Goedemiddag! Even snel een vraag! Kan ik melk dat ik gister vandaag en morgen afkolf samen in 1 flesje invriezen wat eerst in de koelkast heeft gestaan? Die drie dagen maken namelijk weer 1 voeding. Maar weet niet of je het na die tijd nog mag/kan invriezen. Of dat het gelijk een verse voeding moet zijn die je invriest. Na hoeveel dagen in de koelkast kan je het trouwens sowieso invriezen? Heb nu namelijk altijd gelijk afgekolfde melk ingevroren.. Alvast bedankt!
Invriezen moet binnen 24 uur. Dus van 3 dagen tegelijk gaat niet. Als je het bij elkaar wilt gieten moet het ook eerst op dezelfde temperatuur zijn, dus vers gekolfde melk eerst af laten koelen voor je het bij al eerder gekolfde melk giet. Op borstvoeding.com staat een artikel (bewaren van moedermelk) waarin alles precies staat beschreven.
Dankjewel! Ja nu doe ik dat eigenlijk al wel altijd. Dus dat komt goed uit! Bedankt voor de tip. Ik had er al wel op verschillende sites gekeken maar overheen gelezen dan denk ik. Van het eerst afkoelen dan samenvoegen wist ik al
Je kan niet van verschillende dagen gezamenlijk invriezen zoals janny aangeeft. Maar je kan wel ingevroren melk van verschillende dagen, tegelijk ontdooien en dan samenvoegen om als 1 fles te geven.
Goed dat ik dit lees! Had begrepen dat het in de koelkast 3 dagen goed blijft. Dus ik heb al een aantal keer van twee ( wel eerst op gelijke temperatuur gebracht) afgekolfde voedingen één gemaakt in de vriezer. Is het erg? Ik weet nu niet meer bij welke dit zo was.. misschien toch maar aan ijsblok zakjes gaan dan... Kan zoontje er nu ziek van worden oid?
Wat je wel kunt doen is per dag invriezen in de vriezer en de volgende afgekolfde portie als die is afgekoeld in de koelkast toevoegen. Let op, wat je toevoegt moet altijd minder zijn dan wat er al in zit! (dus bv 20 cc bij 40 cc en niet andersom )
Binnen 24 uur is het beste, maar invriezen na 24 uur kan wel. Dus ik zou het zo laten en bij voorkeur de volgende keren binnen 24 uur invriezen. Hij wordt er niet ziek van hoor.