Mag jullie 10-jarige op tiktok en hoe en wat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Onze dochter van bijna 10 wil een heleboel. Het liefst een eigen telefoon en dan insta en tiktok etc.
    Maar dat mag van ons nog niet.

    Nou heeft ze een vriendinnetje die dat wel mag. Geen eigen mobiel nog, maar wel een ipad waar ze filmpjes mee maakt op youtube en tiktok. Wij hebben al gezegd dat we niet willen dat onze dochter daarop in beeld is. Op youtube houden ze zich daar ook strikt aan, dat meisje spreekt dat ook uit dat ze dat nooit doet zonder toestemming van iemands ouders. Mijn dochter weet ook dat ik dat youtube kanaal kan checken.
    Maar nou dacht ze vermoedelijk ook "mijn moeder heeft geen tiktok" dus daar kunnen we wel wat filmpjes op zetten. Daar kwam ik vanmiddag achter toen ik het tiktok account van dat meisje eens even opzocht.
    Volkomen onschuldige filmpjes hoor, gewoon wat dansjes en meiden gedoe.

    Nou weet ik dat heel veel jeugd, ook van deze leeftijd, op tik tok zitten. Maar wat moet ik daar nu van vinden?
    Het is iets van deze tijd en zeker niet iets wat ik de komende jaren tegen kan houden of wil houden.

    Maar wie kan die filmpjes nu allemaal zien? Alleen de volgers van dat meisje of ook anderen? Ik kon de filmpjes ook zien terwijl ik haar niet volg, dus blijkbaar staat het account niet op prive?

    Mag jullie zoon/dochter van 10 op tik tok en wat mogen ze precies wel en niet?
    Checken jullie alles wat er op tiktok komt?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Mijn jongste dochter van 10 heeft een mobiel en TikTok. Ze ziet het bij haar zus en wil dat ook. We hebben duidelijke afspraken met wie ze bevriend mag zijn/wie haar mag volgen (voor zo ver ik weet zijn dat de enigen die haar filmpjes kunnen zien) en daar is ze trouwer ik dan haar oudere zus. ;) Ik check niet al haar filmpjes, dat zijn er veel te veel. Ze is behoorlijk ‘plichtsgetrouw’, ik geloof dus dat ze zich aan onze afspraken houdt (dat check ik wat andere dingen betreft wel). En de oudste volgt de jongste (en andersom), dus hele gekke uitspattingen hoor ik op die manier wel (maar hoor ik dus alleen een enkele keer andersom ;)).
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  3. Lief

    Lief Fanatiek lid

    26 sep 2007
    3.163
    612
    113
    Hier hebben ze vanaf 9 jaar ofzo allemaal een (oude) mobiel én tiktok etc.

    Dochter is nu 10 en maakt geen filmpjes meer, vind ze niks aan. Heb wel gesprekjes met haar over de digitale wereld en haar accounts moeten op prive. Ik vind het wel mooi dat ik nu heel gecontroleerd haar wegwijs kan maken. Nu mag ik alles nog zien ;)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Hier hebben onze dochters (groep 6 en 8) geen TikTok, oudste heeft wel een telefoon, jongste gebruikt de huis-tablet. Maar deze app willen we er niet op. Voelt niet goed, ook qua beveiliging en waar je gegevens allemaal naar toe kunnen gaan, dat is ons niet helder, dus een dikke no go wat ons betreft.

    Oudste heeft wel Instagram en Facebook, leren ze ook prima omgaan met wat je wel/niet plaatst.

    Vriendinnen van oudste zijn er niet mee bezig, van de jongste weer wel. "Ohhh nee, ik kan echt niet zonder TikTok, dat overleef ik niet" etc. Onze dochter is daar heel nuchter in :roflmao: "joh, doe normaal, ik leeft toch ook nog" whahaha
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Wat is daarin het verschil dan tussen tiktok en Facebook/instagram?
    Want alles zit aan elkaar gelinkt. Ik kon zo inloggen op tiktok met mijn Facebook account...
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    TikTok is een Chinese app, in Chinese handen (voorzover ik weet), waarom je met Facebook/Instagram daarop in kunt loggen heeft m'n man wel verteld, maar dat ben ik ff kwijt :roflmao: het staat i.i.g. wel los van elkaar.
     
  7. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    3.860
    4.937
    113
    Hier heeft mijn oudste (10) een stuk of vijf filmpjes op tiktok gezet, ik volg haar en check het - alles onschuldig, onherkenbare gebruikersnaam, ze mag geen pb’tjes sturen etc. Na die vijf filmpjes was ze er wel klaar mee.
    Op youtube heeft ze een paar shorts gemaakt, daarin komen enkel haar handen in beeld (met bv slijm of een fidget-speelgoedje). Wederom onherkenbare naam. Dat vond ze heel leuk, maar ook weer snel klaar mee.
     
  8. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Hier geen nog phones of social media (afgezien van af en toe FB messenger kids op de tablet). Ik vind ze op deze leeftijd nog veel te jong om dingen op internet te zetten. Ze hebben gewoon nog geen flauwe notie van hoe de wereld werkt en wat de gevolgen van je gedrag online kunnen zijn. Voor hun 14e begin ik er zeker niet aan en daarna wil ik alles goed kunnen monitoren om te zien of ze verstandige beslissingen nemen of niet.
     
  9. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Hier hadden we zoiets van: pas als ze nar de brugklas gaan.
    Maar dat hebben we een jaar naar voren getrokken, nu in groep 8 eerst een telefoon, inmiddels Facebook en Instagram er bij, we kunnen nu makkelijk mee kijken.
    Hoor van veel ouders om mij heen dat als ze eenmaal op het VO zitten het lastiger is om ze te laten wennen, ze nemen weinig meer aan van de ouders en willen ook niet meer dat die meekijken.
    Dus vandaar er toch voor gekozen om het wat eerder te doen. Met Whatsapp bijv. zie ik dat dat wel goed is, ze zijn er toch wel begeleiding bij nodig soms. Wat kan wel, wat kan niet. Wat doe je als je een niet handige actie hebt gedaan :D
     
    GossipGirlxoxo, cowgirl80 en sidmick vinden dit leuk.
  10. MamaAlice030

    MamaAlice030 Fanatiek lid

    6 sep 2021
    2.854
    3.050
    113
    Vrouw
    De dochter van mijn man is 12 en heeft alle social media die je maar kan verzinnen, dus ook tiktok. En ze postte daar ook op een openbaar account onschuldige dansfilmpjes, het lastige is alleen dat de content van het filmpje wel onschuldig kan zijn maar de kijkers niet. Gelukkig kan ze nog niet zo goed engels want in de comments stonden hele vreemde dingen. Sindsdien zit dr vader er ook meer boven op in alles prive maken en wie dr volgt enzo. Maar tiktok is sowieso tricky, er zijn zoveel verschillende 'hoekjes' en mensen die van alles en nog wat posten en je rolt zo ergens in. Dansvideo's, bak filmpjes.. helemaal leuk, maar op een rustige zondag middag de vraag ''papa wat is kinky?"... :| En het algoritme is snel en heel scherp, als je iets langer blijft hangen op een video zoekt ie er zo nog 5 voor je. We zijn hier in huis geen fan
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    haha, oke ingewikkeld allemaal.
    Je kunt wel vanuit tiktok alles makkelijk delen op facebook en insta zag ik. En ook op die kanalen kunnen anderen je foto's en video's opslaan en/of doorsturen.
    Dus wat dan het verschil is.... waar ik het gevaar in zie zeg maar, daar zie ik weinig verschil.

