mama's met kindjes met adhd

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door lovelymom, 3 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    na lang twijfelen plaats ik hem toch
    zie het niet echt als een afwijking
    maar wil wel graag met moeders praten over hoe om te gaan met kinderen die adhd hebben
    hier merk ik dat ik het nog steeds heel lastig vind
    misschien ook omdat ik zelf adhd heb
    maar vind het heel lastig om het negatieve gedrag te negeren en haar op alle positieven dingen te benaderen

    hoop ook gewoon met mama's te praten die heel goed weten in wat voor situatie we zitten en dus ook even lekker kunnen spuwen als het weer is tegen zit


    wie komt er met me mee kletsen
     
  2. mamavanJenA

    mamavanJenA Actief lid

    9 dec 2010
    433
    0
    0
    owwwwwwwww jij ook al zo pfff ik heb daar enorm veel moeite mee :) ook mijn zoon heeft adhd en nu sinds 3 weken medicijnen maar merk echt totaal geen verschil nog maar goed zijn nog aant afstellen op de hoeveelheid dus zal best goed komen
    maar wat is het soms lastig pfff
    dus kom maar op dames :D

    nog meer ?
     
  3. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    het is verrekte lastig
    hier sinds september aan de medicatie en staat nu wel goed afgestemd zo goed dat we pas in maart terug hoeven te komen
    maar men heb een boekje gekregen met tips erin en dan denk ja zo wil ik het maar wat is het lastig om het uit te voeren zeg!
     
  4. Natasja84

    Natasja84 Fanatiek lid

    8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Hier een stiefmoeder van twee jongens, die net als hun vader ADHD hebben. Het kan dus erg druk hier in huis zijn met hun 3en ;)
    (Wij hebben de jongens dus ook maar de helft van de tijd maar wij hebben heel nauw contact met moeder en stiefvader, overleggen alles samen en doen ook veel dingen samen zoals bijvoorbeeld de verjaardagen en dingen van school e.d. )

    Zij hebben nu ongeveer een jaartje of 4 beiden medicijnen hiervoor en dat maakt wel een heel groot verschil gelukkig...!! Daarvoor was het echt heel erg zwaar.
    Het blijft nog steeds dat ze meteen na het wakker worden super druk en vervelend zijn maar gelukkig zijn ze binnen een uurtje weer een stuk rustiger wanneer de medicijnen beginnen te werken. Ook begint het nu wel een verschil te maken dat ze wat ouder beginnen te worden waardoor ze bijvoorbeeld vanochtend pas om 9 uur wakker worden (een aantal jaar geleden stond om 6uur 's ochtends, of eerder, altijd al het hele huis op z'n kop :D ) en worden ze nu ook wel iets verantwoordelijker, gelukkig.
    Ook gaat het met beiden veel beter op school sinds ze medicijnen gebruiken...!!

    Hier maakt het ook heel veel verschil of hun vader thuis is of niet. Wanneer ik alleen met ze ben kan ik ze aardig in toom houden. Zodra papa weer thuis is, worden ze meteen weer drukker en luisteren ze meteen weer een stuk slechter ook al hebben ze hun medicijnen op. Hij is dus duidelijk een trigger voor hun. Is dit herkenbaar voor anderen...??
     
  5. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    nou natasja hier luistert dochterlief slechter naar mij dan naar papa
    maar ik zelf heb dus ook adhd

    moet zeggen dat dochterlief sinds het vakantie ook pas om half 9 wakker wordt dan krijgt ze meteen de medicatie anders is er niet met haar te communiceren
    vanaf volgende week gaan we weer terug in het schoolritme en het schoolritme is nog het beste en geeft het minste problemen
     
  6. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Hoi meiden,

    Wij zijn nog niet tot de diagnose gekomen, maar over 2 weken hebben we de eerste afspraak bij een kinderpsychiater. Ik werk zelf in het voormalig speciaal vortgezet onderwijs... Dus ervaring genoeg haha. De school en wij als ouders hebben al wel de avl ingevuld en daar komen 6 cijfers uit. Sam scoorde een 9 en voor de rest alleen maar 10... Rede om toch eens verder te gaan kijken.

    Op school kan hij zich slecht concentreren, gaat lange opdrachten het liefst uit de weg en kan natuurlijk niet stil zitten. Hij is ook nig hypermobiel, dus dat helpt ook niet ;)

    Ik twijfel trouwens wel tussen add en adhd, want hij is qua praten best rustig.

    We gaan al een tijdje naar de fysio voor z'n motoriek en sinds kort wordt hij daar geborsteld, beetje gek misschien, maar zo kunnen ze allerlei prikkels beter reguleren. Hij geeft nu zelf ook aan dat hij dat wil, want dan zegt hij dat hij druk in z'n hoofd is.

    Welke medicatie krijgen jullie kinderen? Weet iemand trouwens wat de eigen bijdrage voor concerta of stratera ongeveer js?
     
  7. Prutsje

    Prutsje Bekend lid

    3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    Hoi,
    Hier een meisje van 6 met adhd en een zoon van 10 met autisme.
    dochterlief gebruikt sinds november Equasym (???) (zelfde als medikinet, maar andere merknaam), enige verschil dat ik merk is dat ze wel meer geconcentreerd is en dat is wat we wilden op school.
    Onhandigheid en niet stil kunnen zitten nog steeds erg aanwezig :p

    Zoon gebruikt concerta, voor de concerta betaald mijn ex 1 euro per pil, dus zeg maar zon 30 euro per maand. Voor de medikinet betaal ik 16euro per maand.
    Als zoonlief zijn medicijnen niet neemt is er geen land mee te bezeilen en zit hij zichzelf enorm in de weg.... dat geeft hij zelf ook wel aan... alsof hij een vulkaan is zegt hij dan.

    Hier is het andersom qua gedrag, mijn vriend is erg duidelijk en consequent, ik ben makkelijker, dus bij mij zijn de kids vaker 'stout' en hun grenzen aan het verleggen.
    Alleen lukt het me wel om de negatieve dingen wat meer om te buigen naar positief etc. Maar het blijft moeilijk!!!

    Ik heb het vermoeden zelf ook adhd te hebben, maar vind het niet nodig om mezelf te laten testen, ik leef er al 34jr mee en wat heeft het voor nut om het dan nog te weten???
     
  8. Prutsje

    Prutsje Bekend lid

    3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    Wat mij nu trouwens wel opvalt.... de tweelingbroer van Merel is ook erg 'autistisch' (niet gediagnostiseerd, maar heeft DUIDELIJK trekjes.) maar zolang hij er geen hinder oid van heeft laat ik het zo, zonder medicatie/diagnose.
    Alle drie de oudsten zijn van dezelfde papa, als baby/peuter, waren ze ook allemaal vrij 'lastig/moeilijk' Roel het minste, maar die andere twee, driftig, boos, huilen, krijsen, spugen, slaan..... etc

    Nu is de jongste van mijn 'nieuwe' (5jr inmiddels;)) vriend en die is zoooooo anders.... Zien jullie (meiden met meerdere kinderen) dat ook???
     
  9. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    hier helemaal geen eigen bijdrage van de medikinet
    we zijn aanvullend verzekerd voor therapieeen tot 1000 euro voor de eigen bijdrage

    hier zie ik ook duidelijk verschil maar moet wel zeggen
    onze zoontje is 2,5 en vind het gedrag na doen erg leuk !
    maar als zijn zus op school zit is het een heel ander kind!
    geconcentreerd spelen liever zijn
    nog wel duidelijk aanwezig maar veel minder als zijn zus thuis is

    net zoals nu
    dochterlief heeft even een verplicht uurtje op de bank en zit dus te hyperfocussen op de tv (alice in wonderland )
    zoonlief loopt gewoon rustig in het rond



    prutsje zo dacht ik ook wat heeft het nog voor een nut om na 25 jaar me te laten testen, maar als ik goed een spiegel voor mezelf houd, is het echt wel nodig ! ik heb geen rust en met nu 2 kinderen en straks 3 kinderen ga ik echt ontploffen doe dat nu afentoe al
    maar ik kan gewoon niet genieten van me kinderen
    en dan vragen mensen zich af waarom begin je dan aan kinderen
    nou omdat ik wel zielsveel van ze houd
    maar na mijn zw-schap ga ik dus zelf ook aan de medicatie en krijg ik coaching om het voor me zelf ook dragelijker te maken
     
