Marathonvoedingen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door IrisB, 20 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hallo,

    Ewout is nu 2 weken en BV kende een aantal opstartproblemen, maar deze week ging alles redelijk vlot, mede dankzij bezoek van lactatiekundige. Dus ik helemaal blij.

    Tot vandaag. Om één of andere reden wil het vandaag niet echt lukken omdat Ewout niet meewerkt bij het drinken. Ik zit nu minstens een uur te voeden (soms zelfs anderhalf) omdat het eerst een soort gevecht is om hem goed aangelegd te krijgen. Ik weet dat hij het kan omdat hij op een gegeven moment perfect aanhapt en dan 5 minuten onafgebroken blijft doordrinken.

    Vraag me nu dus af waarom hij dat niet meteen wil doen, want dit is voor ons beiden bijzonder frustrerend. Ik kijk ook niet echt uit naar vannacht, want overdag valt het wel te doen, maar 's nachts wordt dit vrees ik een uitputtingslag.

    Ik maak me niet echt zorgen over het feit of hij wel genoeg binnenkrijgt (nu ja, niet meer dan de gemiddelde BV starter), want zijn luiers zijn steeds doorweekt/zwaar van plas en hij heeft ook bij zowat elke verschoonbeurt gepoept. Dus dat zit wel goed.

    Is er iets dat ik kan doen om het voeden weer vlotter te laten gaan, of is dit gewoon een fase waar we doorheen moeten (en dus even op de tanden moeten bijten)? Zou het kunnen dat hij te veel melk binnenkrijgt aan het begin en dat hij daarvan schrikt? Alles is wel meteen doorweekt als ik voed omdat er zoveel melk lekt/uit de tepel spuit. Zou het een idee kunnen zijn om voor ik begin eventjes te kolven zodat de ergste druk er af is?

    Alvast bedankt voor je antwoord!

    Groetjes,

    Iris
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Ik denk aan 2 voor de hand liggende oorzaken: de ene kan ongemak zijn, bijvoorbeeld spruw? dit kun je navragen bij de lactatiekundige (telefonisch overleggen?)

    de tweede noem je zelf ook al: veel melk in een keer! Dat maakt dat het niet lekker rustig gaat. slikken of verzuipen als het ware....

    op het moment dat je de voeding voelt toeschieten haal je je kindje af, vangt de spuitende stralen op tot ze afbuigen of gaan druppen, droog dan de borst goed en ook zijn kinnetje en leg opnieuw aan. Nu zal hij in een rustig tempo zijn voeding tot zich kunnen nemen.
    De voeding is dan waarschijnlijk ook wat vetter, zodat hij langer tussen de voedingen verzadigd zal zijn.

    probeer het maar eens uit! Voeden in een houding waar bij je kindje meer rechtop zit kan ook helpen: bijvoorbeeld in de rugby houding (onder de arm door, kun je elkaar ook gezellig aankijken!)


    succes verder,
    heidi margit
     
  3. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hallo Heidi Margit,

    Bedankt voor je antwoord. Gisteren ging het plots een hrrl stuk beter, leek wel alsof Ewout het licht gezien had: hij raakte de borst nog maar of hij hapte al goed aan. Ik snap er niks van, maar goed, hopen dat het zo blijft.

    Ik kan eventueel wel een lk bellen ivm spruw (better safe than sorry), maar vroeg me af of je spruw niet steeds ziet, nl. witte plekjes in mondje van baby en zelf moet je toch ook symptomtn hebben? Of kan spruw gewoon stiekem en onzichtbaar opduiken?

    Optir twee lijkt me idd het meest logisch. De melk spuit er soms echt uit en dan is het idd slikken of verzuipen. Soit.

    Heb nog een vraagje over voor- en achtermelk. Hoe zit het daar juist mee als je baby redelijk lang pauzeert tijdens een voeding? "Ziet"je borst dat als één voeding en produceert ze bijgevolg alsnog de achtermelk ook al zit er 10-15 mins tussen zuigsessies of denkt ze dat er een nieuwe voeding begint en krijg je dus alleen maar voormelk? Misschien stomme vraag, maar zou graag weten hoe dat juist zit.

    Nogmaals bedankt!

    Groetjes,

    Iris

    (Sorry voor eventuele typfouten, ik typ dit met een baby op mn arm ;) )
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    ik zou kijken naar hoe het komt dat je kindje zo lange pauze heeft? valt ze in slaap of enkel stil? houd je haar dan aan de borst of haal je haar af? Ik zou haar misschien afhalen en opnieuw aanleggen als ze dat wil. meestal helpt het nl als je ze helpt herinneren dat ze aan het drinken waren! en hoef je niet zolang met haar aan de borst te zitten. (dit kan namelijk een gewoonte worden, die je op den duur niet prettig vind: drinken, kwartier wachten en eens verder drinken)

    maar misschien is het helemaal geen probleem voor jullie.
    wanneer ze aan de zelfde borst ligt, zou ik zeggen wordt de melk enkel 'vetter' naar het einde van de voeding toe. Dus ga lekker door met die zelfde kant?

    Is dat een antwoord op je vraag?

    Hartelijke groet,
    heidi margit
     
  5. IrisB

    IrisB Fanatiek lid

    Hallo Heidi Margit,

    Bedankt voor je antwoord.

    De vraag over de voor-en achtermelk was meer hypothetisch, wilde gewoon even weten hoe dat zat. Hij pauzeert soms wel even, maar als het te lang duurt of hij begint te sabbelen, dan haal ik hem eraf en leg hem opnieuw aan (als hij wil).

    We zijn ondertussen een week verder en het gaat allemaal weer beter. Ik had me er gelukkig op ingesteld (ook omdat ik een vriendin heb met een kleintje van een half jaar) dat het zo'n 6-8 weken kan duren voor borstvoeding echt helemaal lekker en vlot loopt gaat lopen. Dus ik bijt op m'n tanden als het minder gaat. Maar we lijken nu op de goede weg te zijn en hopelijk gaat het gewoon elke week steeds beter.

    Ewout was 500 gram aangekomen op 11 dagen tijd, dus ik ben wel gerust dat hij genoeg te eten krijgt. Enige waar ik nu eigenlijk echt last van heb is een soort onzekerheid: neemt ie genoeg van de tepelhof in z'n mond, is z'n onderlip netjes naar buiten gekruld (en vooral hoe zie ik dat zonder hem te storen bij het drinken), waarom zijn m'n borsten ineens zo slap (doen ze het nog wel :confused: - antwoord is ja blijkt dan bij de volgende voeding), wanneer wordt een borst als "leeg"beschouwd, ... Ik moet misschien maar stoppen met zoveel over BV te lezen, want dat helpt niet echt. Soit, dat zal hopelijk ook wel over gaan.

    Groetjes,

    Iris
     

Deel Deze Pagina