Zenuwachtig voor eerste echo. Man toont geen medeleven.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lisa890, 14 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Ik moet dit even van me afschrijven denk ik.
    Woensdag heb ik mijn eerste echo. Ik voel me erg onzeker, angstig en nerveus omdat het in december fout is gelopen en ik heb zo'n enorme angst dat er woensdag opnieuw enkel een leeg vruchtzakje zal zijn.
    Ik heb al vaak getoond en gezegd aan mijn man dat ik bang ben maar hij negeert dit compleet.
    Vanavond vroeg ik hem dan of hij geen zenuwen heeft voor woensdag. Meer dan een kille "nee" kwam er niet uit en zijn aandacht ging terug naar tv.
    Ben zo kwaad buiten gegaan, even stoom afgelaten en met de hond gaan wandelen.
    Terug thuis zei ik hem dat ik het gevoel heb dat ik helemaal niet gesteund wordt tijdens deze onzekere weken en dat hij meer medeleven mag tonen.
    Hij zegt hierop dat hij geen zin heeft om er met zo'n negatieve kijk mee om te gaan. Dat snap ik wel maar hij beseft duidelijk niet door welke emotionele rotweg ik ben moeten gaan tijdens de miskraam, na de curretage en tijdens de hele MMM erna. Ook tijdens de MMM heb ik constant het gevoel gehad dat ik hier alleen in sta.
    Als alles goed gaat is hij mee aan boord en vrolijk en blij maar als ik negatieve gevoelens uit kan ik gewoon voor niets op hem vertrouwen..
    Ik stoor me hier mateloos aan en heb ook geen zin/kan niet acteren en doen alsof alles goed zit.
    Het zit nu op een punt dat ik eigenlijk liefst alleen naar de echo ga woensdag. Hij toont zo weinig interesse en ik mag er al van uit gaan dat als er tranen komen woensdag (goede of slechte) ik gewoon weinig steun mag verwachten van hem..
    Hij ligt alweer te snurken naast mij dus ligt er duidelijk toch niet wakker van..
    Ik weet eigenlijk zelf niet waarom ik dit deel... ik moest het denk ik allemaal even kwijt :(
    Het is al een heftig jaar geweest en ik heb het gevoel alsof ik alles alleen gedragen heb :(
     
  2. Seraphine

    Seraphine Lid

    14 sep 2019
    83
    66
    18
    Wat een rotgevoel om je zo alleen in je relatie te voelen. Ik zou dan ook alleen naar de echo gaan. Laat het er maar op aankomen als hij zich afvraagt waarom hij niet mee is daar naartoe. Dan kun je het hem nog eens duidelijk maken dat je totaal geen steun van hem krijgt.

    Sterkte!!!
     
    Cedi vindt dit leuk.
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Ohh mannen.. snap maar al te goed dat je jouw gevoelens wilt delen en hierin steun nodig hebt van je partner. Nu ga ik even heel erg generaliseren, maar herken dit heel erg ook in mijn partner. Mannen komen over het algemeen minder makkelijk bij hun gevoelens, tonen geen emotie en als ze iets voelen denken ze: ik kan het toch niet veranderen dus waarom zou ik er negatief over blijven denken. Vrouwen daarentegen: piekeren, nadenken, twijfelen.. nog een keer nadenken, heel veel emoties komen los en deze wil je kwijt. Nu heb je ook nog een berg hormonen die het ook niet makkelijker maken.

    Wat ik denk.. Probeer op een rustig moment je gevoel met hem te delen zonder verwijten naar hem toe.. En niet in je eentje naar de echo gaan hoor, ik heb niet het idee dat hij zich geen zorgen maakt, maar dat hij zich eerder afsluit omdat dat zijn manier is om met gevoelens om te gaan. Stort je hart even uit bij je vriendinnen, of hier, zodat je het in ieder geval kwijt kan, dan is de hevigheid van de emotie eraf en kun je hem daarna misschien vertellen wat je nodig hebt van hem.. Misschien is een knuffel al voldoende?
     
    Apie1 vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 15 sep 2019
    Laatst bewerkt: 15 sep 2019
    Voor mannen is het gewoon anders. Bij mijn eerste had mijn man er minder een binding mee, was gewoon erg abstract.

    En nu vond hij het anders omdat hij al vader is en ook spannend omdat ik de vorige zwangerschap bijna t loodje legde. Maar.... Het is alsnog anders. Hij kon weinig met zorgen, met elke keer dat ik nieste en een steek voelde dat ik dacht: gaat dit wel goed? En wat moest hij aan met een vrouw die elk wc bezoek toiletpapier bestudeerde?
    En weet je? Het frustreerde mij wel maar ik snapte het ook. Als zich hij elke dag zoveel zorgen om mini dingen en niets wat ik zei of deed hielp en dat echt bijna 2 week pfoe. Is ook niet makkelijk voor een man.
    Iedereen gaat er anders mee om en dat moet je ook respecteren. Het is ook echt anders voor een man dan wanneer je zelf alles voelt. Zij staan letterlijk aan de zijlijn toe te kijken. En hoe onnozel sommige vrouwen ook roepen dat 'wij zijn zwanger' realiteit is toch echt dat je het alleen bent. Het is anders om de hormonen door je lijf te voelen gieren.

    Weet je wat mij hielp? Mijn allerbeste vriendin. Die wist hoe het is om vrouw te zijn, hormonen die door je lijf gieren waardoor je nu eenmaal anders reageert en ik kon ook gewoon lekker klagen bij haar over pijnlijke borsten, onzekerheid etc. Ook in de mmm was zij echt mijn steun en toeverlaat. Ze begreep mij op vrouw niveau.

    En je man? Het interesseert hem echt wel, maar hij kan je zorgen toch niet wegnemen en weet ook gewoon niet wat hij ermee aanmoet omdat hij ook een andere copingsstrategie heeft. Praat er eens rustig over dat je hem ook begrijpt en niet zo'n gesprek voeren midden in de 'help ik zit in de stress om woensdag' modus.

    En verder: wat hij ook zegt en hoe steunend ook hij wel zou zijn, ook hij neemt je zorgen niet weg. Daar heb je de echo voor nodig. En zelfs al heb je alle steun van de wereld, het is alsnog een eenzame angst die je door gaat. Want JIJ voelt alles wat in je.lijf gebeurt. Een ander niet.
     
    Apie1, Louise11110 en Suuster vinden dit leuk.
  5. Dikkiedikk

    Dikkiedikk Niet meer actief

    Je moet niet verwachten dat je partner precies hetzelfde voelt zoals jou. Ik heb aan mijn partner ook gemerkt dat hij ondanks onze miskramen ook positief bleef. Hij begon op een gegeven moment ook te zuchten als ik weer voor de 10000e keer begon over onzekerheid (op het moment zelf besefte ik het me niet, achteraf gezien was ik behoorlijk irritant.)

    Zoals hierboven omschreven denk ik ook dat het misschien zijn manier is om zich even af te sluiten en zo min mogelijk gevoelens te laten zien. Mannen willen toch altijd het haantje zijn.

    Ga vooral niet alleen naar de echo toe. Ga eventjes afleiding zoeken want meer kun je nu toch niet hoe lastig dat ook is.

    Ik duim voor je!
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    #6 GroeneBomen, 15 sep 2019
    Laatst bewerkt: 15 sep 2019
    Tip, meeste mannen houden van praktische ondersteuning, daar kunnen ze wel wat mee. Als ik in de nacht niet kon of kan slapen, masseerde hij mij met liefde. Of laat het bad vollopen of geeft ontbijtje op bed zodat ik even rustig aan kan doen. Of als ik zei dat ik gek in huis werd, dat hij zei; prima, gaan we nu er even uit. Of als ik zei; ik heb zo'n zin in patat nu, dat hij dat ophaalde. Of als ik aangaf dat zoon te druk was even nu en het mij teveel werd, ging hij gelijk met zoon op pad zodat ik echt even stilte in huis had.
    En dat is ook steunen :) maar wel op een manier waar hij iets mee kan. Zelfs iets simpels als na een rotnacht dat ik badend van het zweet wakker werd, dat hij spontaan de dag erop bed verschoonde in de hoop dat ik na zo'n nacht in een fris bed beter zou slapen. Voelde wel van: oke, je observeert en luistert wel naar mij :) en je wil helpen. En omdat veel niet spontaan gaat, vroeg ik om bepaalde dingen, zoals de patat..
     
    Nieuwsgierigbijtje, Ysabella en NiVa0230 vinden dit leuk.
  7. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    T is al veel gezegd maar veel mannem doen zo, totdat t over hun eigen gezondheid gaat trouwens, dan gaam ze ineens wel ongeveer dood bij ern verkoudheid.

    Mijn ervaring is ook n beetje zo maar bij elke echo zag ik dat hij toch ook herl beel zenuwen had en opgelucht was als t voorbij was en goed nieuws had gehad. En idd deel t met iemand die het meer begrijpt/weet hoe t is, zoals hier :D
     
  8. Cedi

    Cedi Niet meer actief

    Ik ben het eigenlijk niet echt met de reacties eens. Ik vind het persoonlijk erg lomp van je man. Mannen zijn echt geen gevoelloze robots, in ieder geval niet de mannen die ik ken. Als hij merkt dat jij als partner ergens mee zit, vind het echt niet kunnen als hij je niet even troost. Hoewel sommige mannen inderdaad minder emotioneel zijn, moet dat geen excuus zijn om als een eikel te reageren.

    Je kunt misschien idd ook een praktische aanpak proberen! Misschien kan je man daar meer mee.
     
  9. Seraphine

    Seraphine Lid

    14 sep 2019
    83
    66
    18
    Precies, dit vind ik ook
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.009
    25.457
    113
    Eens met @Cedi. Ook mannen kunnen zich prima inleven in andere mensen. En zeker als die persoon je (zwangere) vrouw is. Kom op hoor.. De man van ts reageert als een eikel.

    Mijn tip is om te gaan praten. Waarom voel je je bang, onzeker, verdrietig. Wat verwacht je specifiek van je man? Leg uit dat dit alles belangrijk voor je is en dat je hem mist hierin.
     
    Marbloempje en Cedi vinden dit leuk.
  11. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Je moet sommige mannen ook gewoon helpen,aangeven wat je wil. 'ik wil nu een knuffel' kunnen de meeste meer mee dan maar gokken wat ze moeten doen omdat hun vrouw zo hoog in de emotie is dat ze niet weten of ze dooddoeners moeten zeggen in de hoop dat je je beter voelt (favoriet van mijn man grrr), niets moet doen, je uit laten razen, je vast moeten pakken (wat ik zelf bv absoluut niet wil in het hoogtepunt van de stress dus dat eindigt dan in conflict) etc. De mannen zonder goede antenne moet je ook even helpen met wat ze kunnen doen om je te steunen. 'ik wil dat je even de tv uitdoet en naar mij luistert, je hoeft niets te zeggen alleen maar te luisteren' voordat je je verhaal doet.

    (En hij zat ook stik zenuwachtig bij de echo, bleek, zweethanden, 2 nachten ervoor niet geslapen etc dus mannen hebben ook echt hun zorgen erom maar t is anders dan het in je eigen lijf gebeurt. Mijn man zat mij wel even raar aan te kijken dat ik wc papier bestudeerde en ik paniek zei: ik wil ander wc papier zonder roze motief!)
     
  12. Cedi

    Cedi Niet meer actief

    Je hebt helemaal gelijk hoor, communicatie is echt superbelangrijk, maar ik denk dat ts toch wel duidelijk communiceert hoe ze zich voelt. Ik ga er eigenlijk vanuit dat elk mens wel weet hoe je ermee om moet gaan als je partner zich verdrietig/alleen/niet gesteund voelt. En misschien is dat wel een verkeerde aanname van mij hoor. Ik snap dat een emotioneel gesprek aangaan voor sommige mensen moeilijk is, maar als je zwangere partner dat nodig heeft mag je toch wel ff je best gaan doen :p
     
  13. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Bedankt voor jullie eerlijke en meedenkende reacties dames!
    Intussen is het gelukkig alweer bijgelegd. Alleen jammer dat er telkens een ruzie aan vooraf moet gaan voor we zoiets kunnen uitpraten, maar goed..
    Zucht.. mannen inderdaad!! Het ene moment denk ik echt "gevoelloze zak!!" Maar een ander moment merk ik wel echt dat hij gewoon veel nuchterder denkt en dat ook van mij verwacht, of dat hij soms gewoon niet verder wil denken dan nodig is, omdat mannen gewoon minder alles overdenken en piekeren zoals jullie zeggen..
    Achja.. Ik verwacht niet dat hij nu plots alle medeleven zal tonen. Wel een supergoede tip om hem mij meer praktisch te laten steunen dan emotioneel! Hier ga ik wat mee aan de slag denk ik :D
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  14. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik vind dat een man een vrouw wel dient te steunen en zeker ook als zij emotioneel is. Ik schrik ook best wel van de reacties dat een man niet kan inleven in een ander en dat zij daar niet zo bezig mee zijn.

    Als mijn man mij niet op alle vlakken steunt, dan zou ik mij zeker ongelukkig voelen. Vooral als een vrouw zwanger is dan is ze heel erg onzeker over bepaalde dingen, voorwat is hij je partner? Jullie horen het beste uit elkaar te halen.

    En communicatie is ook heel erg belangrijk , hoe breng je dingen over. Het is ook van groot belang om eerst naar jezelf te kijken en ook aangeven bij hem van, ik weet dat ik er weer over ga beginnen sorry. Ik wil je hoofd ook niet moe maken of jou ermee lastig vallen. Maar ik vind het fijn om met jou te praten. Dan wacht je af wat hij gaat zeggen. Je moet het gesprek eerst een positieve draai aangeven voordat je begint met het gesprek en kijken hoe hij erin staat. En ook het gesprek niet te langdradig maken en nooit hem erbij betrekken. Het gaat om jou en dan laat je het gesprek ook over jou gaan.

