Melk eiwit allergie

Discussie in 'Voeding' gestart door LindaCR, 10 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Hallo dames,

    Een goede vriendin van mij heeft net te horen gekregen dat haar dochtertje van een jaar oud melk eiwit allergie heeft. Ze is daar behoorlijk van onderste boven. Uiteraardt is ze heel blij dat ze nu weet wat er met haar kleintje aan de hand is, ze heeft een behoorlijke groei achterstand en is al maanden met haar aan het kwakkelen. Maar hier, wij wonen in Costa Rica, is er gewoon niks te krijgen aan vervangende voeding. Je kan hier wel soja melk krijgen maar dat mag ze blijkbaar ook maar beperkt hebben. Mijn vriendin heeft een super drukke baan, nog een dochtertje en haar man reist veel voor zijn werk. Ze heeft nu het idee dat ze ook heel veel tijd kwijt gaat zijn met eten voorbereiden etc.

    Ik zou haar graag willen helpen door haar wat recepten te geven en wat voor haar kleintje te bakken. Zoiets van; "zie je wel, het is niet zo moeilijk". Zijn er hier meiden die een kleintje hebben met melk eiwit allergie die mij misschien kunnen helpen? Super bedankt alvast!
     
  2. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    ik eet nu melk vrij ivm allergie zoontje en bv.
    ik maak bijv pastasaus doe ik gehakt rullen en dan uitje fruiten teentje knoflook fruiten tomatenpuree meebakken tot de zurige lucht er af is. wat italiaanse kruiden en zout dille mee fruiten.
    dan evt nog wat andere groentes btje roerbakken (paprika courgette kan ook voor lasangasaus) dan 1 of 2 pakken gezeefde tomaten erdoor. lekker laten sudderen kan er evt nog champignons bij. bouillonblokje er bij. dan heb je een super pasta saus.

    verder aardappels groente vlees.
    ik gebruik veel curry om saus en jus een smaakje te geven.

    ik maak kip kerrie door kip te bakken ui te fruiten. dan flinke theelepel kerriepoeder erbij aanfruiten een halve theelepel hot currypoeder en een halve theelepel paprikapoeder wat zout. dan kokosmelk erbij en 2theelepels suiker. verder eventueel aan groente (gele) paprika toevoegen. hier kan eventueel ook appel of ananas doorheen
    ook mijn basis voor een kerriesausje.

    dit zijn enkele voorbeelden.
     
  3. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Super! Bedankt Jazzie!
     
  4. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    In warme maaltijden vind ik het best mee vallen wat betreft het melkgebruik (of ik ben gewoon al te erg gewend om geen melk te gebruiken) Aardappelen en groentes kunnen altijd, maar ook zo'n gerechten als nasi, bami, macaroni, spaghetti, wraps, taco's.

    Het zit zich meer in de dingen als brood, boter, kaas, yoghurt, vleeswaren, koekjes kant en klare sausen / gerechten.
    Waarom mag ze soja maar weinig? Is er bij jullie ook geen rijstemelk te verkrijgen? Dat is anders een goede vervanging. Gebruik ik voor mijn zoontje.
     
  5. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Inderdaad Antje, het grootste probleem is inderdaad brood, yoghurt, koekjes etc. Ik was zelf van plan een brood of wat koekjes voor haar te bakken en ben al een tijdje opzoek op internet, maar bij bijna alles hebben ze het over "margarine koemelk vrij" of "soya boter" etc. En dat zijn nou net producten die je hier niet kan krijgen. Rijstemelk is wel beperkt verkrijgbaar, maar heel erg duur. Ik vond trouwens op internet iets over amandel melk, weet jij daar iets over?

    Waarom ze soja maar beperkt mag gebruiken weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Volgens mij was dat omdat dat ze nog zo jong is ofzo en dat ook een allergische reactie op kan wekken?

    Mocht er nog iemand een recept hebben voor brood of koekjes dan hoor ik het graag.
     
  6. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    Omdat als kinderen melk eiwit allergie hebben en het wordt vervangen door soya ze een vergrote kans hebben om ook een soya allergie te ontwikkelen.


    Het wordt ontraden om sojamelk vóór negen maanden te geven. De kans dat kinderen met een koemelkallergie in hun eerste levensjaar ook een soja-allergie ontwikkelen is groot. Het risico op het ontstaan van soja-overgevoeligheid ligt rond de 5-20%. Door soja(-melk) te vermijden, wordt dit probleem in ieder geval voorkomen. Na de leeftijd van 9 maanden tot 1 jaar, kan je er voor kiezen om sojamelk te gaan introduceren. Dit is afhankelijk van hoe de introductie tot nu toe is verlopen. Verloopt deze erg moeizaam, dan kan je soms beter de introductie van sojamelk nog even uitstellen.

    Er zijn verschillende soorten sojamelk: opvolgmelk op basis van soja en kant-en-klare sojamelk die al dan niet verrijkt is met calcium en B2.
     
  7. one of kind

    one of kind VIP lid

    14 feb 2006
    22.139
    276
    83
    Maar het kindje is toch 1 jaar oud nu?
    Zou dat dan nog niet kunnen??
     
  8. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Geen idee, ik ben geen dokter.:p
     
  9. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Met soja moet je inderdaad uitkijken bij een koemelkeiwitallergie omdat je kans hebt op een kruisallergie.

    Maar zonder koemelk valt heel goed te leven hoor. Misschien kan ze eens een online consult bij Stefan Kleintjes vragen, die weet heel veel over dit soort dieten, en ook over hoe je het oplost in een niet-Nederlandse context. Ik heb er ook veel aan gehad.

    Koemelk wordt ontzettend overschat als voedingsbron hoor! De eiwitten uit koemelk kun je ook heel goed uit vlees en peulvruchten halen. En de calcium uit melk kun je ook heel goed vervangen door het eten van groentes als broccoli en door het eten van vis.

    Ik woon op een plek waar verse melk zelden te krijgen is, en heel duur, wij gebruiken het eigenlijk nooit. We vangen het op door meer peulvruchten en groente te eten.

    Bij milde vormen van koemelkeiwitallergie kunnen dingen als yoghurt en kaas vaak wel, maar dat is een kwestie van uitproberen en het geod bijhouden van een voedingsdagboek.

    Als je vriendin nog gewoon borstvoeding geeft: zolang mogelijk blijven geven, omdat dat een veilige koemelk vervanger is. En anders nummer 1 zuigelingenvoeding, liefst de HA variant. Die mogen kinderen die ouder dan 6 maanden zijn ook best blijven drinken hoor.

    Reist haar man ook naar het buitenland? Want dan kan hij natuurlijk makkelijk daar boodschappen doen voor haar.

    Brood in een broodmachine bakken kan volledig koemelkvrij en is echt niet veel werk. En ook in een warme maaltijd, of dat nou rijst met groente en een vleesgerecht is of aardappelen met vlees en groente komt geen druppel koemelk te pas.

    Denk dat je je vooral moet concentreren op het geruststellen van je vriendin. Zoveel koemelk zullen de meeste Costaricaanse leeftijdsgenootjes van haar kind waarschijnlijk ook niet binnenkrijgen!
     
  10. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    O, nog even een erg simpel broodrecept, ik bak dit dagelijks:

    300 gram bloem, 200 gram water, 5 ml droge gist, 15 gram suiker 3 gram zout

    in broodmachine.

    Klaar.
     
  11. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.200
    140
    63
    Mijn vraag over de soja had ind betrekking op de leeftijd. Hier mochten we het namelijk vanaf 1 jaar geven. Voor het eerste jaar wordt het afgeraden omdat de kans dan groter is op ook een soja allergie. Uiteraard kan dit ook nog na 1 jaar ontstaan. Hier helaas ook soja allergie.

    Brood kun je toch gewoon bakken zonder boter. Het vet is puur alleen om het brood wat langer vers te houden. Je kunt ipv boter olie gebruiken. Bij de bakker waar ik het brood haal maken ze al het brood met olie.
    Hier een receptje gevonden op internet:
    300 gr. witte bloem
    200 gr. volkorenbloem
    320 ml. lauw water
    10 gram Boter/olie (voorkomt dat het brood snel uitdroogd)
    20 gram suiker (zorgt dat de gist beter werkt, soort "voeding" voor de gist)
    12 gram zout (komt echt nauw dus goede weegschaal nodig, anders is het brood snel te zout of "niks aan"
    15 gram verse gist of 1 zakje gedroogde.

    Is bij jullie ook geen halvarine en light boters te verkrijgen? Dat is namelijk vaak melkvrij. Anders eens op de ingrediënten kijken. Weet helaas geen recept voor koekjes. Hier geef ik altijd soepstengels.
     
  12. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Antje en Dirksmama super bedankt voor de tips en broodrecepten. Ik ga alles aan mijn vriendin doorgeven. En straks een brood bakken. :)

    @Dirksmama: Koemelk is hier denk toch wel de belangrijkste vorm van voeding voor kleintjes. Na moedermelk uiteraard. Helaas is mijn vriendin een paar maanden geleden gestopt met borstvoeding geven omdat het niet meer lukte. Light producten zijn hier niet te krijgen behalve light cola. Haar man reist nooit naar het buitenland, hij is Costa Ricaan en architect dus dat hoeft niet. Zelf ga ik over twee weken naar Miami en zal proberen of ik daar wat vandaan kan halen voor de kleine meid.

    @Antje: Light producten zijn hier niet te krijgen behalve light cola.

    Nogmaals bedankt.
     
  13. LindaCR

    LindaCR Lid

    18 jan 2010
    36
    0
    0
    NULL
    Costa Rica
    Antje, wat voor olie moet ik gebruiken? En hoe lang of welke temperatuur in de oven?
     
  14. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Mijn zoontje heeft geen kma (wel ei-allergie) maar wij eten heel puur en in niks wat ik koop of bereid zit koemelk (en ook geen ei) als hulpstof. Niet in brood, koek, soepen, sauzen etc, die maak ik allemaal zelf of het zit er niet in. Ik koop wel alles bij de biologische winkel.

    Het is even etiketten lezen, maar valt heel makkelijk te omzeilen.

    Ik dacht dat je als basismelk vanaf 1 jaar gewoon 300cc sojamelk mag geven.

    Een light-boter bevat ipv koemelkvet gewoon water, die is dus niet koemelkvrij! Je kan hier in Nederland diverse 100% plantaardige margarines voor op brood krijgen. Daar staat soms als ingredient melkzuur op, maar dat komt van een plant.

    Zelf koekjes bakken is heel simpel:

    Je vervangt het deel boter voor harde plantaardige margarine.
     
  15. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    mag ik je even enorm bedanken voor dit recept!! tis heerlijk brood. heb er een variant op verzonnen die als koek over de toonbank vliegt:D
    jou variant met bruine basterd suiker en een bakje krenten!
    en 200 gram witte bloem en 100 gram volkoren bloem de rest jouw recept met de bruine suiker en evt de krenten. heeeeeeeeerlijk!
     
  16. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Probeer ook mijn variant eens: handje fijngesneden zongedroogde tomaten en olijven, wat zwarte peper en lepel olijfolie.
    Ook erg koemelkvrij :)

    Ook leuk is: restje popcorn in de blender en dat met de bloem mengen.
     
  17. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou aan een kind dat al allergisch is geen lightproducten gaan geven hoor.

    Met meer peulvruchten, vlees en vis op het menu moet het goed mogelijk zijn om in een derdewereldland koemelkvrij te leven.
     
  18. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    gaan we proberen. welke zongedroogde tomaten gebruik je dan?
     

Deel Deze Pagina