Mag jullie 10-jarige op tiktok en hoe en wat?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door ikkie97, 4 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Maar je hoeft met 12 toch niet los te laten? Wat mij betreft hoef je met 14 of 16 ook nog niet los te laten. Wanneer mijn kinderen ermee beginnen, dan zal ik ze als moeder daarin begeleiden. Dat houdt niet op omdat ze tieners zijn.
     
  2. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.332
    113
    Natuurlijk houdt dat niet op als ze tieners zijn. Maar de invloed die je nog op ze hebt en het zicht op wat ze doen wordt veel kleiner zodra ze naar de middelbare school gaan, in ieder geval in Nederland. En dat is ook meteen een flinke stap in loslaten.
    Het is in mijn ogen dan ook naïef om te denken dat je alles nog kan begeleiden of onder controle kan houden. Maar dat is natuurlijk iets anders als compleet loslaten. Er zit nog een heel grijs gebied tussen alles in de gaten kunnen houden en compleet loslaten.
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.808
    32.714
    113
    Oh, dan is het idd een heel ander verhaal! Begrijpelijk. Hier is het echt een uitzondering wanneer een kind geen mobieltje heeft in de brugklas. Ze gaan er ook vanuit op school.
     
    GossipGirlxoxo, NiekeKris en humptydumpty vinden dit leuk.
  4. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.808
    32.714
    113
    Met 12 jaar keek ik nog regelmatig even bij zoon, gebeurde ook nog wel wat in app groepen. Nu hij ruim 14 is doe ik dat niet meer. Hij weet dat ik het nog wel zou kunnen doen, dat is een voorwaarde voor het krijgen en houden van een mobieltje, maar ik gun hem die privacy ook hewoon nu. Kleine stapjes, maar ze worden veel zelfstandiger en dat is alleen maar goed.
     
    GossipGirlxoxo en Adje vinden dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier is het in groep 7 al een uitzondering...maar dan gaan ze er op school nog niet vanuit. In de eerste gaan ze er inderdaad wel vanuit. Mijn dochter zou niet zonder kunnen om de redenen die al genoemd werden (en ze zou het ook niet willen :roflmao:). Daarnaast vind ik het zelf ook heel handig en fijn dat ze me kan bellen als het nodig is. ;) :)
     
    GossipGirlxoxo, suus1983 en Adje vinden dit leuk.
  6. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn strategie gaat zijn dat ik eerst een aantal heel serieuze gesprekken met ze heb en een app op mijn telefoon zal zetten, waarbij ik zie wat ze doen. Als ik merk dat ze weten wat ze doen zal ik het monitoren langzaam loslaten. De oudste mocht vooral tijdens covid op FB messenger met haar vriendinnen kletsen. Toen heb ik het ook zo gedaan. Een paar weken heb ik het close gemonitored en toen het goed ging deed ik het nog maar af en toe steekproefsgewijs.

    Ik denk dat cultuurverschillen ook wel een beetje een rol spelen. Hier zijn kinderen duidelijk langer "klein" en vinden de meeste tieners inmenging van ouders in hun persoonlijke leven nog gewoon. Onze buurvrouw regelt nog steeds "playdates" voor haar 12 jarige dochter, haha. Dat gaat in mijn ogen overigens veel te ver, maar het is alleen maar om aan te geven hoe langzaam ze hier losgelaten worden.
     
    Adje vindt dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.332
    113
    Dan is het logisch dat je er anders in staat. Of eigenlijk een andere leeftijd hanteert, dan hier gebeurt. Dat is dan ook meer cultureelgebonden.
    Maar ook logisch dat je dan reacties krijgt met hoe het hier vooral werkt. Ik kan me er bv niks bij voorstellen om playdates te regelen bij een 12-jarige. Ik snap dat dat jou ook te ver gaat :roflmao: Dat deden ze hier al helemaal zelf vanaf dat ze 5 waren ofzo.
     
    GossipGirlxoxo, suus1983 en NiekeKris vinden dit leuk.
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.332
    113
    Zo ging (en gaat) het hier ook. Ik kan er niet eens precies een leeftijd aan verbinden waarop ik niet meer meekeek. Dat werd gewoon geleidelijk steeds minder. Bij mijn 13-jarige houd ik e.e.a. nog strak in de hand. En dat duurt bij haar waarschijnlijk ook weer langer dan bij haar oudere zussen. Is dus ook nog kind afhankelijk.
     
    GossipGirlxoxo en suus1983 vinden dit leuk.
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Zeker kind afhankelijk. Ik kijk bij mijn tienjarige al amper meer mee, ze gaat er tot nog toe prima mee om.
     
    Adje vindt dit leuk.
  10. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.224
    3.670
    113
    #50 sidmick, 8 mei 2022
    Laatst bewerkt: 8 mei 2022
    Ik ben hier totaal geen voorstander van, dan krijg je van die kids die van alles stiekem gaan doen. Op het VO hebben ze zelfs social media nodig. Dochter heeft al meermaals youtube of tiktok tutorials moeten maken. Ik ben echt meer van bij de hand nemen en wegwijs maken dan verbieden.
    Overigens is een ipad verplicht op dochters school
     
    GossipGirlxoxo en Felice vinden dit leuk.
  11. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Natuurlijk beginnen we met rationeel overtuigen met informatie en argumenten. Ik ga er vanuit dat ik hiermee heel ver kom, want tot nu toe hebben m'n kids zich voor hun leeftijd redelijk verstandig getoond. Bovenstaande gaat over wat er zou gebeuren als ze zich onverstandig tonen.

    Hier heb je gelukkig geen social media nodig op school, wel ipads en dat vind ik prima. Ze kregen in de kleuterklas al allemaal een eigen school Ipad, maar daar staan geen social media op alleen van leer apps zoals epic, etc.
     
  12. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.529
    6.220
    113
    zuid-holland zuid
    Mijn zoontje van 11 monteert filmpjes van de games die hij speelt. Hij geeft er dan commentaar bij wat er gebeurt… en die zet hij op tiktok. Ik vind het leuk en leerzaam dat hij dat doet. We hebben als afspraak dat hij geen filmpjes waarin hijzelf of anderen herkenbaar in beeld zet, zonder toestemming te vragen. Ik vind het een leuke leerschool. 1 van zijn filmpjes is soort van “viral” gegaan en heeft nu meer dan 5 miljoen views. Dat heeft hem ook heel veel volgers opgeleverd (terwijl het in mijn ogen niet veel bijzonders is, maar ja). Het biedt allerlei openingen om over te praten. Mijn man en ik volgen hem allebei en we bekijken ook regelmatig zijn accounts, of er geen gekke dingen gebeuren. Hier geen probleem dus verder.

    Maar ik kan me voorstellen dat ik er anders in zou staan als ik een dochter zou hebben die sexy dansjes van zichzelf zou willen plaatsen. Dat is toch wel echt een ander verhaal.
     
    GossipGirlxoxo en Shay25 vinden dit leuk.
  13. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Dat is wel een goed idee. Mijn jongste van 9 zit nog helemaal nergens op en heeft ook geen telefoon of zo. Hij krijgt in groep 8 wel een telefoon, dan zullen we inderdaad ook wel eens gaan kijken naar wat hij wel en niet gaat doen met social media.

    De oudste twee van 13 en 15 zitten wel op diverse social media, maar ik heb ze niet overal op, zodat ik niet echt goed kan zien wat ze uitspoken. Dat is wel een dingetje op die leeftijd. Eerst gingen ze op instagram, toen wou ik ze volgen, om te kunnen zien wat er gebeurde, maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat ze gewoon een tweede account hadden aangemaakt, die ik niet volgde. Dat is toen nog best een gedoe geweest hier in huis.
    Inmiddels zijn ze weer wat ouder en wijzer en ik volg ze ook niet meer overal. Bij de oudste is er in de klas wel eens iets grondig fout gegaan met social media en daar hebben ze allebei wel een aardig lesje van geleerd, dus ik denk dat ze nu zelf wel goed opletten wat ze ermee doen. Dat hoop ik dan maar.
     
  14. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Hier heb je op school geen verplichte social media gelukkig.
    Wij hebben hier ook regels mbt telefoongebruik en social media.
    Wordt prima aan gehouden, maar als dar niet het geval was dan is het gewoon devices inleveren. Een chromebook is hier verplicht op school, maar met het schoolaccount kunnen ze weinig andere dingen, dat is door school allemaal geblokkeerd.
    Ze heeft er nu dus een prive account naast waar je dus alles mee kan, maar als de regels niet gevolgd worden dan gaat dat account er gewoon af.
    1 van de voorwaarden/regels is dus dat wij mee kunnen kijken mochten we dat willen.
    En met 14/15 zal dat ook nog echt het geval zijn.
     
  15. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Hier zoon ook laatst : mama, weet je wat ik graag wil. Tiktop, op mijn gsm.

    Euhm je hebt nog geen gsm :roflmao:

    Ja dat weet ik zei hij :roflmao:
     
  16. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Mijn oudste is bijna 13, maar had met 10 al wel gemogen. Hij is zich heel goed (te goed misschien) van de risico's en is voorzichtig. Onze jongste is bijna 11, wil wel maar mag niet. Hij is veel te naïef en beïnvloedbaar.
     
  17. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Dit zou ik ook nog wel goed vinden. Zolang ze zelf maar niet in beeld zijn, is het al heel anders (want geen creepos, die naar je kind kijken). Helaas zijn meisjes op tiktok inderdaad gemiddeld veel meer bezig met uiterlijkheden en dansjes.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Dochter van 11 heeft eigen telefoon. Mag geen tiktok. Ze is hiermee wel de enige ongeveer.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Hoe oud zijn ze nu?
     
  20. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    hier is de telefoon ook onmisbaar voor zoon naar school. Ik heb daar wel even mee in de knoop gezeten toen we een rot periode met hem hadden. Telefoon afgepakt vooral ivm Snapchat, iPad mini meegegeven (want toch iets digitaals nodig voor het rooster enz) met alleen de apps erop die voor school nodig waren. Achteraf nu een tijd later verteld hij dat hij daarmee op school elke ochtend alsnog Snapchat installeerde en voor hij naar huis kwam het weer verwijderde. Dus ik ben me heel bewust dat je vanaf een bepaalde leeftijd echt minder invloed hebt dan je zou willen.
     

Deel Deze Pagina