Mag jullie 10-jarige op tiktok en hoe en wat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.546
    7.361
    113
    Oudste gaat volgend jaar naar het VO, denk dat het hier dan ook wel vaker gaat gebeuren :D
     
    tuc vindt dit leuk.
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 11 mag er niet op. Sowieso mag je er pas vanaf je 13e op. En dat is niet voor niks. Er wordt vrij veel op gepest, grooming komt er ook voor. Bovendien zit er echt een walgelijk bedrijf achter dat zeer slecht omgaat met werknemers. En dat bovendien ervoor zorgt dat filmpjes van bijvoorbeeld gehandicapte mensen minder hits krijgen, terwijl volwassenen die ongepast reageren op filmpjes van kinderen ongemoeid worden gelaten.
     
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.869
    13.031
    113
    Vrouw
    De jongste van 9 heeft hier tiktok via een tablet. Wij hebben bepaalde regels en kijken ook regelmatig mee.
    Laatst kwam ze naar mij toe dat iemand haar een privébericht wilde sturen (deze opent ze dan niet zelf), uiteraard was dat een bericht wat niet geschikt is voor kinderen, dus direct melding gemaakt.
    Maar ik vind het belangrijk dat ze wel begeleiding krijgen bij social media en dus ook regels. Houdt ze zich niet aan de regels dan is het direct over.
    Ze heeft trouwens ook een instagram account, maar deze staat volledig onder mijn beheer omdat deze openbaar is. Daar kan ze met haar tablet niet eens op.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. Roozjuh

    Roozjuh VIP lid

    1 okt 2007
    18.378
    1.286
    113
    Flevoland
    TikTok is dikke no-go hier. Mijn 2 kids vroegen of ze tiktok mochten hebben, man en ik hebben beide eerst zelf een account aangemaakt om te kijken wat het is en wat er zoal voorbij komt. Veel onschuldige filmpjes maar ook niet-onschuldige dingen komen langs.

    Buurmeisje heeft wel tiktok, en zet met haar moeder veel dansjes erop. Gewoon leuk en luchtig, niks bijzonders. Maar ze weten dat mijn kids niet in beeld mogen. Mijn jongste kwam toevallig gister nog naar mij toe dat buurmeisje dansjes ging opnemen, ze waren samen leuk aan het dansen(mijn dochter stond netjes net buiten beeld) en toen mijn dochter merkte dat ze toch in beeld was bij 1 van de filmpjes, heeft ze zelf aangegeven dat dat bewuste filmpje niet op tiktok mag, alleen voor eigen gebruik. Dus gelukkig letten ze zelf er hier (nog) netjes op.

    Ze hebben overigens ook geen instagram, twitter of whatever. Alleen een fb pagina waar ze geen foto's van zichzelf op zetten.
    Vind het maar dood eng al die social media zooi. Maar ben bang dat ik er toch keer aan moet geloven om dat wat meer los te laten. Maar weet niet zogoed hoe aangezien ik zelf geen gebruik maak van al die apps en dus niet weet hoe alles werkt en wat er allemaal zichtbaar is en voor wie
     
  5. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Dat vind ik dus ook belangrijk. Niet alles weren, maar ze juist leren wat te doen als...
    Ze kijken hier al heel lang YouTube en we houden dat echt wel in de gaten. Ze weten ook wat ze moeten doen als ze iets geks zien. Ik heb niet de illusie dat ik sociale media kan weren de komende jaren en tja ik zit er zelf ook op. Alleen niet actief op tiktok dan. Roblox en hayday doen ze hier ook. Dochter kreeg ook een keer een raar chatbericht op hayday. Kwam ze vertellen en "oh maar ik heb diegene al geblokkeerd hoor". Oke, hoef ik niks meer aan te doen dus..

    Maar in hoeverre je straks echt nog alles kunt checken van je kind... ik kwam in de volgers van dat vriendinnetje van mijn dochter nog weer een paar andere kinderen van school tegen. Met 3 verschillende accounts... Kun je dat als ouder allemaal bijhouden? Die illusie heb ik niet....
     
    GossipGirlxoxo en Youtan vinden dit leuk.
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Haha ja dat klopt volgens mij. En dat schiet al akelig hard op ;)
     
    Youtan vindt dit leuk.
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier 14 en 12 en al een tijdje tiktok. Oudste ook Insta en Snapchat (jongste heeft ook Snapchat maar doet er niets mee behalve in het gezin af en toe). Ze weten heel goed waar ze op moeten letten, dat ze onbekenden niet kunnen vertouwen, wat voor filmpjes/foto's ze absoluut niet mogen plaatsen, en hun tiktok profiel staat op privé. Mijn jongste heeft ook veel onbekenden als volger, maar post alleen filmpjes waarbij ze onherkenbaar is. Als er iets is komt ze ook naar ons toe.

    Ik vertrouw erop dat het zo goed gaat. En in de echte wereld moet je ook uitkijken, dat is digitaal net zo.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Nee geen tik tok hier.
     
  9. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.023
    7.339
    113
    Vrouw
    Hier een dochter van bijna 10 en geen tiktok, YouTube of Social media nog gelukkig. Mag van mij ook nog niet.
     
  10. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    M'n oudste krijgt ook alles digitaal en om hiermee te dealen hebben we haar een laptop gegeven. Ze heeft haar eigen email en een aantal apps op de laptop die ze voor school moet gebruiken. De laptop staat (en blijft) echter in de" huiswerkkamer" en gaat niet mee naar de slaapkamers en wordt alleen gebruikt voor huiswerk, verhalen schrijven (hobby) en voor het ondersteunen van haar muzieklessen om nieuw bladmuziek op te zoeken. Werkt prima. Ik zie op dit moment geen enkel nut van een telefoon.
     
  11. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.482
    8.331
    113
    Fijn dat dat voor haar (en jullie) werkt! :)
     
    humptydumpty vindt dit leuk.
  12. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.116
    4.331
    113
    Home
    Nee en dat mag voorlopig ook nog niet
    Zoveel volwassenen die erop zitten die zich bv als 11 jarige voordoen

    Ze spelen hier wel roblox en ik kijk vaak even mee dan zie ik zo veel mensen die vrienden willen worden die ze niet kennen
     
  13. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.712
    113
    Maar wisselen in roosters, groepsapps etc dan? Hier wordt lesuitval via WhatsApp doorgegeven en zitten ze uiteraard met zijn allen in de klassenapp, veel onzin, maar vind het in deze tijd er ook helemaal bij horen. Vraag me oprecht af waarom je op deze leeftijd het niet toestaat?
     
    GossipGirlxoxo, Jessi79, evaleana en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.470
    24.321
    113
    Hier ook hoor. Samen met mentor in de klassenapp, waar hij regelmatig relevante appjes stuurt.
    Verder gebruiken ze de telefoons ook weleens in de les voor bv kahoot oid. Best lastig als je dan als enige geen telefoon zou hebben.
    Daarbij kunnen kinderen altijd met hun klasgenoten meekijken op hun telefoons. En dan heb je er op de middelbare veel minder tot nauwelijks zicht op, ook omdat je de meeste kinderen (en hun ouders) niet kent. Het nut van een telefoon is in eerste instantie hier ook alleen geweest om er überhaupt goed mee om te kunnen gaan, terwijl er nog wel genoeg zicht op is.
     
  15. Kenzi

    Kenzi Actief lid

    22 mei 2014
    202
    29
    28
    NULL
    NULL
    Hier een 11 jarige die nu 1,5 jaar tiktok en roblox heeft. Whatsapp sinds vorig jaar. Instagram heeft ze ook maar doet ze weinig mee. Hebben er al veel dingen op meegemaakt, positief en negatief. Heb liever dat ze er nu wat van leren. Vriendinnetje heeft net pas alles gekregen en misdraagt zich enorm. Kinderen verwijderen/blokkeren op whatsapp en tiktok en dergelijke.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.034
    3.115
    113
    Hier ook.

    De oudste zit op tiktok. Ze mag er filmpjes op kijken maar niet reageren en zeker niet zelf plaatsen. Vooralsnog is dit genoeg voor dr.

    Ze kunnen heel veel willen maar als wij ons daar niet prettig bij voelen dan gebeurt het niet hoor. Zo ook de discussie naveltruitje:roflmao:
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. miss C

    miss C VIP lid

    20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    onze dochter krijgt komende week voor haar verjaardag een telefoon van ons, maar geen haar op mijn hoofd die erover nadenkt dat er tiktok op die telefoon wordt gezet..
    Voor nu is dit nog voldoende voor haar, ze kijkt veel filmpjes op youtube van meisjedjamilla, furtjuh, enzo knol en dat soort vloggers.
    Ze komt wel eens rare dingen tegen op YT, maar dit meld ze eigenlijk altijd wel bij m'n man of bij mij..
    ik heb al met mijn man besproken dat de telefoon sowieso thuis blijft, omdat ik het voor nu absoluut nog niet nodig vind dat dat ding mee naar school gaat.
     
  18. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw

    Liever eerst samen omgaan met de telefoon en apps, dan met 12 jaar loslaten in het vo...
     
    GossipGirlxoxo, Jessi79 en evaleana vinden dit leuk.
  19. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.470
    24.321
    113
    Precies!
     
    Youtan en Nataly1972 vinden dit leuk.
  20. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    We wonen niet in NL, maar in de VS. De dingen die je noemt hebben we hier niet. ;)
    Ik vind het op haar leeftijd gewoon niet zo nodig. Er is geen duidelijke reden waarom ze het nodig zou hebben en ik vind haar echt nog te jong voor sociale media (dat zou ongetwijfeld het voornaamste gebruik zijn). Overigens vindt ze het zelf geen probleem en zeurt ook niet om een telefoon. Ze is heel druk met hobbies en vrienden en is sowieso niet zo van de schermen. In onze omgeving hebben de meeste leeftijdsgenootjes er of geen of een hele beperkte. Ik krijg het gevoel dat men in Nederland al wat jonger op sociale media begint dan men hier gemiddeld doet.
     

Deel Deze Pagina