Man verslaafd....

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door auroraa, 15 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Mijn vriend en ik zijn 15 jaar samen. We hebben 2 jonge kinderen. Voordat we kinderen kregen hebben we veel gefeest samen. Mijn vriend is een paar keer gestopt met roken. Dit lukte soms een paar weken, maar hij had, tja het bekende verhaal bij een verslaving, elke keer wel weer een "excuus" om te beginnen. Voordat ik kinderen kreeg rookte ik wel eens op een feestje. Maar ik ben met alles gestopt toen ik besloot moeder te worden. Ik vind dat niet bijzonder ofzo, ik vind dat je je verantwoordelijk moet nemen. Mijn vriend is een hele goede vader, doet alles voor de kinderen. Maar dat roken... naast roken blowt hij ook en hij drinkt. Hij drinkt élke avond. En ik ben het dus beu. Wij hadden een afspraak, hij zou stoppen als hij vader zou worden. Maar dat is niet gelukt. En ik veroordeel hem daar enorm voor. Hij had een vader die alcoholist was. Ik weet niet zo goed wat te doen. Ik wil niet langer naïef zijn. Misschien moet ik hem voor het blok zetten als hij niet stopt/hulp zoekt dan ga ik weg met de kinderen. Ik wil dit niet als voorbeeld voor ze en ik wil zelf niet langer mn kop in het zand steken. Ik vind het ook echt onaantrekkelijk, ik knap er op af. Maar ik zit er zó mee :( wat nu? iemand tips?
     
  2. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.198
    2.837
    113
    Hoeveel drinkt hij dan?
    Ik zou een goed gesprek met hem aangaan..
     
  3. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Elke dag eigenlijk wel, dus ook doordeweeks. Soms 1 glas wijn, soms meer. En soms een hele fles. Ik merk dan verder niet echt iets aan hem. Gesprek ben ik al zo vaak aan gegaan. Vaak wordt hij boos. Vaak geeft hij me gelijk. Maar iets veranderen? Nee
     
  4. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik drink ook elke dag een glas wijn :|
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Wat lastig voor je. Uiteindelijk zal je daarin een grens moeten trekken.
    Hij zal er óf serieus iets mee moeten gaan doen, of niet maar dan maak jij daarin je eigen beslissing wat je wil.
    Hij lijkt het dus wel te begrijpen maar er niets aan te kunnen veranderen.
    Hij zal uiteindelijk iets moeten veranderen om samen gelukkig te blijven. Maar jij zal die grens voor jezelf moeten trekken. Hij kan dan hulp zoeken en veranderen of jij zal een beslissing moeten nemrn wat jij wil als hij daarin niet mee kan gaan.
     
  6. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Hoi Spruitje80 ja daar heb je helemaal gelijk in! Bedankt voor je reactie. Het komt vaker voor dat hij een fles drinkt dan alleen 1 glas. Het is niet alleen het drinken, vooral ook het roken stoort me. Het begint al zodra hij net wakker is. En hij hoest heel veel, want hij heeft ook nog astma. Ik vind het daarom nog onbegrijpelijker. En tja, blowen dus ook. Maar het klopt helemaal wat je zegt, ik zal zelf die grens moeten bepalen.
     
  7. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Nou, vind elke dsg een glas wijn niet echt schokkend ofzo...:oops:
     
    wishfulthinking vindt dit leuk.
  8. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    Ik heb geen ervaring met een verslaafde vader van mijn kinderen maar wel met een verslaafde ex vriend en meerdere familieleden, helaas. Allereerst weet ik hoe moeilijk het is helemaal eerlijk tegen jezelf erover te zijn. Een glas per dag lijkt niet veel, maar is waarschijnlijk ook niet het realistische beeld van wat er echt aan de hand is. Ik denk dat je er anders geen topic over zou openen.

    Je hoeft het vind ik niet op zwangerschapspagina neer te zetten, maar wees eerlijk tegenover jezelf. Hoe ver gaat de verslaving echt? Hoe is het voor jou en de kinderen om er mee om te gaan? Wat zijn jou realistische verwachtingen aan je man/ jullie relatie en wat verwacht je in een stabiele thuissituatie voor jou en voor je kinderen? Daarna kun je in gesprek gaan.