    En soms hoef je ook helemaal niks te zeggen en geef je aan dat je even wilt knuffelen. Nogmaals communicatie is de sleutel tot alles.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  15. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Misschien vindt je man het zelf lastig om er mee om te gaan?
    Ik kreeg begin dit jaar een miskraam, iets waar we totaal niet op gerekend hadden (op de zwangerschap ook niet overigens, maar mijn man was er zo dolblij mee, hij wilde heel erg graag een vierde).
    Toen ik 4 weken later weer een positieve test in handen had en dat eng vond (ik was ondertussen helemaal gewend aan het idee van een vierde en wilde niets liever dan dat), zei mijn man alleen:' Nou, eerst maar afwachten hoor.'
    Dat kan als niet meelevend geïnterpreteerd worden, maar het was voor hem gewoon zijn mechanisme om om te gaan met zijn angst dat het weer mis zou gaan. En natuurlijk had ik liever met hem gedeeld dat ik het eng vond, en gehuild bij hem en constant over mijn angst gepraat, maar ik kon hem juist helpen door er niet teveel over te praten, en het met hem samen af te wachten. Betekent niet dat ik helemaal niet benoemd heb dat ik het spannend vond, hoor, maar niet dagelijks.
    Dus ik vind het twee kanten op werken, natuurlijk is het fijn al je man klaar staat voor je, maar andersom heeft een man ook iets nodig van ons als vrouw. En in ons geval is dat juist niet teveel er mee bezig zijn, maar samen afwachten.
    Daarnaast blijft het denk ik goed om te zeggen wat je nodig hebt, in plaats van het blindelings te verwachten. Ik denk dat veel mannen het gewoon lastig vinden om het zelf in te schatten. Zo voelde ik me tot 18 weken zwangerschap echt rot, zo doodmoe was ik. Ondertussen is mijn man zo ver dat hij dan kan vragen wat ik nodig heb. Toen kon ik benoemen dat ik het fijn vond als hij de kinderen wat vaker op bed legde, en dat de vaatwasser leeg was als ik 's morgens beneden kwam. Dat heeft hij moeiteloos opgepakt (en ook weer laten vallen sinds ik me weer beter voel :roflmao:). Door de jaren heen leerde ik om te zeggen wat ik van hem verlangde in dat soort situaties, hij heeft geleerd om mij te vragen waar ik behoefte aan heb. En dat werkt, bij ons dan :)
     
    sarah28 en NiVa0230 vinden dit leuk.
  16. sportmeisje

    sportmeisje Actief lid

    8 sep 2014
    271
    246
    43
    Wauw!! Dat klinkt als een droomvent! ;)
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Hahaha gelukkig heeft hij ook zijn minpunten, ik moet wel ergens op kunnen foeteren af en toe :p
     
    sportmeisje vindt dit leuk.
  18. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Wat fijn dat jullie het hebben kunnen uitspreken!

    Ik bedoelde ook verder niet te zeggen dat 'mannen' (of mensen die hun gevoel niet snel laten zien) dan maar het recht hebben om zo gevoelloos te reageren, maar meer om te laten zien hoeveel verschil er kan zitten in omgaan met emotie tussen man en vrouw (of mensen).

    Ik vind het zeker belangrijk dat je je emotioneel gesteund voelt door je partner, maar misschien kan dat niet altijd op het moment dat jij het verwacht. Zeker niet wanneer je hoog in je emotie zit en de ander daardoor misschien juist dicht slaat omdat de ervaring of verwerking van die emotie anders is. Dat is verder niet goed of fout, vind ik.. Je kan het hooguit, als het wat meer bekoeld is, uitleggen hoe je dat hebt ervaren en of je er samen aan kunt werken om duidelijker aan te geven wat je op dat moment nodig hebt van elkaar.
     
  19. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.055
    875
    113
    Vrouw
    Lisa890 vindt dit leuk.
  20. Lisa890

    Lisa890 Fanatiek lid

    28 aug 2018
    1.928
    2.408
    113
    Vrouw
    Super!! De meting kwam op 7+4 en daar zit ik juist op! Een flink hartje gezien ❤ Het voelde zo bijzonder na de ellende van de miskraam en MMM.
    Mijn man heel nuchter toen we thuis waren "ik zei toch dat het goed zou zitten" :rolleyes:
    Nou ja we zijn ongelooflijk blij en hebben al heel wat afgeknuffeld :oops::roflmao::roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina