgen de moedermelk via een sonde. Thuis gebruik ik de Medela Pump in Style Advanced en in het ziekenhuis kolf ik met de Medela Symphony. Het dubbelzijdig kolven gaat prima, ik produceer genoeg om de hele kinderafdeling van melk te voorzien Al vanaf het begin is de melkproductie van mijn linkerborst veel groter dan rechts. Dit is bij elke kolfbeurt zo. 's Ochtends kolf ik links vaak +/- 150 ml. rechts +/- 80 ml. Overdag verschilt de opbrengst nogal, maar rechts is meestal maar de helft van links. Ik kolf 5 keer per dag, in totaal +/-800 ml per dag. Zodra de kindjes leren om het zuigen / slikken / ademen te combineren, wil ik ze zeker aan de borst hebben. En als ze thuis zijn wil ik graag volledige borstvoeding geven. Ik maak me geen zorgen of ik wel genoeg melk heb. Maar omdat ik straks natuurlijk 2 baby's moet voeden, kan ik de kindjes maar één borst per voeding aanbieden. Ik maak me zorgen of de baby aan de rechter borst wel genoeg krijgt. Natuurlijk wissel ik de baby's elke voeding om. Maar ik blijf me afvragen of het nodig is dat ik de melkproductie aan de rechter kant extra moet stimuleren. Groet Brunette
Hoi Brunette, heftige tijd voor je, kindjes vroeg geboren, flink kolven, maar je zet flink je schouders eronder he : ) Kan me voorstellen dat je je zorgen maakt, maar het is heel normaal dat 1 borst meer produceert dan de ander. Jij zit er nu wel heel dicht op door ook letterlijk de opbrengst zo duidelijk te zien. Er zijn verschillende methodes om 2 babies te voeden, ieder een eigen borst, babies afwisselen en ook beide beide borsten per keer, net wat jou aanspreekt. Wat jouw eigenlijke vraag is, is of je die borst apart moet bijstimuleren, klopt dat? Het kan heel goed, als je het ziet zitten zeker. Is er in het zh ook een lactatiekundige om je eventueel hier mee te helpen? groetjes Kirsten
Hoi Kirsten, Het is zeker heftig maar gelukkig kunnen we ook heel erg van onze kindjes genieten! En ze groeien zo goed op mijn melk, dat is natuurlijk de beste motivatie om door te gaan. In 4 weken tijd zijn ze van +/- 1000 gram naar 1600 gram gegaan. (Hier spreekt een trotse moeder...) Ik vraag mij inderdaad af of ik mijn rechter borst extra moet stimuleren. In het ziekenhuis staat op dit moment een vacature open voor lactatiekundige, deze is helaas nog niet vervuld. De verpleegkundigen van de afdeling kunnen mij vast ook helpen, maar de kindjes zijn op dit moment nog te jong om aan de borst te drinken. Ik wilde niet voorbarig overkomen door nu al over voeden aan de borst te beginnen. Daarom probeer ik via deze weg wat informatie in te winnen. Groet Brunette