Mag een pasgeboren baby ook op eigen kamer slapen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Lisa890, 28 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    #1 Lisa890, 28 feb 2020
    Laatst bewerkt: 28 feb 2020
    Ik had graag een co sleeper gehad gedurende de eerste maanden maar onze slaapkamer is te smal om er een bedje tussen te krijgen.
    Aan het voeteinde kan nog lukken maar dan kunnen we maar met moeite ertussen en dat lijkt me niet handig.

    Nu is de indeling van de kamers zo dat als ik in bed lig en onze dochter in haar eigen kamer zou liggen, ze op amper 2 meter van mij zou liggen.
    Ik kan zelfs een stuk van het ledikant zien als ik neerlig.
    Maarja, dat is natuurlijk niet op dezelfde kamer dan.
    Kan dit kwaad?

    Onze zoon sliep destijds wel op onze kamer in de beginmaanden maar dat was in een ander huis met een bredere kamer.

    Ik lees overal dat je kind op eigen kamer leggen kan helpen om wiegendood te voorkomen, maar hoe komt dit dan juist?

    Ben aan het twijfelen om heel onze bovenverdieping te herorganiseren zodat ze wél op onze kamer kan, maar dat is zo'n verhuiswerk :confused:
     
  2. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    #2 joepy, 28 feb 2020
    Laatst bewerkt: 28 feb 2020
    Het mag maar het is niet goed voor de hechting.
    Een baby ervaart minder stress dicht bij de moeder etc alle voordelen die je over op dezelfde kamer slapen kloppen waarschijnlijk 8/9 maanden dicht bij je moeder en dan verweg is niet mijn ding in iedergeval maar julie moeten zelf de keus maken.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  3. LindaS80

    LindaS80 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Mijn dochter van 5 weken slaapt bij ons in bed. Dat schijnt, mits het op een veilige manier gebeurd, het risico op wiegendood te verkleinen doordat je als moeder zijnde alerter bent en veranderingen sneller opmerkt. Daarbij helpt het samen slapen de baby ook met het reguleren van zijn lichaamsfuncties en slapen ze minder diep wat het risico op wiegendood ook verminderd.
    Mijn dochter wil trouwens niet eens in haar eigen bedje noch in de co sleeper slapen.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  4. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Kind 1 hebben we de tweede nacht in haar eigen kamer gelegd ivm "geluidsoverlast". Kind 2 is bij ons begonnen op dringend en herhaaldelijk aanraden van de kraamzorg ivm risico op wiegendood. Ik heb daar echt heel erg spijt van gehad, want na twee weken geen slaap gehad te hebben (na maanden slecht slapen in de zwangerschap) ben ik zelf helemaal ingestort en is kind alsnog naar z'n eigen kamer verhuisd. Oftewel, het moet ook gewoon kunnen en je moet het willen.
    Als het bij jullie niet kan, en je het prima vind dat ze op twee meter afstand ligt, binnen zicht en gehoorsafstand, waarom zou je dat dan niet doen? Dat is echt niet slechter dan het wiegje op je kamer op 1 meter afstand.
     
    Pioenroos92 en Lisa890 vinden dit leuk.
  5. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.834
    113
    Je kindje mag gewoon op een eigen kamer.
    Het is geen "verplichting" om te co-sleepen.

    Bij onze jongste had ik wel een co sleeper, ik vond het ideaal.
    Daarna over gegaan in samen slapen in ons bed.
    Onze zoon was altijd erg onrustig en sliep het liefste bij/op mij.
    Zo kon ik hem makkelijk in de co sleeper leggen.

    wij hebben ook geen grote slaapkamer, we hadden ons bed iets verder naar 1 kant geschoven zodat de co sleeper pastte.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  6. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Wij slapen zelf wel samen maar natuurlijk mag je kind in een eigen kamertje slapen. Wat niet past, past niet.
    Daarbij is het jullie kind dus al had het wel gepast, dan is het nog een keuze die bij jullie moet passen.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  7. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.832
    371
    83
    Hier sliepen ze overdag in wiegje op onze kamer in nacht in jongste ook oudste niet. Die kreunde en zuchte zo dan ik niet sliep.

