Lotus bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Dubbelfris, 14 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Iemand ervaring met een lotus bevalling?

    Heb er verder nooit over nagedacht of bij stil gestaan. Vond het idee vooral erg ranzig, maar na wat lezen zag ik vele voordelen mbt gezondheid van het kindje.
    Ik ben dus vooral erg benieuwd naar ervaringen. Zowel goede als slechte ben ik benieuwd naar
     
  2. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Nog niet. Maar wil deze keer graag een halve Lotus
     
  3. leolux

    leolux Lid

    2 dec 2019
    15
    6
    3
    Vrouw
    Ik ken iemand waarvan de baby door een lotus bevalling is overleden omdat de baby een bloedvergiftiging kreeg van de placenta.

    De placenta is na de bevalling dood weefsel en niet steriel en daarom ook een bron aan infecties.
     
  4. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Heftig :cry:
    Ik heb het ook nooit begrepen. Het is ook niet de natuur. Zoogdieren bijten de navelstreng ook door.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Omdat het een groot infectierisico is, doen ze het hier in het zkh niet en mijn verloskundige deed het ook niet.
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Brr vreselijk
     
  7. leolux

    leolux Lid

    2 dec 2019
    15
    6
    3
    Vrouw
    Dat wilde ik ook ook nog schrijven. In de natuur wordt ook de navelstreng door gebeten. Dus zo natuurlijk lijkt een lotus bevalling mij niet.

    Laat dan de navelstreng uitkloppen of melken.
     
  8. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.164
    6.692
    113
    Vrouw
    Wat zouden de voordelen precies zijn? Ik zie alleen maar nadelen.
     
  9. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Jakkes. Heftig zeg.
     
  10. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.124
    2.851
    113
    Ik dacht dat @Yasmientje14 ervaring heeft met een lotusbevalling.
     
  11. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Dan zou je er misschien een stukje over moeten lezen en zie je dat er niet “alleen maar” nadelen zijn. ;)
     
  12. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.164
    6.692
    113
    Vrouw
    Mwah, iedereen kan wel van alles schrijven op internet. Ik neem dit soort dingen maar met een korreltje zout:

    "Het geeft je pasgeboren baby namelijk de tijd en ruimte om in zijn/haar eigen tijd en tempo afstand te doen van de placenta. Ik hoorde dat kindjes die met een lotusgeboorte ter wereld gekomen zijn, zich veiliger en meer welkom voelen op deze aarde"

    Hoezo zou een baby op eigen tempo afstand willen doen van de placenta? Welke band heeft de baby met de placenta opgebouwd, behalve dan dat baby voedingsstoffen kreeg? De band heeft de baby mijn inziens met jou als moeder, en met de mensen om je heen.

    Bij tweede vraag ik me ten zeerste af hoe ze veiligheid en gevoel van welkom hebben gemeten bij jonge baby's.

    Ook las ik dit: "Ook zijn er diverse onderzoeken die beweren dat lotusbaby’s over het algemeen minder ziek zijn."

    Dat lijkt me het gevolg van iets overkoepelends: Ouders die over het algemeen gezonder leven kiezen vaker voor een lotusbevalling.

    Dit leek me een betrouwbaardere bron, wel in het Engels: https://www.healthline.com/health/pregnancy/lotus-birth#benefits

    Een dood orgaan aan je baby vasthouden, zonder goed wetenschappelijk bewijs.. Ik zou het nooit doen.
     
    chrystel73, Mississippi, Kon 87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.164
    6.692
    113
    Vrouw
    @Dubbelfris, als jij jouw vele bronnen kunt delen mbt de gezondheid, ben ik heel nieuwsgierig om dat te lezen.
     
  14. Striae

    Striae Fanatiek lid

    16 jul 2020
    1.567
    1.073
    113
    Ik vraag me ook altijd af hoe mensen dat dan doen. Het lijkt mij een stuk minder aangenaam om lekker met je baby te knuffelen omdat er een stuk rottend vlees aanvast zit. Ik denk dat daarom de baby zich misschien juist minder geborgen voelt. Maar ik spreek puur uit vooroordelen, want ik heb het nog nooit in het echt gezien. Ik ben puur nieuwsgierig. En stinkt het niet heel erg? Of valt het mee? Ik vond het navelstompje van mijn zoontje al heel erg vies ruiken.
     
  15. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Het lijkt mij alles behalve gezond
     
  16. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Oke dat is natuurlijk niet onderbouwd. Maar het is een dood stuk vlees, kunnen infecties ontstaan. De geur van een netjes afgeklemd naveltje is al niet te harden, laat staan hele placenta. En wat stinkt naar dood vlees is over t algemeen niet iets dat we dichtbij willen hebben dat heeft ook een primitieve oorzaak. Niet gezond.
    Beestjes bijten ze gewoon los. Dat is dan ook weer de natuur.
    Al met al.. Laten uitkloppen zal voldoende zijn, en doen de meeste verloskundigen standaard al.
     
  17. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Wij zijn geen wilde dieren die op de vlucht moeten kunnen. ik denk dat Lotus bevallingen echt wel voordelen kunnen hebben. Maar zo’n vies rottend ding een week lang meeslepen nee dat wordt m echt niet.
    Ik wil wel de placenta geboren laten worden foto maken hoe het in mijn lijf heeft gezeten en dan pas navelstreng doorknippen.
    Zo krijg je echt wel de laatste boost vanuit de placenta mee.
     
    Dubbelfris vindt dit leuk.
  18. Dubbelfris

    Dubbelfris Actief lid

    19 apr 2020
    318
    282
    63
    Vrouw
    Meid ik vroeg om ervaringen, zowel goed als slecht. Als jij geen ervaring heb, dan heb ik dus ook niks aan jou mening en info. Maar toch bedankt voor de moeite! Enjoy this sunny day!
     
  19. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ben ook wel benieuwd of de voordelen echt groter zijn dan van bv het laten uitkloppen van de navelstreng. En of dat nog opweegt tegen de hoge risico’s op infectie, plus gewoon het ongemak van zo’n orgaan dat nog aan je baby vast zit en dat je dus mee moet dragen als je rondloopt etc...
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    Hier is niets uitgeklopt omdat hij direct beademt moest worden helaas maar volledige lotusbevalling stond mijn vk ook niet achter. De placenta doet niet meer en natuurlijk zou zijn als we het door zouden bijten. Je moet de placenta ook dagelijks insmeren met zout om t rotten tegen te gaan....
    De functie is volbracht, er langer aan vasthouden heeft geen voordelen voor de baby meer
     
    Starfire, leolux en Dubbelfris vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina