Meer uren ziek gemeld dan dat ik ziek ben

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door mint1987, 7 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mint1987

    mint1987 Actief lid

    2 mrt 2015
    253
    29
    28
    Ik werk normaal 32 uur in 4 dagen. Ivm klachten door zwangerschap lukt het mij niet alle dagen om 8 uur op kantoor te werken. Er zijn ook dagen dat dit wel gewoon lukt.
    Afgesproken is dat ik op dagen dat het niet lukt een laptop mee naar huis neem om thuis te werken. Dan kan ik namelijk even liggen als het niet gaat.

    Nu hebben zij mij voor 16 uur ziekgemeld. Dit omdat ik vaak de eerste 4 uur wel op kantoor maak en de rest thuis doe en wat minder productief zal zijn.
    Ik vind dit niet kloppen. De dagen dat ik thuis werk werk ik bijna gewoon volledig qua uren. Soms misschien half uur of klein uurtje minder. Dit zou ongeveer 2 dagen in de week zijn.

    Zou ik dan niet 2 uur per week ziek gemeld moeten worden ipv 16 uur?

    En wat zijn voor mij de consequenties dat zij mij meer uren ziekgemeld hebben?
     
  2. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ik zou denken wat maakt jou het uit? Je krijgt gewoon voor 100% uitbetaald.
     
  3. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Er zijn voor jou geen consequenties, dus zou me er niet al te druk om maken.
     
  4. mint1987

    mint1987 Actief lid

    2 mrt 2015
    253
    29
    28
    Ok fijn om te lezen dat er voor mij geen consequenties aan zitten.

    Ik werk me nog wel thuis uit de naad om 8 uur proberen te halen. Dus het voelt wat oneerlijk.

    Niemand kan mijn werk overnemen ivm nog geen vervanging. Ga in juli met verlof..
    Wil het goed overdragen dus neem thuis ook eigenlijk weinig rust...
     
  5. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    6 dec 2011
    2.647
    75
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Het is gewoon een rot gevoel vanuit je werk als ze dit doen. Hier ook volledig ziek gemeld maar wel verplichten 6 uur per dag te komen 4 x terwijl ik hartstikke last van klachten heb.

    Ik zou dit wel overleggen of ook minder werk gaan doen want je moet rustiger aan doen maar doet dit nu niet omdat je toch die druk voelt.
     
  6. Doltishlobster

    17 dec 2018
    37
    24
    8
    Vrouw
    Laat je hierin adviseren door een bedrijfarts.

    Het kan niet de bedoeling zijn dat je voor 16 uur ziek gemeld staat terwijl je er max. 2 niet werkt.
    Vraag aan de bedrijfsarts of hij met je mee wilt denken in wat mogelijk is. Of je misschien toch minder uren moet gaan werken.

    Je kunt het gesprek natuurlijk ook met je leidinggevende doen. En hem zeggen dat je het niet fijn vindt om voor zoveel uur ziek gemeld te zijn terwijl je die uren wel werkt.

    In principe maakt het voor jou niets uit.
     
    Mamalove2014 vindt dit leuk.
  7. mint1987

    mint1987 Actief lid

    2 mrt 2015
    253
    29
    28
    Volgende week heb ik mijn eerste afspraak bij de bedrijfsarts staan. Zal het met hem overleggen.
    Dank voor jullie reacties
     
  8. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Misschien ook goed om je te beseffen dat als je ziek gemeld bent, al is het maar 1 uur per week, je verplicht bent om met 34 weken met verlof te gaan. Ik weet niet of je dat al van plan was of dat je pas met 36 wilde gaan.

    Je hebt als zwangere ook recht op extra pauze. Ik zou kijken of je met deels thuiswerken en extra pauze een en ander kunt opvangen en zo helemaal niet ziek hoeft te melden.
     
    1981Mama en Annedore vinden dit leuk.
  9. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Klopt trouwens ook wat hierboven staat, ziek door zwangerschap is 6 weken vooraf met verlof ipv 4.
     
  10. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
     
  11. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    6 dec 2011
    2.647
    75
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Mee eens hoor! Maar het is zo krom wel 100% mijn uren vergoed krijgen, maar wel 50% mij laten werken omdat ik het werk ken. ( Deze situatie is al van een tijdje terug hoor!)
     
  12. Pechvogol

    Pechvogol Fanatiek lid

    19 jun 2014
    1.361
    678
    113
    Tis idd makkelijk verdient voor werkgever!
     
  13. MamaenMini

    MamaenMini Fanatiek lid

    6 dec 2011
    2.647
    75
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Jep! Zelfde werkgever, andere zwangerschap. Gewoon ziek gemeld zonder dat ik ziek was, ik kwam erachter doordat t UWV belde of het klopte dat ik vanaf *datum* ziek thuis zat. Nee mevrouw ik ben nog steeds aan het werk. En het boeide het UWV geeneens dus het heeft ook geen zin om er tegenin te gaan helaas
     
  14. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.290
    113
    Ik zou er wel achteraan gaan. Ik ben tijdens mijn zwangerschap een week ziek geweest en op een of andere manier dacht het UWV dat ik vijf weken lang ziek ben geweest. Ik heb dat wel recht gezet, bij mijn werkgever was het overigens een foutje en geen opzet. Dat is namelijk frauderen en daar wilde ik niet aan meewerken.
     
  15. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Je bent aangepast werk aan het doen, dat mogen ze wat lager inschatten.
    Ik zou me er niet druk om maken en al helemaal niet laten opjagen om 8 uur te werken. Je hebt sowieso recht op 1/8 deel van je werkuren extra pauze.

    De werkgever krijgt zo een vergoeding van het UWV en jij houdt 100% je loon. Ik zou dat je werkgever gewoon gunnen. Er zit een maximum aan het bedrag dat ze per dag krijgen, en daar zit mijn loon boven, dus ik laat het zo.
     
  16. Mamalove2014

    Mamalove2014 Bekend lid

    9 okt 2014
    649
    384
    63
    NULL
    NULL
    Ik zou echt geen 4 uur thuis werken terwijl ik voor die uren volledig ziek ben gemeld. Op je tandvlees lopen, terwijl je arbeidskosten vergoed worden en je ook nog eens geld opbrengt?! Jij maar stressen om je uren te maken. Ik vind het haast profiteren. Daar zou ik mij niet voor lenen. Dan rust ik liever uit die 4 uur thuis.

    Ik zou het niet zo brengen, maar gewoon ter sprake brengen dat 4 uur thuiswerken niet meer haalbaar is. Verwijzing naar bedrijfsarts vragen.
     
  17. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Je snapt neem ik aan dat de maatschappij dan voor die kosten opdraait? Ik vind dat persoonlijk onjuist. TS zegt dat ze 2 u pw niet werkt maar 16 u staat ziekgemeld. Vind ik een behoorlijk groot verschil.
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  18. Astrid040

    Astrid040 Bekend lid

    4 feb 2011
    652
    251
    43
    Dat lijkt me inderdaad ook een abnormaal groot verschil. Voor alle thuiswerkuren staat ze nu ziekgemeld. Op zich mag dat een tijdje omdat er sprake is van vervangende werkomstandigheden. Als na bijv. 2 weken blijkt dat er wel een structurele productiviteit is wordt het daar op aangepast. De werkgever hoeft dat niet elke werkdag door te geven aan UWV maar mag dat na een proefperiode doorgeven.
    Zo ging het bij mijn werk ook.
     
  19. Roodborstje2

    Roodborstje2 Fanatiek lid

    18 mrt 2015
    1.211
    981
    113
    Vrouw
    Z-Holland
    Dat ligt wel aan je contract, ik krijg 70% uitbetaald uit m'n hoofd, ik weet niet hoe dat voor TS is. Ik zou dat wel zeker weten nagaan, dat je er zelf geen inkomsten door verliest, TS! En of het geen effect heeft op je evt reiskosten.

    Verder vind ik het ook niet netjes van je werkgever om onterecht ziekte uren in te dienen bij het UWV..
     
    Fennec vindt dit leuk.
  20. Weereennieuwemama

    Weereennieuwemama Fanatiek lid

    12 jul 2018
    2.217
    1.229
    113
    Vrouw
    Ziek door zwangerschap is toch wettelijk geregeld 100% uitbetaald?
     
    Nina Sanders en Mamalove2014 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina