Mag hond likjes geven?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door DeniseH, 2 aug 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeniseH

    DeniseH Actief lid

    30 nov 2019
    174
    190
    43
    Vrouw
    Hi iedereen

    Wil graag effe jullie mening/ ervaring horen?

    Mag jullie hond likjes geven? En dan bedoel ik zowel aan jullie kinderen als aan jezelf.

    Ik vond het altijd heerlijk om m'n hond te knuffelen en werd daarbij gelikt aan handen en ook gezicht, muv de mond want daar kan ik zelf niet zo goed tegen.

    Nu ik een zoontje heb (bijna 1 jaar) merk ik dat ik er absoluut niet tegen kan dat onze hond hem likt. Ik het begin liet ik het ook echt niet toe. Na een maand of 6 ben ik wat bijgedraaid en probeer ik dit wel toe te staan maar blijf het moeilijk vinden. Ik kan er overigens alleen maar tegen dat onze hond de handjes van m'n zoon likt, niet het gezicht. Maar dat gebeurt natuurlijk ook wel want ze zijn dol op elkaar en dan is het soms rap gebeurd. Ik loop er dus ook steeds achteraan met de vochtige doekjes.

    Nu struggle ik met volgende issues :
    Kan ons zoontje ziek worden van likjes aan handen z'n gezicht? Daar heb ik zo'n schrik voor en op het internet kom je uiteraard enkel horror verhalen tegen...
    Kan me voorstellen dat het voor onze hond ook helemaal niet duidelijk is als ze dit bij mij wel mag en niet bij ons zoontje...

    Hoe staan jullie hierin?

    Alvast bedankt!
     
  2. Leolove

    Leolove Fanatiek lid

    16 apr 2016
    3.954
    1.585
    113
    Waarom zou je zoontje er ziek van worden, en jij niet?

    Om antwoord te geven op je vraag, handen staan we toe, maar de kinderen willen dat vaak zelf niet meer. Gezicht mag niet, ook niet bij ons. Maar ik heb er nooit met doekjes achteraan gelopen en ga ook nu niet meteen handen wassen of iets dergelijks.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  3. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Een hondentong schijnt schoner te zijn dan een mensentong, maar wormeneitjes etc., nee bedankt, dus liever niet.
    Gelukkig was onze hond niet zo’n lebberaar, maar af en toe gebeurde het wel eens, soms ook op het gezicht, met spelen of knuffelen ineens een lik. Kon me er niet heel druk om maken, vooral ook omdat het niet vaak gebeurde. Maar dagelijks gelik zou ik niet willen.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Onze hond mag niet likken. Een lik over de handen vind ik op zich niet zo'n probleem, maar zeker niet in gezicht. Ik vind dat heel onfris. Onze hond eet rauw vlees en daarbij likt ze ook haar eigen onderkant schoon :oops:
     
    aicirtap en DeniseH vinden dit leuk.
  5. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.912
    3.331
    113
    Ik denk dat je zoon wel gekkere dingen in de mond stopt. Of de grond likt, of de ramen en de trapleuning.
    Of z’n eigen handen in de mond nadat hij de hond heeft geaaid of gelikt is.
    Ik zou je er niet druk om maken.
    Tenzij je merkt dat je zoon het niet fijn vindt, dan kan je het corrigeren.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  6. mariska165

    mariska165 Fanatiek lid

    4 jan 2009
    4.075
    582
    113
    groningen
    Ik ben gek op honden. Echter hebben ze nooit mij in het gezicht mogen likken.
    Gewoon omdat ik het vies vind, ze likken ook aan hun eigen kont. Alleen dat al....brrr.

    Dit voorjaar had ik een mw in zorg (thuiszorg) die naar huis ging met infuus Atibiotica. Ze dachten eerst een hersenbloeding. Maar bleek dat ze een ontsteking bij de hersenen had.
    Uit onderzoek bleek hier een bacterie te zitten die bij honden wegkomt.
    Zij heeft een hondje die haar regelmatig in het gezicht slikte. En de bacterie is via haar neus in haar hoofd gekomen. Ze is nog steeds herstellende.
    Het schijnt vaker voor te komen zeiden de artsen bij kinderen. Omdat die kleiner zijn en gauw een lebber van de hond in het gezicht te pakken hebben.

    Ik zou het dus niet willen hebben.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.506
    8.355
    113
    In het gezicht vind ik om al genoemde redenen niet fris en zou ik dus niet toestaan. Daarnaast vind ik dieren bij het gezicht sowieso niet heel veilig, áls ze bijten of krabben…

    (Wij hebben overigens alleen katten, maar daar geldt dit wat mij betreft evengoed voor.)
     
    DeniseH en Vero0504 vinden dit leuk.
  8. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.027
    960
    113
    Vrouw
    Nee niet in t gezicht, wel handen. Een van onze honden is echt een enorme lebberkont, die likt ook je benen af in de zomer Haha. Maar we wassen wel onze handen erna.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  9. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.655
    21.161
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Als ik een hond zou hebben, geen gelik. Vind het echt vies. En heb er een hekel aan als andere honden mij likken. Geloof dat ik altijd honden tref die dat niet afgeleerd krijgen.
     
    Spectre, nicole18, DeniseH en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.106
    15.619
    113
    Vrouw
    Ik ook of met hun gat tegen mij komen duwen .
     
    DeniseH, suus1983, Liekje81 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Onze hond mag ons niet likken. Maar hij doet het stiekem wel. Likje hier stiekem likje daar.
    Onze zoon van 1 likt ie vaak even snel over zijn wang als hij voorbij kruipt.

    Moet er wel om lachen. Kan me er echt niet druk om maken. Hondenkusjes. Ranzig maar wel lief.
     
    Athina en DeniseH vinden dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Geen dierenlebbers in mij gezicht of die van de kinderen brrrrr. Handen prima hoor, die kunnen zo gewassen worden.

    Mijn man hoeft ook niet mijn gezicht te likken, dus een kat/hond/paard al helemaal niet :p
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  13. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Vermoedelijk deze bacterie (hele mond vol):
    Capnocytophaga Canimorsus-bacterie

    Reden dat mijn moeder onze honden ons ook niet liet likken. Handen mochten nog wel, maar wel wassen daarna. Af en toe een likje is waarschijnlijk niet te voorkomen, maar een bewuste lebberactie wel. Is trouwens een teken van onderdanigheid, niet zo zeer affectie :D.
     
    DeniseH, Vero0504 en mariska165 vinden dit leuk.
  14. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Ik vind dat vies, maar ben ook geen hondenliefhebber in z’n algemeenheid.
    Maar mijn oudste dochter heeft zelf wel aan viezere dingen gelikt, zo’n insteek ding van het winkelwagentje of een lantaarnpaal. :rolleyes: Dat was me er toch eentje :| (nu doet ze dat niet meer :roflmao:)
    Dus zou het persoonlijk wel afleren, maar er niet van in paniek schieten als het een keer wel gebeurt.
     
    Athina en DeniseH vinden dit leuk.
  15. Kat1981

    Kat1981 Fanatiek lid

    7 dec 2009
    1.910
    1.664
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Wij zijn hier allemaal dol op honden, en hebben zelf ook een grote hond. Hij mag niet in het gezicht likken. (niet dat hij dat gauw zou doen, hij is niet zo van het gelik) een likje over de hand mag best, maar dan is het ook over. Ik heb er ook een hekel aan als vreemde honden dat doen, en vooral aan de gang blijven.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  16. Loesje1988

    Loesje1988 Fanatiek lid

    24 nov 2019
    1.525
    1.563
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen honden maar katten.
    Maar mijn ouders en schoonouders hebben honden.
    Likken aan de hand, vooral in de eerste 10min laten we toe. Even weer begroeten,reuk opnemen ect en dan is het ook vaak klaar en dan even een doekje over de handen.
    In het gezicht vind ik vies,ook bij mezelf.

    Mn zoontje haalt zelf ook de honden aan,steekt zn handjes uit naar ze,vooral als ie in de eetstoel zit. Dus je kan wel bedenken dat de honden dan sowieso aan zn handjes gaan likken.
    Laatst stak ie zelfs een vinger in een neusgat bij de labrador van mn schoonouders :eek:
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.155
    113
    Dit ja! Dochter heeft al twee optaters in t gezicht gekregen van de kat. Kat kan er niks aan doen maar iets met confettibom enthousiasme die té impulsief is. Littekens zitten er nog, gelukkig geen halen of infectie erbij gekomen maar eerst volgende akkefietje staan er twee katten bij een asiel. Dan moet ik voor haar veiligheid kiezen, terwijl de katten niks mis deden maar ZIJ verkeerd was. Laatste lel was een duimnagel 4mm van dr oog...en dat zijn geen kleine nageltjes.

    Hond of kat, bij t gezicht gewoon NIET. Kind ook niet met gezicht bij t dier.

    Gewoon handjes laten ruiken en als hij naar je toe komt of zn kop er in legt dan aaien met de handjes.

    Niet alleen voor de "god mag weten wat ze opvreten (ja ook stront van andere honden!!! (of paarden. ook heeeerlijk...ieuw ieuw ieuw) maar ook de liefste van de liefste honden kan schrikken door iets waar je kind allicht geen bal mee te maken heeft (een deur die dichtklapt in de tocht ofzo) en uit reactie "hap doen".

    Die wonden herstellen doorgaans wel, maar altijd met littekens.

    Dus nee, nooit gezicht.
     
    DeniseH vindt dit leuk.
  18. DeniseH

    DeniseH Actief lid

    30 nov 2019
    174
    190
    43
    Vrouw
    Ik ga akkoord met geen likjes in het gezicht en ga dat bij mezelf ook niet meer toelaten (kwestie van het ook allemaal duidelijk te houden voor de hond). Likjes op handen wil ik wel tolereren omdat het een manier is waarop ze in interactie treden. Zoontje steekt idd vaak handjes uit naar onze hond en zij vindt dat maar al te leuk natuurlijk.

    Bedankt voor al jullie reacties!
     
    Athina vindt dit leuk.
  19. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Ik ben gek op honden. Maar likken wil ik absoluut niet. Een hond eet rauw vlees, likt uitgebreid zijn geslachtsdeel en anus en zit met zijn snuit in te snuffelen in de uitwerpselen of urinesporen van andere dieren tijdens het uitlaten. En dan vervolgens mij of mijn kind gaan likken? Nee erg onsmakelijk.

    Daarbij zie ik vaak dat honden die dit mogen ook bij bezoek hetzelfde gaan doen. Daar zit ik dus ook niet op te wachten.
     
    citroenrasp en DeniseH vinden dit leuk.
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.212
    113
    Of met hun kop onder m'n rok/jurk :confused:
     

Deel Deze Pagina