mama's van dysmatuure kindjes

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Sannehai, 22 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    Hoi dames,

    ik heb eens even een vraagje,

    mijn dochter is met 41.1 weken geboren en woog 2870gr. en was 50cm

    Er moesten toen allerlei controle's worden uitgevoerd, prikjes in haar hiel enzo, om te kijken naar haar glucose.

    deze was eerst wel goed, later niet meer, we waren toen nog in het ziekenhuis en toen heeft ze nog een dagje op de kinderafdeling gelegen.

    daarna mocht ze gewoon mee naar huis,

    We hebben sinds haar geboorte al heel veel 'moeilijkheden' met haar, heel slecht drinken, overstrekken, koemelkallergie,om de 2 weken koorts, en heel veel huilen, en eerst ook niet willen slapen, ook heeft ze reflux en daar medicijnen voor, en heeft ze ook laxeer medicijnen omdat heel haar stoelgang echt niet goed loopt (vanaf dat ik met de bv ben gestopt, is dit gekomen en niet meer weg gegaan)

    nu gaat het allemaal al wel een stuk beter, maar nog heel veel dingen zijn zo, we zitten bij de kinderarts, en gaan ook naar een osteopaat, die osteopaat heeft al veel goeds verricht voor ons mooie meisje, en de kinderarts heeft pas ook eindelijk actie ondernomen.

    ze hebben pas een slikfoto gemaakt om te kjiken hoe alles door haar lijfje naar binnen gaat, omdat wij vaak geen fles zittend kunnen geven, alleen lopen en wiebelend wil ze vaak wat drinken (dit is dan nog altijd erg weinig)

    en nu zijn we afgelopen donderdag op vrijdag in het ziekenhuis geweest om een ph metrie te doen, ze hebben toen haar zuur gemeten wat steeds omhoog kon.

    Maar mijn vraag, het is ons nooit eerder gezegd, maar nu zei de zuster toen we allerlei formulieren aan het invullen waren van, hoe zwaar was ze bij geboorte en dit en dat, ik alles zeggen zei zegt oww te vroeg geboren? ik zo nee bij 41.1, ze zegt ow een dysmatuurtje dus.

    dus ik d8 hmm had er wel eens van gehoord, en d8 ook wel dat het misschien zo zou kunnen dat ons meisje dat ook was (door alle testjes, en glucose testjes, en dat gyn had gezegd dat zo zo klein was en dat ze volgende x beter op de groei van een eventueel kindje moesten letten, en omdat we dus niet naar huis mochten omdat het niet helemaal lekker liep)

    maar zou het dus zo (kunnen) zijn dat ons meisje een dysmatuur is? en zouden dan ook haar 'probelemen' daar enige reden voor kunnen zijn?

    of staat dit totaal los van elkaar?

    en ook merk ik dat ze niet de snelste is qua ontwikkeling..kan dit ook daar mee te maken hebben??

    alvast bedankt, sorry voor het langeverhaal! groetjes!
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Hoi Sanne!

    Mijn kleintje was ook dysmatuur, maar ook prematuur (1500 gram bij 33+2 wk). Ik weet niet of de problemen per se samenhangen met dysmaturiteit, L heeft wel last gehad van een heel milde vorm van reflux die op te lossen was met JBPM, maar voor de rest doet ze het prima. Ze ontwikkelt zich goed voor haar leeftijd (ongecorrigeerd), alleen is ze wat achter met de spraak maar dat kan komen doordat ze schisis heeft. Nu weet ik dat 1 kindje geen statistische steekproef is, dus ben benieuwd waar de rest mee komt!

    Maar wat vervelend zeg, dat jullie zo aan het dokteren zijn met haar. Hoe oud is ze nu?
     
  3. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi juul,

    thnx voor je reactie, F is nu iets ouder dan 6 maanden, en we zijn echt al vanaf haar geboorte aan de gang,

    misschien zoek ik ook wel een soort van 'iets' om haar klachten en gesukkel maar de schuld van te geven.. en d8 ik nu dat dit het misschien kon zijn,

    ik ben ook benieuwd waar de andere mee komen, volges mij zat F ook wel net op het lijntje hoor van wel of geen dysmatuur, maar omdat de regels net veranderd waren ofso was ze het dan denk ik dus toch.

    maar jou kleintje was echt mini en vroeg zeg! wat super dat ze het nou toch zo goed doet:D
     
  4. daantje78

    daantje78 Fanatiek lid

    23 aug 2006
    1.714
    0
    0
    zuid holland
    Mijn manneke was pre en dysmatuur. Met 34.6 weken was hij 1980 gram.
    Eigenlijk op het overstrekken na had hij in het begin geen klachten, ja eczeem en astma maar dat heb ik zelf ook maar niet iets wat we aan de pre en dysmatuur kunnen koppelen.
    Wel heeft hij in het begin erg veel last gehad van overstrekken maar na een paar bezoekjes aan de osteopaat was dat over.
    Hij was/is wel iets later met zijn taal ontwikkeling maar niets schrikbarends.
     
  5. miffy11

    miffy11 Niet meer actief

    hey,

    hier een mama van een prematuur/dysmatuur kindje (33.1, 1600gram) en een randje dysmatuur kindje (38weken, 2850).
    met de oudste verassend genoeg bijna nooit problemen gehad, ze loopt iets achter met spraak, maar voor op motoriek.

    met Fenne wat meer problemen gehad. ernstige reflux, projectiel braken, en extreme spuitluiers. ook een echo laten maken van haar maagje, maar dit was allemaal in orde. nu gaat het een stuk beter gelukkig.

    ik zou het even aan de kinderarts vragen of het in jullie geval daarmee in verband zou kunnen staan.
    veel succes!
     
  6. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Hm, nu ik er over na denk heeft L. ook dat erge overstrekken wel gehad, maar het nogal een temperamentvol ding, ze doet het nog steeds als ze boos is (14 mnd) :D Ik heb haar ingebakerd, kreeg ze meer rust, minder last met eten, minder huilen minder overstrekken etc. Ik ben een groot aanhanger van mijn eigen slaaptheorie: als ze maar voldoende slaapt nemen alle klachten behoorlijk af, en als ze niet voldoende slaapt is ze niet te genieten ;)
     
  7. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    @juul haha jou eigen theorie is wel een goeie ja ;) hahaah

    @miffy ja, we zitten ook al wel bij een kinderarts, ik zal het daar ook nog eens vragen heb toch nog een belconsult staan en een nieuwe afspraak..wel zonde dat jullie met fenne ook wat problemen hadden, weet je nog waar het uiteindelijk vandaan kwam? of is het gewoon zomaar over gegaan?

    @daantje wij zitten ook bij de osteopaat, we zijn al een heleboel keren geweest, en het werkt ook wel, maar het werkt niet voor alles zegmaar..
     
  8. miffy11

    miffy11 Niet meer actief

    waar het vandaan kwam, geen idee.. het is eigenlijk gestopt toen we zijn begonnen met inbakeren, en vorige week moeten stoppen omdat ze omrolde, toen was het weer even terug. volgens cb kon het daar niks mee te maken hebben, maar vind het wel allemaal te toevallig..
    nu is het gelukkig weer een stuk minder, en hebben we een vrolijk, rollend meisje wat haar eten binnen houd :)
     
  9. mamavankaro

    30 mei 2010
    6
    0
    0
    bediende verkoper
    oudenaarde belgie
    #9 mamavankaro, 30 mei 2010
    Laatst bewerkt: 30 mei 2010
    hoi,
    mijn dochtertje is op 14/08/09 ter wereld gehaald op 36w5d met een gewichtje van 1KG580 en 40cm ernstig dysmatuur dus en heb in het ziekenhuis nooit geen antw gekregen hoe het kwam had wel een zwangerschapsvergiftiging die ze de dag er voor ontdekt hebben liep dan al 6 weken 2x perweek gyn. en bloedafname.
    nu zijn we ook aan het twijfelen voor een 2 want wil dit niet nog eens meemaken een spoedkeizersnede waarbij m'n epidurale nog niet werkte en 5 weken dagelijks 3x naar ziekenhuis. nu 9maand later heb ik een flinke dochter die dol is op rondkruipen en spelen maar nog steed heel klein en tenger nu 6kg500 en 67cm.
     
  10. Madeliefke

    Madeliefke VIP lid

    19 jan 2008
    6.280
    190
    63
    Hoi Sanne,

    Onze dochter is gebroen met 40w3d.
    Ze woog 2830 en mat 47 cm. Ze was dysmatuur.

    Gelukkig hebben wij tot nu toe, op 1 nachtje ziekenhuis (1e nacht om de glucosewaardes goed te kunnen monitoren) geen enkel gezondsprobleem met onze dochter gehad.

    Hoop dat jullie dochter snel wat beter in haar velletje zit! :)
     
  11. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Onze zoon was ook een dysmatuur. Ik ben ingeleid met 37+6 wk omdat hij nog geen 2 kg geschat werd. Door weken lang bedrust/zuikenhuisopname en thuismonitoring bleek ons mannetje toch nog 2525 gram bij de geboorte te zijn ! Wij super verrast maar ze noemde hem toch een dysmatuur. Hij heeft 4 dagen op de kinderafdeling gelegen omdat zijn glucoses veel te laag waren. Een grote eter is hij nooit geweest. Sinds hij 6 weken oud is is hij iedere week wel ziek geweest met hoge koorts. Van zijn verkoudheid is hij nog niet afgeweest. De kinderarts zegt dat dit niets te maken heeft met zijn dysmaturiteit maar ik twijfel daar toch aan. Morgen moeten wij weer op controle komen bij de kinderarts.
    Hij drinkt nog steeds erg slecht maar groeit toch goed.
     
  12. ciaransmummy

    ciaransmummy Actief lid

    1 dec 2009
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik weet niet eens of mijn kindje ook dysmatuur was..
    geboren 31.6 1305gr en 33cm...

    weet iemand dat? als ik jullie verhalen zo lees denk ik eigenlijk dat hij het ook was... aangezien ik zelf ah vechten was zijn er heel wat dingen ontschoten..
     
  13. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    myn dochter ook pre- en dysmatuur. Met 34.5 weken 1990 gram. Maar zij heeft helemaal geen problemen dus ik weet niet of je problemen daarmee samen hangen... je zou het eens aan de kinderarts kunnen vragen. Verder vindt ik 2890 gram toch niet zo heel licht voor 41 weken?
     
  14. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    hoi dames, ik was ff verkeerd in haar geboortegewicht (dom!) het was 2780 en het was ook op de grens van dysmatuur, de regels waren daar net veranderd, eerder was het 2500 ofso iets..

    ik moet zeggen dat het nu allemaal wonderbaarlijk ineens heel goed gaat.. dat is al vaker zo geweest, en dat het daarna weer slechter ging zegmaar, maar ik hoop (weer) dat het nu echt klaar is en dat het nu Echt beter blijft gaan!

    @linda, ah bij jou dus ook geen fijne drinken, maar gelukkig wel goed groeien, ik hoor morgen de uitslagen ook van de kinderarts, ben ook benieuwd! jij ook suc6 bij de kinderarts!
     
  15. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Nee het is altijd tutten geweest met de voedingen. Vaak kwam hij net aan aan de 500 cc op een dag. Dit moest hij minimaal drinken van de kinderarts.
    Sannehai hoe oud is jou kindje ? En groeit ze nu niet goed ? Daan is in het begin goed in de curve gestegen maar blijft nu met zijn gewicht tussen de -2 en -1 lijn zitten (en dat te bedenken dat mijn dochtertje op de +2 lijn zat. Ik vind het dus nog wel klein. Vooral omdat wij allebei lang zijn.
     
  16. Sannehai

    Sannehai Niet meer actief

    nou pas wou ze dus bijna niets meer eten en drinken, nog geen 300cc op een dag, maar iets andres wou ze ook niet echt hebben, gelukkig gaat het nu ineens wel beter, drinkt ze 3 flessen op een dag, en nog fruit en groente ik hoop echt dat het zo blijft!

    ik ben wel extra weeste wegen, omdat ik het niet vertrouwde, ze was 120 gram in 2 weken aangekomen, niet veel maar in iedergeval wel aangekomen ze weegt nu 6310 nog lichter als jou kleintje nu en dat terwijl ze wel bijna 2 maanden schelen

    ze is nu bijna 7 maanden
     
  17. Tesske

    Tesske VIP lid

    24 mrt 2009
    6.799
    0
    0
    Dit kon mijn verhaal zijn, incl de langdurige zh-opname, thuismonitoring en de hele mikmak.
    Mijn meisje kwam met 38.2 te wereld (ingeleid) en had hetzelfde geboorte gewicht als jou ventje en was 45 cm.
    Ze heeft altijd heel slecht gedronken en is ook nu nog steeds een slechte eter die qua gewicht tussen de -2 en de -3 lijn hangt.
    Ze heeft last gehad van Reflux en had vreselijk veel krampjes.
    Ze deed de eerste paar weken ook niets anders dan kreunen de hele dag.
    Ze is sinds dat ze 3 weken oud is aan de corticosteroidepufjes en prednison ivm benauwdheid en longontstekingen en is altijd verkouden.
    Bijna 8 weken geleden is ze geopereerd aan haar neusje en hebben ze de neusamandel (die heel vies en pussig was) verwijderd, de slijmvliezen in haar neusje weggesneden en het neustussenschotje gebroken om haar meer ruimte te geven om te ademen.
    De operatie heeft wel iets verlichting gebracht maar ze blijft iedere 3-4 weken doodziek zijn.( hoge koorts, stuipen etc)
    Momenteel heeft ze haar 8e longontsteking en 15e antibiotica kuur te pakken.
    Deze kuur duurt 8 weken.
    De KA heeft altijd volgehouden dat dit alles niets te maken heeft met dat ze dysmatuur was en het heel erg zwaar heeft gehad in de zwangerschap ivm langdurig hoge bloeddruk en Hellp op het eind.
    Maar nu niets lijkt te helpen om haar toestand te verbeteren denkt de ka toch dat er een kans is dat haar slechte longen gevolg zijn van de dysmaturiteit.
     
  18. Mama Mars

    Mama Mars VIP lid

    22 feb 2007
    9.268
    1
    36
    Hier ook een Dysmature Baby:

    Met 30 weken was ze 1140 gram, en met 34 weken 2 kg.
    Met 36.4 opgenomen (voor de zoveelste keer) omdat ze niks meer was aangekomen ondanks de volledige bedrust en opnames.
    Met 37 weken begonnen met inleiden, en na 13 dagen ziekenhuis(waarvan 9 inleiden) geboren met een gewicht van 2710 gram!! maar een lengte van 52 cm!!

    Behalve het niet kunnen drinken aan de tiet in het begin. Verder geen problemen tot nu toe..
     
  19. Wupsie

    Wupsie Niet meer actief

    Onze kerel is prematuur en dysmatuur geboren. 35.5 weken en 2100 gram.

    Veel opstartproblemen gehad. De zwangerschap was al vreselijk, en dan moest ukje nog 2 weken in het ziekenhuis blijven.

    Maar nu lijkt het iets beter te gaan de laatste 3 dagen. Hij heeft zijn eerst sprongetje afgerond en kan heel veel nieuwe dingen. Dat zorgt ervoor dat meneer zich minder verveelt:D

    Ukje heeft waarschijnlijk koemelkallergie(melk slaat aan). Nu dus eindelijk minder buikpijn, minder verkouden, drinkt op een netjes tempo etc etc. (normale melk vond hij dus ook echt vies:( )

    Ook heeft ukje reflux, verder een verkeerd zuigreflex, daarom is het drinken af en toe vervelend. Hij doet zijn tongetje tegen zijn gehemelte aan i.p.v. naar beneden. Daar spelen we goed op in, dus gaat het erg goed. hij drinkt altijd binnen 5 minuten en doet dan 20 minuten of soms maar 10 over zijn flesje.

    Ook overstrekt hij zich en heeft hij een voorkeurshouding. Hiervoor we in behandeling bij de osteopaat.
     
  20. linda84

    linda84 Fanatiek lid

    3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Sannehai jeetje dat is helemaal weinig. Nou ik hoop dat je meisje lekker gaat groeien nu. Hoe was het bij de kinderarts.

    Wij zijn vanochtend naar de kinderarts geweest. Zijn longen klonken goed. Hij woog 6290 gram en is 65 cm. Erg veel is hij dus niet gegroeit (in gewicht) de afgelopen weken. We mogen nu weer 3 maanden wegblijven. De kinderarts wil hem blijven volgen ivm met de vele luchtweginfecties.

    Tesske jeetje meid jou kleintje heeft veel te voorduren gehad. Dat is niet niets zeg. Heel veel sterkte !
     

Deel Deze Pagina