  10. Prutsje

    Prutsje Bekend lid

    3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    Lovelymom, ik heb gelukkig wel die rust, ik heb vooral moeite met stil zitten en concentratie, maar ben niet hyperactief oid.
    Ik merk alleen dat het me in mn werk soms tegenzit, dingen niet af maken, niet kunnen filteren wat wanneer kan en wanneer niet....
    Ik ben alleen bang dat medicatie mij 'afstompt' en ik niet meer mezelf ben.... ik denk dat ik er vroeger wel baat bij gehad zou hebben, ik denk dat ik dan veel meer resultaten geboekt zou hebben op school.

    Mijn jongste is echt super vrolijk, lief en veel lachen. Kan echt al spelen, soms hoor je hem uren niet.... Tweeling is gefixeerd op tv/computer etc.... de oudste is echt een autist ;) hahahahaha
     
  11. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    nou hier is het feest
    madam had belooft op te ruimen zoals gewoonlijk komt ze er niet aan toe en is nu helemaal in tranen
    ben niet boos maar wil wel dat ze leert dat ze moet opruimen
    dus nu helemaal overstuur
    wordt nog een leuke middag/avond
     
  12. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Ik kom ook meekletsen :D
    Hier verleden jaar de diagnose regulatiestoornis gehad maar omdat ze pas vanaf 4 jaar het beesje een naam mogen geven is het nu dan ADHD.
    Hier (nog) geen medicijnen omdat hij nog zwaar aan het kleuteren is op school (groep 1)
    Verder werkt hier een vast dagritme het best maar niet altijd aan te houden denk hierbij aan de feestdagen van de afgelopen maand bv!
    Hij zit sinds verleden jaar Maart op Tae-kwando en dat helpt hem enorm om zijn ei in kwijt te kunnen en hij vind het vooral leuk!
    Ook een poos met picto's gewerkt maar dat is nu niet meer nodig.
    Overgens is het hier ook een erfelijk gegeven zijn biologische vader heeft het ook.
     
  13. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    heey bizzy ! jij ook toch hier we hebben elkaar vaker gesproken over onze kindjes met regulatiestoornis
    N heeft afgelopen zomer het naampje gekregen !
    hier wel medicijnen om het voor haar beter te laten verlopen
     
  14. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    :D ja dat was ik hahaha!
    Ik zag je topic en dacht sluit ik mezelf bij aan ;)
    Vind het erg fijn dat we nu ons eigen stukje hebben waar we onze gevoelens, gedachtes en natuurlijk de streken van onze kids kunnen delen :cool:
    Fijn dat de medicijnen zo goed aanslaan bij je kleine meid!
    Hier pas daaraan denken als hij zichzelf of school echt in de weg gaat staan wat nu nog niet het geval is.
    Op school al het eerste gesprek gehad en hij doet het erg goed (montessori onderwijs) in de klas en met zijn werkjes. ( wat er heel weinig zijn hoor ongeveer 2 per week en denk hierbij aan bv 1 tekening inkleuren of plakken)
    De meester merk wel dat hij veel sneller is afgeleid als er wat gebeurd in de klas en A. komt de meester ook vertellen wat er op dat moment moet gaan gebeuren omdat hij dat afleest van de picto's die per dag in de klas hangen haha, waarin het weer naar voren komt dat een ritme voor hem zeer belangrijk is.
     
  15. Bizzy

    Bizzy Fanatiek lid

    30 okt 2007
    2.828
    2
    36
    thuisblijf moeder
    rotterdam
    Overgens schaam ik mezelf dat ik het zegt maar zou blij zijn als maandag de school weer begint :)
    Ik heb het helemaal gehad met het vele puzzelen, knippen, plakken, voorlezen, lego bouwen,tv ,spelcomputer ect ect en me kleine man ook!
    Hij stuitert alle kanten op aan lichamelijke drang om te rennen en doen en met lopen of speeltuin is dit niet op te vangen !
    Zijn mond draait overuren aan mama, mama, mama ....
    Zucht ...lucht wel ff op om te kunnen spuwen zonder gelijk vekeerd beoordeeld of gezien te worden.
    mama is toe aan VAKANTIE
     
  16. lovelymom

    lovelymom Fanatiek lid

    30 nov 2011
    3.798
    0
    0
    o meid echt is de vakantie al afgelopen hihih
    ik hoef gelukkig door de medicatie noa niet continue meer bezig te houden omdat ze nu dus zelf ook geconcentreerd bezig kan zijn
    wij hebben juist bewust nu voor de medicatie gekozen omdat ze volgens de psz geen achterstand heeft en juist net iets boven het gemiddelde liep en willen dit graag zo houden en door de medicatie kan ze zich dus echt goed concentreren zo is ze hardstikke bezig met schrijven
    en kleurt ineens super goed binnen de lijntjes sinds ze aan de medicatie zit daarvoor was het echt nog krassen en klaar
    ze doet het gelukkig echt goed op school
    maar je merkt met reken oefeningen dat ze daar echt moeite mee heeft

    ik vind het ook fijn om een eigen stukje te hebben
    en met jullie te praten die weten waar het over gaat en in welke situatie je zit
    soms wordt dat echt niet begrepen en hoor ik ze tegen noa zeggen
    noa doe nou is rustig uhhhh dat kan ze niet

    wat mssn nog een goeie film is
    brammetje baas !
    echt een fantastische film voor kindjes met adhd
     
  17. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    Ja, brammetje baas is super!!! Echt een aanrader!
     
  18. Nicci1982

    Nicci1982 Niet meer actief

    Hier geen moeder van ADHD ers maar wel 2 neefjes en 1 nichtje met het label en de ander zou m mijne inziens juist moeten hebben mar die is nog labelvrij. Vraag me dan ook af of het erfelijk is gezien ik hier ook veel over ADHD papa's en mama's hoor. En in welke graad dan. Ik ben nu ook in verwachting en ben benieuwd of t ons hetzelfde gaat brengen.
    Ik moet zeggen dat ik vind dat mijn ene neefje en nichtje bij mij thuis veel handelbaarder zijn. Wij zijn heel consequent met ze en ook rustig. Weinig prikkels dus in mijn huis. Ook zonder medicatie heel goed te doen (Zr. Slikken weekenden en vakanties niet, t is puur ivm school)
    Thuis zijn de ouders ook druk en chaotisch en hebben de kindere stukje kamers en veel speelgoed. Zelfs ik zou daar hyper van worden! Denk echt dat kinderen met ADHD baat hebben bij rust en regelmaat. Met de andere 2 veel minder contact dus dat valt moeilijker te zeggen.
     
  19. Prutsje

    Prutsje Bekend lid

    3 feb 2011
    882
    0
    0
    Groepsleidster KDV
    Onder de zon
    rust en regelmaat is altijd goed, maar wel raar, geen medicatie buiten school, mij is duidelijk gezegd dat het een spiegel op moet bouwen en dat het niet verstandig is om alleen voor school te geven en niet in vrije tijd!

    in hoeverre het erfelijk is weet ik niet, ik vermoed vooral in de eerste graad.... bij mij is mijn ex autistisch en mijn oudste is sowieso autist, ik vermoed mijn andere zoon ook en mijn dochter is adhder ;)
    Ik heb zelf het vermoeden dat ik ook adhd heb, maar weet t niet zeker...
     
  20. gekkies

    gekkies Actief lid

    21 feb 2012
    242
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zagen jullie al tekenen van adhd toen jullie kinderen nog baby's waren?
     

Deel Deze Pagina