    Heb dochter ermee geconfronteerd vanmiddag. Ze wist ervan gaf ze toe en inderdaad met het idee "m'n moeder heeft toch geen tiktok". Wel een beetje het idee van dat vriendinnetje, maar goed ze was erbij en heeft ingestemd. Ze mag van mij nu zelf gaan regelen dat dat vriendinnetje die video's verwijderd. En gemeld dat het vertrouwen wel wat beschaamd is nu... gaat me er vooral om dat ze zich niet aan afspraken houdt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.047
    3.479
    113
    Dat is ook het advies voor zover ik weet, in groep 7 of 8 alvast mee beginnen. Dan kun je nog mee kijken en enigszins sturen.
    Ik weet ook niet of je het moet willen om alles te checken als ze 14/15 zijn. Maar wel hopen dat ze het komen melden dan wanneer ze iets raars/geks/vervelends tegenkomen.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  13. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.636
    1.193
    113
    Haha, nou ik ben vast heel erg 'old school', maar als ik merk dat ze zich niets van mijn advies en regels aantrekken zal het heel snel afgelopen zijn met de social media, ook als ze 14 of 15 zijn! En of er meegekeken wordt of niet bepaal ik en niet zij totdat ze me hebben laten zien dat ze zelf verantwoorde beslissingen kunnen nemen en het dus niet meer nodig is.
     
    Zxcvb vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.712
    32.574
    113
    Hier zeker niet met die leeftijd, dochter van 12 ook nog niet. Zoon van 14 nu wel.
     
  15. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.848
    16.878
    113
    Vrouw
    Precies dit! Ik verbaas me erover dat er kinderen van een jaar of 10 op tiktok zitten. Dan kan dat heel onschuldig en kinderlijk zijn, maar heb mij er niet echt in verdiept of je je profiel ook privé kunt zetten? En inderdaad, wat je allemaal wel niet tegen kunt komen en in welk algoritme je terecht kunt komen.. nee ik vind dit niet geschikt voor zulke jonge kinderen. Hier is het nog lang niet aan de orde (gelukkig) de oudste is 5... hij mag dan geen youtube kijken, hij heeft mijn oude tablet maar daar staat mooi family link op, daarin kan ik zo goed als alles beheren.
     
    MamaAlice030 vindt dit leuk.
  16. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.390
    4.245
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft een eigen telefoon, waar ze niets mee doet, behalve appen soms. Maar ze heeft ook een IPad waar ze heel veel mee kan en doet. Het is heel belangrijk dat je je kinderen leert met het internet om te gaan. Het internet en alle sociaals negeren heeft geen nut en is alleen maar gevaarlijker en interessanter.

    Mijn dochter heeft Insta (waar ze weinig mee doet) en TikTok wat ze heerlijk vindt. Haar account is gelinkt aan mij, sowieso is haar IPad gelinkt aan mijn account. Haar TikTok staat op privé en ze heeft één volger: haar vader :).
    Leer haar wat wel en niet kan, leg uit wat wel en niet kan. Wanneer haar account wel openbaar mag en wanneer ze wel volgers mag accepteren weet ik eigenlijk nog niet, liever nooit, maar ik denk dat dat ook gaat komen vanaf haar tiende jaar ofzo (en als ik het mij goed herinner is dat dezelfde dag als ts haar dochter).

    Wat ik ook lastig vind is Roblox, dat doet ze ook sinds kort en daar heeft ze inderdaad gesprekjes met andere Robloxers, goed voor haar Engels, maar ik heb geen idee wie er aan de andere kant zit te Robloxen…
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    hier mogen ze op Roblox enkel bekenden toevoegen.
     
  18. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    @humptydumpty: Hier hebben ze op het VO die mobiel wel echt ‘nodig’. Alles is digitaal, rooster, roosterwijzigingen, huiswerk, cijfers, enz. En hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker ze te begeleiden en te sturen zijn.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  19. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.516
    7.317
    113
    Roblox is hier ook populair, deze afspraak hebben wij ook!
    Maar meestal Robloxen ze achter de PC met een vriendinnetje en dan tegelijkertijd videobellen :D

    Edit: komt niet dagelijks voor hoor, haha
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.706
    42.535
    113
    Dat komt hier wel dagelijks voor bij de 13 jarige:rolleyes:
     
    ellenvz1984 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina