meer dagen kinderopvang "beter"

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Mollie86, 17 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mollie86

    Mollie86 Lid

    24 jan 2018
    20
    1
    3
    Vrouw
    hoi,

    Mijn zoontje is 3 jaar en gaat al sinds hij 4 maanden is 1 dag per week naar het kinderdagverblijf. Hij heeft nooit zin om er naar toe te gaan en het wegbrengen is dan ook wel een drama. Het is een klein poosje (4 maanden) goed gegaan. Net na de eerste corona lockdown toen hij in een andere groep terecht kwam. Toen er een andere juf kwam was dit ook weer over. Hij is vrij gevoelig en pienter. Weet graag wat er gaat komen en ook welke juf er is.
    Hij speelt het liefste met de juf (thuis speelt hij ook graag met papa of mama). Maar als wij met vrienden afspreken met kinderen, dan zoekt hij juist de kindjes op om mee te spelen.
    Uiteraard is het advies van het kinderdagverblijf om hem vaker dan 1 keer in te week te laten komen, zodat hij niet iedere keer weer hoeft te wennen. Omdat ik mijn zoontje graag bij me heb en hem alleen wil wegbrengen als het ook noodzakelijk is gaat hij nog steeds maar 1 dag in de week.
    Maar ik ben nu wel benieuwd naar ervaringen. Ging jouw kindje ook niet graag naar de opvang en ging dit beter toen hij/zij meerdere dagen per week ging?

    Twijfelmama
     
  2. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Wij hebben dit ook gehad met onze zoon. Ging in het begin (vanaf 10 maanden) 1 x per week heen. Het wennen bleef moeilijk en het waren lange dagen voor hem. Ontzettend sneu, hij kon echt zijn plekje niet vinden. Toen mocht hij in overleg met het KDV een paar ochtenden extra komen om te kijken of dit verschil zou maken. Dit had meteen effect, af en toe nog een pruil lipje maar geen drama's meer. Kwam ook aan spelen toe. Hij gaat nu sinds augustus vast 2x per week heen (ivm extra werk sowieso nodig, dus niet omdat ik thuis ben en hem extra kwijt wil ofzo). Dus hier een hele positieve ervaring!
     
  3. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Hier merkte ik ook duidelijk verschil tussen één en twee dagen. En sinds onze dochter zelfs drie dagen gaat is het helemaal een wereld van verschil; nu staat ze 's ochtends te springen om naar schooltje te gaan, terwijl het vroeger bij die ene dag standaard huilen was.
     
  4. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Om deze reden is het bij ons dagverblijf regel dat kinderen minimaal 2 dagen komen.b
    Bij 1 dag moesten de kinderen steeds opnieuw wennen. Bij 2 dagen verblijf Gaat het afscheid nemen enz soepeler
     
  5. Paris91

    Paris91 Fanatiek lid

    22 jul 2017
    1.345
    1.249
    113
    Vrouw
    Ja, hier ook gehad. Ik heb een halve dag extra gedaan en dit veranderde alles. Niet meer huilerig, minder moe na de tijd, nu juist super enthousiast om heen te gaan.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ik ben zelf ook het type moeder dat het liefst zo min mogelijk opvang heeft. Is het een optie voor jou qua werk om hem twee halve dagen te brengen? Ten eerste is de dag op zichzelf al minder vermoeiend en ten tweede heeft hij dan 2 keer een contactmoment in plaats van een keer in de week.
     
  7. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Hier helaas een ander geluid. Mijn jongste zoontje gaat twee dagen. De eerste dag is het huilen zodra we zijn jas uitdoen op het kdv. De tweede dag is het al huilen zodra we hem thuis aankleden om te vertrekken.
    Hij heeft het verder trouwens wel enorm naar zijn zij daar. Zodra we daar de deur dichtdoen en hij ons niet meer ziet, is het over.

    Hij gaat vanaf volgende week naar de peutergroep. Ik hoop dat hij het dan leuker vindt, omdat hij dan meer uitdaging heeft bij de oudere kindjes.
     
  8. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Kun je er geen 1,5 dag van maken? Of 2 halve dagen?
     

Deel Deze Pagina