Mag orthodontist dit zomaar doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door siets, 6 dec 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Mijn zoon van 12 gaat al het hele jaar alleen naar de orthodontist, omdat ouders ivm Corona niet mee mogen komen.
    Nu kwam hij vanmiddag helemaal beduusd thuis, bloedspoor op zijn wang en kon lastig praten en had duidelijk pijn.
    Blijkt nu dat de orthodontist een melkkies die een beetje los zat er met een tang uit heeft getrokken. Zonder verdoving, maar dus ook zonder overleg en toestemming van ons als ouders.
    Ook na afloop zijn wij niet gebeld en dus heeft zoon met zoveel pijn en hoog in zijn emoties nog 20min alleen naar huis moeten fietsen. Gelukkig werkte ik thuis vandaag en kon ik hem daar meteen troosten en een pijnstiller geven. Maar voor hetzelfde geld was er niemand thuis geweest…

    Is het vreemd dat ik dit een rare gang van zaken vindt? Dat er blijkbaar voor dit ingrijpen geen toestemming nodig is?
    Of is dit gebruikelijk en maak ik het groter dan het is?
     
  2. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.456
    10.659
    113
    Nee joh. Dat mag helemaal niet. Wat een rare orthodontist. Altijd is er toestemming van ouders nodig op die leeftijd voor een dergelijke afspraak. Wat vervelend voor je zoon.
    Daarnaast zullen ze wel deze handeling in rekening brengen. Ook daarom hebben ze toestemming nodig.
     
    siets en Foreverquilty vinden dit leuk.
  3. Foreverquilty

    27 nov 2021
    87
    46
    18
    Vrouw
    Dit klinkt inderdaad niet acceptabel! Kan goed van begrijpen dat jullie hier beide flink van geschrokken zijn! Hoe gaat het nu met je zoon?
     
    siets vindt dit leuk.
  4. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Ik vind dit ook niet normaal. Hier mogen ouders ook niet mee, maar wordt verwacht dat ouders telefonisch bereikbaar zijn tijdens de afspraak voor als er iets besproken moet worden.
    Zoon had nog 4 melkkiezen die eruit moesten en die ook al aardig los zaten. Hiervoor werd hij naar de tandarts verwezen.
     
    siets en Foreverquilty vinden dit leuk.
  5. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.918
    3.968
    113
    Vrouw
    Jongeren in de leeftijd van 12 tot 16 jaar weten vaak heel goed wat ze willen. Bij medische behandelingen wordt hun mening dan ook serieus genomen. Zowel de jongere als de ouders met ouderlijk gezag moeten toestemming geven voor een behandeling. De jongere en de
    ouders hebben het recht om volledig geïnformeerd te worden. De behandelaar moet de informatie zo geven dat de jongere en de ouders het kunnen begrijpen. Als de jongere niet
    wil dat zijn ouders worden geïnformeerd, is de behandelaar in beginsel verplicht zich hieraan te houden. De behandelaar draagt er dan zorg voor dat dit bezwaar wordt vastgelegd in het
    dossier. De behandelaar zal echter in alle gevallen proberen om alsnog de ouders erbij te betrekken.

    Zeker niet normale gang van zaken, zou even bellen en om opheldering van hun kant vragen.
     
    siets vindt dit leuk.
  6. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik zou morgen meteen even bellen om dit te bespreken.

    Heel naar voor je zoon dat het zo gegaan is.

    Verder is er natuurlijk een heel verschil tussen los en los, dat is lastig beoordelen vanaf hier. De tandarts van mijn zoon doet ook weleens loszittende melktanden trekken omdat ze er bijna uitvallen. Maar daar ben ik dan bij om toestemming te verlenen.
     
    siets vindt dit leuk.
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Ik zou echt woest zijn, denk ik.
     
    Kanarie, Marti, Biny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Relax

    Relax Fanatiek lid

    26 sep 2009
    1.599
    1.794
    113
    Vrouw
    Ik vind t persoonlijk niet zo raar dat er geen toestemming gevraagd is, de ortho kan moeilijk voor iedere handeling naar de ouders bellen. Ik vind bovenstaande tekst over toestemming voor een behandeling dan ook niet 100% van toepassing.
    Zou wat zijn als de ortho bij alles wat hij doet moet bellen en daarbij ook toestemming moet vragen aan mijn ex (de andere ouder met gezag).

    Maar eerlijk.. ik zou even bellen en pas oordelen na het horen van de ortho zijn/haar verhaal.
    Kan ook per ongeluk eruit getikt zijn bijvoorbeeld. Of er is aan je zoon gevraagd "zal ik m er meteen even uittrekken?". Ik zeg maar wat, er kan van alles gebeurd zijn.
    Als t een eenzijdige beslissing is geweest, zonder overleg met je zoon en zonder dat er een noodzaak voor was, dan zou ik daarover wel het gesprek aangaan. Dat is wel een beetje raar.
    Maar aan de andere kant.. een melkkies kan er ook op school uitgaan en dan fietst mijn zoon ook 20 min naar huis. Qua pijn valt dat ook wel mee he.
     
    siets vindt dit leuk.
  9. Noelle85

    Noelle85 Fanatiek lid

    8 jul 2013
    1.743
    462
    83
    Wauw ik had direct al aan de telefoon gehangen met de vraag om een verklaring.
    Nee, ik vind dit niet normaal.

    Hoe gaat het nu met je zoon? Wat heeft hij zelf verder verteld erover? Heeft de ortho met hem overlegd van tevoren of gewoon besloten tijdens de behandeling de kies er uit te trekken?
     
    lorreke en siets vinden dit leuk.
  10. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.656
    1.187
    113
    Dat lijkt me niet zomaar mogen. Ik zou morgen gelijk bellen voor duidelijkheid. Hoop niet dat je zoon nu bang is om heen te gaan.
     
    siets vindt dit leuk.
  11. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.946
    15.248
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Natuurlijk hoort dit niet. Ik zou morgen direct contact opnemen. Voor hetzelfde geldt wordt je kind onwel op de fiets. Echt heel bijzonder dit.
     
    puzzelstukje, Kolibrie, Novi en 7 anderen vinden dit leuk.
  12. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.560
    2.416
    113
    Waaaat? Ik zou hier absoluut een klacht over indienen. Absurd joh! Dat doe je niet zonder toestemming. Mijn dochter moest van de ortho kiezen laten trekken, maar dat gebeurt bij de tandarts en met verdoving. De laatste keer ging het verdoven niet lekker, en moest ze een andere keer terugkomen. De tandarts gaf aan dat ze nooit kiezen trekken bij kinderen zonder verdoving, o.a. om trauma te voorkomen.
     
    siets vindt dit leuk.
  13. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.500
    8.353
    113
    Ik vind het vrij bizar… Ik zou zeker bellen om te vragen hoe en wat en als het verhaal van je zoon waar is, dan zou ik een klacht indienen. Vind het echt niet kunnen en volgens mij mag het ook niet eens, tot zestien jaar moeten naast de jongere ook ouders toestemming geven voor medisch handelen (en daar vind ik dit onder vallen).
     
    siets vindt dit leuk.
  14. muppettje

    muppettje Fanatiek lid

    7 feb 2010
    1.490
    169
    63
    Als er een melkkies op school eruit gaat, dan zit die al zodanig los, dat het praktisch geen pijn meer doet. Als de kies maar een beetje los zit dan kan het nog erg pijnlijk zijn om de kies eruit te trekken.
     
    liset22, Zeebra, SAARC en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Rapunzel

    Rapunzel Fanatiek lid

    14 dec 2012
    4.169
    5.717
    113
    Ik word gewoon naar van je verhaal :| arm kind.
     
    puzzelstukje, Marti, Zeebra en 6 anderen vinden dit leuk.
  16. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.611
    3.987
    113
    wat ik zou doen is morgen even bellen naar de orthodontist en vragen waarom dit is gedaan en dat jullie nogal geschrokken waren. tevens even aangeven dat jullie dit graag van te voren hadden geweten en of ze voortaan even contact op kunnen nemen.

    ik kan me voorstellen dat jullie geschrokken zijn. maar ik kan het me ook voorstellen dat de orthodontist er niet zo'n probleem in zag, en dat de kies misschien al los zat en in de weg zit bij de behandeling. Ik ben het eens met de andere dat een kind van 12 dan niet volledig kan beslissen of het wel oké is dat deze even getrokken wordt.
     
    siets vindt dit leuk.
  17. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.611
    3.987
    113
    hoe gaat het nu met je zoon, nog last ervan? of is het weer een beetje bijgetrokken met de pijn?
     
    siets vindt dit leuk.
  18. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    Dank voor alle reacties!
    Het was aan het einde van de middag en voordat ik het hele verhaal gehoord had en hij wat gekalmeerd was, was de praktijk al gesloten.
    Ik ga morgenochtend zeker even bellen, dat was ik al van plan, maar goed om te weten dat dat geen overdreven reactie is!

    De kies zat zeker nog niet los-los, zoon had er het hele weekend aan zitten wiebelen omdat we wisten dat hij er nog uit moest. Maar zelfs ik kreeg hem niet los. Ik had zoon dus zelfs nog een berichtje mee gegeven dat ik graag telefonisch even overleg wilde binnenkort of het nodig was hiervoor een tandarts afspraak te maken of dat het nog even kon wachten.

    De orthodontist vroeg aan zoon of hij het goed vond dat hij even ging proberen om hem eruit te halen. Zoon heeft daar ja op gezegd, maar mijns inziens kan hij dat helemaal niet overzien, wat dat inhoudt.
    Hij zat volgens zoon ook niet zo los dat hij er meteen uitfloepte, het was echt even wrikken.

    Het gaat nu redelijk met zoon, heeft wat yoghurt kunnen eten en ligt nu even op de bank, want hij is flink bleek en misselijk door de bloedsmaak in zijn mond.
     
    mamameer vindt dit leuk.
  19. siets

    siets Fanatiek lid

    14 sep 2009
    1.200
    1.666
    113
    Leiden
    goed dat je het zegt! Had ik nog niet aan gedacht, maar kaart ik ook even aan als ik ze bel.
     
    hummeltje5 en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina