Mama!!! (theaterstuk)

Discussie in 'De lounge' gestart door mouschy, 22 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Klein Ovink Theaterprodukties BV presenteert u "Mama!, een komedie over het moederschap". Wegens succes verlengd!


    Van de hoogste toppen van euforie naar de diepste dalen van ellende. Van uitgespuugde babyhapjes tot een trots oudergevoel. Na het grote succes van vorig seizoen, opnieuw in de theaters. Vier topactrices maken van ‘Mama!’ een lange schaterlach die wordt afgewisseld met zang en momenten van ontroering. Ze spelen in een vertaling van Daphne Deckers, vier moeders die hilarische én ontroerende anekdotes vertellen over zwanger zijn en moeder worden.

    ‘Mama!’ gaat over ochtendmisselijkheid, over inknippen en uitscheuren, over pijnlijke tepels en blubberbuiken en nachten die wreed worden verstoord door babygehuil. Maar ‘Mama!’ gaat ook over improvisatietalent en verliefd zijn op je eigen kind. ‘Mama!’ is kortom een voorstelling waarin bijna iedereen zichzelf, zijn partner, een familielid of een kennis herkent.

    In regie van Adrienne Wurpel ziet u Caroline de Bruijn, Margo Dames, Esther Roord en Manoushka Zeegelaar Breeveld in een herkenbare en onthullende komedie over het moederschap.




    http://www.kotheaterproducties.nl/
    _________________
    --------------------------------------------------------------------------------

    "Mama!", een komedie over het moederschap.

    Toen mij werd gevraagd of ik "The MOMologues, a comedy about motherhood" wilde vertalen, wilde ik natuurlijk eerst het script lezen. Maar eerlijk gezegd vond ik de titel al zo veelbelovend dat ik er vanuit ging dat het erg geestig zou zijn. En dat was het ook. Ik heb echt hardop gelachen over de hilarische 'bekentenissen' van vier Amerikaanse vrouwen die nu eens eerlijk vertellen hoe zij hun zwangerschap, de bevalling en het opvoeden van kinderen hebben ervaren. Omdat ik in mijn eigen boeken, 'De Geboorte van een Moeder' en 'De Geboorte van een Gezin' dezelfde thema's bespreek, kon ik me bij het lezen van The Momologues wel voor mijn kop slaan: waarom was ik niet zelf op het idee gekomen om zo'n comedy te schrijven? Maar eigenlijk was het vertalen net zo leuk.

    De schrijfsters hadden The MOMologues Amerikaans gemaakt, met Amerikaanse huishoudelijke producten en geneesmiddelen, maar ook typisch Amerikaanse wiegeliedjes en kinderversjes. Het was voor mij dan ook een echte uitdaging om de hele sfeer te 'vernederlandsen', zonder daarbij de spitse dialogen en grappige scenes geweld aan te doen. Vooral het vertalen van de 'onvertaalbare' woordgrapjes was een hele kluif, maar ik ben (als ik dat van mezelf mag zeggen) erg trots op het resultaat. Ik heb de scenes van Mama! geregeld getoetst aan mijn 'vriendinnenforum' en zij vonden de anecdotes allemaal bijzonder herkenbaar. Het is ook gewoon een heerlijk stuk, waarin je eens lekker ongecompliceerd kunt lachen om het moederschap.

    Want welke vrouw herkent zich niet in Ellen:
    OK - laten we eerst eens even 'n paar misverstanden de wereld uithelpen. 'Ochtendmisselijkheid' is NIET het goede woord. 'De-hele-dag-en-nacht-op-de-rand-van-kotsen-misselijkheid' lijkt er meer op. En die lekkere rode zwangerschapsblosjes? Daarachter zit een hele niet-rose-wolkerige realiteit verborgen van opblazen, vocht vasthouden, verstopping, brandend maagzuur, aambeien, oververmoeidheid, gatver!

    En wie leeft er niet mee met Stef, die haar genante zwangerschapskwaaltjes met haar moeder aan de telefoon bespreekt:
    Mam? Oh - Godzijdank, je bent er. Ik denk dat ik nu bij het akelige gedeelte van mijn zwangerschap ben aangekomen, Mijn reet valt eraf. Nee - echt waar! Gedeeltes van mijn kont hebben mijn lichaam verlaten, Ja-haa, ik weet ook wel dat het aambeien zijn, Terugduwen? ,WAT?! Moet ik mijn aambeien terug naar binnen duwen? Jezus. Weer zo'n goedbewaard geheim ontsluierd. Ik duw ze terug naar binnen. Waarom vertelt niemand je dit soort shit? Ja hoor, Dank je, mam.

    En wat te denken van Maria, die te maken krijgt met De Knip,
    Weet je, toen ik daar in dat bed lag - en ik lag te persen met alles wat ik in me had zegt die gynaecoloog opeens: "Eh, mevrouw, wat dacht u van een knipje?" Nou, het enige dat ik kon denken was: fijn, wat heerlijk dat iemand een lekkere knip gaat zetten op een héél gevoelig plekje. En die man zegt: "Een knipje is in ieder geval beter dan dat u helemaal uitscheurt" en ik denk bij mezelf: zeg dat wel! Dus hij neemt een heel scherp schaartje en manoevreert 'm op 'n plekje waar ik liever niet aan denk. En later, als hij druk zit te naaien en te naaien, roep ik: hola! Sommige van die gaten horen daar te zitten hoor!

    En voelen we eigenlijk niet allemaal hetzelfde als Charlotte:
    Eigenlijk zijn er gewoon geen woorden voor dit hele moederschapsgebeuren. Het gaat al mijn verwachtingen te boven, Moeder-zijn, dat is een dagelijkse dosis van, nou ja, 'vreugde en verdriet'. Het is echt de perfecte baan voor iemand die manisch-depressief is. Je rolt van de hoogste toppen van euforie in de ene minuut, naar de diepste dalen van ellende in de andere.

    Dus kom kijken naar Mama! en herken je vriendinnen, of jezelf!

    Veel groeten, Daphne Deckers
    ----------------------------------------------------------

    Marian Mudder geen mama meer
    door Mariët Oosterwijk

    AMSTERDAM - Marian Mudder zal niet meer te zien zijn in het tweede seizoen van Mama! - een toneelkomedie over zwangerschap, bevallen en opvoeden. De 42-jarige actrice - o.a. De afdeling, I.C., Westenwind en Vrouwenvleugel - stopte eerder ook al uit zichzelf met haar rol in de politieserie Baantjer.

    Marian: "De reden waarom ik stop, is een heel eenvoudige. Ik wil mij simpelweg niet vastleggen voor een voorstelling die pas weer over een jaar van start gaat. Bovendien heb ik Mama! nu 45 keer gespeeld. Tijd voor iets anders dus. Wie weet maak ik wel mijn comeback in een Baantjer -film, of ga ik studeren."


    Een vervangster voor de roodharige Rotterdamse, die overigens zelf geen moeder is, is inmiddels gevonden: Caroline de Bruijn, beter bekend als Janine uit Goede Tijden, Slechte Tijden.

    Caroline: "Na mijn balletopleiding en rechtenstudie ben ik in het theater terechtgekomen. Pas toen ik GTST ging doen, ben ik gestopt omdat langlopende producties daar nou eenmaal moeilijk mee te combineren zijn. In het geval van Mama! kan het weer wel, omdat dat maar twee maanden duurt. Bovendien is, omdat ik de rol overneem, de repetitietijd veel korter."



    Bron: Telegraaf.nl



    Dit lijkt me dus echt een leuke theater avond!!!
    Ik heb geboekt voor donderdag 13 april hier in Hoorn!
    Zit er dan zelf met een mega buik want een week later ben ik uitgerekend... Nu maar hopen dat Ukkie zich niet eerder meld ;)
     
  2. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Lijkt me leuk, inderdaad! Goh, een week voor je uitgerekende data... Spannend zeg (en best lef hebben). lijkt me wel een lekkkere afleiding.
     
  3. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ja ik had het al geboekt toen ik nog niet wist dat ik zwanger was hihihihihi.
    Tja nu maar hopen dat ook spontaan niet mijn vliezen breken daar van het lachen :)
     
  4. Noebie

    Noebie Actief lid

    21 feb 2006
    305
    0
    0
    Adm. Medewerkster
    Bonaire N.A
    Stelletje bofkonten die jullie zijn :) Ik ben echt SUPER jaloers. Ik heb er echt hele leuke verhalen over gehoord! Ik hoop dat de voorstelling in December ook nog wordt vertoond. Dan kan ik hem tenminste ook nog zien :( Geniet er van en laat weten hoe je het vond! :D
     
  5. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Gaat er verder niemand van dit forum er naar toe??? waar dan ook???
     
  6. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ik heb er een stukje over gezien in rlt boulevard deze week.
    Zag er echt heel leuk uit.
    lijkt mij ook wel wat om heen te gaan...moet maar eens kijken of het hier ook in de buurt is ofzo.
     
  7. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    ow ik zie dat ze ook in Steenwijk komen!!
    Lijkt me erg leuk.
    Enig idee wat de kosten zijn van de kaartjes ?
    Kan dat niet terug vinden maar ik krijg ook niet de hele pagina in beeld, misschien dat het er wel staat, maar kan ik het niet zien om die reden.

    Groetjes


    ik weet het al had effe gebeld, kosten zijn hier 19 euro
     
  8. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    En ga je ? ben wel benieuwd hoe andere vrouwen het hebben gevonden. Of gaan vinden ;)
     
  9. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Dat lijkt me leuk! Even kijken of er nog kaarten voor zijn. Goeie tip, bedankt!
     
  10. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Vast wel ;) Er spelen goede actrises in mee dus het zal wel druk zijn. Maar ze komen in zoveel steden....
    Ik zie er wel naar uit :D
     
  11. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    Ja ik ga heen, 28 april
    Ben zeer benieuwd en heb er veel zin in!!

    Ben jij al geweest?
     
  12. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik ga 13 April............ een week voordat ik ben uitgerekend ;)
     
  13. Niet meer actief

    Ziet er wel leuk uit zoals ik het lees zeg. Is er een site van of lees ik daar overheen
     
  14. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    whahaha dat word dan wel een beetje spannend he hihi je zal maar gaan beginnen tijdens de voorstelling!!! hihi
     
  15. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    whahaha ja niet te hard lachen met oog op de vliezen hihihihi ;)

    Ik denk dat je er over heen hebt gelezen. De aller eerste topic wat ik heb geschreven komt van die site af. Meer info is er trouwens ook niet. Misschien kan je er wel vinden waar het allemaal gaat spelen.


    http://www.kotheaterproducties.nl/
    _________________


    Kijken jullie toevallig ook Goede tijden Slechte tijden?

    groetjes.
     
  16. Niet meer actief

    al gevonden meiden stond gewoon bovenaan hihi hoe bedoel je kippig
     
  17. Jade

    Jade Lid

    1 mrt 2005
    99
    0
    0
    Ben geweest afgelopen zaterdag!!! :D

    Was heel erg leuk en zekers de moeite waard!! Ben samen met mijn
    moeder geweest.

    Het leuke van het stuk vond ik dat je je kunt identificeren met een van de verhalen van de vrouwen... en ook de zang was erg goed!

    Zeker super genoten!!!
     
  18. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ik ga vanavond!!! nu maar hopen dat ik zo moet lachen dat spontaan mijn vliezen breken of zo hahahaha :)

    Ik laat jullie weten hoe het was!
     
  19. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Veel plezier, geniet maar lekker.
     
  20. Maryloes

    Maryloes Niet meer actief

    ben benieuwd, ik ga 25 april.
     

Deel Deze Pagina