Lues

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Miza, 5 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miza

    Miza Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Ik kreeg net telefoon van de VK. Uit mijn bloedonderzoek is gebleken dat ik Lues (syfiles) heb. Het komt bijna niet voor, maar bij hebben ze het wel gevonden... Ik ben enorm geschrokken, omdat ik dit totaal niet in de gaten heb gehad... Woensdagmiddag moet ik daarom naar de gynaecoloog voor een pencilineinjectie.

    Zijn er nog meerdere dames die dit ook gehad hebben tijdens hun zwangerschap?
     
  2. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    wat is dat?
     
  3. Miza

    Miza Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    een geslachtsziekte.
     
  4. Bibiche

    Bibiche Fanatiek lid

    21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    dat is inderdaad schrikken als je het niet wist. En nu? Is het schadelijk voor de baby? En heeft je partner geen geslachtsziekte?
     
  5. Miza

    Miza Fanatiek lid

    24 jun 2006
    1.801
    1
    0
    Mijn partner word er ook op getest. Wat het kindje betreft weet ik niet zo goed. Er staat op internet dat in het begin van de zwangerschap het kindje door de moederkoek word beschermd. Het moet voor de 16e week behandeld zijn, anders is er een kans dat het kindje afwijkingen krijgt, er is kans op vroeggeboorte en zelfs op een dood geboorte..
    Maar bij tijdige behandeling, gaat het veelal goed.
    Dat staat op internet, ik hoop dat dat in dit geval ook zo is....
     
  6. AnnaS

    AnnaS Fanatiek lid

    25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Hoi,

    Nou gelukkig dat ze dan die bloedonderzoeken doen dan.
    En dat ze zo snel met de behandeling beginnen, want Lues (Syfilis) blijkt ook nog wel een best erge soa te zijn.
    Het tast langzamer hand je organen aan.
    Maar komt vast allemaal goed met jullie.

    Groetjes Anna
     
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Dit heb ik er over gevonden, maar misschien had je dat zelf ook al gelezen. Zoals ik het nu lees ben je er nog optijd bij om medicijnen te gaan slikken. Gelukkig ben je er nu achter gekomen, anders had jij er ook verder nog mee doorgelopen. Schrikken hoor, :confused:

    Wat is syfilis?

    Syfilis is een andere naam voor de geslachtsziekte lues. Een moeder die deze ziekte heeft, kan tijdens de zwangerschap haar kind besmetten met syfilis. Omdat syfilis voor uw ongeboren kind hele nare gevolgen kan hebben, wordt uw bloed ook hierop onderzocht in de twaalfde week van uw zwangerschap.

    Behandeling
    Als blijkt dat u syfilis heeft, is het belangrijk dat er snel gehandeld wordt. In het begin van de zwangerschap beschermt de moederkoek uw baby namelijk nog tegen de ziekte. Maar later kan ook uw kind in de buik geïnfecteerd worden.
    De behandeling met medicijnen moet liefst vóór de achttiende week van start gaan. Daarom wordt u meteen doorverwezen naar de huisarts, gynaecoloog en dermatoloog/venereoloog (arts voor geslachtsziekten) of een polikliniek voor geslachtsziekten. U krijgt zo spoedig mogelijk antibiotica voorgeschreven, meestal penicilline.
    Omdat de ziekte in verschillende stadia verloopt, hangt de intensiviteit van de behandeling af van het stadium waarin de ziekte zich bij u bevindt. Om zeker te weten dat de behandeling goed heeft gewerkt is nacontrole erg belangrijk!
    Mocht blijken dat u syfilis heeft, is het belangrijk om uw partner te laten testen en zo nodig te laten behandelen. Daarmee voorkomt u verdere verspreiding van de ziekte. Ook doet u er goed aan om na te gaan van wie u de ziekte mogelijk heeft opgelopen. Zo kunnen eventuele seksuele partners die geen ziekteverschijnselen hebben, maar wel de ziekte bij zich dragen opgespoord worden.
    Een dergelijk contactonderzoek wordt uitgevoerd door de GGD en kan ook zonder vermelding van uw naam plaatsvinden.

    Gevolgen onbehandelde syfilis voor het kind
    Tijdens de zwangerschap kan de moeder syfilis overdragen op haar kind. Het is belangrijk om op tijd met de medicijnbehandeling te beginnen. Gebeurt dit niet, dan kan het kindje tijdens de zwangerschap sterven. Andere mogelijke gevolgen zijn: een vroeggeboorte of een aangeboren syfilis bij het kindje. Dat laatste kan leiden tot allerlei afwijkingen na de geboorte van de baby. Bijvoorbeeld longontsteking, botontsteking en vergrote lever of milt. Gelukkig is het goed mogelijk om de aanstaande moeder tijdig te behandelen, waardoor deze nare gevolgen veelal voorkomen kunnen worden.
     

Deel Deze Pagina