Malletfinger

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 1 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Wie heeft dit weleens gehad? Mijn zoontje is gevallen van zijn space scooter zn duim is de verkeerde kant opgeklapt...de dokter denkt aan een malletfinger met of zonder los botfragment...
    Dus naar de rontgen net geweest en die zeid at er niks te zien was op de foto...de domter echter zij dat als het alleen een mallet zonder los botfragment je dit niet op de foto ziet...de rontgenassistent zegt van wel....
    Wie heeft wr nu gelijk?
    Ps voor duidelijkheid we moeten morgen terug hoor omdat als het alleen zijn peesje zou zijn dit een langdurig proces zou zijn voordat het heelt...
    Maar ik wil graag weten wie ik moet geloven...
     
  2. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Bij een mallet finger maak je een rontgenfoto alleen maar om te zien of er met het scheuren van het peesje ook een stukje bot is meegekomen. De diagnose mallet finger maken ze puur op basis van de klachten en het beeld.
    Nu kun je aan de stand van het vingerkootje vaak wel op de foto's zien of het om een mallet gaat, maar dat is dus niet de reden om de foto te maken.
    Maar sowieso is er bij een mallet finger een pees gescheurd dus een lange genezingstijd. Alleen als er een stukje bot is meegekomen, dan kunnen ze dat met een schroefje vastzetten en zit de pees als het goed is ook weer vast.
     
  3. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Zoals hierboven heb ik het ook begrepen bij mijn man twee jaar terug. Hij heeft 6 weken een spalk om zijn ringvinger gehad, maar er werd alsnog na afloop geadviseerd voor een operatie te kiezen door de scheefstand. Maar daar zag hij vanaf toen.
     
  4. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Thanks voor jullie reactie, zoals jullie het zeiden had ik het zelf ook begrepen...maar de rontgenassisitent zei dat het niet kon want dat zou hij ook op de foto zien...vond al vreemd omdat de ha dus het tegenovergestelde vertelde en mij dat ook waarschijnlijk leek...
    Nouja morgen iig weer terug naar de ha en dan waarschijnlijk een spalkje...hoop dat t gauw beter gaat ket zijn duim
     
  5. Abri

    Abri VIP lid

    16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Sterkte! Wat een gedoe op zo'n leeftijd en dan ook nog zijn duim :(
     
  6. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Dank je wel...ja he...heb ook nog de hoop dat het gewoon uit angst voor de pijn is dat hij hem niet techt krijgt...wie weet morgenochtend als hij een nachtje rust gehad heeft dat t wat beter gaat...hij heeft er al emgele dag niks mee gedaan met die duim...rust oo zijn wijsvinger meer wilt ie niet...:(
     
  7. Miss M

    Miss M Fanatiek lid

    19 mrt 2012
    2.387
    596
    113
    Vrouw
    Noord-Holland
    Idd zoals al gezegd. Je ziet het aan de stand van de vinger.
    Alleen een los fragment is op de foto te zien.

    Ik moest (met los fragment) 2 x 6 weken in een spalk.
    Eerste 6 weken continu, tweede 6 weken alleen bij risicovolle situaties.
    Had achteraf gezien geopereerd moeten worden en helemaal strekken zal waarschijnlijk nooit meer lukken, maar hij doet t ieg weer :p

    Sterkte! Ik hoop dat t meevalt!
     
  8. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    #8 MoederK, 1 feb 2016
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
    Ik heb dat bij mn duim

    Alleen weet ik niet hoe het gekomen is. Zag gewoon op een dag dat mijn duim krom stond.
    Mijn huisarts was op vakantie en zijn vervanger had geen idee wat het was en adviseerde me veel te bewegen...
    Na twee weken hoorde ik van mijn eigen huisarts dat het een malletfinger was maar toen was spalken al te laat. ..
    Nu dus al een aantal jaren een kromme duim

    Ik heb er overigens geen last van..
     
  9. MoederK

    MoederK Fanatiek lid

    19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Zie hier mijn malletduim :p
     
  10. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Oei moederk das wel een hele duidelijke malletfinger..!
    Ik twijfel bij mijn zoontje het is echt een stuk minder gelukkig, dus wie weet valt het toch wel mee...!
    Dat je dat trouwens niet gevoeld hebt zeg ziet er toch wel uit alsof je een harde val hebt gemaakt oid....
     
  11. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik ben eraan geopereerd. Middelvinger. Bovenste kootje lag finaal door midden, breuk door het gewricht heen. 3 maanden met pinnen gelopen die uitstaken, daarna zo'n spalkje en uiteindelijk nog 2 jaar mee gesport (handbal). Het is nooit meer geworden hoe het was, maar in de loop van jaren wel minder pijnlijk geworden
     
  12. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Oe dat klinkt helemaal pijnlijk ket ook nog eens je kootje doormidden...hier gelukkig niet het geval...na die jaren nog steeds dus wel last van mama81? Vervelend zeg...is ie wel weer helemaal recht?
    Zoon nog steeds erg last en moets sowieso de huisarts vanmiddag weer bellen....voor evt spalk en overleg met de chirurg (denk voor de spalk ofzo want kan me niet voorstellen dat t geopereerd moet worden zo erg scheefstand als jullie heeft ie niet..) de domterassistente reageerde beetje raar...zo van het is niet gebroken dus wat is het probleem...? Maarja de dokter had t er gisteren over dat t ook een mallet zonder los botfragment of fractuur kon zijn...
    Heb de hoop dat t misschien toch gewoon van de pijn is dat hij hem niet kan strekken en niet door peesscheur...iig hoop ik dat er nog even goed naar gekeken wordt en denk dat het fijn zou zijn als ie er iets om krijgt...de stoot van de kat ertegen ging echt door kerg en been...:(
     
  13. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Als hij hem niet kan strekken dan denk ik dat de pees door is. Kan je hem wel in gestrekte positie duwen? Of is het te pijnlijk?

    Zo'n spalkje is echt heel stevig en dan kan er niets mee gebeuren. Als de dokter hem niet heeft wellicht even naar de gipskamer? Ik had overigens meerdere spalkjes in meerdere maten. Het gaat zo zweten, plastic op je huid, dus in het maatje groter had ik een gaasje ertussen, voelde beter.

    Er bestaat ook gekleurd sporttape, misschien wel leuk als je zoontje er een tijdje mee moet lopen.

    Als de pees doormidden is, zou ik echt een operatie overwegen hoor! Je duim moet nog je hele leven mee. Mijn middelvinger is niet van mijn schrijfhand, maar ik ben erg blij dat ik het heb laten doen (hij is weer gestrekt, ik kan hem alleen minder ver buigen, alleen nog pijn in de vrieskou). Niet te lang mee wachten want doorgescheurde pezen hebben de nare eigenschap om door het lichaam compleet te worden opgeruimd tzt...
     
  14. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Ik mag er echt niet tegen duwen...hij krijgt zijn duim ook niet rechtop zoals een duim omhoog steken...echt krom staat ie niet heel lichtjes het topje als je goed kijkt...maar het doet echt wel pijn....
    Vanochtend klaagde hij ookk dat de kou zo pijn doet aan zijn duime en vroeg hoe dat kwam...ik had er geen verklaring voor...maar lees dat jij dat dus ook had...?
    Mmm ik weet niet wat t nu is...de huisarts had iig mijn voicemail i gesproken dat we morgen naar de chirurg moeten (ik denk nog x beoordelen en evt aanmeten van een spalkje) hij heeft er nu alleen iets zelfgefabriceerd omheen voor het gevoel echt iets doet het niet..
    Ben benieuwd wat ze morgen zeggen...twijfel of t wel mallet is en niet wat anders (iig geenbreuk) maar kneuzing dan ofzo (want tis wel erg pijnlijk) maar voel je dat dan ook zo met kou???
     
  15. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Zwelling of beschadiging in het gewricht kan ook pijn geven.

    Mocht je dit nog lezen voordat je naar de chirurg gaat: als de pees doorgescheurd is, hoe kan het dan goedkomen met alleen een spalkje? Het groeit niet vanzelf terug als hij "door" is.

    Wel is het zo dat spier en peesscheuringen in gradaties komen en ook in de categorie "afgescheurd" kan het nog vastzitten (ik geloof dat afgescheurd betekent voor 80%+ doorgescheurd).

    Heel goed dat je naar de chirurg gaat! Overigens heb ik (na foto) van de eerste chirurg (universitair zkh) gewoon een spalkje gekregen en heb een second opinion laten doen in het streekziekenhuis hier, waarna toch operatie volgde ;)

    Sterkte vandaag!
     
  16. Tinkerbell81

    Tinkerbell81 Fanatiek lid

    20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Thanks voor al je info reactie mama 1981
    We zijn bij de chirurg geweest...geen peesletsel gelukkig, ze houdt het bij weke delen letsel...gekneusd dus...ze twijfelde aan een spalkje voor 1 week omdat hij zo pijn heeft, maar na overleg met haar meerdere tot conclusie gekomen dat hij zonder moet ...anders wordt zijn gewricht ook weer stijf en geeft ook weer problemen...
    Dus opgelucht dat het zijn pees niet is..! Balen dat hij zo pijn heeft van de kneuzing en er niet even iets omheen mocht ....hij blijft met zijn duim in 1 dezelfde positie...nou hopen dat ie straks ookm een beetje tegen de pijn durft te bewegen...(en hij heeft echt pijn want zijn drone en de xbox zijn sindsdien aan het verstoffen :#)
    Volgende week nog terug in het ziekenhuis voor controle
     

Deel Deze Pagina