Low budget de tuin opknappen?!

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaEsther, 21 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Manlief en ik zijn al een hele poos aan het sparen om onze tuin flink op te gaan knappen, maar dat sparen gaat weinig snel zeg maar. :p Ik ben het echter zat dat ik de tuin niet met goed fatsoen kan gebruiken en nu is er ook nog eens een optie dat we gaan verhuizen binnen nu en een jaar (twee deuren verder haha, maar dat is dan een hoekhuis) dus ik wil mijn tuin vóór de zomer opgeknapt hebben voor zo min mogelijk geld!

    Wat er echt MOET gebeuren: stukje afgraven (ivm stenen en glas :confused: er heeft een duivenhok in de tuin gestaan bij de vorige bewoner), wat nieuw (geel?) zand erop, egaliseren en betegelen.

    Het hoeven geen siertegels te zijn ofzo, gewone witte tegels vind ik prima, als ze maar enigszins glad zijn (ivm kinderknietjes) en netjes egaal liggen. Het afgraven doe ik met liefde zelf met een schop of wat dan ook, maar goed dat is wel enorm zwaar werk natuurlijk........ Maar er past bij ons geen graafmachientje door 't paadje, dus het zal toch handmatig moeten.. Of is er nog een derde optie?

    Pfff zoveel vragen! En nu zoek ik dus tips om dit plan zo goedkoop mogelijk uit te voeren! :-D Wie oh wie?! :p
     
  2. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.175
    6.709
    113
    Ik kan je maar 1 tip geven, maar misschien heb je er iets aan.

    Kijk eens op gratisaftehalen.nl. Daar staan echt heel vaak gratis tegels en tuinspullen aangeboden.
     
  3. Bijzonder

    Bijzonder VIP lid

    1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Op marktplaats worden stenen vaak goedkoop of gratis weggegeven.
    Misschien eens in kranten kijken voor particuliere bedrijven die tuinen doen ?
     
  4. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Oh hemel volgens mij ben ik gewoon veel te zwanger voor dit soort klussen :oops: het was namelijk nog niet eens in me opgekomen :) dat ik best even op dat soort sites zou kunnen kijken........ :oops: Hahahaha ga ik alvast doen, bedankt! :-D En meer tips blijven welkom! ;)
     
  5. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Nog een leuke! Maakt het echt zoveel uit op wat voor soort zand je tegels legt? Moet dat echt geel zand zijn of weer een andere soort?! Heb er echt de ballen verstand van hahaha! :)
     
  6. Moaatje

    Moaatje Fanatiek lid

    19 sep 2007
    2.535
    0
    0
    Vriend is hovenier, ik zal vanavond wat tips voor je vragen.

    Wij hebben de tuin zelf nu ook low budget gedaan. Dat komt eigenlijk gewoon neer op veel gras.
     
  7. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Top, ik hoor het graag van je! :-D Thanks!

    Haha veel gras is ook lekker makkelijk he! ;) Ik heb alleen echt een sch*rfthekel aan grasmaaien :oops: en manlief hoef ik dat ook niet te vragen.. ;) Daarom tegels! :-D

    Heb trouwens op MP misschien al een partij tegels gevonden! :-D Nota bene hier in Laag Soeren! :p Nu dat zand nog, en een (paar) vriend(en) die van aanpakken weet met een schop! :)
     
  8. pauly

    pauly Bekend lid

    9 nov 2007
    825
    0
    0
    Rotterdam
    zand kost ook geen drol alleen de bezorgkosten zijn altijd hoog. Vroeger kon je via de gemeente nog zand krijgen als je een huurhuis hebt maar dat is niet meer zo helaas.
     
  9. guppie81

    guppie81 VIP lid

    13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    je moet wel ophoogzand gebruiken, maar aangezien je gaat afvragen kan het zijn dat daar nog iets onder moet. Tussen de tegels zou ik scherp zand gebruiken en dan veel vegen als het er net inligt (dus elke dag even vegen). Das niet zo fijn voor de knietjes, maar wel het beste voor je bestrating.
    Het is een pittige klus, maar heel goed low budget te doen hoor.

    Ik steek ook niet veel geld in mijn tuin, maar probeer het wel zo mooi mogelijk te maken. Voor perkgoed ga ik op aanbiedingen van bouwmarkten af en voor vaste planten ga ik naar kwekerijen. Veel beter en goedkoper dan een intratuin...
    Gras verticuteren wij elk jaar en we zaaien het opnieuw in. Door de slechte drainage in onze wijk hebben wij altijd veel kale plekken, maar met een beetje (vee) geduld komt dat wel weer goed.
     
  10. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Ik zag het ja, over die bezorgkosten van dat zand........ :( Maakt het meteen twee keer zo duur! Nee, dan scharrel ik wel kleine beetjes bij elkaar via MP, kost me niks behalve een beetje benzine! ;)

    Guppie, weet je zeker dat het om ophoogzand moet gaan? Want na een uurtje googlen kom ik erop uit dat je onder (tuin)bestrating geen ophoogzand, maar straatzand moet gebruiken! Dit heeft te maken met de doorlating van water..
     
