meer mensen met kinderen op christelijk onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door pluk, 26 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Toen wij 9 jaar geleden een school moesten uitzoeken voor onze zoon kwamen we uit op een christelijke school.

    - mijn man is christelijk opgevoed en heeft ook op dit onderwijs gezeten
    - de enige andere optie is de openbare school maar die staat niet goed aangeschreven.

    Het is een fijne school met een goed oog voor de kinderen.

    Vorig jaar ( groep 6) moest mijn dochter elke week 10 bijbelse vragen kennen en dit zijn pittige vragen zelfs mijn schoonmoeder (die toch aardig thuis is in de bijbel) kon veel vragen niet beantwoorden en moest ze opzoeken.

    Komt ze net thuis en zien we dat ze nu elke vrijdag 15 bijbelse vragen moet kennen, een psalm en een huiswerkblad over de bijbelse geschiedenis moet maken, ik vind dit vrij veel mede omdat dit extra is , dus ze krijgt ook nog gewoon huiswerk voor aarderijkskunde/geschiedenis/taal/rekenen (niet alle 4 tegelijk) mee.

    Nu ben ik eigenlijk benieuwd, heb ik misschien een scheve blik omdat ik dus niet zo ben opgevoed en het daarom veel vind en is dit op andere christelijke scholen ook zo, of is het inderdaad heel veel op geloof gebied.
     
  2. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Hier geen kind op een christelijke school (maar RK), maar heb zelf wel op een PC school gezeten die vrij streng in de leer was (was zelf van huis uit katholiek maar niet heel praktiserend). Maar wat jij beschrijft hoefden wij niet. Het was vooral elke dag een bijbelverhaal door de leerkracht, samen openingsgebed en bij het naar huis gaan. Religieuze liederen en psalmen zingen, maar niks uit ons hoofd leren. Prima als er aandacht wordt besteed aan religie maar ook daadwerkelijk leren is best pittig voor erbij.
    Toen wij moesten kiezen voor een school voor onze zoon hebben wij ook bewust een keuze gemaakt voor een wat ‘vrijere’ school. Ik zag in de onderwijsgids van de Christelijke school dat er in de onderbouw sowieso meer uren ingeroosterd stonden voor godsdienst dan voor bijvoorbeeld rekenen. Dat vind ik een scheve verhouding. Ik denk dus dat het ook per school en zelfs per leerkracht kan verschillen hoeveel je kind moet doen/leren. De ene is wat strenger in de leer dan de ander (hoor ik ook van vrienden die hun kinderen wél op de PC school hebben zitten). Persoonlijk vind ik het dus wel veel wat jij schetst.
     
  3. MissFluffy

    MissFluffy Fanatiek lid

    25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    Poeh ik vind het ook wel veel. Ik ben zelf christen en wil mijn kinderen later ook graag op een christelijke school doen, maar dit zou mij te ver gaan hoor.. ik heb vroeger alleen liedjes gezongen, verhalen gehoord en vieringen gehad met kerst, pasen en biddag en dankdag. Die vragen leren vind ik wel echt ver gaan
     
  4. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.528
    7.033
    113
    Wij hebben ervaring met 2 christelijke scholen. Maar de geloofsoverdracht zeg maar op de eerste school waar de oudste zat is totaal anders dan bij de school waar ze nu alledrie op zitten. De eerste school was ook meer van het aanleren van feiten, vragen, psalmen, bijbelteksten etc. Terwijl de school waar ze nu op zitten veel meer is van het geloof voorleven en uitdragen zeg maar. Dus ze leren onwijs mooie liederen die bij het Bijbelverhaal passen, de meesters en juffen vertellen over hun eigen geloof, ze praten met elkaar over hoe ze Christen kunnen zijn in deze wereld. Dat spreekt mij echt 100 % meer aan dan al die feiten leren. Feiten leren ze hier ook heus wel eens hoor, een psalm leren ze ook elke week, maar daar hoeven we thuis niks aan te doen, dat doen ze gewoon door hem regelmatig te zingen op school. Ook krijgen ze goede uitleg wat de psalm betekent.
    Ik merk dat mijn kinderen veel meer leren op deze school over de Bijbel doordat ze het ook echt begrijpen en er iets mee kunnen in hun leven i.p.v. het opdreunen van allerlei feitjes en teksten. Wij zouden dus niet weer voor een school kiezen waar het geloof een feitelijk iets is i.p.v. ook een gevoelszaak zeg maar.
     
  5. AnnemarieK77

    AnnemarieK77 Actief lid

    6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Bij de school van mijn kinderen gaat het inderdaad ook op deze manier. Alleen leren ze geen psalmversjes.
    Dat moest ik vroeger wel en we hadden toen de methode naam en feit (was de naam dacht ik). Dat was ook echt feiten leren en kerkgeschiedenis enzo... Vond ik vreselijk als kind
     
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Wat eh ouderwets. Ik hoefde dat nooit. Ze begonnen met een kort verhaal elke ochtend en verder wat bijbel les op speelse manier met tekeningen en ook andere geloven kwamen voorbij. Op middelbare school de zoutkorrel.

    Ik had zoon graag nu op een christelijke basisschool gezet maar helaas zit hier alleen 1 met eh tja hoog ordi gehalte waar veel ouders hun kids gerust ophalen met 'wel gvd Dylano wat heb ik je gezegd?' Deel normale ouders en kids is ondergesneeuwd helaas (ook tot groot verdriet van de leuke directeur.... ). Maar daar is het ook meer spelenderwijs met leuke liedjes etc
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.502
    6.204
    113
    zuid-holland zuid
    Ik zat op een behoorlijk fanatieke pc school. Iedere week moesten we een psalm of gezang uit ons hoofd leren. En we kregen in de bovenbouw ook vragen over de bijbel die we moesten leren.... alle bijbelboeken opdreunen enzo... Mijn bijbel uit die tijd heeft allerlei “belangrijke” aantekeningen in de kantlijn en dingen onderstreept:oops:
    Ik wilde dit voor mijn eigen kinderen echt niet. Ze gaan nu naar een RK school, het accent ligt vooral op samen vieringen doen. De verhalen worden wel verteld, maar niet erin gestampt zeg maar.
     
  8. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.576
    1.202
    113
    randstad
    Ik herken het wel van mijzelf maar dat is 20 jaar geleden. Weet niet of ze school dat nu nog zo doet (zou ik zelf voor onze kinderwagen probleem vinden maar wij zijn dan zelf ook kerkelijk meelevend)
     
  9. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zitten ze op een pc-school en vanaf groep leren ze elke week een psalm. Daar hoeven ze thuis niets voor te doen, want die leren ze op school en vanaf groep 5 elke week Namen en Feiten; 10 vragen. (Maar veel weten ze daar al van)
     
  10. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.680
    3.465
    113
    Ik heb zelf op een pc school gezeten en mijn kinderen nu ook en ik herken het totaal niet. Hier wordt de dag geopend met een gebed en een verhaal uit de kinderbijbel OF modern verhaal waarin een moraal zit die aansluit bij een bijbelverhaal. Er wordt dan altijd wat nagepraat over die moraal. Verder jaarlijks een redelijk christelijke paas- en kerstviering in de kerk. En dat is het eigenlijk wel. Het christelijke element zit hem hier vooral in de nadruk op bepaalde normen en waarden. Wij zijn nier gelovig, dus ik vind het prima zo.
     
  11. Mop81

    Mop81 Fanatiek lid

    9 nov 2013
    4.027
    2.419
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Oehh nee gelukkig niet.
    Wilde mn zoon eigenlijk naar openbare school maar daar was ik niet tevreden over en deze christelijke school waar hij nu op zit voelde meteen goed.
    Heb vooraf gevraagd wat ze doen aan geloof en dat is alleen kerst en Pasen vieren.
    Ben zelf geen voorstander van geloof. Maar vind algemene ontwikkeling wel belangrijk. Hier wordt op school aandacht besteed aan allerlei geloofsovertuigingen en dat vind ik echt heel fijn. Het zijn nog kinderen en die moeten zelf kunnen ontdekken of en wat ze willen geloven. En die ruimte krijgen ze hier.
     
  12. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.628
    1.176
    113
    Herken het niet en vind het ook ouderwets. Vroeger hoefde ik dit trouwens ook niet te doen op mijn christelijke school en mijn kinderen nu ook niet gelukkig. Vind het ook streng overkomen.
     
    MaMa vindt dit leuk.
  13. maliro

    maliro Niet meer actief

    Dit idd.
    Mijn dochter zit op een christelijke school en zoals hierboven beschreven vind ik het prima, zo gaat het hier ook.
    Aan de andere kant vind ik wel dat je zulke dingen zou kunnen verwachten op een christelijke school. Maar ik denk dat dit vooral bij gereformeerde en katholieke scholen is?
     
  14. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Herken het wel en hier zijn we er blij mee. We hebben niet voor niets voor deze school gekozen en voor ons is het ook een stukje verlenging van de opvoeding.
    Ik vind het ook niet meer dan normaal eigenlijk dat dit gebeurd op een christelijke school. Als dit totaal niet gebeurd, vraag ik me af waarom ze zich speciaal een christelijke school noemen, maar doorgaan als een reguliere school?
     
    Gewooniemand en Marihi vinden dit leuk.
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.043
    113
    Vrouw
    Omdat niet elke stroming dezelfde leer aanhangt en dito ouders. T is dat de christelijke school hier zich teveel ordi mensen aantrekt want hoe ze het geloof uitdragen past prima bij zowel mij als mijn atheïstische man. Zou wel saai zijn als elke school exact hetzelfde zou doen qua geloof aangezien de ouders ook op elk geloofsspectrum zitten (en op die basisschool zitten ook atheïsten en anders gelovigen zoals moslims, juist vanwege de relaxte, speelse geloofsoverdracht)
     
  16. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.008
    4.182
    113
    Zie net dat ze aan het einde van het jaar alle boeken uit het oude testament en alle boeken uit het nieuwe testament op moet kunnen zeggen/ schrijven.

    Toen we de kinderen inschreven op deze school werd er ons gezegd dat ze elke dag bidden, dank en biddag naar de kerk gaan en Pasen en kerst vieren. Vanaf groep 4 kwam hier dan een psalm per week bij. In de stad zijn nog 3 scholen die bij dit verband horen maar de ouders die ik gevraagd heb, hebben nog nooit van de bijbelse vragen gehoord. Dus schijnbaar doet alleen de school van mijn dochter dit.

    Maar goed we zien wel hoe het loopt, krijgen we het idee dat het haar te veel wordt dan gaat het gewone werk/leren voor op de bijbelse vragen.
     
  17. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.035
    15.044
    113
    Reformatorische school hier.
    Elke week een psalmvers. Oudste vorig jaar in groep 5 bijbelboeken. Voor de rest nog geen godsdiensthuiswerk gezien
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  18. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik heb vroeger op een reformatorische school gezeten (om andere reden dan het geloof) en daar moest ik ook al die dingen leren/doen die jouw zoon nu moet doen.

    Ik werk momenteel op een christelijke school en wij vertellen verhalen, zingen liedjes en vieren de christelijke vieringen.
     
  19. Whoopy

    Whoopy Actief lid

    7 mei 2019
    445
    730
    93
    Vrouw
    Op onze christelijke school zijn ze ook vrij fanatiek wat betreft vieringen, bijbelverhalen, liedjes, feiten leren ed.
    Ik ben daar blij mee. We hebben bewust voor deze school gekozen.
    Onze oudste kinderen hoefden hier weinig extra inspanning voor te leveren, maar onze derde kon dit er echt niet bij hebben. Hij had zijn handjes vol aan het reguliere huiswerk.
    Ik heb toen met de leerkracht afgesproken dat we het leren van die vragen/ rijtjes gingen skippen. Het was gewoon teveel.
     
  20. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.520
    4.578
    113
    Ik denk dat jouw kind echt op de verkeerde school zit. Als jullie thuis nu actief gelovig waren is het wat anders. Maar dat lees ik totaal niet. Wil je echt dat jouw kind zo bekeerd wordt en zo volledig opgaat in een geloof waar jij niets mee hebt? Waar jij ook weinig kennis van lijkt te hebben? En wellicht niet volledig achterstaat?

    Daarbij zou ik liever hebben dat mijn lind al die tijd zou besteden aan echte vakken. Daar gaat dit ten koste van.
     

Deel Deze Pagina