    Kwa hechting geen probleem hoor. Wordt soms gek van het knuffelen en lief doen enzo haha
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  8. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Hier alle drie vanaf dag 1 in hun eigen bedje op hun eigen kamertje.
     
    Chelsey88 en Lisa890 vinden dit leuk.
  9. LolaLisa

    LolaLisa Bekend lid

    14 apr 2017
    516
    425
    63
    Onze dochter heeft de eerste week op de Neonatologie gelegen ver heel ver buiten mijn bereik... Daar lijkt ze ook niks aan overhouden te hebben dus lijkt me geen probleem dat ze bij jullie op 2m afstand ligt.
    We hebben haar na thuiskomst wel bij ons op kamer gelegd, maar dat werkte niet zo goed dus ze is al snel naar haar eigen kamer op meer dan 2m verhuisd met babyfoon met camera. Het is een grote knuffelkont, dus wat er gezegd wordt over hechting is relatief.

    Bovendien moet je gewoon doen wat goed voelt, stel je verbouwt de hele boel en na 2 nachten blijkt het niet te werken dat ze bij jullie ligt... Dan kan je in je kraamtijd nog eens alles ombouwen... Ik zou het persoonlijk zo laten, als je der zelfs kan zien vanuit je bed lijkt me dat helemaal prima toch?
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  10. 1Hanneke

    1Hanneke Fanatiek lid

    4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Ik denk dat je het beste eerst kan kijken naar wat je graag wíl en dan hoe je dat kan realiseren.
    Sommige mensen kunnen niet slapen met de babygeluidjes. Sommige ouders en/of baby's willen niet apart. Wat zou je het liefst willen, als ruimte niet het probleem was?
    Dat van risico op wiegendood is volgens mij dat ze hun ademhaling afstemmen op de jouwe en dan minder snel te diep slapen. En je slaapritme wordt enigszins op mekaar afgestemd qua periodes met diepere en lichtere slaap, waardoor je vaak al wakker wordt voor de baby huilt om voeding.
    Als je wel graag de baby bij je wilt hebben, zou ik kijken naar veilige manieren van samen slapen. Misschien kan je een bedhek maken aan jouw kant van het bed, zodat de baby aan jouw kant kan slapen maar er niet uit kan vallen. Of kijken of je je bed een kwartslag kan draaien, waardoor het misschien wel past, of tijdelijk het bed tegen een muur of een kastje in een andere ruimte.
    Als jij je er prima bij voelt dat je baby 2m verderop ligt, dan laat je het zo. En kan je het altijd nog veranderen als het toch niet goed voelt.
    Wij hebben echt een kleine slaapkamer, maar op de juiste manier past het allemaal precies incl cosleeper. Kan precies om het bed heen nog, kastdeur kan net open, alleen nachtkastje van man staat overdwars omdat het anders niet past en ik heb er geen. Maar voor mijzelf is het echt belangrijk dat de baby dichtbij is, ik zou me de hele nacht gek maken of ze nog wel ademt... Bovendien kwam ik de eerste tijd nogal moeizaam in en uit bed ivm bekkeninstabiliteit en ben erg slecht in inslapen, als ik uit bed moest om te voeden zou ik veel minder slaap hebben gehad... Verder had ik baby's die perse mijn vinger vast moesten houden of dergelijke om te kunnen slapen :rolleyes:
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  11. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Veel verdeelde meningen lees ik!
    Over hechting maak ik me niet meteen druk want dat wordt overdag meer dan ruimschoots ingehaald + als ze op haar eigen kamer zou liggen zou ze evenveel getroost worden dan als ze bij ons zou liggen.

    Maar dat ze in een minder diepe slaap komt door onze ademhaling en bewegingen te horen doet me wel twijfelen.. Als het op haar kamer apart te stil wordt en ze zakt weg, brr...
    Ze komt zowieso wel aan een monitor te slapen dus op dat vlak is het wel een beetje "veiliger" maar toch..
    Ga denk ik met manlief toch even bekijken of we een oplossing kunnen vinden.

    Ik had een wieg in gedachten omdat dat formaat toch kleiner is maar dat kost weer geld.. even 2dehands zoeken denk ik en bekijken wat haalbaar is.
     
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    De eerste sliep binnen 4 dagen al op de eigen kamer, niets mis mee. Hij kon niet slapen bij ons, in zn eigen bed wel (als in, hij werd van elke ademhaling van ons wakker.) We hoorden hem prima.
     
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    10.780
    15.332
    113
    Vrouw
    En zoiets?
    Dat is 40 op 80 cm.
    Mss past dit wel?

    wieg_charlie_1.jpg
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  14. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.356
    2.543
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hier zijn de jongste 2 kindjes met ongeveer 7/8 weken op hun eigen kamertje gegaan. Zij slapen heerlijk en sliepen ook vrij snel door. Daarvoor naast ons in het wiegje.

    De oudste heeft tot 14 maanden (vlak voor zijn broertje geboren werd) bij ons op de kamer geslapen, eerst in het wiegje en daarna in het ledikantje. Het enige dat dat ons gebracht heeft is dat hij als 4,5 jarige nu nog elke nacht bij ons in bed kruipt en nooit eens een nacht doorslaapt in zijn eigen kamer haha.
     
  15. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Beide kinderen zijn (na 2 dagen zh van wege keizersnee) direct naar hun eigen kamer verhuist. Wij wonden klein dus de baby kamer is 2 stappen verwijderd van onze slaapkamer. De slaapkamer deuren hadden we altijd open dus we konden elkaar wel horen.
     
  16. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Natuurlijk mag dat. Je mag (bijna) alles doen wat je wil.
    Ik zou zelf wel proberen te schuiven zodat de kleine wel bij jullie kan, maar als dat gewoon echt niet past dan past het niet. Je kan moeilijk muren gaan slopen toch? .... alhoewel? :p

    En de hechting, maak je je daar alsjeblieft geen zorgen om hoor! Om die te verstoren moet je echt gekke dingen gaan doen. Wiegendood valt ook echt reuze mee, het gaat erom dat je je kindje hoort, zeker die eerste weken waarin het nog zoveel geborgenheid nodig heeft en kleine voedinkjes drinkt. Het zien van je kindje is voor je eigen gemoedstoestand vaak ook fijn, even met een half oog spieken of de kleine nog netjes en veilig ligt voordat je je omdraait om nog even 3 kwartier slaap te pakken. Anders moet je je bed uit, om het hoekje kijken, weer terug.. kost allemaal kostbare slaaptijd haha.

    In ons vorige appartement was de slaapkamer ook heel klein, wij moesten er via het voeteneinde in want bed + cosleeper was van muur tot muur zeg maar. Toch vond ik het de eerste periode fijn om hem daar te hebben. Je kan het ook gewoon proberen en als het echt onpraktisch blijkt dan gooi je gewoon de boel weer om.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  17. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Dat lijkt me dus ideaal.
    Alleen weer een kost extra.. plus matras en hoeslakens, loopt weer snel op. Maar als ik de wieg al 2dehands kan vinden kan het wel wat worden :)
     
  18. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Mijn schoonzusje kon niet slapen met de baby op haar kamer, dus na enkele dagen op zijn eigen kamer gelegd en de hechting ja prima. Ik vind het vooral gemak, je bent snel bij je baby als hij onrustig is.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  19. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    Ja hoor kan prima.

    Zelf niet gedaan, oudste heeft 4 maanden bij ons gelegen. En de jongste maar 2 weken.

    Maar vriendin heeft beide kinderen gelijk op hun eigen kamer laten slapen. En de hechting is prima verlopen.
    En qua slapen ging het ook goed.
     
    Lisa890 vindt dit leuk.
  20. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Intussen beslist dat we toch willen cosleepen.
    Ik heb 2dehands al wat modellen gevonden met wieltjes onder, dat maakt het ideaal in onze kamer en kunnen we het overdag voor de verwarming rollen en savonds terug naast bed.

    Heeft iemand ervaring met de cosleeper van Troll of Chicco? Ben aan het twijfelen tussen beide. De Troll is het smalste en zou het beste passen, maar 40cm is wel erg smal of valt dat mee? De Chicco is 50cm breed (matrasmaat)
     

Deel Deze Pagina