Hai Ilse, Het is niet gauw goed natuurlijk, eerst kolf ik te veel (denk ik dan), dan weer te weinig.... Laat ik bij het begin beginnen. Ik kolf 3 dagen per week, dat vanaf dat marc 12 weken is. Kolven ging altijd wel goed, 2 momenten per dag waarbij ik gemiddeld 280 per kolfmoment kolfde. Wat ik op een dag kolfde was voldoende voor de volgende oppasdag. Bij de oppas drinkt hij 3 maal 180cc. Met 17 weken ging de oppas op vakantie waardoor ik weinig heb gekolfd, maar dit leidde niet tot problemen. Week 19 werd het kolven moeizamer en deze week (week 20) had ik gister een werkdag waarbij ik met pijn en moeite 380 cc weet te maken. Niet genoeg voor een werkdag dus en daar schrok ik wel van. Vandaag op dezelfde momenten nog gekolfd maar blijf steken op 200 cc. Logisch, want ik heb marc wel aangelegd en hij heeft wel wat gedronken. Ook valt het me op dat hij 's morgens na de ochtendvoeding niet zelf vraagt om een voeding (ik leg 'm aan tegen 11 uur, hij neemt wat slokken maar daarna gaat hij vrolijk door met zijn leven), terwijl hij dit bij de oppas wel doet. Ook in de middag valt het mij tegen hoe hongerig hij is. Het lijkt er haast op dat hij de honger bewaard voor de nacht (2 a 3 voedingen), behalve dan dat hij bij de oppas wel stevig drinkt en daar zijn nachten niet echt anders van worden. Ik geef exclusief borstvoeding, maar maak me nu wel een beetje zorgen of hij wel genoeg krijgt.... (tot aan week 19 ging het qua groei prima, gemiddeld 200 gram per week) Help
hoi, even snel een reactie: hoe groeit je mannetje nu? zowiezo krijgen ook nogal wat moeders een kolfdip zo rond de vierde maand...je kunt dit proberen weer iets op te krikken door vaker kort te kolven in plaats van op 2 vaste momenten kolven. Kolf eens een dag of 5 een keer extra, om zo toch tot je hoeveelheden te komen. kun je vertellen op welke manier je kolft? enkelzijdig of beide borsten tegelijkertijd? hoe lang, komt er snel een toeschietreflex? ik hoop dat ik je dan gerichter antwoord kan geven in hoe je kolf-opbrengst weer kunt aantrekken om het zo maar te zeggen. Ik hoor het graag, groeten Heidi Margit
Hoi, hoe groeit hij nu, dat weet ik niet. Laatste keer dat hij gewogen is was met 4 maand en een paar dagen, nu 2 weken geleden. Hij volgt de flessenlijn +2. Zijn gewichtverloop afgerond: geboren - 5,6 kilo maand 1 - 6,4 kilo maand 2 - 7,2 kilo maand 3 - 8 kilo maand 4 - 8,8 kilo Laatste paar dagen heeft hij wel enorm diarree (echt waterdun) en ik vind het aantal echte volle plasluiers minimaal (3 tot 4) maar dat was alleen gister. Hij is wel gewoon tevreden en zo. Het kolven, ik kolf beide borsten, met een avent handkolf. Ik kolf zo'n 5 tot 10 minuten per borst. Een toeschietreflex voel ik niet, het wisselt. Soms direct dat ik 'stralen' kolf, soms eerst wat gedruppel en na een paar minuten de stralen. Ik hoop dat je hier wat mee kan?
Hallo Beccaatje, Het gewicht van je mannetje ziet er goed uit hoor! De diaree even in de gaten houden, kan een virus zijn, dat zal ook weer overgaan. Zorg dat hij , zeker met diarree, voldoende drinkt! Liever een keer te vaak aanleggen. Op zich doe je het kolven goed. Wat Heidi al schreef was dat er meestal rond 3-4 maanden een dip in het kolven komt. Als je de productie per keer kolven wat wilt opkrikken kan je ook nog proberen het volgende kolfschemaatje te gebruiken. Start met 1 borst masseren, dan 7 minuten kolven, stop. Wissel van kan ten doe hetzelfde. masseren, dan 5 minuten kolven, stop.Wissel van kan ten doe hetzelfde. masseren, dan 3 minuten kolven, stop.Wissel van kan ten doe hetzelfde. Een TSR hoef je niet te voelen. Als je maar ziet dat op een bepaalt moment de melk gaat stromen. Een keer extra op de dag, wat Heidi ook al schreef doet wonderen en zorgt voor meer melkaanmaak. Succes Ilse
Gister heb ik al weer meer gekolfd. Nog niet mijn 'normale' hoeveelheden maar al wel meer. Wat gek is, is dat hij bij de oppas dus 540 ml mee krijgt (en opdrinkt) maar vandaag loop ik steeds met strakke borsten omdat hij 'live' dus minder drinkt. En niet minder als in minder cc, maar minder vaak. Het is nu half 5 en hij heeft nog maar 3 voedingen gehad (0700, 1300 en 1600). Gaat dit goed?
Hallo beccaatje, Even de verhalen linken in gedachten. het is niet normaal dat hij nu ineens zo weinig drinkt. Ik zou even een bezoekje aan de huisarts brengen. Wan teen kindje met diarree en dan ook minder drinkt dat wordt serieus. Via de mail kan ik niet oordelen hoe het gaat maar formeel moet hij naast zijn normale volume per diarree luier 50-100 ml extra vocht hebben. Blijf de spanning kolven en probeer hem zo vaak mogelijk, al is het slokjes per keer, hoeft niet perse warme melk te zijn, in een flesje te geven. Hij moet hoe dan ook vocht binnen krijgen. Hou je ons op de hoogte! Succes met je mannetje Ilse
Hai, de diarree is sinds gister over, het is nu weer zijn normale dunne poep. Ik heb hem om het uur maar aangelegd, hij neemt dan voor de sier wat slokken, maar niet echt een borst leeg zeg maar. Gister kon ik nog 380 ml afkolven, terwijl ik 'm dus de hele dag live heb gevoed. Vandaag drinkt hij duidelijk meer, vannacht 2 keer geweest en om 11 uur ook al weer, geen spanning in de borsten, dus ik denk dat het weer goed bijtrekt. Hoop ik dan maar. Met het flesje is hij nogal kieskeurig, als het niet de juiste temperatuur is hoeft hij niet
Hallo, Wat fijn dat de diarree weer voorbij is. Gezien het feit dat hij het zelf nu ook wat beter gaat doen lijkt het er op dat hij echt niet lekker in zijn vel heeft gezeten. Misschien heb je er zelf ook (minder actief) een graantje van meegepikt waardoor de productie ook wat kan gaan dippen. Afijn, ik verwacht dat jullie snel weer een goed patroon zullen vinden. Ilse