Het buitengebied is echt niet onveiliger dan de grote stad. Dat hebben we recent toch wel gezien? Mensen zijn enorm bang voor "enge mannen in de bosjes". Terwijl het werkelijke gevaar schuilt in delicten binnen je eigen kring. Maar daar hoor je niemand over. In 80% van de gevallen van (seksueel) geweld is de dader een bekende van het slachtoffer. Dus een partner, familieleden, vrienden of iemand van de sportclub of op school. Ik begrijp de emoties maar uiteindelijk is het schijnveiligheid. En ik denk dat je zowel jongens als meisjes weerbaar moet maken. En moet leren omgaan met onveilige situaties. Het is niet de taak van een jongen om verantwoordelijk te zijn voor een meisje. En het is voor een jongen ook niet direct veilig om kilometers om te fietsen om alleen naar huis te gaan omdat hij iedereen naar huis moet brengen.
De verantwoordelijkheid van de veiligheid van anderen kan NOOIT bij een kind liggen, dat snap ik ook wel! Maar hij vindt het zelf ook fijn als zijn vriendinnen veilig thuiskomen en fietst graag mee. En andere ouders vinden het ook fijn als er iemand met hun dochter mee fietst. En ja, ook jongens kan wat overkomen, maar statistieken wijzen volgens mij wel uit dat het slachtoffer vaker vrouwelijk is.
Mijn fout op 1 of andere manier had ik het sinterklaas/lootjes bijeenkomst ( van de openingspost) gelinkt aan een avond activiteit en dus de gedachte dat er dan toch wel echt een ouder bij is.
Hier ook en helaas ook de vaststelling dat het onveiliger wordt voor iedereen waarvan bepaalde personen denken dat die zwakker is dan dat zij zijn. En politie is er in het weekend niet in het dorp , die moeten vanuit de stad komen waardoor ze zelden iemand op heterdaad betrappen, maar we het moeten doen met beschrijvingen en hopen dat ze alsnog gevonden worden. Nee laten mijn tieners maar lekker bij ons thuis (of in het huis van vrienden ) afspreken
Natuurlijk vinden die andere ouders dat fijn. Dat begrijp ik. Maar het is niet zijn taak of verantwoordelijkheid. Dat hij het halve dorp of buitengebied rond moet (in het donker of laat op de avond) en zelf vervolgens alleen naar huis moet. En wat statistieken uitwijzen is dat 80% van de gevallen vrouwen het slachtoffer worden van een bekende. Dus dat familielid of de trainer bij de sportclub.
Bedoel je Lisa? Want dat gebeurde juist in een buitengebied. Als je buitengebied tenminste definieert als een gebied waar weinig mensen wonen. Het klopt dat de meeste nare dingen gebeuren door bekenden maar dat is verder niet relevant. Het kan óók door onbekenden en, belangrijker, kinderen kunnen ook onderweg bekenden tegenkomen. Dus ik ben het eens met jou dat het onwenselijk kan zijn om jongens wel in hun eentje door het donker te laten fietsen, want als ze bullebakken van school tegenkomen zijn ze totaal de klos. Maar ik kan vanaf hier niet inschatten hoe groot die kans is. Ik zou me trouwens ook niet relaxed voelen als een vader het niet goed vindt dat mijn kind daar is. Maar als die moeder het goed vindt lijkt het me ook niet mijn zaak verder, het is toch niet automatisch dat die vader de baas is over alles wat in zijn huis gebeurt?
Dat speelde midden in de randstad. Omgeving Amsterdam. Natuurlijk heb je daar een rustige straat. Maar dat zie ik niet als buitengebied of afgelegen. Dan denk ik echt aan andere gebieden in Nederland. Eigenlijk kan je dan nergens in Nederland meer alleen over straat. Ik ga in het donker echt wel op de fiets. En heb op meerdere plekken in Nederland gewoond. Wat betreft de zoon van To heeft hij zich te houden aan de regels van het huis. En hij is daar niet welkom. Ik zou niet willen dat mijn kind ergens stiekem in andermans huis zou zijn. Ik wil in mijn eigen huis immers ook geen ongewenste gasten. Het zou overigens best kunnen dat die man daar wel de baas in huis is. Andere cultuur. En het moet gebeuren als vader niet thuis is. Dan zou mijn kind dus niet mogen gaan. Niet respectvol en vader (of broers) kunnen ook verhaal komen halen. En wat te denken van de andere ouders? Het gaat niet om 1 meisje. Meerdere ouders willen die jongen er niet bij. Waarom wil to dat niet begrijpen?
Onze meiden mogen prima afspreken met jongens van hun leeftijd (meiden zijn 16 en 14). Ze doen het standaard, het is vaak een periode dat ze dan veel met een aantal jongens omgaan en soms zien we de jongens weken\maanden niet.
Mijn dochter is afgelopen zomer 13 geworden. Ze heeft pas sinds ze vorige jaar op de middelbare school kwam, vriendinnen. Daarvoor alleen maar vrienden. En nog steeds heeft ze heel veel vrienden, alleen maar leuk toch?! Zij gaat dus regelmatig alleen bij een vriend chillen of huiswerk maken, of er komt een jongen hier, ook goed. Afgelopen zomer wilde ze bij een vriend logeren, omdat wij zijn ouders kennen (ze zitten al sinds groep 1 samen in de klas), en omdat ik wist dat het inderdaad pure vriendschap is en niets meer, mocht ze dat ook van ons. Uiteindelijk ging dat niet door doordat ze met elkaars vakantie in de knoop kwamen. Maar zou ze met een verkering vriendje willen logeren, dan had ze dat uiteraard nog niet gemogen op 12 jarige leeftijd. Overigens is ze op die manier totaal nog niet bezig met jongens. Ik denk trouwens dat als je je dochter een soort van verbiedt om met jongens om te gaan, deze alleen maar interessanter worden...
En wat zijn die regels dan? Compleet onduidelijk omdat schijnbaar de vader andere regels heeft dan de moeder en dat is dan meteen het probleem van die ouders en niet de zoon van TO. Dus als die moeder zegt dat hij welkom is kan hij gewoon gaan als hij dat wil.
Wat een vreemde situatie. Hier een zoon en een dochter en beiden hem vriendengroepen met zowel jongens als meiden. Waarom zouden die het niet op een normale manier gezellig kunnen hebben. Als groep logeren ze ook, jongens en meiden door elkaar. 1 op 1 zou ik nog in kunnen komen dat een ouder dat niet ziet zitten.
De regel is dat er geen jongens thuis mogen komen. En niet alleen van deze vader maar van meerdere meisjes uit het vriendengroepje. Kunnen wij hier enorm belachelijk vinden. Maar zijn huis, zijn regels. Ik wil geen ongewenste gasten in mijn huis. Dus ook niet stiekem! En dat is wat deze jongen wel gaat doen. Achter de rug van vader en andere ouders toch stiekem omgang met hun dochters. Daar moet je als ouders niet aan meewerken. Ook vanwege eventuele gevolgen. Maar ook omdat je beter zoon kunt laten voorstellen en kennismaken.
Ja, omgeving Amsterdam, maar echt middle of nowhere. Ik werk daar in de buurt, het is niet zomaar een rustige straat of zo, het is... Nou ja, buitengebied dus Ik ga ook gewoon in het donker op de fiets hoor, maar ik woon in de stad, hier zijn eigenlijk altijd wel mensen.
Wat een gekkigheid to, natuurlijk zou mijn dochter van 13 gewoon met jongens mogen omgaan. Leuk juist! Die meiden zijn vaak zo pittig... Wat een rare ouders toch ook
Wij zijn best makkelijk maar mijn 13 jarige zou niet mogen logeren bij een jongen van dezelfde leeftijd, dat gaat me dan echt een brug te ver. Jij kan denken dat het pure vriendschap is maar je zal ervan schrikken wat sommige 12/13 jarigen al aan het onderzoeken zijn. Hier zou het een dikke nee zijn ook al kennen ze elkaar al vanaf groep 1 maar ze zijn niet meer de kindjes van groep 1
Dat ligt er dan denk ik ook aan hoe ver je dochter verder in haar ontwikkeling is. Op mijn werk heb ik inderdaad ook 12 jarigen met een soa meegemaakt en 13 jarigen die een abortus wilden. Dus wat dat betreft ben ik echt niet naïef. Maar mijn dochter is op die manier echt nog niet met jongens bezig, ze is altijd one of the guys geweest. Daarnaast heeft ze ook nog geen last van haar hormonen. Ze is net 13, 145cm, nog zo plat als een dubbeltje en vertoont lichamelijk nog nergens puberteitskenmerken. Als we zeggen dat ze 9 is, geloven mensen het ook. Als hier veranderingen in komen, dan kan het inderdaad zijn dat we het logeren dan niet meer goed gaan vinden. Maar dat zien we tegen die tijd wel.
Zij kan misschien nog niet zo ver zijn maar het kan zomaar zijn dat het bij de betreffende jongen heel anders ligt. Buiten dat zou het hier geeneens een punt van discussie zijn en is het antwoord nee.
Nee de desbetreffende jongen is ook nog niet zo ver, anders was het antwoord hier waarschijnlijk ook nee geweest.
Ja, hoor, zowel mijn zoon als dochter gaan zo'n beetje hun hele leven al met zowel jongens als meisjes om. Ik vind het prima, mijn man ook. Andersom heeft een enkele ouder er soms moeite mee, de meesten niet.