  11. Eline078

    Eline078 Bekend lid

    15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    Heb het zelf net afgerond.

    Marktplaats is alleen maar irritant omdat het vaak kleine partijen zijn die je zelf nog uit de tuin moet halen ook.

    Ik ben gewoon met aanhanger en al naar de stort gereden. Ga staan bij de plaats waar men de tegels dropt en als je wat ziet wat je wil hebben vraag of ze het bij je in de aanhanger leggen ipv in de container :). Worked for me! Gratis tegels voor heel de tuin binnen 3 uur (en dat waren er veel hoor!). Moet je wel doen op een beetje mooie dag natuurlijk waar veel mensen in de tuin bezig zijn.

    Zand heb ik via buren kunnen krijgen die ook met de tuin bezig waren en een hoop over hadden... Daar kan ik je dus geen goude tip voor geven.
     
  12. Lucia

    Lucia VIP lid

    6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België
    @Daya:sorry dat ik effe in je topic inbreek!
    Maarreuh...

    heeft iemand misschien tips om een balkonnetje mooi/gezellig te maken?Wel met kindvriendelijke plantjes enz :D
    Wij hebben (binnenkort) plexiglas tegen de spijlen voor de veiligheid, dus denk alvast niet dat ik er van die bloembakken aan kan hangen...
    Er kan nét een tafeltje met 2 stoeltjes op oid, maar wie weet hoe ik het verder gezellig kan maken?
     
  13. EmyD

    EmyD Niet meer actief

    Voor onze vorige tuin moesten wij ook veel geel zand voor onder de bestrating hebben (het grootste voordeel van geel zand boven zwart zand onder bestrating is dat er dan minder snel onkruid tussen je tegels komt). Wij zijn met een aanhanger naar een boer in de buurt gereden. De aanhanger werd daar helemaal vol geel zand gegooid voor maar 12,50..
    Ik weet niet of jullie ook zo'n boer in de buurt hebben..??
     
  14. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Bij de bouwmarkten hebben ze van die leuke (althans dat vind ik :) ) houten tegels/flonders waardoor een balkonnetje er meteen gezellig uit ziet.

    Ga je het plexiglas zig zaggend door de spijlen heen doen? (hopelijk snap je wat ik bedoel ben niet zo duidelijk ;)), maar goed als je nog bij de spijlen kan zeg maar kan je leuke fleurig nep bloemen tussen de spijlen steken zodat het er lekker fleurig uit ziet.

    Aan de zij-kanten van je balkon heb je waarschijnlijk wel een muur? Daar kan je een leuke pot aan hangen en een mooie hang plant in doen.

    http://www.tollertales.nl/Giftige%20planten.htm

    Hier staan alle veilige en niet veilige planten/bloemen voor kinderen ;) misschien heb je er iets aan?
     
  15. danip

    danip Niet meer actief

    Sorry offtopic, maar hebben jullie een Toller? Ik kom ook vaak op die site. Haha ben gek op Tollers!
     
  16. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Ophoogzand, straatzand, geel zand, ..... wat is het nou? Ik snap er niks meer van hahahaha! :p Helaas heeft onze auto geen trekhaak, dus als ik met een aanhanger naar de stort wil rijden, moet ik eerst een andere auto EN een aanhanger regelen, misschien niet helemaal je-van-het voor mij.. Maar bedankt voor de suggestie!
     
  17. MamaEsther

    MamaEsther Fanatiek lid

    24 okt 2006
    1.535
    0
    0
    Pompbediende/Shopmedewerkster
    Laag Soeren
    Dubbel, sorry!
     
  18. Majel24

    Majel24 Fanatiek lid

    21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    Wij zijn ook bezig met de tuin en heb een heleboel tegels via mp gratis opgehaald.
    Verder hebben wij nu vulzand nodig om de tegels te leggen maar bezorgen is echt flink aan de prijs dus hou me ook aanbevolen voor tips. Mocht er iemand nog interesse hebben in kleine stenen in de kleur zwart en geel dan roep maar aangezien deze er bij ons uit gaan :D .
    Het gaat bij ons om de voortuin dus hier gaat er bijna in de hele tuin split in zodat ik minder eraan hoef te doen.
    In ieder geval succes!
     
  19. B en N

    B en N Fanatiek lid

    13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Nee geen hondjes hier wel katten ;)
    Kwam op deze site via google :p
     
  20. Cherrylein

    Cherrylein Fanatiek lid

    14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Een wagentje wit zand kost hier 7,50. Het is dat mijn buurman de stenen nodig heeft, maar anders had je hier zo een bult tegels weg kunnen halen. Die staan er al weken en mijn vriend heeft ze ook ergens gratis van marktplaats geplukt maar hij heeft ze niet meer nodig. Even googlen!
     

Deel Deze Pagina