    Ik weet helaas ook uit ervaring hoe sterk een verslaving kan zijn. Bij verslaving heb je over het algemeen wel professionele hulp nodig. Ik weet niet in hoeverre hij bereid is daaraan mee te werken.

    Het roken is natuurlijk niet goed voor zijn gezondheid en astma. Echter zolang hij buitenhuis rookt lijkt mij dat wel een verslaving waar alleen hij de gevolgen van draagt. Al begrijp ik je zorgen met betrekking tot het roken natuurlijk ook, lijkt dit mij de "minst erge" verslaving.
     
  9. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.623
    113
    Hij is dagelijks bezig met roken, blowen (drugs), en alcohol drinken. Dat is is dus echt een meervoudige verslaving. Zeker aangezien hij niet kan stoppen (anders had hij dat wel gedaan). Zelfs jij als partner en zijn kinderen zijn niet belangrijk genoeg om te stoppen. De verslaving is sterker.

    Een hele fles drinken door de week en in het bijzijn van kinderen is niet normaal. Hetzelfde is van toepassing op dagelijks blowen! Gewoon drugs dus...

    Ga geen dingen van hem verwachten die hij niet waar kan of wil maken. Hij is een slecht voorbeeld en onverantwoord bezig als ouder. Als je onder invloed bent kan je niet meer normaal handelen. En je hebt er steeds meer van nodig voor hetzelfde effect.... Daarbij je wilt toch niet dat je kinderen dit normaal gaan vinden en het zich gaat herhalen. Kijk naar zijn eigen vader....

    Ik zou de relatie verbreken. Hij moet alleen voor zichzelf clean worden. Niet voor een ander. Dat lukt alleen als je het zelf wilt. Maak opnames als bewijs en geef aan dat hij de kinderen alleen onder toezicht mag zien. Betrek ook anderen bij je zorgen zodat meer mensen hem aan kunnen spreken.
     
  10. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik vind elke dag (minimaal) een glas wijn dus wel problematisch klinken en al helemaal in combi met blowen.

    Wat te doen? Geen idee...dat weet alleen jij, maar je kindjes zullen het wel meekrijgen natuurlijk.
     
    pippa26 en Caithy vinden dit leuk.
  11. Beebylove

    Beebylove Fanatiek lid

    11 mrt 2013
    1.850
    644
    113
    Vrouw
    Een verslaving gaat ook niet ok de hoeveelheid, maar het niet zonder kunnen/willen.
    Enige wat echt helpt is ze voor het blok zetten. Laat hem een afspraak maken bij brijder. Ga met hem mee erheen, hoeft niet perse naar binnen te zijn, maar je zeker weet dat hij gaat.
    Verslaafde personen zijn een kei in manipuleren, laat dat dus niet gebeuren. En als hij zegt, ga je me controleren als een klein kind, Ja dat ga je idd doen. Jij bent degene die nu voorwaarden stelt en niet hij.
    Hij gaat het moeilijk krijgen, jij ook, en het zal niet meteen goed gaan. Vraag zelf op gesprekken aan hoe je er mee om kan gaan en waar je op moet letten.
    Kies voor jezelf en je kinderen, want het kan van kwaad tot erger worden en dat wil je echt niet.
    Ik kan je eventueel heel veel informatie toe sturen, maar dat is een mail en weet niet of ik dat hier via pb kan doen eigenlijk. Heb een verslaafde in mijn directe omgeving en heb van diegene zn partner alle info gehad zodat we met zn alle weten hoe of wat om de kans van slagen groter te maken. Is allemaal via solutions. Diegene is daar 6 weken opgenomen geweest namelijk. Nu al een half jaar clean
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  12. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Dat staat er ook niet. Er staat elke dag minimaal 1 glas wijn. Dat kan dus ook een hele fles zijn. Ik hou het niet exact bij.
     
  13. auroraa

    auroraa Niet meer actief

    Bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wat aan. Ga goed na denken en het gesprek aan
     
  14. Jennifer93

    Jennifer93 Actief lid

    3 okt 2013
    400
    209
    43
    Vrouw
    Moeder
    Ik kom uit een gezin met een alcoholist als vader, en zijn vader was ook alcoholist.
    Inmiddels is hij al zon 6 jaar overleden, door de combi van veel drinken en roken kreeg hij keelkanker. En overleed op nog geen 55 jarige leeftijd.
    Hij dronk wel wat meer dan 1 fles wijn per dag,
    Maar ik zou er zeker duidelijkheid in scheppen!
    Mijn man drinkt ook elke avond een glas wijn. Maar heeft ook jaarlijkse stop maanden, en dagen dat hij niets drinkt. Hij heeft het dus absoluut niet nodig maar vind het gewoon lekker.
    Als het te veel word naar jou idee, is het belangrijk dat je snel en duidelijk reageert. Leven met een alcoholist is zeer zwaar. Ze manipuleren en zijn egoïstisch. Hem voor keuzes stellen helpt niet, hij kan namelijk niet voor jou kiezen als hij echt verslaafd is , al zou hij hetwillen. Opname is gebruikelijk. Vooral bij een meervoudige verslaving is dat heel belangrijk. 2 of 3 maanden in een gesloten kliniek.
    Laat het niet sloffen!
    Je wilt geen alcoholist is je gezin!
    Je wilt niet dat je kinderen dat voorbeeld hebben!
    Ik heb het meegemaakt, maak alsjeblieft een verstandige keuze en wees er niet laconiek in!
    Maar bovenal heel veel sterkte!
     
  15. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.965
    7.895
    113
    Vrouw
    In jouw op lees ik het vrij zwart wit. Je wilt dat hij helemaal stopt. Heb je hem al een keer gevraagd een bepaalde hoeveelheid maximaal aan te houden. Bijvoorbeeld door de weeks niks drinken/blowen en in het weekend max 2 wijn op een avond, dus max 4 wijntjes per week (ik noem maar iets). Blowen 1x max per maand en dan niet drinken (ik noem wederom maar gewoon een getal) Zo kan je misschien meer inzicht krijgen of hij verslaafd is of dat hij geen zin heeft om helemaal niet meer te drinken.
     
    Zoe123 en Biny vinden dit leuk.
  16. brocante

    brocante Bekend lid

    27 aug 2013
    645
    811
    93
    Hij beloofde te stoppen zodra er kids waren toch?
    Als dit belangrijk voor jou is, waarom heb je dat überhaupt op deze manier afgewacht?

    Sorry, je had eerder op je strepen moeten staan. Jouw man is over jouw grenzen gegaan, jij komt laat met de constatering.
    Ga het gesprek aan. Wat wil jij conceet? Wat is realistisch?
     
  17. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.508
    5.608
    113
    Vrouw
    Maar je zegt de ene keer een glas de andere keer iets meer en soms een fles...

    Die fles klinkt als iets incidenteels.. misschien moet je dan duidelijker zijn kn je OP ;)
     
  18. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Als jij je aan zijn gedrag stoort, zou ik het zeker met hem gaan bespreken. Het roken opzich zou voor mij geen reden zijn om bij iemand weg te gaan, blowen ook niet denk ik (ligt er aan in welke frequentie en of het zijn functioneren beïnvloed)
    Een alcoholverslaafde daarentegen kan wel veel schade aanrichten. Je kan echter pas beoordelen of hij ook een verslaving heeft als hij niet goed meer functioneert, schade berokkend aan zichzelf en anderen, afkickverschijnselen krijgt als hij niet drinkt, etc.
    Bespreek het gewoon met 'm, dat jij het onprettig vindt en het best wat minder mag en kijk hoe hij daarop reageert.
     
  19. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Heel handig dat een TS een topic opent en binnen No time haar account laag verwijderen.
     
  20. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    TS heeft al zoveel problemen over haar huwelijk gepost en dan komt er nóg een redelijke problematisch hoofdstuk bij.

    Soms vraag je je af wat mensen zichzelf aandoen. En in dit geval ook kindjes.
     
    brocante vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina