Marokkaans geboortefeest; wie wil mij ea uitleggen?

Discussie in 'De lounge' gestart door PenK, 11 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Ik ben voor komend weekend uitgenodigd op het geboortefeest ter ere van de geboorte van de zoon van een naaste collega. Super leuk! En voel me ook wel vereerd dat ik mag komen.

    Maaaarrrrr......hoe gaat dit? Wat kan ik verwachten? Moet ik iets speciaals doen/kopen/zeggen?
    Ik weet er nml niets van o_O

    Ik weet dat er hier een aantal Marokkaanse dames zijn.
    Zouden jullie me wat willen vertellen/uitleggen?
     
  2. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Niemand?
     
  3. jupke

    jupke Niet meer actief

    Wat leuk dat je uitgenodigd bent.

    Het is heel verschillend. Stukje cultuur, stukje religie.

    Zoals wij het vieren zijn er alleen vrouwen en kinderen. Veel lekker eten, veel gezelligheid. Geen muziek of dans. Een echt kippenhok :)

    Er worden cadeaus meegenomen. Dit kan eten zijn (zelfgemaakt uiteraard), kleding voor de baby, of iets meer religieuzer.

    Er zijn ook stromingen waarbij religie niet echt op de voorgrond staat. Waarbij er dus mannen aanwezig zijn en waarbij er gedanst wordt.
    Hier heb ik geen ervaring mee.
     
    Jamilla96xx vindt dit leuk.
  4. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben op twee geboorte feestjes geweest van een Marokkaanse vriendin. Het is wel aan te raden iets feestelijks aan te trekken. Anders ben je underdressed. Verder is het gewoonte om een cadeautje en/of enveloppe met iets van 20 euro of zo mee te nemen.

    En verder of je iets moet zeggen weet ik eigenlijk ook niet echt. Gewoon gefeliciteerd?
     
    Tranquila vindt dit leuk.
  5. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Ik neem aan dat het een feestje wordt met muziek en in een zaal? Zo ja, dan kan je het beste feestelijk gekleed gaan. Je kan een cadeautje geven of een kaartje met geld erin, wat jij zelf leuk vindt.
     
  6. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Oei dat is een goeie :thumup:. Dat staat er dus niet bij en ik ben er vanuit gegaan dat het dus bij haar thuis is. Daar ga ik even achter aan.
    Oké, dus sowieso feestelijke kleding....

    Het is alleen voor vrouwen inderdaad.

    En ms een stomme vraag; hier feliciteer ik altijd met (3) zoenen. Mag ik dit bij haar ook doen?

    (je ziet dat ik bijna niets van Marokkaanse tradities weet, maar wil me wel goed voorbereiden!)
     
    Marbloempje vindt dit leuk.
  7. jupke

    jupke Niet meer actief

    Zeker zoenen! (Haha klinkt wel he gek zo :roflmao:)
    Maar onder Marokkaanse vrouwen wordt dit heel veel gedaan.

    Vaak wel meer dan 3. Hoe dichter je bij iemand staat hoe meer zoenen je geeft. Kunnen er soms wel 8 zijn :rolleyes:
     
  8. jupke

    jupke Niet meer actief

    Vind het trouwens erg leuk dat je je zo verdiept hier in.

    Heel lief van je
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  9. Marbloempje

    Marbloempje Actief lid

    6 okt 2017
    259
    126
    43
    Vrouw
    Je kan het haar ook vragen, zodat jij ook weet waar je aan toe bent!

    Als het thuis is kan je ook iets feestelijks aan maar dan hoeft het niet helemaal uitbundig. Tuurlijk, als je 3 wilt geven dan doe je dat 2 ook goed.

    Ik snap je volkomen, wel leuk dat je je wilt voorbereiden:)
     
  10. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Ja ik vind het superleuk en ben ook heel geïnteresseerd in andere culturen en tradities. Zo anders dan wat ik gewend ben maar dat maakt het extra speciaal voor mij.
    Heb er echt zin in!

    Nog tips verder? Evt qua kado?
    Heb al iets gepersonaliseerds besteld voor de kleine maar kan er nog wel wat bij doen.
     
  11. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.687
    2.135
    113
    Leuk! Geen ervaring oid maar je komt als jezelf, dus zou gewoon cadeautje kopen wat je normaal ook zou geven. En je kan haar t ook vragen denk? Ik zou t andersom niet gek vinden als zij zou vragen wat verwacht wordt :)
     
  12. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Qua cadeau kan je geven wat je wilt. Mijn ervaring is dat mama's altijd blij zijn met alles. Bij mij in de familie is het altijd specialer als het cadeau van een collega/ buurvrouw/vriendin komt. Dus gewoon het idee dat ze die moeite hebben genomen om wat te halen.
    Qua kleren kan je dragen wat je wilt, het is natuurlijk leuker als jij ook meedoet en wat feestelijks aandoet, alles kan en mag bij de marokkanen. Als het vrouwen onderling is, kan je gewoon met een kort rokje gaan. Als het gemengd is (dus met mannen) raad ik je aan wat langers te dragen (sowieso over je knieën). Niet verplicht, maar anders zul je je ongemakkelijk voelen ;).
    Kussen geven mag altijd bij de marokkanen :D...zelfs aan de rest van de familieleden (word als normaal gezien).
    Bereid je voor op een hoop gepraat :roflmao:. Iedereen zal door elkaar praten maar het zal er super gezellig zijn haha. Hou er rekening mee dat er vrouwen zullen zijn die niet goed nederlands praten.
    Veel plezier alvast!
     
  13. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    En nog iets. Je hoeft je absoluut niet te schamen om wat te vragen. Bv nog een glas water/thee/sap/koekjes oid. Dat is echt een no go. Je moet je gedragen alsof je thuis bent :D. (Dit is zo bij mijn familie en de families die ik ken (een hoop haha))
     
    kleinepien vindt dit leuk.
  14. PenK

    PenK VIP lid

    20 jan 2006
    6.263
    509
    113
    Oh echt....wat hartelijk zeg!!

    Weet inmiddels al wat meer over deze traditie. Leuk! En dank aan jullie :thumup:
     
    Vitamientjuh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina