Meningokokken W vaccinatie

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door DastyQueen, 10 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Dodelijke bacterie rukt op in Nederland: 18 doden en 78 ernstig zieken https://www.ad.nl/gezond/dodelijke-bacterie-rukt-op-in-nederland-18-doden-en-78-ernstig-zieken~a05bf1f9/?utm_source=whatsapp&utm_medium=social&utm_campaign=socialsharing_web

    Prik tegen snel oprukkende dodelijke bacterie voor alle 14-jarigen

    UPDATEHet Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) lanceert vanmiddag een nieuwe vaccinatiecampagne tegen de Meningokokkenziekte, gericht op jongeren. Vanaf komend weekend krijgt iedereen in het jaar waarin hij 14 wordt een uitnodiging voor een prik tegen deze gevaarlijke bacterie.

    Marcia Nieuwenhuis 10-09-18, 06:31

    Aanleiding is de toename van het type W van de ziekte, die in tegenstelling tot andere typen ook gevaarlijk is voor jongeren. Eind mei onthulde deze krant dat er dit jaar al 57 mensen op de intensive care belandden en 11 patiënten overleden aan meningokokken type W, aan de tot 2015 nog amper voorkomende bacterie.

    Sinds 2002 bestaat er voor jonge kinderen een landelijk vaccinatieprogramma voor type C van de Meningokokkenziekte. Afgelopen voorjaar is dit vervangen door een uitgebreider vaccin. Om de jongeren van nu alsnog te beschermen, krijgen zij nu de mogelijkheid tot een extra vaccinatie.


    Overdraagbaar
    Onderdeel van de campagne is website Deelditnietmetjevrienden.nl, waarop uitleg staat over de ziekte en jongeren aan het woord komen die eerder besmet zijn geweest. De Meningokokkenziekte is overdraagbaar van mens op mens en kan in het ergste geval leiden tot hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging.

    Tot 2002 kampten in Nederland jaarlijks 400 tot 600 met een 'invasieve' Meningokokkenziekte, waarbij de bacterie diep in het lichaam doordrong en grote schade aanrichtte. Na een flinke daling, neemt het aantal ziektegevallen de afgelopen jaren weer toe (100 tot 200), voornamelijk door toedoen van het type W.

    'Ingrijpen'
    Het kabinet maakte half juli bekend 650.000 extra tieners tussen de 14 en 17 jaar op te roepen voor de vaccinatie tegen de dodelijke infectieziekte meningokokken W. De inenting is vrijwillig.

    De kans om geïnfecteerd te raken is ondanks de groei heel erg klein, maar om erger te voorkomen moeten we ingrijpen'', zei staatssecretaris Paul Blokhuis (ChristenUnie; Volksgezondheid).
     
  2. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik kan altijd best bang worden van dit soort berichten, herkennen jullie dat?
     
    Suus83 vindt dit leuk.
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik heb in de omgeving helaas een paar gevallen van hersenvliesontsteking gezien, dat zou ik op alle mogelijke manieren voorkomen.

    Hoe zit het met de groep kinderen geboren vóór 2012 en onder de 14jaar?
     
    puzzelstukje en Hopsatee vinden dit leuk.
  4. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Puber is 17 hier, maar nooit een oproep gehad eig?

    Toen ze geboren werd, zat het niet in het programma, dus toen los Neis vac C bijgekocht. Was een rib uit mijn lijf als student zijnde.

    ....edit...Puber is beter op de hoogte dan ik. Iedereen krijgt de vacc in 2019 en ze moet hem zelf via de ha aanvragen, zegt ze.
     
  5. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.611
    3.987
    113
    Bij kinderen in de basisschool leeftijd schijnt het niet vaak voor te komen.
    Ik was ook al aan het zoeken, ik heb 2 kinderen en beide hebben volgens mij geen vaccinatie voor dit type gehad.

    https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/189157-meningokokken-type-w-herkenning-symptomen-en-besmetting.html
     
  6. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.611
    3.987
    113
    Ja dat herken ik wel. Zeker als het net jouw kind is die dit krijgt...moet er niet aan denken.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  7. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Die onder de 14 jaar komen aan de beurt in het jaar dat ze 14 jaar worden. En als ik het goed begrijp zit die W sinds vorig jaar voor baby's in het vaccinatieprogramma of lees ik dat verkeerd in dit bericht.
     
  8. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Volgens dit bericht gaat iedereen van die leeftijd een oproep per post krijgen.
     
  9. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief


    Mijn dochter is van april 2016 en sinds mei 2018 geven ze het vaccin aan alle kinderen van 14 maanden. Ik ga morgen bellen of mijn dochter hem alsnog kan krijgen.
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  10. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Je kunt het kopen voor 60 euro hoor ik net en dan de kosten van het zetten nog, maar het is nog schaars.
     
  11. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Oh geen probleem, ga morgen wel even de huisarts bellen. Mijn dochter is alleen gevaccineerd tegen type C en sinds mei dit jaar word standaard gevaccineerd tegen B, C, W en Y (als ik het nu goed zeg) dus wil eigenlijk het complete pakket.
     
    qwerty123 vindt dit leuk.
  12. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ow dit is zoooo niets voor mij! Ik werk oa op de seh en ben al zwaaar overbezorgd XD Nu morgen ook direct de ha plat bellen en het hele alfabet bij ze laten prikken.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  13. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Ik ben gelukkig zo te lezen niet de enige paniek zaaier naar aanleiding van dit soort berichten ;)
     
    Biny en Cindy1977 vinden dit leuk.
  14. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113

    Mijn dochter moet overmogen voor de 14 mnd prik, maar krijgt enkel de C
     
  15. DastyQueen

    DastyQueen Niet meer actief

    Is dat je eigen keuze? Ik vond deze info net op de site van het rijksvaccinatieprogramma.
     
  16. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113

    Nee geen eigen keuze. Ik ga het overmorgen gelijk ff overleggen. Eigenlijk zou ze hem afgelopen vrijdag krijgen, maar had hem uitgesteld gelukkig, dan kan ik er nog even naar vragen.

    Oh bedenk me nu dat ik die vaccinatie kaartjes al in 2017 heb gekregen. Dus misschien stond het daar nog niet op.
     
    Oceanna, qwerty123 en DastyQueen vinden dit leuk.
  17. taliaa

    taliaa VIP lid

    2 mrt 2007
    15.464
    1.647
    113
    Brabant
    Volgens mij is er geen menc vaccin meer hoor bijnde cbs
     
  18. Lisa2

    Lisa2 Fanatiek lid

    21 apr 2013
    3.532
    1.550
    113

    Ja ik denk dat mn kaartje nog van voor die tijd is dat het besloten is. Op mijn kaartje staat alleen C, dus ik dacht dat ze alleen C kreeg.
     
    DastyQueen vindt dit leuk.
  19. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik bedenk me nu dat onze kinderen nog de 9-jaar prik moeten krijgen dit jaar. Ik ga morgen ook bellen met cb/ggd wanneer ze opgeroepen worden en of het hele pakket erin zit.
     
  20. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ja ik ook, helemaal omdat mijn zoontje net in de categorie valt dat hij het volgens mij nog een paar jaar zonder moet doen. Ik zie tenminste in zijn dossier van de JGZ de vaccinatie wel staan om nog te krijgen, maar hij hoeft sowieso pas over een klein jaar voor het eerst weer te komen, en de andere eerstvolgende vaccinatie is volgens mij rond 4 jaar (hij is nu ruim 2).
    Als ik het goed begrijp krijgt mijn dochtertje hem wel eerder, volgens mij tegelijk met de BMR met 14 maanden.
    Weet iemand hoe dit precies zit?
     
    DastyQueen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina