Man en schoonouders vinden voedingsvoorschriften onzin

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Perziq, 12 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Perziq

    Perziq Lid

    19 feb 2017
    14
    3
    3
    NULL
    NULL
    Zowel mijn man als schoonouders vinden de voedingsvoorschriften voor zwangere vrouwen onzin. Mijn schoonmoeder zegt dat zij destijds gewoon alles at en van haar verloskundige ook gerust een donker biertje mocht drinken. Allemaal leuk en wel, maar dat is 35 jaar geleden en tegenwoordig is toch heel wat meer bekend over voeding en alcohol tijdens zwangerschap. Maar haar kinderen zijn gezond geboren en daarom is het in haar ogen allemaal maar overdreven.
    Opmerkelijk genoeg vindt ze roken dan wel weer ongezond, dus dat mijn man rookt keurt ze wel af.

    Maar goed, mijn man vindt de voedingsvoorschriften ook overdreven. Waarom opletten of iets van gepasteuriseerde melk is gemaakt of geen gedroogd vlees eten? Zijn moeder keek daar ook niet naar vroeger en hij is toch ook gezond. Ik vind dat gewoon een domme instelling. Mijn man is echt niet dom, daarom snap ik dit ook echt niet van hem.

    Mijn schoonouders wonen in het buitenland. Hun visie is dus niet zo'n probleem zolang ik thuis ben. Dan kan ik zelf kijken wat ik eet. En het is een kleine moeite om geen rauw of gedroogd vlees te eten, een eitje goed door te bakken en producten met rauwe melk te vermijden. Ik vind van mijn man vooral het gehoon als ik een stukje chorizo niet aanneem of als ik check of het vlees goed gaar is vooral heel irritant. Het gaat evengoed om zijn kind.

    Maar nu gaan we komende maand op vakantie waarbij we ook een aantal dagen aan het begin en aan het eind bij schoonouders verblijven. Ik zie er nu al tegenop. Simpelweg voor de discussie die ik daar 3 tegen 1 kan gaan voeren omdat ik mijn spiegeleitje graag doorbakken wil, geen boter van de boer wil (die ze nog weleens rechtstreeks bij de boer halen) en ik geen gedroogd vlees wil eten. Bij mijn oudste zoontje vonden ze het destijds ook belachelijk dat ik hem vóór 1-jarige leeftijd geen honing wilde geven en de eerste 6 maanden geen gewone melk omdat dat afgeraden wordt.
    Mijn schoonmoeder smeert 's morgens de boterhammen voor iedereen (ja die mag ik niet eens zelf smeren). Dus ik moet het haar wel zeggen van bijv. de boter.

    Ik word hier wel verdrietig van. Ik heb mijn man aangegeven dat ik wil dat hij mij steunt in het voorkomen van verkeerde dingen eten tijdens mijn zwangerschap en dat ik anders niet bij zijn ouders in huis wil verblijven. Dat hij zich er een keer in moet verdiepen en dat die voedingsvoorschriften wetenschappelijk onderbouwd zijn. We hebben ook een appartement aldaar waar we verblijven. Hij vindt het leuk om met onze zoon ook een aantal dagen bij zijn ouders in huis te zijn, omdat zij hun kleinzoon dan alweer een paar maanden niet gezien hebben en dat begrijp ik. Maar ik heb geen zin om daar belachelijk gemaakt te worden.
    Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee moet omgaan. Iemand misschien nog tips?
     
  2. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.853
    12.332
    113
    Vrouw
    En als de verloskundige het tegen je man zegt? En de gevaren goed uitlegt?
     
    OumSou vindt dit leuk.
  3. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.511
    10.344
    113
    Oei wat lastig, komen ze oorspronkelijk wel uit Nederland? Hoe zijn de voorschriften in het land waar ze wonen?

    Ik zou in jullie appartement zorgen voor voldoende etenswaren en zelf brood klaar maken. Met je man zou ik afspreken; of ik ga mee, maar ik eet volgens de voedingsvoorschriften die worden geadviseerd, of ik blijf thuis.

    Zij willen toch ook een gezond kindje/ kleinkind?
     
  4. Perziq

    Perziq Lid

    19 feb 2017
    14
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ja, ik heb ook al gezegd dat de verloskundige het hem wel een keer kan uitleggen als hij het niet gelooft.

    Mijn schoonmoeder is gewoon Nederlandse. Mijn schoonvader is als klein kind naar Nederland gekomen. Na hun pensioen zijn ze teruggegaan naar zijn geboorteland. Hun kinderen zijn dus ook in Nederland geboren en opgegroeid.
    Het land waar ze wonen is overigens gewoon een Europees land met een vergelijkbare cultuur als hier. Ik heb daar wel een keer in de supermarkt op een simpel pakje Gouda kaas zien staan dat er rauwe melk in verwerkt was. Dus ik ben daar wel wat voorzichtiger.

    Ja ik ga ervan uit dat zij ook een gezond kind/kleinkind willen. Punt is alleen dat zij nergens een gevaar in zien en er dus ook vanuit gaan dat we een gezond kind krijgen zonder op te letten met wat ik eet.
     
  5. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Hoe irritant t ook is, gewoon vol blijven hiuden en er niet op in gaan. Ik heb ook van die opmerkingen gehad (ook schoonouders in buitenland) die sommige dingen heel raar vinden. Ik reageer dan lekker bot en doe t toch. Maar vervelend is t wel!

    Mijn man is trouwens tegenovergesteld en vindt alles gevaarlijk haha, ook irritant hoor!
     
  6. Paardenbloempje

    21 feb 2016
    55
    34
    18
    Vervelend zeg!
    Ik zou geen gelijk proberen te halen door te overtuigen of wat dan ook want jullie hebben duidelijk een totaal andere visie, en het lijkt me eigenlijk ook niet relevant wat ze denken; als zij jouw keuze maar accepteren. Het is immers jouw zaak en jouw lijf en jouw zwangerschap. (uiteraard ook de zwangerschap van je man maar belangrijke kanttekening; bepaalde dingen niet eten: baad het niet, schaadt het niet en bepaalde dingen wel eten is een discussie)

    Misschien kan je zeggen (en vooral tegen je man) ik begrijp dat jullie het overbodig vinden of onzin maar ik voel me er prettig bij om mij aan de ‘voorschriften’ te houden, dus ik doe het op die manier. Je hoeft me niet te begrijpen maar ik wil dat jullie er wel rekening mee houden, dat zou ik ook erg waarderen, ondanks dat jullie het wat overdreven vinden. Ik ga dus geen @@@@ eten.
     
  7. Trirani

    Trirani Fanatiek lid

    6 aug 2013
    1.256
    1.088
    113
    Vrouw
    Waar ik ben
    Bah, wat een vervelende houding van jouw schoonouders en jouw man. Of het nou 'overdreven voorzichtig' is bij heel lage kansen dat er iets mis gaat, of dat jij 100% gelijk hebt en het inderdaad echt gevaarlijk is, is gewoon niet relevant.

    Zolang jij de baby niet schaadt (en dat doe je niet), heeft jouw man jouw wensen gewoon te respecteren over voedsel dat jouw lichaam in gaat, en jouw schoonouders al helemaal aangezien ze geen ouders van de baby zijn.

    De bemoeienis vind ik naar, en laatdunkend. Afgezien van het feit dat het logischer is om het RIVM te volgen dan 'n=1 of 2 o.i.d... het ging bij mij goed"..
    Blijf bij jouw wensen voor jouw eigen lichaam. Mits je de baby niet schaadt, en dat doe je met wat ik lees juist niet, ben jij over jouw lichaam de baas.
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  8. Visje79

    Visje79 VIP lid

    9 jan 2019
    5.029
    5.934
    113
    Vrouw
    Poeh wat onhandig idd. Gaat natuurlijk ook meestal goed, maar als het mis is, is het goed mis. Misschien is er iemand (helaas) ervaringsdeskundige op gebied van listeria of toxoplasmose met alle nare gevolgen van dien en bindt hij dan in? Er wordt ook gewoon steeds meer bekend over schadelijkheid van bepaalde dingen. En vroeger werden er ook best wel eens kinderen dood geboren of een late miskraam of vroeggeboorte waar ze toen niet van wisten waarvan het kwam, zou goed een infectie geweest kunnen zijn. Ik zou er gewoon wel wat van zeggen bij je schoonmoeder, en anders gewoon geen boter nemen (ik word er misselijk van, of verzin maar iets) en evt zoet beleg, appelstroop mee? Zeg maar dat je laag ijzer hebt en aan de stroop moet van de dokter (zullen ze ook wel onzin vinden :roflmao:)
    Succes!
     
  9. kaaskroketje

    kaaskroketje Fanatiek lid

    20 apr 2014
    1.189
    491
    83
    Vrouw
    in heaven <3
    Ooh wat vervelend.
    Hier ook iets soortgelijk
    So vinden het ook onzin.
    Zoals ze het nu ook onzin vinden dat ik plat moet liggen en niets mag doen. Snappen ze niet is volgens hun aanstellerij.
    Gyn heeft me voorgesteld het dan maar op papier te schrijven maar laat het gewoon zoals het is. Men man is dan weer het tegenovergestelde en zou me het liefst opsluiten in een bubbel met zuurstof en vastbinden op bed
     
    OumSou vindt dit leuk.
  10. Vogeltje90

    Vogeltje90 Bekend lid

    10 sep 2018
    758
    1.187
    93
    Vrouw
    Jeetje, al vinden zij het onzin, dan hebben ze toch nog steeds te respecteren hoe jij wil eteno_O

    Mijn schoonmoeder vindt het volgens mij ook overdreven (ze morrelt altijd wel wat en heeft het ook over het bekende donkere biertje) maar ze let wel mee op of ergens geen rauwmelkse kaas e.d. in zit omdat ik dat niet wil. Maar ze heeft al geen geluk want mijn man en ik zijn ook nog eens vegetariër geworden tot haar grote ontzetting haha:p

    Ik zou inderdaad zeggen: of ze respecteren jouw eetwensen zonder gezeik of je komt niet...
     
  11. Spikkeltje

    Spikkeltje Fanatiek lid

    Met schoonouders zou ik geen discussie aangaan, maar gewoon reageren met: "Ik weet dat jullie het onzin vinden en dat respecteer ik. Ik vind het geen onzin en ik reken erop dat jullie dat ook respecteren" en dat als een soort kapotte grammofoonplaat bij iedere opmerking herhalen.

    Voor man zou ik een consult boeken bij de verloskundige waar ze hem wat leert over de gevaren van listeria, toxoplasmose etc. Volgens mij staat er hier bij de Vlinders het verhaal van een kindje dat zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapt zou zijn door toxoplasmose waardoor de moeder de zwangerschap moest beëindigen. Dat zou ik hem ook laten lezen.

    Verder zou ik hem haarfijn duidelijk maken dat hij er van mag vinden wat hij wil maar dat het niet kies is om je (zwangere) vrouw af te vallen ten overstaan van je ouders, dus op vakantie reken je op zijn steun of je blijft thuis.
    Sterkte, ik weet een heel klein beetje hoe het is, bij de zwangerschap van mijn eerste hadden we een etentje ter ere van mijn opa's verjaardag en in het restaurant heeft de hele familie tegen me zitten zeuren omdat ik de carpaccio weigerde, geen salade wilde en slechts één kopje koffie na nam. Ze waren allemaal ontstemd dat ik het etentje "verpest" had met mijn "aanstellerij", nu best ze konden me allen mijn rug op. Gelukkig kreeg ik 100% bijval van mijn man.
     
    sarah28 vindt dit leuk.
  12. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Nou ja zeg. En als je baby straks geboren is, mag je het best laten huilen hoor en hoeven ze echt niet om de 2 uur aan de borst, steeds oppakken, nee dan verwen je ze en huilen is goed voor de longen.... Wat ik hiermee wil zeggen?
    Nu gelijk duidelijk zijn. Mijn baby in mijn biik en ik bepaal. Mooi dat jullie het allemaal onzin vinden, ik niet.
    Mij belachelijk maken? Helemaal prima, tot ziens! Of helemaal niet komen.
    En je man mag wel wat meer voor je opkomen ipv voor zijn moeder.
     
    Zoe123, sarah28 en Spikkeltje vinden dit leuk.
  13. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Hier mag men vinden wat hij wil, en zeuren glijdt van mijn rug af. Zolang ze maar accepteren dat ik het anders doe en ze me niet saboteren. Ik zou dus gewoon tegen je schoonmoeder zeggen wat je wensen zijn en dat je het prima zelf wil smeren. Als ze daar niet in mee gaat dan eet ik daar niet. Slapen wel, maar dan haal ik gewoon mijn eigen boodschappen
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.933
    7.855
    113
    Vrouw
    Ik zou tegen jouw man zeggen dat hij of niet moeilijk mag doen of dat je hem net zo lang YouTube documentaires laat zien tot hij het snapt.

    Tegen schoonouders : sorry ik ben misselijk en kan maar weinig verdragen. Ik haal zelf even wat dat ik wel naar binnen krijg.
     
  15. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Ik heb nog niet alle reacties gelezen - dus ik ben vast spuit 11. Maar wat respectloos!

    Zelfs áls ze gelijk hadden (wat dus niet zo is), is het nog steeds jouw lijf, jouw baby en dus jouw beslissing.
    Wat betreft je man thuis, inderdaad misschien met hulp van verloskundige of het voedingscentrum ofzo? Dat het vroeger niet zo was, betekent niet dat het vroeger juist was. Erg inzichtloos wat mij betreft. Vroeger hadden we ook geen autogordels. Ja, dat ging bij ons ook goed (want ik leef nog en vertel dit na) - maar een oom van mij is wel door zn voorruit gevlogen op de A2.

    Persoonlijk zou ik betreft je schoonouders vóór de vakantie al duidelijk maken hoe je het wilt en dat je geen discussies aangaat als je daar bent. Zelf ben ik nog erger en zou ik gewoon niet eens daar gaan logeren als ze niet akkoord zijn. Of stug in de stad gaan ontbijten/lunchen/dineren als ze niet open staan voor je wensen. Het zijn tenslotte geen overdreven persoonlijke wensen, maar alom bekende voedingsvoorschriften. ‘t is goed met ze.
     
  16. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ik herinner me ineens weer dat wij met mn zoontje van bijna 1 naar mijn schoonouderd gingen en ik elke dag voor hem aardappels met groenten maakte, omdat ik niet wilde dat hij het gekruide eten van daar at (hij had als klrintje enorm veel krampen). Vonden ze ook raar maar lieten mij mn gang gaan, ze wrten dat ik zo ben dat hoe meer je me opdraagt om iets te doen, hoe minder ik geneigd ben om dat te doen en nog meer mijn eigen gang ga.
     
  17. Rabia2000

    Rabia2000 Nieuw lid

    15 jul 2019
    2
    1
    1
    Vrouw
    Oei vervelend. De tip die ik kan geven is om hen te laten uitleggen (door verloskundige of diëtist, of zelf) wáárom het een risico is om rauwe dierlijke producten te eten. Vaak legt iemand het uit aan de hand van de gevolgen maar de oorzaak erachter is vaak overtuigend. De oorzaak gaat om de micro-organismen (bacteriën e.d.) die in de rauwe producten zitten. Micro-organismen van dierlijke producten kunnen goed in het lichaam van mensen groeien omdat de omstandigheden vergelijkbaar zijn (zoals Ph, aw-waarden). Daarnaast gaan de micro-organismen dood door het verhitten van dierlijke producten. Bij rauwe producten is dit niet of onvoldoende gedaan, waardoor je risico loopt op besmetting van micro-organismen. Dit betekent niet dat je gegarandeerd ziek wordt, omdat niet elke dierlijke product drager is van ziekmakende micro-organismen.

    En idd dat van alcohol enz. De voedingsadviezen zijn gericht op het verlagen van de risico's op.. Je kan ze uitleggen dat het drinken van alcohol niet betekent dat je gegarandeerd zwangerschapscomplicaties krijgt en andersom ook. Het is alleen wel wetenschappelijk bewezen dat je daarmee het risico erop verkleind.

    Ik hoop dat ik je zo heb geholpen, veel succes en stay strong. Het is natuurlijk ook jouw baby en die wil je zoveel mogelijk beschermen!
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.
  18. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.850
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat zij het overdreven vinden is hun ding maar geef gewoon aan dat jij je er onprettig bij voelt om sommige dingen te eten.
    Ik begrijp hun ook wel een beetje. We slaan ook wel een beetje door met zijn allen. Droge worst heb ik overigens ook gewoon gegeten tijdens mijn zwangerschappen ;)
     
  19. Hakoek

    Hakoek Bekend lid

    20 jun 2013
    760
    768
    93
    Pfffff ik houd hier zo NIET van hè.... Wat hebben zij er nou voor last van als jij da bruine biertje niet drinkt??
    Als dit toch is wat jij wilt, wie zijn zij dan om je daarover aan te spreken! En je doet het niet voor jezelf he, dit doe je voor jullie (klein)kind!

    Ja inderdaad, 30 jaar geleden mocht meer dan nu, over 30 jaar zal het ook vast weer anders zijn.
    Ik volg ook streng de regels van nu op. En ik krijg ook weleens te horen dat dat vroeger anders was.
    Nou, prima, vroeger waren er ook meer doodgeboren kinderen, miskramen, gehandicapte kinderen, enz enz enz

    Het wordt niet voor niets afgeraden. De kans dat er iets gebeurt is klein, maar mocht er wel iets zijn met de baby, door iets wat jij hebt gegeten of gedronken, heb jij dat gedaan, en dat vergeef je jezelf niet. Die last gaan ze dan ook niet van je overnemen hoor!
    En 'dat gebeurt mij niet'.... Klopt, zo dachten waarschijnlijk ook de moeders bij wie het wel gebeurde.

    En je man mag weleens wat meer achter je gaan staan als jullie bij zijn ouders zijn.
    Zelf heb ik een vriend die beter op de hoogte is van wat ik wel en niet mag dan ik, dus wat dat betreft heb ik gelukkig niks te klagen. Maar zodra zijn ouders iets benoemen, springt hij er bovenop.
     

Deel Deze Pagina