Maternal assisted c-section/ zelf kindje aanpakken bij keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nuage, 10 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik ben heel benieuwd of hier meiden zijn die dit hebben kunnen doen. Bij deze vorm van keizersnede pakt de moeder zelf het kindje uit de buik, wel samen met de artsen. Maar er zit dus geen scherm tussen en je pakt je kind zelf aan en legt deze direct op je borst.

    Dit wordt mijn derde keizersnede en ik weet heel zeker dat ik dit zou willen. De grote vraag is nu of mijn ziekenhuis mee zou willen werken.

    Ik hoor heel graag tips en verhalen over hoe je dit aanpakt.
     
  2. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Helemaal niemand? Dat belooft niet veel goeds. Ga het morgen bespreken met mijn gyn.
     
  3. Daphne91

    Daphne91 Fanatiek lid

    5 dec 2013
    2.073
    465
    83
    Vrouw
    Drenthe
    Ik kan je enkel heel veel succes wensen! Hier geen keizersnede gehad. Hopelijk komt deze wens uit. :)
     
    Nuage vindt dit leuk.
  4. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord :rolleyes: maar lijkt me wel super mooi! Ik zou het zelf niet durven, maar ben erg benieuwd wat de gyn zegt. Laat je het nog even weten?
     
    Nuage vindt dit leuk.
  5. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    De gyn was helaas niet enthousiast. Ze gooien het vooral op het feit dat dit mijn 3e keizersnede is en ze geen makkelijke operatie verwachten. En dat dit het dan ingewikkelder maakt. Dat hij geen dingen wil beloven die hij dan niet waar kan maken dus dat we beter realistische verwachtingen kunnen hebben.

    Ik ben er behoorlijk verdrietig over eerlijk gezegd. Ik snap het allemaal heus wel, maar toch.
     
  6. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Heeft jouw gyn ervaring met een maternal assisted c-section?

    Is het nog een optie om uit te wijken naar een ander ziekenhuis?
     
  7. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nee het is voor zover ik begreep nog nooit gedaan in mijn ziekenhuis.

    Geen idee of een ander ziekenhuis een optie is. Mijn gyn gaf aan dat hij het wel had overwogen als dit mijn eerste kzs zou zijn en er verder niks aan de hand was. Op zich is er ook niks aan de hand, maar ik ben wel medisch en het is bekend van mijn vorige keizersnede dat het toen al lastig uit te voeren was door verklevingen. En dat is voor hem reden het nu niet te willen. De kans is natuurlijk groot dat ook het ziekenhuis waar ze dit wel eerder hebben gedaan deze reden zal aanhouden.

    En ik moet eerlijk zeggen dat ik dan ook weer de neiging heb toch te blijven bij het ziekenhuis waar ik al 10 jaar aan dossier heb opgebouwd... maar ik ga het nog even allemaal laten bezinken.
     
  8. Doornroos

    Doornroos Actief lid

    8 sep 2014
    113
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ik werk op de ok en zou hier absoluut niet voor kiezen. Dit in verband met steriliteit, wat bij zo’n operatie toch echt heel belangrijk is! Ik begrijp je gyn heel goed, zeker als hij verwacht dat het wat lastiger zou kunnen zijn. Hopelijk is een gentle sectio wel mogelijk?
     
  9. Nuage

    Nuage VIP lid

    12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Dit was inderdaad een argument van hem. Ik zag in de video dat ze bij deze manier van kzs in Utrecht een speciaal team hadden samengesteld. De moeder droeg zelf dus ook handschoenen (infuus zit dus ergens anders neem ik aan) en was precies zo steriel als het personeel.

    Ik begrijp wel dat het niet standaard is, maar het moet dus wel mogelijk zijn. Maar idd, zodra er complicaties bijkomen kijken begrijp ik ook dat hij zegt dat ik dit beter niet kan verwachten. Gentle sectio was wel mogelijk zegt hij. Ik vind alleen dat zogenaamde plastic scherm echt vreselijk. Ik zie er helemaal niks doorheen en dat arme kind werd er zo ingedrukt. Dat wil ik niet deze keer. Maar we kunnen vast nog bespreken hoe of wat. Vorige keren was ik enkel "een hoofd" en heb ik alleen mijn kinderen kunnen zien en daarna waren ze weg. Dat zou nu niet gebeuren is me gezegd.
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik denk ook per ziekenhuis verschilt hoe ze een krizersnede doen. Bij mij werd mijn dochter op mijn buik gezet en ik mocht zelf ontdekken of het een jongen of meisje was (wel achter scherm). Ze werd toen even kort nagekeken en daarna direct bij mij. Helaas ging het met mij niet goed. En zag ik haar een uur later pas weer :( Maar ze hadden haar nog niet aangekleed en ze mocht eerst lekker bloot bij mij :)
     
  11. Doornroos

    Doornroos Actief lid

    8 sep 2014
    113
    13
    18
    NULL
    NULL
    Je kunt wel vragen of ze het plastiek ook naar beneden doen voor de baby geboren wordt. Bij ons gebeurt dat wel eens. Steriel blijven is echt een vak apart. Ik heb die video ook gezien, maar het is niet zo praktisch uitvoerbaar als dat het lijkt. Het lijkt met voor de moeder ook niet comfortabel omdat je lange tijd je handen in de lucht moet steken en uit te moeten kijken dat je absoluut niets aanraakt.

    Normaal krijg je bij een gentle sectio je baby zo snel mogelijk op de borst en blijft hij daar mits het met beide goed gaat. Dat lijkt me wel heel fijn en daar zou ik zeker op aandringen!
     
  12. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Mijn gynaecoloog heeft dit gedaan in Utrecht! Hij vroeg het ook aan mij voor mijn tweede keizersnede maar ik durfde dat niet haha.
    Denk dat hij het ook als grapje bedoelde want die moeder had er zelf om gevraagd. Maar het is dus wel echt mogelijk!
    Hij is ook de gynaecoloog uit dat filmpje;)
    In het diakonessen ziekenhuis in Utrecht doen ze het dus wel. Ik weet niet of dat te ver is van jullie?
     
    Nuage vindt dit leuk.
  13. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb er nog nooit van gehoord. Zou dat wel goed voor je zijn om je kindje te pakken, terwijl je buik open ligt? Ik heb wel een gentle sectio gehad, dus het doek werd even weggehaald, zodat we konden zien hoe mijn zoontje uit mijn buik kwam. Leek me eerst eng, maar was erg leuk om te zien!
     
    Nuage vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina