Melatonine bij kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Shakes, 3 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Aangezien melatonine op dit forum vaak wordt aangeraden bij slaapproblemen, en daarbij steevast gezegd wordt dat het onschadelijk is omdat het een lichaamseigen hormoon is, wou ik deze link toch even posten:

    https://www.theguardian.com/society/2018/nov/02/rise-in-melatonin-use-to-help-children-sleep-leads-to-safety-warning

    Het artikel gaat erover dat het steeds vaker wordt voorgeschreven voor kinderen, maar dat het helemaal niet getest is op langere termijn, en al helemaal niet op kinderen. Toch wat voorzichtig zijn dus, bij het zomaar aanraden aan willekeurige ouders.
     
    Ffion en Troeeeelaa vinden dit leuk.
  2. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Sowieso medicijnen altijd onder begeleiding van een arts gebruiken en niet zomaar zelf gaan experimenteren. Als je een zelfzorgmedicijn langer dan enkele dagen nodig hebt, moet je ook altijd een arts inschakelen.
     
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar in het artikel staat ook dat artsen het óók te vaak voorschrijven aan kinderen, hoewel de effectiviteit én de onschadelijkheid niet bewezen zijn.
     
  4. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.519
    113
    Geldt dat niet voor heel veel medicatie?

    Daarnaast denk ik dat het wel eens kiezen uit twee kwaden is. Slechte nachtrust is ongelooflijk slecht voor de ontwikkeling en heeft ook gevolgen op lange termijn. Dan maak je wel eens een keuze denk ik...
     
    Treez, suus1983, Roanna en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Dit is een Engels artikel, gaat dus over de nummers in de UK?

    Het is niet zo dat ze helemaal niet weten wat het doet. Bij kort gebruik (onder de 18 maanden) lijken er vooralsnog geen problemen te zijn, staat er. De meeste kinderen gebruiken melatonine voor korte periode. Om dag/nacht ritme goed te krijgen bijv, of om de slaap cyclus te rekken/egaliseren; 8u onafgebroken slaap bijv.

    Volgens mij wordt Melatonine altijd voorgeschreven door een arts en een arts kan je vertellen wat de beste optie is in jouw situatie/situatie van je kind.
    Elk medicijn/hormoon/behandeling heeft risico's, zo ook melatonine.
    Ik zou me niet laten afschrikken door een artikel maar afgaan op het advies van je arts.
     
  6. Janna

    Janna Fanatiek lid

    Het wordt zeker niet altijd voorgeschreven door een arts. Het is vrij verkrijgbaar bij drogisterijen. Ik heb hier op het forum al vaker voorbij zien komen dat moeders dit zelf aan hun kind(eren) geven, of anderen aanraden dat te doen.
     
  7. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    O bizar! Dat zou ik dan echt niet doen. Ik zou aanraden om het echt via een arts te doen.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Obv wat ik hier op het forum lees: zeker niet altijd door een arts voorgeschreven, en zeker niet altijd kortdurend, en zeker ook niet altijd als laatste redmiddel. Geloof me, ik heb twee verschrikkelijke slapers, en ik zie regelmatig topics langskomen waar er op andere vlakken volgens mij nog slaapwinsten te boeken zijn alvorens naar medicatie te grijpen.
     
  9. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dit. Hier vindt onze kinderpsychiater het geen probleem, wij geven 0.5 mg dus ook weinig. Maar los daarvan hebben we geen keus. Onze kinderen slapen zonder gewoon veel te laat, pas rond middernacht. En beiden hebben een diagnose waarvan gewoon vaststaat dat dat samen gaat met een lage melatonine aanmaak.

    Vind ook niet dat het beoordeeld kan worden via een topic, wel dat het beter is altijd een arts om advies te vragen.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Ik ben erg actief op het forum maar ik lees het zelden eigenlijk. De laatste keer was een aantal maanden geleden dat een moeder van haar arts melatonine had gekregen voor haar baby omdat haar baby elke 45 minuten wakker werd (zoiets was het volgens mij).

    Ik denk ook dat je niet zomaar kan concluderen dat ouders niet eerst andere manieren proberen. Simpelweg omdat het een forum is en niet alle informatie verteld wordt. En ook is de ene verschrikkelijke slaper de andere niet. Zodra je merkt dat het slechte slapen de ontwikkeling of gezondheid van je kind beïnvloed ga je opzoek naar oplossingen, sommige komen dan uit op melatonine.
    Wel vind ik dus dat dit in overleg moet gaan met een arts. Ik vind het een slechte zaak dat het vrij verkrijgbaar is.
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Ik ken ook een meisje die het slikt vanwege een aandoening. Ze maakt geen/nauwelijks melatonine aan wat leidt tot niet slapen. Met melatonine slaapt ze 6 uurtjes per nacht. Ze slikt 6 van de 7 nachten melatonine. De 7e nacht niet want anders raakt haar lichaam gewent aan de melatonine en werkt het niet meer. 1 nacht in de week slaapt ze dus niet. Heel heftig voor haar en haar ouders.
     

Deel Deze Pagina